Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=36&t=12409
Pagina 1 van 1

Auteur:  JBer [ di dec 25, 2018 15:16 ]
Berichttitel:  Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Hierbij een tip voor iedereen die lange tijd stilgestane benzine motoren weer tot leven willen brengen. Eerst dit lezen!!
Je herkent het misschien wel, oude auto of motor jarenlang geschorst en dan komt het moment dat er weer mee gereden moet worden.
De benzine in de tank en het carburatie- of injectiesysteem heeft er dan jarenlang in stilgestaan. Zeker is dat ze dan grotendeels van chemische samenstelling is veranderd. Je merkt het al aan de geur, als je je neus bij de benzinevulopening houdt.
Dat “vergummen” heeft zeer kwalijke gevolgen voor de motor. Allereerst ontstaat er aanslag in alle benzine houdende onderdelen, waaronder de carburateur. Als dat tot gevolg heeft dat de motor niet wil starten , is dat de meest gunstige variant waarmee je geconfronteerd wordt.
Kanaaltjes en sproeiers zijn verstopt en dan is een beproefde schoonmaakmethode “de emmer met spiritus”. De hele handel in een emmer met (een paar liter) spiritus, deksel erop en een paar dagen later is de meeste “gum”opgelost. Als je er mee bezig bent is het wel verstandig om vinyl of rubber handschoenen aan te doen, anders ben je erna “onder invoed”zonder een druppel te hebben gedronken.
Start de motor toch en ga je er mee rijden dan kunnen de gevolgen desastreus zijn. Dat eerste ritje merk je niks, maar na afkoeling en de tweede keer starten gaat het mis. Het effekt is dan vaak een paar klappen en de motor stopt. Een of meer uitlaatkleppen zitten vast en slaan tegen de zuiger(s). Tijdens het de eerste keer rijden op vergumde benzine slaat er in het verbrandingsgedeelte en dus ook op de uitlaatklepstelen een teerachtige smurie neer die eenmaal afgekoeld hard wordt. De kleppen zullen bij de volgende startaktie geopend gaan vastzitten in de klepgeleider en onvrijwillig hard in kontakt komen met de zuigers….. gevolg is één of meer kromme kleppen.
Een kennis van me dacht handig te zijn en haalde uit een sloopauto met volle benzinetank de benzine voor zijn auto……. Een dag later stonden ook de uitlaatkleppen van zijn tuf krom in de cylinders. Niet doen dus.
Kan nog anders; in mijn geval, Ford Escort met XR3i motor, heb ik de benzinetank vervangen omdat het restje 8 jaar oude benzine de tank binnenzijdig volledig geruïneerd had. Elektrische benzinepomp vernieuwd, K-jetronic injectie-unit via “de emmer met spiritusmethode” weer gangbaar gemaakt, leidingen doorgespoeld en alleen de eerste injector losgenomen en met perslucht gecontroleerd. Aangenomen dat de andere 3 injectors ook OK zouden zijn, zijn moeilijk bereikbaar, dus heb dat maar laten zitten.
Nou is mijn escort ook uitgerust met een LPGgas installatie en elke paar jaar startte en liep de motor direct op gas. Verbazingwekkend, 22 jaar lang elke paar jaar op het beetje gas wat nog in de tank zat.
Zodoende wist ik dat de motor nog OK was.
En toen de eerste keer op verse benzine……. Starten en lopen en nog goed ook. Reageerde perfect op flink gas geven en liep stationair ook netjes op 4 poten. Besloten om de volgende dag naar tankstation te rijden. Mooi niet,…. Motor wilde niet meer lopen op benzine. Bij een startaktie liep de motor een paar slagen en stopte steeds weer. Droge bougies, dus motor kreeg geen benzinemengsel. Na dagen lang zoeken bleken alle injectoren verstopt. Zeer waarschijnlijk hebben de vergumde resten in de injectoren ook hier hun werk gedaan en hebben de naaldjes vastgezet en het inwendige filter verstopt na de eerste opwarming met benzine.
Dat de motor bij een startpoging wel een paar slagen liep komt door de koude start injector die dan efffe flink wat benzine inspuit.
Heb de injectoren ook behandeld met spiritus, de injectornaaldjes komen wel los, maar het inwendige filter krijg je niet goed schoon. Gevolg is dat de motor het wel weer doet, maar niet goed accelereert en onregelmatig stationair loopt. Zeker weten dat het aan de injectors ligt, op LPG gas loopt de motor perfect. Jammer, moet nu aan andere injectors zien te komen.
De moraal van dit verhaal:
Gebruik nooit oude benzine. En dan bedoel ik oude Euro 95 benzine van meer dan een jaar oud. Start de motor nooit op oude benzine. Laat nooit jarenlang gewone benzine in je benzinetank staan. De ethanol samen met de andere chemische toevoegingen in de benzine veranderen zodanig van samenstelling dat ze verwoestend kunnen werken op de verschillende onderdelen van de motor.
Mijn advies:
Gebruik een benzinesoort waar geen ethanol in zit, zoals Shell Vpower of Firezone competition 102 of Esso/Mobil Energy Supreme + . Een toevoeging van Millersoils tanksafe schijnt de verouderingseffecten van benzine ook tegen te gaan, maar daar heb ikzelf geen ervaring mee.
Ethanol is ook de boosdoener die de weekmakers in kunststoffen versneld oplost. Oudere pakkingmaterialen kunnen daar niet tegen. Bovendien trekt ethanol ook meer vocht aan en zal sneller oxidatie veroorzaken. Voor de winterstop of bij lange stilstand, de brandstoftank tot de nok vullen met ethanolvrije benzine.

Auteur:  johnny winter [ di dec 25, 2018 16:22 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Mooi verhaal...
Een ervaring is natuurlijk bij iedereen anders..
2 jaar geleden tankte ik in Luxemburg..
Door omstandigheden ging de auto op blokken..
Recentelijk er weer af..
In die bijna 2 jaar dat ie stil stond, ging ik af en toe de motor starten..
Maar de laatste 4 maanden niet eens meer..Auto is goed..
Dus naar de apk.. Met nog een halve tank `oude `benzine..
Gewoon helemaal goed..Had nog 10 liter in een jerry can , ook 2 jaar oud uit Luxemburg, er bij gegooid..
Helemaal nix geen probleem..
En ik tank alleen maar euro 95.. De rest is me te duur..
Ik hoor wel vaker verhalen over `oude `benzine..
Maar ik heb een injectie..
Volgens mij gaat het uit de tank recht in de cylinder..
Zelf heb ik er geen last van..Wil best 100 liter `oude` benzine overnemen voor 0,10 € de liter..
Nogmaals, ervaringen zijn voor iedereen anders..
In Californië hebben ze dat ook..
Hoeveel mensen heb je nodig om een lamp ( in de woonkamer) te vervangen ? ..5 !!! 1 om het te doen..4 om de ervaring te beleven..
Frankrijk weet het ook wel qua ervaringen.. :
De broer van mijn tante haar buurman zijn neef heeft ook meegemaakt..

Auteur:  JBer [ di dec 25, 2018 23:16 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

2 jaar is wat anders dan 8 jaar. Kan een grensgeval zijn en per merk is de toevoeging van o.a. ethanol ook verschillend. Achteraf weet je natuurlijk ook niet welk merk en samenstelling je in Luxemburg hebt getankt.
En voor die paar centen prijsverschil voor ethanolvrije benzine loop je toch niet het risico om je motor te verkloten. hoeveel rij je er nou mee? Is wat anders als je 10.000 km of meer per jaar rijdt. Maar dan heb je het probleem van vergumde benzine ook helemaal niet.
Voor oldtimers en hele lage kilometrage is de brandstopfprijs het probleem niet. Wees niet krenterig en koop dan de beste ethanolvrije benzine voor je tuffie.

Auteur:  johnny winter [ wo dec 26, 2018 14:02 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

8 Jaar is natuurlijk wel een stuk langer..
Als je je vriendin 8 jaar niet ziet is het ook een ander mens geworden.. :lol:

Ik kom wel aan de 6000 of meer per jaar..
Hij loopt super op die euro 95..
Ik tank dan de auto vol in Lux.. Neem 80 liter mee in 4 ijzeren jerry cans..
Dan rij ik niet zo duur..

Ze hebben hier ook die ethanol vrije benzine.. Zelfs 1 cent goedkoper..
Maar er wordt vertelt dat dat alleen voor nieuwe motoren is.. Dus daar ben ik niet aangegaan..
Never change a winning combination..

Paar centen meer uitgeven ,,?? hahaha u werkt zeker bij de belastingen.,..( 75 % van de benzine prijs hier is belasting )

Auteur:  JBer [ wo dec 26, 2018 18:13 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Toch even inhaken op de reactie van Johnny Winter…. Nee, ik heb niet bij de belastingdienst gewerkt. Bij de KEMA, en met brandstoffenonderzoek naar de calorische waarde kwamen we er achter dat benzine met ethanol de calorische waarde 4 tot 6 % minder was dan benzine zonder. Nou, als je dat verdisconteert in de prijs moet je in feite al 5% extra rekenen op de benzine met ethanol.
Met gas geven merk je daar maar weinig van, je rechtervoet zakt gewoon iets verder weg voor het zelfde resultaat, dus daar verdien je echt niet zoveel mee.
Maar nog wat anders is het als je de kosten van een motorcrasch meerekent. Nieuwe klep(pen) nieuwe koppakking enz. enz. Plus al het werk wat ik maar even niet meereken. Nou daar kun je “dure ethanolvrije” benzine voor 25.000 km voor kopen voordat je op dezelfde kosten uitkomt.
T’is maar welk risico je durft te nemen……

Auteur:  Dummy [ wo dec 26, 2018 20:43 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Waar haal je nog ethanolvrije benzine dan?
Laatste keer dat ik in NL was zat ook bij de Shell en de BP een stickertje 'E5'. Schrok er wel van. Maar Firezone 102 is peperduur. Goeie ouwe tijd dat premium brandstoffen pure benzine bevatten is vrees ik helaas voorbij.

Auteur:  Niek-V [ wo dec 26, 2018 21:11 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Zeer interessant verhaal, waar zeker een grote kern van waarheid achter zit. De moderne brandstof bevat steeds meer Bio-Ethanol wat voor onze geliefde Fordjes niet heel goed is.
Ik tank zelf sinds een jaar altijd BP Ultimate 98. Wel iets duurder per liter, maar kom ook 40/50 kilometer verder op een tank. De kleine meerprijs heb ik er wel voor over, heb geen zin in problemen met het brandstofsysteem of de motor. Dit kost uiteindelijk meer dan Ultimate 98 tanken.

Auteur:  JBer [ wo dec 26, 2018 21:22 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Stikker E5 moet er op i.v.m. internationale afspraken en betekent: niet meer dan 5% ethanol. Kan dus zijn dat er 0% in zit. Shell zelf meldt dat er in Shell Vpower geen ethanol zit. De in dit geval gewenste Stikker E0 bestaat niet.

Auteur:  johnny winter [ wo dec 26, 2018 23:34 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

JBer schreef:
Toch even inhaken op de reactie van Johnny Winter…. Nee, ik heb niet bij de belastingdienst gewerkt. Bij de KEMA, en met brandstoffenonderzoek naar de calorische waarde kwamen we er achter dat benzine met ethanol de calorische waarde 4 tot 6 % minder was dan benzine zonder. Nou, als je dat verdisconteert in de prijs moet je in feite al 5% extra rekenen op de benzine met ethanol.
Met gas geven merk je daar maar weinig van, je rechtervoet zakt gewoon iets verder weg voor het zelfde resultaat, dus daar verdien je echt niet zoveel mee.
Maar nog wat anders is het als je de kosten van een motorcrasch meerekent. Nieuwe klep(pen) nieuwe koppakking enz. enz. Plus al het werk wat ik maar even niet meereken. Nou daar kun je “dure ethanolvrije” benzine voor 25.000 km voor kopen voordat je op dezelfde kosten uitkomt.
T’is maar welk risico je durft te nemen……



Gas geven met de rechtervoet.. En er is geen resultaat..Nou echt niet bij mij...Als ik 'm intrap..Gaat ie naar voren..Als ik sneller wil,..Ga ik met de rechtervoet op het gaspedaal pompen..Dan gaat ie nog sneller naar voren. ( op euro 95 )

Auteur:  johnny winter [ wo dec 26, 2018 23:38 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Dummy schreef:
Waar haal je nog ethanolvrije benzine dan?
Laatste keer dat ik in NL was zat ook bij de Shell en de BP een stickertje 'E5'. Schrok er wel van. Maar Firezone 102 is peperduur. Goeie ouwe tijd dat premium brandstoffen pure benzine bevatten is vrees ik helaas voorbij.



Bij zo'n witte tankstation..Ariol ofzo..Weet niet.. Nooit op de naam gelet..Zal waarschijnlijk ook wel "oude "benzine verkopen..Want het is daar 15 cent goedkoper dan bij de Shell..

Auteur:  johnny winter [ do dec 27, 2018 11:47 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Argusoil heet het station

Auteur:  doubleD [ do dec 27, 2018 14:39 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

Jber,

Hoe kom je er nu achter welke benzine nou vrij is van Ethanol? je kan moeilijk bij iedere pomp gaan opvragen waar het mengsel uit bestaat en hoe de verhoudingen zijn?

Ik vind het altijd erg moeilijk om een keuze te maken voor "goede" benzine of diesel. Jij raad bijvoorbeeld nu de shell V power aan. Ik heb zelf meer ervaring met diesel brandstoffen.

Ik kreeg van de ford monteur bij de aanschaf van mijn mondeo mk4 diesel het nadrukkelijke advies geen shell v power diesel te tanken omdat dit juist het brandstof systeem zou verstoppen. De ervaring daar was dat de toevoegingen in de brandstof een soort slijm creëerde dat het brandstof systeem zou verstoppen. En inderdaad bij het loshalen van het brandstof filter was er een behoorlijke hoeveelheid slijm te vinden in het filter.
Ik heb zelf 60.000 km voornamelijk Esso diesel getankt (de normale variant) en toen het weer tijd was om het filter te vervangen kwam dat er nagenoeg schoon uit.

Wel is mijn ervaring dat als je bij een meer gerenomeerde merk pomp tankt (BP, Shell, Esso) Je veel meer kilometers uit een tank krijgt dan dat je bij de witte pompen tankt (tango, tinq). Mijn Audi 1.9tdi liep zoveel zuiniger en rustiger op de Esso diesel dat onder de streep het goedkoper was om dure diesel te tanken.

Ik rijd zelf maar heel weinig met mijn oldtimers (misschien maar 100 km per jaar) en mijn ervaring is dat de MFI of carb systemen eigenlijk heel goed tegen "oude" benzine kunnen. Ik tank de auto eigenlijk nooit vol maar gooi er maar een paar liter in. Hierdoor begin ik iedere rit eigenlijk altijd bij het tank station om er wat vers in te gooien.

Ik heb wel ooit eens een 2002 injectie corsa gekocht die volgens de garage naar de sloop kon vanwege een kapotte computer. Na veel meten en zoeken bleek de auto ruim een jaar stil gestaan te hebben met een volle tank benzine. Deze was dermate slecht geworden dat het niet voldoende ontbrandde om de auto te starten. Had je hem eenmaal lopend dan bokte en hokte die wel maar bleef die meestal wel draaien, wel gingen natuurlijk alle lampen op het dashboard aan. Na een partij brandstof uit de tank te halen, een sloot hoog octaan benzine erin en 2 flessen brandstof cleaner verdwenen alle problemen voor de zon en was het een prima wagentje.

Auteur:  Rossy [ zo dec 30, 2018 20:37 ]
Berichttitel:  Re: Oude (vergumde) benzine nooit gebruiken !!

De gevolgen van de ethanol toevoegingen zie ik dagelijks op mijn werk.
Wij werken hier met motoren voor tuinmachines.
De sproeiers in de daar gebruikte carburateurs zijn nog een heel stuk kleiner als in de laatste carburateurs van de Escorts.
De doorlaten van de injectors zijn weer een stuk kleiner als die van de carburateurs in de tuinmachines dus daarbij gaat dit verhaal zeker op.
Wat wij veel zien is dat er gewoon euro 95 in een kannetje bij de pomp gekocht wordt.
Die 5 liter kan makkelijk het hele jaar mee gewerkt worden en wat er over is, nou, dat gebruiken we gewoon volgend jaar weer.
Dat kon vroeger, dat kan nu ook vast nog wel.

NIET DUS

De ethanol verbindingen trekken het vocht in de brandstoftank en in de lucht aan via de tankontluchting.
En vocht, dat hoopt zich onder in de tank op vanwege benzine is nu eenmaal lichter als water.
Stalen tanks vinden dit niet heel fijn, die kunnen hierdoor spontaan gaan roesten met alle mogelijke gevolgen van dien...
Buiten dat het aangetrokken vocht heeft de benzine van tegenwoordig ook de zeer vervelende eigenschap om zeer snel te verouderen en een gomlaag of zelfs een laklaag achter te laten op delen die in contact staan met de benzine.
Dit verouderen is zelfs al na 2-3 maanden merkbaar!
Nu hebben wij daar een product voor dat de benzine stabiliseert en tot 3 jaar lang "vers" houdt.
Nou ja, niet helemaal vers maar wel zodanig stabiliseert dat deze gedurende die 3 jaar nog zonder problemen en afzettingen gebruikt kan worden.
Ditr wordt bij de betere tuinmachine handel verkocht als Fuel Fit maar vergelijkbare produkten zullen ook onder andere namen verkocht worden bij andere leveranciers.

Ik heb de auto nu weggezet met een volle tank BP Ulitmate 98 en voldoende Fuel Fit om de hele tank te behandelen.
En in maart is het weer zonder problemen starten en lopen.

Antonio.

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/