Onlangs naar de APK geweest en er waren wat kleine dingetjes aan de hand... het grootste is: de uitlaat. De middendemper was lek (bij nader inzien ook niet gek.....).
Maargoed... er moest wat anders voor komen. Via via (Niek en FordWorld) kwam ik in aanraking met een jongeman in Friesland die een uitlaat aanbood. Een uitlaat van magnex. Super nette staat. Kreeg wat foto's toegestuurd en ik kon er niks slechts aan vinden. Dus vandaag die uitlaat opgehaald.
Vanavond om half 8 begonnen met het demonteren van de oude uitlaat. Deze was er met een kwartiertje onder vandaan. Ik mocht het op de brug doen bij de brandweer, dus er was aardig wat aanloop. Hierdoor verliep het allemaal niet zo snel qua tijd. Uiteindelijk begon ik om kwart over acht aan de midden demper. Dat was geen probleem, even bevestigen op de KAT en klaar..... Daarna moest de eind demper over de middendemper... toen begon de ellende en een lange avond!
De uitlaat heeft bij de aanhechting van de dempers voorheen gelast gezeten. Er zat nog veel van dat laswerk aan de binnenkant van de einddemper. Hierdoor kon hij niet ver genoeg over de middendemper geschoven worden. Op de middendemper zaten aan de buitenkant ook veel lassporen. Deze waren met de haakse slijper zo weg te slijpen, maar dat kon niet aan de binnenkant van de einddemper. Uiteindelijk heb ik heel lang staan veilen om de resten er uit te krijgen. Gelukkig waren er nog wat andere mannen die graag wat werk wilde verzetten, maar erg opschieten deed het niet. Uiteindelijk was het klaar en toen stak de einddemper er te ver uit. De middendemper moest weer los van de KAT en is uiteindelijk een goede centimeter ingekort. Alles hangt weer op zijn plek
D'r onder uit:
Lasnaden aan de buitenzijde:
Lasnaden weggeslopen aan de beide zijden:
Lasresten aan de binnenzijde (let niet op de poster!)
In de rubbers:
De uitlaat hangt nu uiteindelijk bijna een centimeter hoger dan op de foto:
Overzichtje: