Op 25 maart 1973 leverde Autobedrijf Zijp in Purmerend een nieuwe bruine Ford Taunus 1.6 XL coupé af aan een een trotse eigenaar woonachtig in Volendam.
Inmiddels 46 jaar verder heeft de auto al veel meegemaakt, en diverse eigenaren gehad.
Leuk detail is dat de boekjes er nog bijzitten!
In 2002 is de auto voorzien van een lpg installatie, welke nu weer goed functioneert. De vuldop zit achter de kofferklep, dus netjes weggewerkt, en lpg tanken met de kofferbak los. Is netter dan zo'n zwarte dop in het zijpaneel.
De vorige eigenaar heeft de auto ruim 11 jaar gehad, en is in die periode ook een keer buitenom overgespoten in de orginele kleur, en voorzien van een nieuw skaidak.
De 1.6 motor is ook aangepast voor lpg, dus de slijtage van de kleppen valt gelukkig mee!
Eind vorig jaar heb ik de Taunus gekocht, en er flink veel werk inzitten om hem weer up to date te krijgen.
- onderhuids laswerk bij de A-stijl rechts
- nieuwe wiellagers achteras
- nieuwe remmerij achteras
- spelingsvrij cardan gemonteerd
- nieuwe stuurhuishoezen
- pompje van de ruitensproeiervloeistof vervangen
- nieuwe motorkapkabel
- andere verdamper
- nieuwe bougies
- nieuwe rotor
- nieuwe verdelerkap
- carburateur weer goed gangbaar gemaakt
- deurpanelen vervangen voor nettere exemplaren
- deurrubbers vervangen
- alle deurmechanismen weer gangbaar gemaakt en doorgesmeerd
De orginele stoelen en achterbank hebben hun beste tijd gehad, en die heb ik vervangen voor nog bijzonder nette zwarte skailederen stoelen en achterbank afkomstig van een andere TC1.
Het hemeltje heeft wel wat gebruikerssporen, mede te danken aan een zonneklep die steeds omlaag kwam, en op provosische wijze omhoog werd gehouden.
De zonneklep is vervangen voor een exemplaar die het wél goed functioneert, wel zo handig.
Verder functioneert alles zoals het hoort, alle metertjes, dashboardverlichting, en het lampje in het dashboardkastje!
De 1.6 OHC motor loopt hartstikke mooi, en de handgeschakelde 4bak schakelt ook prima.
Het betreft een 1.6, en de achteras joelt wel, iets wat een bekende kwaal is bij dit type achterassen. Dit kan verder geen kwaad.
Hij remt en stuurt verder ook hartstikke goed, de ophangrubbers en remmerij is bij de vorige eigenaar ook allemaal al eens vernieuwd, dus ook daar voorlopig geen omkijken naar!
Na 46 jaar heeft de carosserie de nodige aandacht gehad.
Bij de vorige eigenaar zijn er ook laswerkzaamheden uitgevoerd aan o.a. de wielranden, wat er allemaal netjes in is gelast.
Desondanks zitten er op de voorste hoekjes van de motorkap een paar plekjes, zie foto's.
Kortom een nette wagen, die technisch weer goed is, en je heerlijk mee rond kan toeren.
Dus instappen en rijden!