Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 21:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2015 9:38 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Dankje Wauters, maar dat is 32 euro exclusief verzendkosten ;)
Maar ik weet niet hoe ze dat meten, is dat op toeren o.i.d.?

edit:


De manier waarop het geluid van een personenauto moet worden gemeten is terug te vinden in de Regeling Permanente Eisen.
Artikel 2.3.2

De in deze paragraaf gestelde eisen ten aanzien van de geluidsniveaumeting gelden alleen voor personenauto's.
Deze eisen worden niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsbewijs.

Artikel 2.3.3

Het geluidsniveau moet worden gemeten met gebruikmaking van de in de artikelen 2.3.4 en 2.3.5 genoemde meetapparatuur, waarbij de in artikel 2.3.6 bedoelde meetcondities in acht moeten worden genomen.

Artikel 2.3.4

De geluidsniveaumeter moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 651, eerste editie 1979, Geluidsniveaumeters, van de Internationale Electrotechnische Commissie (IEC) voor geluidsniveaumeters met de nauwkeurigheidsklasse Type 1.
De calibratiegeluidsbron moet ten minste voldoen aan het bepaalde in Publicatie nr. 942, eerste editie 1988, van de IEC voor calibratiegeluidsbronnen met de nauwkeurigheidsklasse 1.
De geluidsniveaumeter en de calibratiegeluidsbron moeten jaarlijks gecalibreerd en getoetst worden aan de eisen bedoeld in het eerste respectievelijk het tweede lid. Hiervan moeten verklaringen aanwezig zijn, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling, waaruit blijkt dat zij aan de eisen voldoen.

Artikel 2.3.5

De toerenteller moet een nauwkeurigheid hebben van ten minste 3%.
Bij de toerenteller moet een verklaring aanwezig zijn ten aanzien van de nauwkeurigheid, welke niet ouder mag zijn dan twee jaar, afgegeven door NMI IJkwezen BV of door een door de minister gemachtigde instelling.

Artikel 2.3.6

De meting vindt plaats in de open lucht.
Het proefterrein mag niet blootstaan aan sterke akoestische storingen. Hieraan wordt voldaan indien het oppervlak van het terrein bestaat uit beton, asfalt, tegels of een vergelijkbaar hard materiaal.
Het proefterrein moet minimaal de afmetingen van een rechthoek hebben, waarvan de zijden zich op ten minste 3,00 m afstand van de personenauto bevinden, zoals weergegeven in figuur 4. Binnen deze rechthoek mogen zich geen personen of voorwerpen bevinden die niet noodzakelijk zijn voor de meting. De personenauto wordt op zodanige wijze binnen de rechthoek geplaatst dat de microfoon zich op ten minste 1,00 m afstand van eventueel aanwezige trottoirbanden bevindt.
De waarden die door de geluidsniveaumeter voor het omgevingsgeluid en de wind worden aangegeven, moeten ten minste 10 dB (A) beneden het geluidsniveau zijn gelegen dat in het kentekenregister wordt vermeld. Dit wordt gecontroleerd door vaststelling van het achtergrondgeluidsniveau voor en na de meting. De microfoon van de geluidsniveaumeter mag van een passende windkap worden voorzien, mits rekening wordt gehouden met de invloed daarvan op de gevoeligheid van de microfoon.
Voor aanvang van de meting moet de motor van de personenauto op bedrijfstemperatuur worden gebracht.
De meting vindt plaats bij een stilstaande personenauto.

Artikel 2.3.7

De meting van het geluidsniveau wordt uitgevoerd aan de hand van de onderstaande wijze van keuren:

voor de aanvang van de meting wordt de geluidsniveaumeter ingesteld op de tijdweging "F" (voorheen aangeduid met "Fast") en de frequentieweging "A" bedoeld in artikel 2.3.4, eerste lid, genoemde IEC publicatie;
de motor is op bedrijfstemperatuur indien deze ongeveer vijftien minuten onder normale bedrijfsomstandigheden heeft gefunctioneerd;
aan het begin en einde van iedere serie metingen moet de geluidsniveaumeter gecalibreerd worden volgens de aanwijzingen van de fabrikant met behulp van een calibratiegeluidsbron, welke voldoet aan artikel 2.3.4, tweede en derde lid;
de afwijking tussen het geluidsdrukniveau van de calibratiegeluidsbron en de aanwijzing van de geluidsniveaumeter mag niet groter zijn dan 1 dB(A). Indien deze waarde bij de aanvangscontrole wordt overschreden moet de geluidsniveaumeter zodanig gejusteerd worden dat wel aan deze eis wordt voldaan. Als aan het einde van de serie metingen wordt geconstateerd dat deze afwijking groter is dan 1 dB(A), is de serie metingen ongeldig;
de microfoon van de geluidsniveaumeter moet in de volgende positie worden geplaatst, zoals weergegeven in figuur 5:

ter hoogte van de uitlaatmonding, in ieder geval ten minste 0,20 m boven het wegdek;
het membraan van de microfoon is naar de uitlaatmonding gericht en bevindt zich op een afstand van 0,50 m (waarbij een afwijking van 50 mm is toegestaan);
de hoofdgevoeligheidsas van de microfoon loopt evenwijdig aan het wegdek en vormt een hoek van niet minder dan 35° en niet meer dan 55° met het loodrechte vlak waarin de emissierichting van de uitlaatgassen ligt; de microfoon is zo geplaatst dat de afstand tussen de microfoon en de personenauto het grootst is;
indien het uitlaatsysteem meerdere uitmondingen heeft, die zijn aangesloten op eenzelfde geluidsdemper, waarvan de middelpunten niet meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, is de microfoon gericht op de uitmonding die zich het dichtst bij de omtrek van de personenauto of zich het hoogst boven het wegdek bevindt. Indien de middelpunten van de uitmondingen meer dan 0,30 m van elkaar zijn verwijderd, wordt bij iedere uitmonding een afzonderlijke meting verricht, waarbij alleen de hoogst gemeten waarde wordt aangehouden;
het toerental van de motor wordt op de waarde gebracht die in het kentekenregister voor de betreffende personenauto is vermeld;
na het bereiken van de in onderdeel f vermelde waarde wordt het gaspedaal snel losgelaten. De tijdsduur van de meting van het geluidsniveau omvat de periode, waarin het toerental constant wordt gehouden, en de gehele duur van de vermindering van het toerental tot het stationaire toerental weer is bereikt;
er wordt per meetpunt ten minste een serie van drie metingen verricht, waarbij:

de hoogste waarde die de geluidsniveaumeter heeft aangegeven, als meetwaarde per meting geldt;
de meetwaarde per meting op de meest nabijgelegen hele decibel wordt afgerond;
alleen meetwaarden die bij drie opeenvolgende metingen worden verkregen en onderling niet meer dan 2 dB(A) verschillen, mogen worden aangehouden;
als meetresultaat de hoogste van deze drie meetwaarden geldt.

Afbeelding

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2015 19:02 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
De politieagent zei dat de bovengrens wat toegestaan is 86 dB(a) is maar dat is grote onzin want de XR3i van Martijn maakt op kenteken 88 dB(a) en een Ferarri 107....

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2015 20:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jan 08, 2011 15:37
Berichten: 1735
Maar is daar niet per auto een regel voor? Ik kan me geen stille Ferrari voorstellen namelijk..

Pliesie moet deze eens tegen komen:

https://www.youtube.com/watch?v=ilCyIqtFTN0


Ff doorspoelen naar 1 minuut 40

_________________
Groet, Martijn R


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2015 22:10 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Ja op je kentekenbewijs staat het dB(a) voor jouw auto. Maar dat heb ik dus niet.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2015 8:54 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Artikel 5.2.11 lid 4 van de Regeling Voertuigen zegt dat een voertuig tot 3500kg met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking niet meer dan 95 dB(a) bij 3500 toeren mag produceren als dit niet geregistreerd staat op het kenteken.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2015 9:52 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Houd er maar rekening mee dat die gewoon op kenteken staat maar niet openbaar beachikbaar is. Dat zelfde geld voor al die mensen die denken dat een auto zonder motor inhoud alles mag bevatten. Ze pakken gewoon de globale type goedkeuring van het model.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2015 10:14 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Nee dat is het niet. Zowel politie en rdw zegt dat het niet op mijn kenteken beschikbaar is. De norm die aangehouden moet worden heb ik zojuist geplaatst.

wauters schreef:
https://www.conrad.nl/nl/voltcraft-sl-50-decibelmeter-30-hz-4-khz-100593.html
kost 30 euro tuisbezorgd en al ;)


Die is trouwens in dB(C) en niet dB(A).

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2015 11:05 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
NielsV schreef:
Die is trouwens in dB(C) en niet dB(A).


Wat is het verschil?

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2015 11:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
wauters schreef:
NielsV schreef:
Die is trouwens in dB(C) en niet dB(A).


Wat is het verschil?


Muziekgeluid op evenementen waar te nemen ivm lage en hoge tonen of iets dergelijks.

http://www.meerwaldt.nl/downloads/i44694.pdf

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2015 22:00 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr mei 11, 2012 22:17
Berichten: 290
Woonplaats: NI-JLUUS'N Forddorp bij uitstek
Ik was ook van mening dat men pas na een meting een WOK melding mag geven...

Maar afgelopen jaar bleek toch wel anders....

Vriendin van m'n maat reed al 8 jaar rond met dezelfde auto met rvs sportuitlaat.
Die werd door een agent staande gehouden, en die vertelde dat de uitlaat teveel geluid produceerde, en ze kreeg gelijk een WOK melding :cry:

Of het wel of niet terecht is, je zit er wel mee..... Nu zit er een extra dempert tussen, dus was het opgelost, maar de kosten vd herkeuring enzo zijn voor eigen rekening....

Schijnen bepaalde "wetsdienaars" te zijn die dat vrij makkelijk uitdelen :evil:

_________________
Taunusdriver aus der Sallandsche Heimat

'62er Thunderbird
'70er Ford P7B V6
'72er Taunus 2.0
'75er Taunus 2.0
'76er Granada V6
'82er Granada kombi
'85er Transit V6
'93er Sierra GT kombi


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2015 22:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma nov 07, 2011 18:45
Berichten: 1963
Woonplaats: Wouterswoude
Dat zijn de echte hufters...

_________________
Rienk

MK5a Escort RS2000
Mk7 Escort Formule 1
Mk3 Mondeo 2.2 tdci volledig ST uitgevoerd


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: wo sep 30, 2015 23:18 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Dat klopt! Ze zitten er tussen, zei het RDW ook.
Heb al enkele agenten gehad die mij aanspraken om de auto omdat ze hem mooi vonden en vroeger ook zoiets reden, of met de vraag of de koplamp geel was omdat er folie op zat (strafbaar) of dat het lampjes waren, gevolgd door een complimentje voor de leuke auto.

Maar ik had een zuurpruim. Ik koop zaterdag zo'n decibelmeter, ga het geluid eens meten met de juiste maatstaven zoals omgeving, ondergrond en afstand.
En dan neem ik wel of niet contact op met deze agent want allereerst loog hij over het aantal decibel wat de uitlaat mag maken welke volgens hem 86 db was maar is in feite dus 95.
Sowieso maakt een XR3i op kenteken 88db bij 4500 toeren...gezeik om niks.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Pliesie zegt mag nie rijden nie met die uitlaat!
BerichtGeplaatst: vr maart 11, 2016 16:23 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Hier hoef ik me niet langer meer druk om te maken nu.

(post 2500)

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling