Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Waarom slijten mijn boortjes zo hard
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=36&t=13531
Pagina 1 van 1

Auteur:  Dummy [ do okt 28, 2021 8:38 ]
Berichttitel:  Waarom slijten mijn boortjes zo hard

De laatste tijd niet meer aan t busje gewerkt omdat ik helemaal ziek wordt van dat boren. Met een 3mm boortje wil ik de spotlasjes uitboren, en het duurt 5 minuten om door t plaatmateriaal heen te komen.

Ik ben al overgestapt naar A merk boortjes, Bosch nikkel, en ik gebruik altijd WD40 tijdens het boren. De eerste 2 zijn binnen een minuut door, en daarna 5 minuten per gaatje...

Ik heb nu helemaal geen zin meer in dat hele project met t busje, staat al een maand of 2 stil, en dat is zonde, alleen vanwege die boortjes die iedere keer bot raken...

Mijn boormachine heeft lichte speling (axiaal), maar omdat de speling axiaal is merk je dat niet tijden t boren waar je lichte druk zet, enkel als je met een staalborstel werkt oid merk je dat. Ik weet niet of dat de boosdoener zou kunnen zijn?

Wat doe ik mis? Ik zou graag weten of jullie een idee hebben want dan heb ik weer plezier in t busje.

Auteur:  doubleD [ do okt 28, 2021 8:48 ]
Berichttitel:  Re: Waarom slijten mijn boortjes zo hard

met het boortje kan ik je denk ik niet helpen. Ik heb meestal niet het geduld om de puntlassen uit te boren. ik pak meestal een schuurmachine waar zo'n vinger aan zit (powervijl) en schuur dan de lassen zo goed als weg zodat ik met een kleine beitel het plaatwerk er zo vanaf kan tikken. maar zijn die puntlassen niet mega hard vanuit het las proces? wellicht dat een echte puntlas boor je meer gaat helpen?

Auteur:  kev1n [ do okt 28, 2021 9:01 ]
Berichttitel:  Re: Waarom slijten mijn boortjes zo hard

Ik heb het altijd met een puntlas boor gedaan. Eerst met de centerpons een punt zetten in het midden van de las. En daarna met een 3mm boortje iets groter maken, maar niet helemaal doorboren. Daarna de puntlasboor er op. De laatste keer heb ik deze gebruikt en vond dat erg fijn werken. Ook omdat je hem om kan draaien als er per ongeluk een tandje van de puntlasboor afbreekt en er wat reserve bij zitten. https://www.hbm-machines.com/producten/ ... asborenset.

Auteur:  kev1n [ do okt 28, 2021 9:03 ]
Berichttitel:  Re: Waarom slijten mijn boortjes zo hard

De volgende keer wil ik ook zo'n schuurmachine proberen, dat lijkt me nog makkelijker en dan heb je minder kans dat je toch opeens door de plaat er onder heen gaat.

Auteur:  Dummy [ do okt 28, 2021 9:58 ]
Berichttitel:  Re: Waarom slijten mijn boortjes zo hard

Ik heb dit type boortje maar daarvoor moet ik dus eerst een klein gaatje boren.

Zelfs als de spotlasjes hard zijn, nikkel is harder lijkt mij...

Ik wil dit spatbord graag terug monteren omdat deze nog heel goed is, en ik wil bepaalde stukken plaat van een ander chassis los boren en daarna op t busje lassen, dus met de schuurmachine gaat dat niet.

Auteur:  Dummy [ do okt 28, 2021 10:06 ]
Berichttitel:  Re: Waarom slijten mijn boortjes zo hard

.

Bijlagen:
IMG-20210904-WA0003.jpg
IMG-20210904-WA0003.jpg [ 80.8 KiB | 4450 keer bekeken ]

Auteur:  doubleD [ do okt 28, 2021 10:15 ]
Berichttitel:  Re: Waarom slijten mijn boortjes zo hard

Wil je het chassis waar het plaatwerk vanaf komt ook nog hergebruiken anders zou je er ook voor kunnen kiezen om de andere kant los te schuren zodat je het plaatwerk netjes blijft.

Misschien is het interessant om te kijken naar een borenslijp machine om zo je 3mm boortje na 2 punt lassen te slijpen. als je dan een boortje of 5 gebruikt en rouleert dan zou je toch redelijk door moeten kunnen werken zonder al te veel kosten te maken.

Auteur:  Viper109 [ do okt 28, 2021 15:52 ]
Berichttitel:  Re: Waarom slijten mijn boortjes zo hard

Bij een puntlas is het metaal op die plek altijd extra gehard door het verhittingsproces. Hierdoor is het voor het puntje van de boor (de dwarssnijkant) erg lastig om voortgang te maken. Nou is 3mm al een redelijk kleine boor, maar je kan overwegen om eerst nog eens voor te boren met een kleiner boortje. Hierdoor kan je bij de grotere boor de dwarssnijkant ontlasten en de hoofdsnijkanten gebruiken waar de boor echt op gemaakt is. Snelheid niet te hoog en snijolie gebruiken. Anders loop je t risico dat je kop verbrand en dan is er inderdaad niks meer van je boor over.

Hopelijk lukt het om weer een beetje voortgang te maken!

Afbeelding

Pagina 1 van 1 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/