Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu zo apr 28, 2024 22:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 14:10 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Via deze weg ben ik op zoek naar iemand met verstand van de mk4 xr3i die voor en samen met mij op zoek wilt gaan naar het probleem wat ik al maandenlang heb.

Mijn toerental wilt nog wel eens bij stationair gaan galloperen tussen 600 en 1400 tpm. Ik heb er heel weinig verstand van. Pvc klep of luchtmassameter is al eens genoemd. Ik heb er ook een topic over bij "motor". Graag wil ik het probleem opgelost hebben want motorisch is de auto in orde maar dit blijft maar terug komen. Soms blijft ook gewoon op 1300 toeren hangen bij stationair. Maar heel vaak doet hij het gewoon prima op 900 toeren en heb ik nergens last van.

Ik zelf woon in Rotterdam en ben bereidt om een stukje te rijden.

Groeten,

Niels

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 20:23 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
Wat is er tot zover al aan gedaan ? En handig om te weten, sinds wanneer doet ie het. Is het na een reparatie, of iets van onderhoud, of APK ?
Een echte luchtmassameter zit er niet op. Dit injectie systeem K-Jetronic werkt met een luchtweger. De luchtweger heeft een stelschroef. Er zit een buisje/gaatje bovenop, waar je een inbussleuteltje in kan doen om hem af te stellen. Hier word o.a CO mee afgesteld. Deze word vaak ingedraaid voor de APK, om aan een laag CO te komen. Gevolg is wel, dat de motor geen optimale verbranding heeft, en de kans is aanwezig dat deze daardoor onregelmatig stationair gaat lopen. Ook de smoorklep (gasklep) heeft een stelschroef voor zijn aanslagpunt. Dit moeten beide op elkaar afgestemd worden. Wat belangrijk is tijdens die 2 afstellen, is dat je zeker bent dat je ontsteking 100% staat.

Dat buisje van de stelschoref van de luchtweger, moet ten alle tijden dat je NIET aan het afstellen bent, afgedopt zijn. Origineel hoort hier een rubber dopje op.
vaak is dit weg, of vergaan. Hij kan hier dan valse lucht langs trekken, en dan krijg je hem ook niet 100% afgesteld.
Als het dopje mist, plek het desnoods af met een stukje stevige tape.

Ook de inlaatspruitstukpakking is geen onbekend probleem bij de CVH, dat deze kapot is, en hij daar valse lucht langs trekt, dan kan daardoor de motor onregelmatig gaat lopen.

Als laatste hou je dan nog de koude-start injector over. Deze geven ook geregeld problemen. (Blijven hangen, lekken inwendig, of werken niet). Als deze zou lekken, komt er onbedoeld, meer brandstof in en daar kan de motor ook op reageren.

Ik heb eventueel alle documentatie en beschrijvingen van het complete K-Jetronic systeem. En kan eventueel het afstellen, heb zelf KE-Jetronic gehad in mijn RST (nagenoeg zelfde systeem, op de manier van onsteking werking na), en heb gewerkt aan diverse XR3i`s etc. Maar afstellen alleen, is geen garantie dat dat de oplossing is. Maar daar zit vaak veel in.

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2013 20:58 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
ik heb alles gelezen en ben met sommige dingen wel bekend maar je verteld me ook iets nieuws.
Ik zal kort antwoord geven.

Het afstellen van de CO en stationair regelklep kan ik op gevoel wel goed afstellen maar niet 100%. Ik ben er behoorlijk handig in geworden omdat ik daarmee steeds heb zitten experimenteren sinds hij zo raar doet.

Inlaatspruitstukpakking heb ik liggen en wilde Erwin (van dit forum E&N) voor me vervangen maar bleek nog in orde. Kan het altijd nog laten doen natuurlijk...

Er zit géen dopje op het gaatje waar de CO stelschroef zit, dus daar ga ik morgen direct wat aan doen (ben morgen vrij).

Die koude-start injector zou het wel eens kunnen zijn, daar heb ik mensen eerder over gehoord!
Ook heb ik een warmloopregelaar (gereviseerde) erbij zitten. Hier gaan ook brandstofslangen naartoe.

Prinsenbeek is voor mij niet gigantisch ver rijden, graag zou ik je eens een bezoekje willen brengen en onder genot van een drankje misschien wat uitgelegd kunnen krijgen en misschien kunnen we dan het probleem vinden. Lijkt je dit wat? (tegen enige vergoeding allicht) Het zou mij enorm helpen in ieder geval want ik word gek van dit probleem.

Bedankt alvast. Je kan me een priveberichtje sturen als je wilt.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Laatst bijgewerkt door NielsV op wo feb 27, 2013 19:19, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2013 18:48 
Ik zei toch dat er mensen zijn die meer verstand hebben van oude systemen.

Ik kan goed schroeven ik kan veel oplossen en repareren maar heb weinig meegekregen van dit soort systemen.
Dus ik kan je met veel helpen maar niet met alles.

Je kan eventueel om je inlaatspruitstukpakking te contoleren remmenreiniger er op spuiten. Gaat hij hader lopen dan zuigt hij het op en is hij lek. Pas op remmenreiniger is zeer brandbaar
Ik denk niet dat het bij jou het geval omdat het regelmatig ook weg is en alles goed werkt.

Het werkt prima die oude systemen maar het is nooit zo secuur als computer gestuurd en injectie natuurlijk.

Ik hoop dat je er met iemand aan uit komt.

Succes


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2013 19:20 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Alleen al omdat het zo brandbaar is durf ik het niet te doen haha. Heb ook geen remmenreiniger, wel contactspray.
ik heb contact gehad met bovenstaande maar we moeten nog even een datum uitzoeken.

Bedankt Erwin!

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: wo feb 27, 2013 21:15 
Ik snap het maar het moet brandbaar zijn anders werk de truc niet.
Ik voer hem ook alleen uit als het moet en liever dus niet.

Ik hoop dat Davey het kan vinden voor je.

Succes


Omhoog
  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 13:03 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4070
Woonplaats: zuidbroek
denk dat je te dunne motorolie in je motor hebt :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 13:59 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo maart 01, 2009 14:05
Berichten: 4629
mijn ervaring met remmenreiniger te gebruiken voor het doeleinde wat ernst zegt is dat t toerental juist inzakt..... maar maakt ook niet uit eigenlijk want het gaat er om om een reactie te krijgen van de motor.... en dat geeft ie ongeacht of t nou stijgen in toerental of zakken is :P

anderzijds... remmenreiniger is veilig genoeg voor dat doeleinde.... af en toe een klein spritsje en dan hoef je nergens bang voor te zijn ;)

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 18:33 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4070
Woonplaats: zuidbroek
zou wel even een brandblusser klaar zetten en brandwerende kleding aan trekken :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 20:39 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Jelte sout op met je te dunne olie haha! Dit probleem heb ik al héél lang.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 22:28 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4070
Woonplaats: zuidbroek
:mrgreen:so sout heb ik het nog nooit gegeten


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 22:34 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
julie schrijfen hed hellemaal vout hor :mrgreen:

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 23:00 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Hahaha! Het was grappig bedoeld. De motor loopt prima op die 5w30 hoor, maar wellicht als die weer zwart is gaat er 10w40 in. Kijk het nog even aan, was duur zat!

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: vr maart 01, 2013 23:15 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
Vrede op aarde mensen :mrgreen: ;)

Heb zelf ook 5W30 in mijn XR3I gehad (foutje) hij liep toch beter op 10W40.
Hopelijk word je probleem snel opgelost ;)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: iemand met verstand van mk4 voor oplossen toerenprobleem
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2013 7:48 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Hmm...nouja. Vind het ook weer zonde om er dan nieuwe olie in te doen. Dan gooi ik 60 euro weg.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 81 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling