Afgelopen maandag wezen kijken bij wat dealers voor een eerste autootje, na een lange zoektocht kwamen we uit bij een bedrijfje in Hilversum, die hadden een `97er Escort staan. Het regende vrij hard die dag dus dat was enigszins onhandig want zo kan je een auto nooit goed op schades en roest inspecteren, maar goed toch maar de gok gewaagd.
Fijne auto met elektrische ramen, centrale deurvergrendeling, airco, stuurbekrachtiging, en wat ook best fijn is... Een nog originele en niet verboorde hoedenplank.
Kilometerstand was bij aankoop 139732, nu staat 'ie op 141xxx (Er is al 420-450km mee gereden)
Dit was de auto bij aankoop:
Zoals te zien een vrij nette auto, maar wel met op het eerste oog wat minpuntjes.
De achterlichten moeten vervangen worden, en de bestuurdersstoel klopt niet met de rest, de voorbumper is van een basis model, en ook zit er een sierstuk op de uitlaat.
Nou goed, even onderhandelen en voor 300 euro was de Escort van mij!
Dezelfde avond toen het eindelijk droog was de auto even beter onder de loep genomen en dit gezien:
Beetje roest, maar niets wat de pret niet mag drukken natuurlijk.. Althans, dusver.
Want later die avond ben ik er even onder gaan liggen, en was DIT mijn linkerdorpel:
Heb hem nu 6 dagen onder mijn kont, zo blij als een kind.. Tot deze ochtend:
Gevalletje: Ik rij mijn straat in, man rijd mij tegemoet, ik sein dat ik echt 20 meter verder op mijn straat in moet (en roep dat ook duidelijk naar hem) Hij zegt dat ik geduld moet hebben, nouja.. Had een afspraak, dus geduld had ik niet.. En dat heeft mij bij een hele rare draai en 6-7 x steken uiteindelijk ook geleid tot dit rottige beetje schade.
Maar! Geluk bij een ongeluk WANT.
Mijn vader heeft zowel het sierpijpje eruit gehaald voor mij áls m`n achterlichten vervangen én heeft de auto weer helemaal strak geplamuurd voor mij (Dit is een work in progress foto overigens)
Nu is het tijd om weer te cruisen met de Escort (Die vrienden al hebben omgedoopt tot Eskrot) En langzaam maar zeker een beetje de kleine kwaaltjes te verhelpen. Even een lijstje:
- Schokbrekers/rubbers kraken en piepen bij drempels en dergelijke.
- Bij heel hard remmen wijkt de auto iets uit naar rechts.
- Stuurbekrachtigingspomp lijkt op z`n laatste pootjes te staan, hij stuurt af en toe heel zwaar en lijkt soms bij het terugsturen net niet lekker terug op z`n plaats te willen uit zichzelf.
- Bestuurdersstoel vervangen door origineel exemplaar.
- Voorbumper vervangen door origineel exemplaar.
- Wieldoppen vervangen door originele Ford doppen.
- Distributieriem zal ook wel aan de beurt zijn, laatste vervanging was bij 62,000.
- Even de koppeling nakijken, af en toe bij hard wegtrekken ruik ik een hele rare lucht, volgens een vriend is het niks om zorgen over te maken, maar het ruikt als een combinatie benzine en koppeling.
- Plaatje lassen in dorpel.
- Roest wielkast wegwerken.
Ondanks dit alles valt het verbruik mij alleszins mee, gister hebben we er mee verhuist (aanhanger er achter, 100km gereden totaal) En gisteravond zijn we nog een klein 40-60 kilometer wezen rijden (Voornamelijk stadse kilometers) En heb daar ook vandaag nog een kleine 35 kilometer mee kunnen rijden (Eigenlijk ook alleen maar in de stad en een klein stukje 80 weg) nu sta ik ongeveer half in't rode, dat allemaal op een kleine 30 euro, ik kom uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 12 a 1 op 13. Nou moet dit nog zuiniger kunnen, maar het is zéker niet slecht.
Het italiaanse hokje wat mijn moeder had (Fiat Seicento) Deed het een stuk slechter in de stad.
Flinke lap tekst, maar zo`n auto als dit als eerste auto is dat zéker wel waard vind ik!