Ik overweeg mijn escort met rs turbo motor te verkopen. Hij hoeft absoluut niet weg maar door positieve wijzigingen in mijn persoonlijke leefomstandigheden heb ik de komende jaren nog minder tijd dan dat ik al had om te sleutelen en te genieten van de auto. Ik heb er sinds mijn aanschaf 2 jaar geleden gemiddeld tussen de 50 en 150km per jaar mee gereden, veel te weinig natuurlijk en dat zal alleen maar minder worden.
De meeste mensen zullen de auto wel kennen. Hij is al een aantal keer van eigenaar gewisseld hier binnen het forum. Maar in het kort: het is een Ford Escort mk3 1.1 uit 1982 welke is voorzien van een 1.6 rs turbo motor uit een S2. Hiervoor is de complete S2 motor en bak ophanging omgezet. Dit betekend ook dat er in het front is gezaagd om de radiator en intercooler passend te maken.
De auto is nergens rot of slecht, wel zijn er lichte plekjes zichtbaar over het koetswerk, vooral bij de tankdop waar de auto ooit eens een tikje gehad heeft. De lak van de auto is niet van show kwaliteit, dit heeft mij nooit echt gestoord maar als je een show waardige auto zoekt is dit niks voor je. De motorkap is via een plastidip zwart gemaakt en kan zo worden los getrokken. Daaronder is de kap in dezelfde kleur als de auto.
De RS heeft afgelopen maand groot onderhoud gehad waarbij de volgende zaken vervangen zijn:
- olie (10W40 castrol)
- olie filter
- benzine filter
- bougies
- distributie riem
- turbo (ander exemplaar).
De auto is voorzien van een grotere RadTec intercooler en een onbegrensde computer zodat de turbo druk naar de 1 bar kan.
De auto is verre van nieuw maar zeker niet slecht. Er zal wat tijd geld en liefde in gestoken moeten worden als je hem vaker wilt gaan gebruiken. Voornaamste zaken voor mij zouden zijn:
- andere uitlaat, deze is eronder gelast en demperloos. Hij slaat tegen de achterste draagarm bij hard insturen. Echter voor deze vervangen kan worden moet de brandstofpomp worden verplaatst omdat de slangen daarvan langs de originele route lopen.
- brandstof pomp verplaatsen. Deze ligt nu in de reserve wielbak en hoort op de cradle onder de auto.
- waterkoeling weer aansluiten op de turbo deze paste niet meer na de wissel vanwege andere maat van de bajonet bouten. waterkoeling is niet verplicht bij een turbo gelukkig.
Dan de prijs: als ik naar de markt kijk en zie waar andere series 2 rs turbo's voor te koop worden aangeboden heb ik denk ik goud in handen
. De Duitse/Franse/Belgische autoscout laat prijzen van 6000 en meer zien. Nu is dit geen echte rs turbo en zit is het ook geen show wagen dus houd ik het voor nu even op 3250,00 euro en sta open voor een bod.
Bij serieuze interesse graag contact opnemen via PB.
Edit verse foto's.