Hoe het escort rijden begon....
Neem er maar een bak koffie bij (thee mag ook) want ik denk dat het wel een heel verhaal zal worden.... Toen ik net mijn rijbewijs had gehaald, reed mijn vader in een Escort MK3 1.1 laser uit 1985. Ik mocht er toen meteen in rijden want ik had natuurlijk geen auto. Nou, dat ging goed, ik reed de eerste rit al meteen de linker koplamp stuk! En later een keer reed ik een achterlicht stuk! Ik baalde er van natuurlijk maar mijn vader vond het niet erg, niemand rijd 100% met net zijn rijbewijs op zak. Niet lang nadat ik mijn rijbewijs had gehaald zag mijn vader ergens een andere auto staan. Hij vond deze waanzinnig mooi en wilde deze gaan kopen. Eh...is de MK3 ook niet waanzinnig mooi dan? Nouja, hij kocht die andere auto en ja je raad het al: ik kocht de MK3. Jarenlang met plezier in de MK3 gereden en nooit liet hij me in de steek, altijd starten en lopen, ook in de winter. Maar toen gebeurde het onvermijdelijke: roest en nog eens roest. In het begin viel het nog mee en mijn vader knapte dat steeds op. Maar later ontstonden grotere gaten en die werden ook nog opgeknapt maar er was geen houden meer aan. Besloten toen om maar naar iets anders uit te kijken. De MK3 heb ik toen bij een garage gezet en die zou hem voor me naar de sloop brengen. Ik kreeg er toen nog 125 gulden voor, dat weet ik nog heel goed. Toen ik de garage verliet was dat een niet leuk gevoel, ik was na al die jaren erg gehecht geraakt aan de MK3. Maar het was niet anders, er komt eenmaal een eind aan een auto. Omdat internet nog niet bestond, moest ik voor een andere auto gaan kijken in de krant of bij een garage. Maar voor dat ik dat kon doen kreeg ik een tip dat er in het dorp een Escort CLX 1.4 te koop stond. Meteen was ik gaan kijken en die CLX zag er goed uit, bordeaurood, niet mijn kleur maar geen roest tenminste. Deze CLX toen gekocht maar dat was echt de miskoop van de maand! Het was namelijk zo dat deze CLX een probleem had, bij vaart minderen, kruising, stoplicht, sloeg de motor steeds af. Ik ben er toen mee bij de Ford garage geweest maar het probleem was niet te vinden. Eindeloze keren teruggeweest en steeds werden er onderdelen vervangen in de hoop dat dat het probleem zou oplossen. Maar niet dus, ik werd er niet goed van, uiteindelijk was ik het zo zat ik de CLX weg wilde doen. Als de motor steeds afslaat vind ik dat ook niet veilig rijden en dat kan natuurlijk niet. Dus naar de Ford dealer om de CLX in te ruilen en het zou me niet uitmaken wat er voor auto stond. Als er maar een auto stond die beter was dan de CLX want daar was ik echt helemaal klaar mee. Bij de Ford dealer aangekomen, dit was geloof ik in 2002, stond er een Escort MK7, gemaakt in een RS uitvoering. Deze vond ik mooi en heb de CLX voor deze ingeruild. Electrische ramen, airco had deze RS ook en dat had de CLX niet dus in luxe ging ik er ook nog eens op vooruit. Maar dat boeide met toen echt niet, als hij maar goed reed, daar ging het me om. Nou, goed rijden deed hij, ik was er superblij mee! Na een tijd gereden te hebben in mijn nieuwe escort had ik het idee om er iets aan te laten veranderen. Lichtmetalen velgen wilde ik wel en sideskurts wilde ik ook wel. Maar dat zou veel geld gaan kosten en dus bleef dat voor lang alleen maar een idee... Toen op een keer brak de einddemper af en heb ik er een Remusdemper onder laten zetten. Nou, toen zag dat er heel anders uit, en wat ik toen ook zag bij de garage: andere achterlichten. Deze vond ik waanzinnig mooi en heb die natuurlijk meteen gekocht. Zelf ingezet want dat is niet moeijljk, vier moertjes los en de lichten zijn eruit. Toen toch na een tijd een afspraak gemaakt voor de velgen en skurts want die wilde ik nu toch hebben. Dat was allemaal geen probleem, alleen zou het wel mooier zijn als de Escort iets verlaagd werd. Dan zouden de velgen (ik had 15 inch genomen) mooier staan. Dus de Escort ook laten verlagen, en inderdaad het staat mooier, sommige vinden van niet maar daar heb ik lak aan. De garage had toen ook toevallig een MK7 spolier liggen met derde remlicht erin. Hoe ze eraan kwamen wisten ze niet meer maar dat boeide me niet, ik vond deze waanzinnig mooi en wilde deze hebben. Mijn derde remlicht zat op het achterraam maar in de spoiler vond ik veel mooier dus die spoiler ook laten plaatsen. Tevens heb ik er nog een nieuw achteraam in laten zetten. Een reclame bedrijf heeft er toen naderhand nog een sticker voor ontworpen en erop geplakt. Ik was toen wel een heleboel euro`s lichter maar ik vond de Escort erg mooi geworden. Meer wilde ik er niet aan laten doen, en het geld was trouwens ook op dus ik moest voorlopig zuinig aan doen. Nou, en toen rijden in de gepimpte escort, veel bekijks had ik ermee, had ik nooit aan gedacht. En de skurts moest ik mee oppassen met de vele drempels hier, ook niet aangedacht van te voren. Overigens vind ik F1 skurts mooier maar die kon ik toen nog niet, maar die horen ook echt alleen bij een F1 lijkt me. Maar ik was blij met de gepimpte escort en ik reed er met veel plezier in. Maar helaas in 2007 gebeurde er iets wat niet leuk was... Ik stond achteraan een file te wachten toen iemand achterin kwam zetten met een snelheid van ongeveer 80KM per uur. Gevolg: de Escort was een halve meter korter van achter geworden, Es-kort was het toen. En zelf, tot op de dag van vandaag zeer ernstige nek, rug en schouderpijn. Na jarenlang fysiotherapie, chiropractie, artsen, en weet ik wat allemaal moet ik er weer mee naar het ziekenhuis. Ik denk dat het niks oplevert maar ik zal wel weer zien... Autorijden gaat nu nog vaak steeds niet door dat ik mijn nek niet kan draaien want dat is zeer pijnlijk. De Escort is na de aanrijding weer gemaakt, en dat is heel mooi gedaan, al was hij wel eerst total loss verklaard. Zal je net zien, is je auto mooi gepimpt, rijdt een ander hem even total loss. Later reed ik nog tegen een paaltje aan toen zat er een gat in de voorbumper en moest er een nieuwe op. Ik heb er toen een andere op laten zetten maar dat is echt een verhaal op zich. Michien wat voor een tweede verhaal, ik zal daar nu niet op in gaan. Verder is er niks aan veranderd, ojawel, andere pookknop, handrem en klokje in dashboard is aangepast. Verder niks en ik laat het zo. Ik moet wel weer wat roest laten behandelen want er komen weer wat plekjes hier en daar maar dat hou je toch. Verder ben ik er nog steeds blij mee en hoop er nog wat jaren in te kunnen blijven rijden.
Ron.
Laatst bijgewerkt door Ronny op vr sep 06, 2013 17:54, in totaal 1 keer bewerkt.
|