Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 22:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: ma okt 07, 2019 22:24 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Dummy schreef:
Nee zo bedoel ik dat niet sorry.


Dit neem ik je natuurlijk niet kwalijk @Dummie.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2019 1:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1364
Als topic starter, heb ik d vraag gesteld, wat moet ik tanken ivm e10, ik vind d reacties super, maar let op!!!! Ik heb 't niet over zuinig zijn qua financieel, maar ik wil beste voor m'n auto. (dit is wel een maatschappelijk discussie over onze auto' 's)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2019 8:39 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Volgens Ford zijn alle modellen vanaf 1992 geschikt voor e10, dus voor een Zetec motor is het geen probleem. Het probleem zal bij deze motoren eerder in de leidingen zitten afhankelijk van het bouwjaar.
https://www.e10check.nl/auto/ford/

Mocht je twijfelen, vervang alle rubberen brandstofleidingen om brand te voorkomen. Dit zijn er volgens mij niet zoveel op de meeste Escorts. En als je toch bezig bent, vervang het brandstof filter ook direct. Hoeveel schade e10 kan doen op oudere motoren zou ik niet weten, maar lekkende leidingen zou ik me meer zorgen om maken.

Het verbruik is met e10 overigens wel minder gunstig geworden, dus mogelijk kan het alsnog goedkoper zijn om een duurdere brandstof te gaan tanken

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2019 9:39 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Ik wilde er gisterenavond al iets uitgebreider over gaan schrijven maar ik hield me maar in maar wat ik zo her en der gelezen heb is dat E10 bij oudere motoren al na 4000 km ernstige schade veroorzaakt aan delen van de motor, leidingen en de tank.

En ook al zeggen de meeste leveranciers van brandstoffen dat ethanol vrije benzine voldoende beschikbaar zal blijven, ik heb daar zo me twijfels over. Een kleine pomphouder die niks meer omzet zal al snel E10 gaan verkopen want als E10 goedkoper is dan ethanol vrije benzine dan vermijden de meeste automobilisten op den duur die (lokale) pomp die nog wel dat product verkoopt maar wat minder aantrekkelijk is qua prijs. En grotere pompen zullen echt geen opslagtank in de grond bezet houden voor iets wat misschien nog maar een paar procent van hun omzet bepaald omdat jongere modellen een goedkoper alternatief hebben.

Dus dan toch maar voor de zekerheid een paar flesjes ethanolkiller in de kofferbak bewaren als je van plan bent om grote afstanden te gaan rijden. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2019 11:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
jelte schreef:
Ging voorheen altijd naar firezone de 102, 1,98 de liter,maar helaas dat is er ook niet meer
Gisteren maar eens een rondetijd gemaakt en bijna alles in de buurt is E10 geworden,maar vond op 4 km van mijn huis een Tamil,hoera,98 en voor 1,68 de liter
Maar eens op de site van Tamil gekeken en daar werd gezegt dat de 98
Geen ethanol zou bevatten,dus kon eindelijk weer rustig slapen



Dus een Tamil tijger in je tank..( ben nog niet bij Esso geweest)
Argos heeft die blue 95 ( is e10) 1.58 ( een cent goedkoper)en de 95 ( ook e10)( 1.59..Geen 98...
Luke oil is ook goedkoop..Zal vandaag even kijken..

Nou tank ik af en toe in Belgie..Lees ook dat ze daar al veel langer e10 hebben..Heb ik nooit op gelet..
Auto rijdt geweldig..Lust alles.. oude/ nieuwe benzine..( van de Baas geleerd nartuurlijk :lol: )
Dus, misschien rij ik er al een tijd op...
Anders kan je volgens mij best de helft v power en de helft 95 e10 tanken..
En wynns zal ook vast wel spul hebben.. Zal het checken..
Vroeger in de racerij gooiden we een soort olie in de benzine.....Toen was dat loodvrije in opkomst..
Zal ook eens uitzoeken..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2019 14:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1364
In m'n mooie dorp waar ik jaar 'n dag tank, staat nogsteeds 95 e5 en dat heb ik, per ongeluk, gtank maar mn hart gaat tekeer, ik ben lichtelijk in paniek, want m'n garagehouder zegt vpower nu, oooh deze auto gaat echt mee naar 't bejaardenhuis waar ik kom 't wonen, ik zie 't al voor mij, d verpleegsters m'n auto poetsen 'n dan selecteer ik, wie mee mag in m'n cabrio, op een zonnige middag.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2019 15:29 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Net gecheckt..
Total express...95 excelent e5 1.64
Lukoil 98 e5 1.62
Tango, met alleen kaartbetalingen 95 e10 1.54

Nou heb ik net 100 km gereden op die vpower..
Ik heb nog nooit iets anders als 95 erin gegooid...
Mijn uitlaat was totaal schoon..Niet krijt wit, niet zwart roet..Helemaal kaal ijzer...Beetje roestige kleur maar
totaal geen vervuiling...Al 11 jaar...
Na die 100 km vpower heb ik een zwart roet laagje in enen.. :shock:
Ik zal dat even in de gaten houden...

Misschien reed ik altijd al op de e10 die ik in Belgie kocht...
Anders ga ik over op die 95 e10..Zal dat nog wel even uitzoeken..
Als die benzine te schraal wordt door die alcohol,
moet er misschien wat olie bij.. :idea: Of iets dergelijks..

Maar die oplichters van Shell kom ik niet meer... :evil:
Alleen deze keer want ik moest tanken en kreeg 300 extra airmiles.. :like:
Maar als ik er een zwarte uitlaat van krijg, moet ik het niet meer...
Misschien is het die 98... Kan ook.. Heb ik nog nooit getankt..
Dus dat ga ik nog een keer doen bij Lukoil...Scheelt in ieder geval 12 cent met die dieven van Shell..

Volgens mij heb ik ook geen rubberslangetjes ofzo..Injectie..Zo van de tank in de cylinder..

Ik hou jullie op de hoogte..


Laatst bijgewerkt door johnny winter op do okt 10, 2019 7:24, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: di okt 08, 2019 19:08 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
johnny winter schreef:
Net gecheckt..
Total express...95 excelent e5 1.64



Ik ben vandaag naar een Total gereden omdat die nog Euro 98 zou verkopen, nergens te vinden dus maar naar binnen gelopen en gevraagd wat ik dan wel kan tanken (advies van @dummie). De medewerker zei dat ik de gele kan tanken dus vol goede moed naar de pomp gelopen. Staat er bij de gele Euro 95 ongelood (E10)? Maar daarnaast hing een groene met Total Excellium (E5) voor de prijs van €1,74. Vroeg wat een druppel kostte om effe te testen en dat was gratis dus ik zeg druppel hem maar vol. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 7:38 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Hieruit blijkt dat Belgie sinds januari 2017 al 95 e10 verkoopt... ( en zoals in het artikel beschreven, al heel lang e7 )
Ik tank dus al sinds die tijd e10...
Helemaal niets geen last van de motor...
Dus wie moet je nou geloven ??
De staat ?? Die zegt dat je auto niet geschikt is, maar ondertussen ong 70 % belasting vangt ?
Het tankstation ? De ene zegt auto's van 2010, de andere auto's van 2003..
Iemand op het forum zei 1992.. Wat maakt dan het verschil tussen 1992 en 1988 ?..
Er is toch geen vreselijke ommekeer ontstaan in 1992 betreft motoren ?
Zelf kijk ik het nog even aan..Als die pijp vol roet blijft ( met die 98), ga ik toch naar de 95 e10..
Daar draait ie blijkbaar al jaren perfect op..




Frank Balkenende 27-10-16, 19:40 Laatste update: 20-02-17, 15:21 Bron: destem

Zo'n tien procent van de auto's is daar niet geschikt voor. In België is de brandstof veel goedkoper dan in Nederland. Dat scheelt bijvoorbeeld op een liter Euro95 zo'n dertig cent. Een volle tank betekent een besparing van 15 euro. Zeker in de grensstreek loont het dus om de grens over te wippen.

Vanaf januari is het even opletten, want dan is de Euro95 vervangen door E10, benzine waar zo'n 10 procent ethanol is bijgemengd. Ethanol is alcohol die is gemaakt van gewassen zoals mais, tarwe en suikerbieten. In Brazilië bijvoorbeeld rijden ze al dertig jaar overwegend op ethanol. Zelf rijden we al stiekem op een fractie ethanol, want de Euro95 bestaat bestaat voor 7 procent uit deze biobrandstof.

Bijten

Voor de meeste auto's dat is geen probleem. Wie een auto heeft van tien jaar of jonger kan E10 tanken. Een aantal auto's van voor 2006 is ongeschikt voor E10, omdat de ethanol zich in het aluminium motorblok zou kunnen 'bijten' of de prestaties erg verminderen. Het alternatief is in Nederland Euro95 of de duurdere Euro98 te tanken.

Dat geldt bijvoorbeeld voor wie een Aston Martin DB7 of een Bentley van voor 2010 in de garage heeft staan. Meer verkocht zijn de Audi's, Seats, Skoda's en Volkswagens met fsi-motoren. Dat type motor verdraagt E10 niet goed. Dat geldt voor veel, wat oudere Fiat's zoals de Barchetta, Doblo en Multipla. Hetzelfde geldt voor drie types Lexus van bouwjaar 2005 tot 2007, Mercedessen met cgi-motoren tussen 2002 en 2005, Mitsubishi's met gdi-motoren, Opels Vectra, Signum en Zafira met directe injectie en verder Renaults met turbo-motoren tot 2003. Ook de Toyota Avensis tot bouwjaar 2008 lust geen E10.

Vanaf 2020 zou in alle Europese lidstaten 10 procent van de brandstof hernieuwbaar moeten zijn. Nederland stapt in dat jaar over op E10.

Controleer hier of uw auto geschikt is voor E10.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 9:12 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Het verschil tussen motors zit m in de pakkingen, brandstofpomp, en brandstofleidingen.
in 1992 ging ford over op de Zetec motor, en werd de CVH zoals die in de mk3, 4 en mk5A lag vervangen.

Als je alle pakkingen en rubber delen in het brandstofsysteem van de CVH vervangt, zal ie waarschijnlijk probleemloos doorrijden op E10.
Ook als je niks doet zal je waarschijnlijk jaren niks merken, tot je de auto eens lang laat staan, of de rubberen delen doorgevreten zijn.
dat laatste is het gevaarlijke, als bijvoorbeeld de brandstofleiding bij het schutbord voor gaat lekken, kan die brandstof op de uitlaat vallen, en brand veroorzaken.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 19:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Dank voor de uitleg.. Nou ben ik een driver, geen mechanicien..Gelukkig heb ik Benny (1972) die mijn mechanicien is geworden..
Ga wel even uitzoeken wat zetec is ..Lees ik vaak op het forum..En chv..
Goed nieuws is dat ik sinds vandaag weer internet heb van online..Geeltje per maand..( voor niet Amsterdammers, geeltje is 25)
100 mb.. :D
Was nog even langs Esso..Hebben 95 e5 sublime..Kost 1.82...Ik vroeg waarom zo duur ? Is hele goede benzine, was het antwoord..( zit zeker goud in ipv alcohol)

Ik ga nog even kijken hoe dat in Frankrijk en Luxembourg zit/ zat..

Maar de laatste keer dat ik een lange rit deed ( hans zegt alcohol killer meenemen ) hahaha ( kan ik zelf beter nemen :lol: )
Was een ronde Frankrijk..Tuurlijk vol In Belgie..Daarna Frankrijk tanken..Daarna LUX..Weer vlak voor Nederland nog vol Met belg..
Ik had 21 uur gereden..1 x een stop van een uur ( eten) 2 x een stop van een half uur..
Auto heeft dus 19 uur non stop op alcohol benzine gelopen..1 op 15.9..cruising op 150/160..1/8 olie op 1000 km..100mm koelvloeistof..op 1000 km..En een hittegolf..35 graden...

Dus zo slecht is die alcohol benzine niet...
Pas 1 week in Nederland en iedereen is in paniek..
Laat je niet gek maken..!!!!

Volgende keer meer..
Moet morgen Naar Vijfhuizen..( geen idee waar dat is )
Centraal beheer ( mijn verzekering) heeft de 3 deukjes dag..
Je kan 3 deukjes gratis laten repareren..
Laat wel weten hoe dat is afgelopen..

EERST...muziek...( youtube eindelijk)..(hele nacht Lady Gaga) hahahah

ps
mijn liefje heeft 1 1/2 jaar op blokken gestaan met die gif benzine...
Nix aan de hand..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: do okt 10, 2019 21:23 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Zetec en CVH zijn de namen van verschillende type motors.

CVH is de motor van de mk3 tot mk5A, een 1.1 tot 1.6 (sierra kon tot 1.8, in de USA tot 1.9) liter motor, met 8 kleppen, en electronische ontsteking, voorzien van een carburateur of injectie.
Deze motor gebruikt ook een enkele nokkenas. vooral de vorm van het kleppendeksel is heel herkenbaar.

Afbeelding

Zetec is de motor die in zo'n beetje alle Fords vanaf de mk5B(/mk6) lag, was oa. beschikbaar als een 2.0 liter, had 16 kleppen, en werd alleen als injectie geleverd.
Deze motor gebruikt een dubbele nokkenas, dus in en uitlaat apart.
Je ziet hier oa. de bougiekabels in het midden van het kleppendeksel zitten, ipv aan de voorkant.

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2019 18:18 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Dank je voor de prachtige foto's en uitleg..
Maar ik ben helemaal kapot..
Moest vroeg in viefhuuzen zijn voor een of andere grappenmakerij..
En gisteren was het heel laat omdat ik weer internet heb..
Mijn linkeroor suist nog steeds..( hoop niet op gehoorschade)
Morgen schrijf ik wel weer een antwoord en eventueel een vraag..
Ga nu slapen..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: vr okt 11, 2019 20:34 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di aug 02, 2016 20:40
Berichten: 87
Volgens mij heeft zowel de cvh als de zetec een gietijzeren onderblok en een aluminium kop dus als de zetec ertegen kan zou ook de cvh blok ertegen moeten kunnen, volgens mijn theorie. Alleen de leidingen en evt rubbers of filters tijdig vervangen moeten worden. Zowiezo zou ik bij een oude auto de benzineleidingen controleren op scheurtjes. Er zijn ook rubberen leidingen te koop die tegen e10 kunnen.
De cvh injectie heeft volgens mij geen rubberen benzineleidingen, alleen kunststof en aluminium.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Wat moet ik tanken ivm e10
BerichtGeplaatst: za okt 12, 2019 0:19 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
CVH MFI heeft 2 rubberen delen, eentje vanaf de tank, de andere voor de retour onderop het schutbord. zijn vrij korte stukjes, cm of 10 max in totaal meen ik.
de CFI en EFI motors hebben ietsje meer rubberen leiding meen ik.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling