Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 14:19

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2011 19:18 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za jan 08, 2011 15:37
Berichten: 1735
Ik vond een leuk linkje waarin uitgelegd staat hoe je een distributieriem moet vervangen:

http://www.autoweetjes.com/Distributieriem.htm


LET OP: Als je 2 linker handen hebt (net zoals ik) op autogebied raad ik het aan om het door een expert te laten doen (Logisch). Dit voorkomt problemen.

_________________
Groet, Martijn R


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: wo mei 18, 2011 14:16 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 17, 2010 22:40
Berichten: 3807
Woonplaats: Schaijk NB
mocht hij verwijderd worden in de tussentijd dan staatie al mooi hier.

Distributieriem vervangen: Distributieriem Geknapt, kleppen krom of zelfs een gat in een van de zuigers en op zoek naar informatie?

DISTRIBUTIERIEMEN: DE CRUCIALE SCHAKEL IN DE MOTOR.

Om een dure reparatie door motor schade te voorkomen, is het voldoende om de distributieriem preventief te controleren en te vervangen. De duurzaamheid van een distributieriem is vooral afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, de montage, de spanning en de correcte behandeling van de riem zelf. Als alternatief voor de distributieriem is er de enkele of dubbele distributieketting die opnieuw meer wordt gebruikt.




Preventief vervangen

De distributieriem zorgt ervoor dat de nokkenas, of bij sommige motoren zelfs meerdere nokkenassen, door de krukas wordt aangedreven. Het is van cruciaal belang dat de krukas en de nokkenassen op elkaar zijn afgesteld. Dat gebeurt tijdens de montage van de riem. De kleppen moeten in functie van de stand van de zuigers op het gepaste moment open- en dichtgaan. Die timing kan in het gedrang komen door een slechte montage, maar ook wanneer de getande riem een tandje overspringt zoiets kan alleen door een slechte riemspanning. Voor elke motor bestaat een spanningswaarde van de distributieriem en die waarde is door de constructeur vastgelegd. De spanning van de riem wordt op peil gehouden door de spanrol en de meelooprol. Er zijn twee types spanrollen. Bij de automatische spanrol wordt de spanning automatisch goed ingesteld. Bij een manuele spanrol moet de monteur de Spanning eigenhandig instellen. De distributieriem en zowel de span- als meelooprol moeten samen worden vervangen. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat het lager van de rollen versleten is, waardoor de distributieriem extra wordt
belast en zelfs breekt. Als de riem breekt kan de schade heel hoog oplopen. De kleppen komen dan heel dicht bij de zuiger en het is niet uitgesloten dat de deze de zuigers raken bij een riembreuk. Een preventieve vervanging van de distributieriem en de bijbehorende rollen maakt dat de motor betrouwbaar is. Dat is niet enkel belangrijk voor de klant maar ook voor de garagehouder. Het is altijd een vervelende zaak om hoge reparatiekosten te verantwoorden bij de klant. Als het om een tweedehands auto onder garantie gaat, zijn de kosten voor rekening van de garagehouder. In dit geval is het dus zeker beter professioneel te werken. Als je de riem vervangt omdat deze stuk is, dan is het goed om na te gaan welke motorschade is aangericht. Ook de reden van de breuk is van belang. Zowel de oorzaak als de gevolgen van de breuk moet worden weggewerkt door bijkomende herstellingen. Als je nog nooit eerder bij een bepaald type auto de distributieriem hebt vervangen, dan is het goed om eventuele typische richtlijnen voor de demontage en de montage te kennen. Weet je bijvoorbeeld met welke spanning de distributieriem ingesteld moet worden?

Technische informatie distributieriem vervangen



STAPSGEWIJZE DEMONTAGE VAN DE DISTRIBUTIERIEM

1. Ontkoppel de aarding van de batterij. Draai de krukas in de richting van de normale rotatie tot aan het bovenste dode punt door de ‘0’-markering op het motorblok op één lijn te brengen met de markering op de krukasdemper. Breng de verdelerrotor op één lijn met de markering op het verdeleromhulsel, zodat hij in de ontstekingspositie van de eerste cilinder staat.

2. Neem alle riemen, schijven of slangen weg die verwijdering van distributieriem deksel hinderen.

3. Verwijder distributieriem deksel.

4. Maak de regelschroef van de spanrol los.

5. Duw de spanrol van de distributieriem weg en maak de regelschroef van de spanrol opnieuw vast.

6. Verwijder de distributieriem.

7. Hou rekening met de specifieke instructies van de autoconstructeur.

STAPSGEWIJZE MONTAGE VAN DE RIEM

1. Zorg ervoor dat de markeringen van de krukas, de nokkenas en de verdelerrotor op één lijn staan. De wijzer van de krukas richt zich naar de markering van het bovenste dode punt. De verdelerrotor staat op één lijn met de markering op het verdeleromhulsel. De wijzer van de nokkenas staat op één lijn met de markering op het motorblok.

2. Leg de distributieriem over de tandwielen

3. Maak de regelschroef van de spanrol los, zodat ze opnieuw tegen de distributieriem kan drukken. Breng de spanrol voorzichtig in positie. Zorg ervoor dat de veer van de spanrol juist gekoppeld is. Als de spanrol geen veer heeft, span de distributieriem dan op volgens de aanbevelingen van de autoconstructeur.

4. Draai de krukas in de richting van de normale rotatie ten minste twee keer volledig rond, zodat de distributieriem niet langer loshangt en de spanrol de riem goed aanspant.

5. Controleer of de markeringen op één lijn staan. Draai de regelschroef van de spanrol en de schroeven van haar as aan volgens de richtlijnen van de fabrikant.

6. Monteer opnieuw het distributieriem deksel en alle riemen, slangen en schijven die daarvoor werden gedemonteerd.

7. Koppel de aarding van de batterij weer aan.

8. Start de motor, controleer de ontsteking en stel alles correct af.

DE DISTRIBUTIERIEM OP GOEDE SPANNING

De levensduur van de distributieriem wordt in grote mate bepaald door een correcte spanning. Als de distributieriem lawaaierig is, dan is het meteen de tijd om in te grijpen, de spanning te controleren en de riem eventueel te vervangen. De riemspanning blijft slechts intact als de spanrol goed werkt. Bij een automatische spanrol kan de veer niet goed werken, maar ook het lager kan stuk zijn. Dit laatste geldt natuurlijk ook voor een manuele spanrol en voor de meelooprol. Heel wat monteurs regelen de spanning op het gevoel. Er bestaan speciale gereedschappen waarmee de spanning met slechts een kleine afwijking perfect kan worden geregeld. De recentste meetapparaten hebben een ingebouwde databank met de spangegevens van de meest courante automodellen.




WAT JE NIET MAG DOEN

1. Als je de distributieriem moet verwijderen om bijvoorbeeld een reparatie aan de cilinderkop uit te voeren, raden wij aan de distributieriem ten alle tijde te vervangen. Monteer dus nooit een gebruikte distributieriem.

2. De distributieriem is inwendig versterkt met glasvezels die een heel hoge trekkracht hebben, maar tegelijk heel broos zijn als je ze plooit. Precies daarom mag je de distributieriem nooit platdrukken. Op die manier worden de inwendige vezels immers gekraakt.

3. Om die inwendige glasvezels te beschermen, mag je de riem niet zijdelings buigen om de spanning te meten.

4. Nog altijd omwille van die interne vezels mag je de distributieriem niet samen wriemelen.

_________________
ford , a car like no other
ford escort wagon 1.8 (geschorst)
ford mondeo wagon mk3 2.0 tdci duratorq powah !


Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2011 9:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di aug 30, 2011 14:42
Berichten: 74
Woonplaats: Lopik
is er ook nog een manier om te kijken hoe een distriebutieriem of die nog goed is of niet hoe kan je dat zien??

ik heb namelijk geen idee wanneer die van mij vervangen is...

en hoe lang ze van een ford meegaan hoeveel km?

_________________
I like fish


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2011 11:08 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 14:55
Berichten: 1808
Woonplaats: provincie Utrecht
Termijn is 60 of 100 duizend km. als je twijfelt is het toch aan te raden om hem te (laten) vervangen. De kosten van vervangen wegen niet op tegen de kosten die je krijgt als hij knapt.

Ik kan hem wel voor je vervangen inclusief waterpomp. Worden dan originele onderdelen gemonteerd.

_________________
Only Love Beats Ford


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2011 13:43 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di aug 30, 2011 14:42
Berichten: 74
Woonplaats: Lopik
60 of 100 is toch wel een groot verschil! ligt dit aan het type riem ofzo dan??

ja ik durf me er zelf niet aan te wagen zo'n 16v is toch wat anders als een volkswagen 1.3 8v blokje (één na laatste auto heb ik zelf gedaan)

ja dat is idd waar

wat vraag jij ervoor... ??

_________________
I like fish


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2011 16:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo maart 14, 2010 23:09
Berichten: 314
Bovenstaande stukje is leuk je hebt er alleen niets aan bij een zetec....
En aangezien 90% hier een zetec heeft niet erg behulpzaam.
Zetec moet je erg goed aftekenen of speciaal gereedschap gebruiken.
Is geen wereld klus maar bij slechte uitvoering kan er een hoop vermogen pleite gaan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2011 17:11 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 14:55
Berichten: 1808
Woonplaats: provincie Utrecht
Bij zetec is zelfs 1 tandje verkeerd funest. Dan kan het koppie eraf om nieuwe kleppen te monteren.

_________________
Only Love Beats Ford


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2011 20:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo maart 14, 2010 23:09
Berichten: 314
Ik heb een stalen rij die precies achterin de nokkenasuitsparingen past en ik klok de 1e cilinder precies uit op het bdp.
Ik kreeg van iemand een meetklokje met standaard das wel erg handig!
Dit is in mijn ogen de enigste juiste manier om fouten uit te sluiten.
bijkomend voordeel is van deze manier is dat als je de kop vlakt je timing nog klopt.
Al zijn er meer wegen naar rome...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Distributieriem vervangen:
BerichtGeplaatst: di sep 13, 2011 11:13 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 03, 2009 14:55
Berichten: 1808
Woonplaats: provincie Utrecht
Het enige nadeel van aftekenen bij zetec is dat de krukastandwiel spieloos is. aan de achterzijde van het blok kan je een bout eruit draaien om de krukas te blokkeren. anders kan alles nog verdraaien met vastdraaien van krukasbout.

_________________
Only Love Beats Ford


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling