Hi there guys.
Hier is de thread over mijn Escortje. Aangezien ik het model altijd leuk heb gevonden en ik na 3 Opels met een kapotte koppakking toch eindelijk wijs ben geworden, heb ik een hele tijd gezocht (benzinemotoren zijn nogal zeldzaam in dit model) en uiteindelijk deze aangeschaft. Z'n geweldige kleuren dankt ie aan de gemeente Zoetermeer waar ie voor mij dienst heeft gedaan. Nu gaat ie gebruikt worden als transporter, mobiele kleedkamer, minicamper en dagelijks vervoer. Er moet dus nog het een en ander aan gebeuren, dus heb ik een lijstje gemaakt met wat ik van plan ben te gaan doen.
Eerst maar wat nog moet gebeuren:
Andere kleuren erop (dit zal nog wel even duren...)
De laadruimte Pimpen (Schiet mooi op)
Verlagen achteras
Digidash in Blauw van een Kadett GSI inbouwen (Gedeeltelijk klaar)
Dash verlichting en knopverlichting veranderen van groen in blauw (Gedeeltelijk klaar)
Rode achterlichten in US-uitvoering.
2 tone interieur Zwart / Beige (80 % klaar)
Sprekende boardcomputer van een Renault 25
Ingebouwde PC met monitor in het dak (Wel uitneembaar en alleen voor weekendjes weg en meetings)
Iets verzinnen voor interieurverlichting achterin.
USA lichts voor (Richtingaanwijzers die ook stadslicht zijn)
In de toekomst dubbeldin radio met DVD en Navigatie
Hemel voor en achter bekleden met leer
Wat al gedaan is:
Egaal Blauw maken.
Nieuwe bumpertjes achter
El. ramen en spiegels
Bumper met mistlampen
Ghia Grille
Crystal Smoke knippertjes op spatbord
Laguna Splitter
16" Cossielooks (In de toekomst een paar 16'' Cossies)
Leren stoelen in Beige (Saab op zelfbouw consoles)
Wat extra versterkers & speakers.
2 Subwoofers in (Grolsch, ja ik ben Tukker) Biervaten (vast gelast achterin)
Centrale vergrendeling en stil alarm met semafoon
Motorkap met doorgelaste booskijkers en 2 luchthappers
Angeleyes zwart
Voorkant 40 mm verlaagd
Mocht ik meer ideeën krijgen zet ik die er wel bij in de toekomst. Voorlopig zal ik proberen regelmatig wat plaatjes te plaatsen want ik ben wel nieuwsgierig wat jullie ervan vinden en natuurlijk zijn kritiek en tips altijd welkom. Goed nu dan wat foto's.
Zo zag ie d'r uit toen ik 'm kreeg.
Bumper, Ghia-Grille, Saab stoelen en velgen erop.
Laguna splitter ook klaar.
De (héél comfortabele) Saab stoeltjes.
Begin met de laadruimte (In 2 kleuren vloerbedekking).
Toen een mooi ritje, 600 km door net dat deel van Duitsland waar nou net geen snelweg is, maar achteraf wel helemaal de moeite waard. Voor een appel en een ei op Ebay een paar wieltjes gescoord. Op wat kleine beschadigingen zijn de velgen helemaal goed maar wel met nieuwe 215/40 ZR 16 bandjes erop.
En wat een verschil! Niet alleen staat het natuurlijk veel beter, maar rijden en sturen is een verschil van dag en nacht. En superstil ineens achterin. Ik ben helemaal blij en al weer druk bezig met de bekleding. Foto's daarvan hieronder, maar eerst nog een paar van de wieltjes....
Tuning met Triplex! :lmao:
Ik heb toch blijkbaar het verkeerde vak gekozen, ik had timmerman moeten worden, want iets driedimensionaal bouwen in de schuur dat moet passen in de auto buiten valt vies tegen. Maar de grotere delen zijn inmiddels klaar en worden de komende dagen bekleed. Hier een uitstalling:
Zoals te zien is, is nog maar 1 van de bovenwanden hier helemaaal klaar. Deze lopen van nagenoeg recht aan de achterkant naar flink gebogen aan de voorkant. Vandaar dat ik 2 verdikkingen heb gemaakt van 5 lagen 5 mm. triplex. Deze zijn in de auto gebogen zodat ze exact de vorm van de wand hebben.
Hier is het verschil echt goed te zien. Aangezien het op den duur zou kunnen gaan werken en misschien naar buiten zou kunnen buigen, is voor deze oplossing gekozen.
Daarna zijn de verdikkingen in de auto aan de platen gelijmd en geschroefd, zodat ik na een eventuele demontage de plaat eenvoudig op de onderliggende lat hoef te zetten om de gaten met de schroeven weer perfect uitgelijnd te hebben met de carosserie. De plaat "trekt" aan de bovenkant nog een klein beetje maar dit is weg als de bovenkant in de auto geschroefd wordt. En ook daar komt nog weer een extra lat overheen die tussen de hemel en de wand komt.
In de auto ziet het er dan zo uit. De losse plank die onderaan de bovenste plaat zit heeft geen enkel nut, maar deze is alleen voor het oog gemaakt. Eenmaal bekleed ziet het er dan uit als een soort lambrizering. Daardoor is de wand niet zo kaal en glad en ziet het er net even wat origineler uit. Bijkomend voordeel is dat in de zwarte vloerbedekking de schroeven niet opvallen, aangezien ik die niet in beeld wil hebben zitten.
De bakken om de wielkasten zijn verlengd en naar buiten gebogen om aan te sluiten bij de achterdeuren. De bovenkant scharniert open, zodat ik aan beide kanten een opbergvak heb voor krik, wielmoersleutel en wat andere zaken die je toch bij je moet hebben in de auto. Boven de wielkasten zijn 2 ondiepe vakken waar de steunen van het bed in komen te liggen.
Achter de wielkasten komen de biervaten met de subs erin. In verband met diefstal heb ik toch maar besloten dat deze vast in de auto komen te zitten. Daarvoor worden voor elk vat 2 dikke bouten aan de bodem vastgelast. Inmiddels is ook het verlossende woord uit Duitsland gekomen van een andere Van-fanaat, ik hoef achter geen andere dempers te hebben na de verlaging omdat de veerweg alleen beperkt wordt (en niet verplaatst zeg maar). Dus kan ik op zoek naar verlagingsveren of een schroefset voor de voorkant.
Ondertussen ben ik begonnen aan de delen voor de achterdeuren en daarna volgen de hemel en de dan nog niet beklede delen zoals de B en C-stijlen, de bovenkant van de zijwanden en boven de achterdeuren. Dus wordt vervolgd!
Nu moet ie achter natuurlijk nog verlaagd worden, maar ook dat gaat nog wel gebeuren. De laatste stand is in elk geval dit........
Goed, ik hoor graag wat jullie er van vinden. Tips en opmerkingen zijn altijd welkom, maar kritiek natuurlijk ook.
Groet'n uut Twente.
Peter.