Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do mei 02, 2024 17:21

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2016 16:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Dank heren,
Ik ga eraan werken..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2016 17:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Ik had zo'n soort gevoel ook.
Want die olie lekkage, vanaf het stuur gezien ( binnen ), zit rechts onder de motor.
Bij apk heb ik 'm op de brug gezien. De keurmeester zei toen dat dat kleine zilveren vierkant achtig ding waarschijnlijk de lekkage veroorzaakte.
Is dat de olie koeler ?
Maar omdat de motor dwars ligt zag ik ook links druppels op de grond.
Dat moet volgens mij de versnellingsbak zijn.
Dus zeker bijvullen en dan even kijken of er nog problemen zijn.
Ook lekte ie olie van de kleppendeksel.. Maar na een nieuwe kurken pakking is dit totaal opgelost.
Nieuwe bougies doen het goed. Moet ik nou ook nieuwe puntjes erin zetten ? Motor loopt goed..
En je hebt ook zo'n klein zilver rond ding Bij de ontsteking. Ook vervangen..?
Oude bougies waren denk ik heel oud. hahah. Het porselein was helemaal rood gekleurd .. Van hitte denk ik..
Maar niet zwart of vet. Zagen er keurig uit.
Auto verzekering is wel omhoog gegaan.. Betaal nu 93,97 € per jaar..Maar daar kan ik mee leven.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2016 17:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
olie lekkage is nooit goed of het nu uit de bak of de motor zelf komt.

Ik ben er eigenlijk blind vanuit gegaan dat je olie lekkage aan de bakzijde bedoelde. Het beste is gewoon even goed onder de auto kijken. Als jij lekkage aan de rechter kant ziet (bijrijders kant) dan is het geen versnellingsbak olie, deze zit immers links (bestuurderskant).

Het zou ook nog kunnen dat de koppeling gewoon op is. waardoor je slecht kan ontkoppelen.

Controleer de bak even goed op lekkage's en en besluit aan de hand daarvan wat je gaat doen.

Een beurtje is altijd fijn voor je auto. De xr3i heeft geen puntjes meer dus die hoef je niet te vervangen. Wel heeft die een verdeler kap met rotor welke je kan vervangen. Dit is alleen nodig als je merkt dat hij niet lekker loopt. die rode verkleuring is volgens mij redelijk normaal voor sommige bougies dus daar hoef je jezelf niet te druk over te maken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2016 18:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Motor loopt als een zonnetje. Dan hoef ik de verdeler kap ook niet te vervangen.
Nee nee, de echte olie lekkage ( 5 x 10 cm) is aan de rechterkant. Een beetje aan het midden.
Maar nu dacht ik net, ik heb de olie ververst. ( na 3000 km is die nog steeds honing kleur , dus volgens mij is motor goed. geen slijpsel of zwart) Maar ik had de aftap schroef vervangen. De oude was mooi rond en kon ik alleen maar met een vadermoordenaar er af krijgen.
De originele had een gleuf waar de koperen ring( pakking) in viel. Die kon ik niet krijgen. Dus heb een platte schroef erin gedraaid met een ronde koperen pakkingsring..
Die zou de lekkage kunnen veroorzaken.!! Morgen even kijken of ik die aan kan draaien..
Koppeling is als nieuw. Helemaal naar beneden..
Maar de nieuwe lekkage is links..De bak..Dat kan het schakel probleem zijn..
Lekker weer.. Dus ik kruip er wel even onder..
Nog bedankt voor info


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2016 20:01 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Je hebt het over schroeven maar er gaan bouten in.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2016 17:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
ja bouten..
ok
Maar had nog geen tijd om te kijken..
Was op zandvoort..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2016 11:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Mijne heren, goed nieuws..!
De XR3I MK4 1988 is nog niet overleden.
Op de krik... Wiel eraf en voor de zekerheid wiel onder de kokerbalk zodat ik de auto niet op mijn kop kreeg.
Nou, de aftapbout van de carter ging goed los en ook goed vast. Zat niet los dus dat was de lekkage niet.
Waar dan..?? Alles zit onder de olie... Kon niet vinden. Andere wiel eraf en kijken.. Ook niets te vinden.
Maar ben ook niet zo vreselijk technisch.
Er was maar 1 oplossing.. De garage.. Je kent het wel.. Lachende gezichten als je binnenkomt..
Dollar tekens in de ogen..
Wilt u koffie ..?
Maar enfin, op de brug liet de keurmeester me zien.. Dat is het.. Dat kleine dingetje..
Het bleek de olie druk sensor te zijn.
Die drupte ook als een gek.
Vandaar , door rijden dat alles onder de olie kwam..
Maar ik ben altijd positief.. Waar olie is, is geen roest..haha
Na het vervangen van dat ding is de auto lekvrij..
Goed nieuws..!!
Slecht nieuws is dat het me 50€ kostte.. Maar daar kan ik mee leven..
Ander ding..
de veer die aan de motorkap zit en zorgt dat ie sluit.
Gaat steeds een beetje los..Dan komt de motorkap iets hoger en hoger tot ik dat ding weer aandraai..
Is dat normaal ..??
Ook begint een klep een beetje te tikken..
Maar tikken is beter dan vastzitten, denk ik.
En moet op te lossen zijn met een voelertje en 2 sleutels..Dat moet me wel lukken..
Moet alleen nog even uit zoeken hoe die cylinderstand moet staan..
Wel versnellingsbak olie gekocht..
En de invul bout gevonden..
Een inbus..
Maar de aftapbout voor de versnellingsbak kan ik ook niet vinden..
Wel zit er ( aan de kant van de bestuurder) aan het einde van de bak een puntige hoek van de bak.
Daar steekt een soort lange moer uit.
Hoe beschrijf ik dat ??
Als je in een muur iets wil vast maken.Dan bestaan er schroeven met aan de ene kant schroefdraad ( voor de plug) en aan de andere kant schroef draad voor een moer ..m6 of zo..Zo ziet dat eruit aan de onderkant.
Dat is het enige wat ik kan vinden wat , waarschijnlijk, los te maken is..( voor aftappen)
Maar ik 1 liter gekocht..huppeldepup 90.. Er zou huppeldepup 80 in moeten maar dat was alleen in 4 liter blik..
En ik weet niet of het schakel probleem een tekort aan olie is..
Dus probeer dat eerst maar...
Morgen slangetje halen en hopen dat de inbus losgaat..
En gewoon ingooien tot het eruit loopt, toch ?
Dus hij leeft nog....:)
weet nog steeds niet hoe ik foto's moet uploaden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: ma sep 19, 2016 18:06 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
goed om te horen dat het olie lek gevonden is. Jammer dat je hem niet zelf gespot hebt maar je kan niet altijd geluk hebben.

Die pen met die veer van je motorkap moet goed vast zitten dit is namelijk naast de vang haak het enige wat hem op zijn plek houd. De vang haak geeft geen garantie dat je de kap met 120 niet open waait. Dus even een goede sleutel pakken en dat ding vast zetten.

Je tikkende klep los je bij een xr3i niet op met een voeler maatje en 2 sleutels. De klepstoters zijn hier hydraulisch deze functioneren of niet.
Ik zou eens beginnen met een olie wissel met filter om te kijken of het dan minder wordt. Zo niet dan kan je de klepstoter vervangen, is ook niet moeilijk.

De bak van jou escort heeft geen aftap plug alleen een vulplug. Om de bak af te tappen moet je er een aandrijfas uit trekken. Raad het je niet aan Gewoon lekker bijvullen en dan 75w90 olie gebruiken. Zorg wel dat de auto goed horizontaal staat bij het vullen anders gooi je er snel te veel of te weinig in. Als die overloopt bij de vulplug zit er genoeg in.

succes


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: di sep 20, 2016 0:00 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
doubleD schreef:

De bak van jou escort heeft geen aftap plug alleen een vulplug. Om de bak af te tappen moet je er een aandrijfas uit trekken. Raad het je niet aan Gewoon lekker bijvullen en dan 75w90 olie gebruiken. Zorg wel dat de auto goed horizontaal staat bij het vullen anders gooi je er snel te veel of te weinig in. Als die overloopt bij de vulplug zit er genoeg in.

succes



sorry maar hier ben ik het toch helemaal niet mee eens
de escort mk4 heeft wel degelijk een aftap plug
je komt er alleen lastig bij en om de versnellingsbak helemaal af te tappen moet je zelfs de bak steun demonteren
als ik het niet vergeet zal ik morgen een foto maken

de lange moer waar Johnny het over hebt kan je hem wel degelijk mee af tappen
alleen komt dan helaas niet alle olie er uit
hij zal dan ook bij de mk4 de baksteun helemaal moeten verwijderen en dan zit er ter hoogte van de baksteun zo'n zelfde lange moer zoals hij hem omschrijft

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: di sep 20, 2016 6:43 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Nooit geweten vandaar altijd die sloot met olie in mijn mouw bij het verwijderen van de bak. Weer wat geleerd.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: di sep 20, 2016 7:01 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
doubleD schreef:
Nooit geweten vandaar altijd die sloot met olie in mijn mouw bij het verwijderen van de bak. Weer wat geleerd.


we zijn nooit te oud om wat te leren ;)

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: di sep 20, 2016 16:47 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Dank Dank..
ik ga eerst wel bijvullen en kijken of ie weer goed schakelt..
Dat hele olie verversen lijkt me te moeilijk..
Doch,.. Ik leer snel..
De motorolie en filter had ik pas vervangen..
Maar de klep is niet zo erg.. Het is geen diesel geluid ..haha
En ik moet zeggen, dat als ik een lange rit maak , is het geluid minder..
Alleen als ie koud is en start hoor je het..
Waarschijnlijk gaat er dan nog niet genoeg olie naar boven..
Die klep stoter ga ik even over na denken..
Denk dat ik dat wel zelf kan..We gaan weer vies worden en ik hou u op de hoogte..

Maar,... never change a winning combination..Denk ik altijd maar..
Dakje is echt slecht geworden.. Kwam zelfs een verticale scheur in..
Dacht met ducktape dat op te lossen..
Maar, net als een tent, zet kanfas met vocht uit.. Dus kwamen er weer spleten onder de duck tape..
Dat was geen oplossing..
Gelukkig bestaat poly-max van bison...
Een soort rubberachtige kleefspul.
Heb nu het dak met een keuken spatel er mee ingesmeerd..12 € !!
Waterdicht ..!! schijnt 10 jaar goed te zijn.. Heb dus nog even de tijd om een nieuw dakje te vinden..:)
Kan alleen niet meer open...Maar het word toch winter en herfst en regen en wind...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: di sep 20, 2016 19:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: za aug 25, 2012 7:28
Berichten: 391
Woonplaats: Pernis
Of de verkeerde viscositeit olie erin, dan tikken kleppen ook gauw.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: wo sep 21, 2016 17:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Versnellingsbak olie is: gearbox oil SAE 90 GL-4 mineraal
De vulimbus moer ging natuurlijk niet los..
Maar in heb in afrika gewoond... En je word dan heel inventief.
Dus even stukje rijden dat motor warm werd.. En ja,.. de inbus ging los..
Naar de auto matrerialenzaak voor een slangetje...
Ja hoor, lachende gezichten..Ze hadden precies het slangentje dat ik nodig had..7,50 €..
Tja , daar koop ik een nieuwe auto voor.. Dus laat maar..
Na wat zoeken vond ik nog een benzine doorzichtig slangetje van mijn vroegere motor.
Ook een trechter.. Alleen was de slang was te dun voor de trechter. Nou gewoon wat wc papier en duck tape en het paste prima.
Maar met zo'n dun slangetje duurt het lang. En die dunne olie lust de lijm op. Trechter viel er vanaf..Grrr grr.
Alles weer ontvet en vochtig doekje om de slang.. En duck tape..Prima...
Na 1 1/2 uur viel die er ook weer af...De slang schoot iets naar binnen in het vulgat..
Toen ik die eruit haalde zat die vol met mooi rood/bruine oude olie..Waarschijnlijk nog nooit ververst..
Zit nu 3/4 liter in.. Even testrit op snelweg en stad..
Schakelt weer goed..85 % beter..
Nog niet optimaal.. Maar dat kan zijn omdat er waarschijnlijk bijna geen olie meer inzat.
Er gaat 3.1 liter in de bak. Ik heb nog 0.25 over.. Ga de bak olie dus maar helemaal vervangen..
Wel eerst een passende slang en trechter zoeken.. En ,,,?? uitzoeken hoe ik 'm helemaal leeg kan krijgen..
Dat was voorlopig het nieuws van de XR3 I


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: achteras van XR3I MK 4 1988
BerichtGeplaatst: wo sep 21, 2016 17:43 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Voor die 7,5 euro ging ik niet kutten zoals je nu gedaan hebt. Met de juiste slang was het met 5 minuten geklaard. En je theorie dat warm rijden helpt gaat maar deels op. Warm metaal zet uit waardoor het vaster komt te zitten


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling