Bij deze ben ik met mijn project gestart!
Ik ben nog eigenaar van een Skoda Felica 1.9SDI GLXi, maar stevig op zoek naar een niet-krokante Ford Escort Clipper, in de kleur F5 State Blue.
Mijn eerste escort was een groene '95 clipper CLX, 1.8 16v, die ik voor 700 euro kocht. kabelboom was niet helemaal ok, waardoor de dynamo en startmotor zo nu en dan weigerden. Na een jaar liep de waterpomp vast. Einde es. De zelfde dag dat ik mijn groene heb laten afvoeren, heb ik voor €400 weer een escort terug gekocht, een 1.6 16v GT, F5 State Blue. meteen wist ik dat dit een project was. De voorbumper zat rechtsvoor in elkaar, waar gele tape overheen zat. De gele vervangen voor zwarte ducktape. De achterbumper was enigszins netjes, op scheuren na. Verder zat hij keurig in z'n lak. Het duurde 3kwart jaar voor ik (op de Ford-sloop in eindhoven) een F5 voorbumper had gevonden! In de tussentijd had ik daar al cossie replica 15" velgen gevonden. In de winter lagen de 13" stalen velgen eronder, maar dat mocht niet deren. De waterpomp, complete koppelingsgroep uitlaatsysteem vanaf de kat en allerlei kleinere dingen vervangen. Na 1 en een kwart jaar ging ik het een en ander vervangen. Bougies hadden z'n beste tijd gehad, dus ik heb die, brandstoffilter, thermostaat en andere dingen vervangen. Bij het vervangen van de thermostaat lekte deze nogsteeds, zat er eenofander rood goedje op de plek van het rubber. Alles schoon gemaakt, thermostaathuis dicht, draai ik een bout kapot. Balen. Niet al te kort daarna een ander thermostaathuis gehaald, maar door tijdsgebrek vrij lang gewacht. Einde herfst dacht ik: ik heb niets te doen, het is droog en vrij zacht weer. Ik rijd vanuit tilburg naar huis en dan zet ik dat thermostaathuis erop! Dus ik rijden, halverwegen, thv moergestel op de A58 verloor ik vermogen. K*T!! Geen water bijgevuld.. Conclusie: te heet geworden, koppakking eruit geblazen en de kop krom. Nog iets, was niet te betalen. BALEN als een stekker. Alles wat ik aan de es heb gedaan eruit gehaald, en laten afvoeren. In de tussentijd had ik alweer een andere auto. Fiat Palio Weekend. Zilvergrijs, 1.6 16v met 106pk. Leuk, maar het onderstel liet de auto dansen in de wind, en de bochten maakte me bang, omdat hij ver overhelde. In de winter, tijdens hevige sneeuwval in tilburg belde een vriendin van me op of ze met mij mocht meerijden, want het treinverkeer lag plat. Ik Wies opgehaald, wilde binnendoor rijden omdat de ringbaan vast stond. Nagenoeg stapvoets door een bocht, schuiven. Remmen sturen remmen sturen afwissesen, geen effect. Gewoon rechtdoor. Boem, stoeprandje. Leuk. Lekke band. Krik, geen reservewiel. *censuur*** reservewiel geregeld, om 12u 'snachts die er nog op gezet, verkeerde maat dus van achter naar voor gelegd en de res. Band achter. 13" wilde niet om de remklauw heen. Moest 14" hebben. Toen kwam ik er achter waarom hij zo makkelijk gleed. De banden waren totaal tot op de draad toe versleten. Maar alleen aan de binnenkant! De banden waren zo schuin afgesleten dat het op het eerste gezicht profiel genog had. 2 weken later begon de auto als een dolle te schudden bij accelereren en decelereren. Bleek de versnellingsbak door dat tikje tegen de stoeprand kapot te zijn gegaan. De auto had een verbruik van 300km op 45l, dus ik kwaad op onze garagehouder. Regel maar een andere auto voor mij, ik betaal 150 voor een andere versnellingsbak, maar ik wil per direct een zuinige auto! Mijn keuze, een rode daewoo matiz, 3 pitter met volgensmij een 900cc inhoud, of een 1.9 Diesel zonder aspiratie. De Skoda Felicia. Uit 2000, dus onderhuids een VW Polo. Leuk, maar klein, geen trekhaak, en lelijk. Apk is de 6e JUNI verlopen, de 15e augustus mag ie gekeurd worden.
Tot zover. Nu naar het onderwerp. Ik ben op zoek naar een Ford Escort Clipper TD, in de kleur F5 State Blue. Een trekhaak is ook een must. De gevoelige plekken mogen niet krokant of rot zijn.
Ik heb al het een en ander klaar liggen, en heb hetvolgende al gedaan: - Morette koplampen gekocht, die ik woendagavond ga schuren en spuiten. (Bumperblack) - det dakspoilertje heb ik destijds al gespoten, maar tijdens het opbergen na het spuiten heb ik een kras gemaakt in de lak, en om overige oneffenheden weg te werken spuit ik hem helemaal opnieuw. Hij is al geschuurd. Eerst met een korrel600 schuurpapier, afgespoeld en gedroogd zodat de resten eraf zijn. Weer nat gemaakt en met een zeer fijn schuurpapier (korrel 1000 of 1200) fijn geschuurd, dus klaar om te spuiten. Ook weer bumperblack. - de 15" cossie replica velgen met goede banden liggen klaar, alleen even een keer helemaal schoonmaken!
Dus, dan weten jullie ook waaraan en waaraf.
_________________ Groeten, Roy
98' Ford Escort Clipper GHIA, 1.8 TDi. Klik Hier voor het topic.
(afbeelding: '97 Escort Clipper GT, 1.6 16v (RIP))
Laatst bijgewerkt door RMa1991 op wo sep 05, 2012 5:04, in totaal 3 keer bewerkt.
|