Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu za apr 27, 2024 10:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2023 18:18 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Vandaag de Escort opgehaald na een week en de garagehouder heeft een aantal dingen gerepareerd.

Koude start is niet optimaal en hij denkt dat oude benzine de oorzaak is. Heeft hem daarom een aantal dagen gehouden om te zien of hij de oorzaak kon vinden.
Ontsteking aangepast maar was niet echt nodig.
Benzinefilter vernieuwd en de achter gebleven benzine in de filter stonk enorm.
Benzinetank gereinigd.
Injectiereiniger toegevoegd.
Pakking kleppendeksel vernieuwd i.v.m. lekkage.
Olie aftapschroef carter vervangen i.v.m. lekkage.
Enkele plekken getectyleerd.
Uitlaat is niet origineel en maakt afwijkende bochten wat de resonantie veroorzaakte.
Beide poelies aangepast want die klopte voor geen meter en dit was waarschijnlijk de reden dat de V-snaar brak.
Nieuwe ruitenwissers.

Zijn advies was met een volle tank veel te gaan rijden want dan gaat de motor misschien beter ronddraaien. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2023 18:24 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Als de koude start niet lekker is zou ik eerder denken aan een probleem met de koudstartinjector.

Die hoort in te spuiten als het koelwater onder de 35c is, terwijl de startmotor rondgaat.
Als je zelf de 2 torx bouten loshaalt en 'm in een potje hangt, kun je kijken of ie netjes inspuit.
Als je te lang hebt gestart stopt de koudstartinjector vanzelf met inspuiten.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: do okt 19, 2023 20:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
Als de koude start niet lekker is zou ik eerder denken aan een probleem met de koudstartinjector.

Die hoort in te spuiten als het koelwater onder de 35c is, terwijl de startmotor rondgaat.


Bedankt voor het advies Lynxified maar daar heeft de garagehouder ook al naar gekeken maar hij kon niks vreemds vinden. Juist daarom heeft hij de Escort een aantal dagen langer gehouden dan nodig was zodat hij de oorzaak kon achterhalen.

Hij had ook nog wat slangenklemmen aangedraaid die los zaten dus deze kleine beurt was niet voor niks. :)

Net even snel naar de supermarkt gereden en ik wilde daar wegrijden maar starten vergeet het maar, dit terwijl de benzinemeter nog boven het rood stond. Een kennis gebeld om thuis een jerrycan op te halen die in mijn andere Escort lag en benzine bijgevuld en starten. Kennis vond wel dat de accu zwak overkwam en adviseerde er een zwaardere accu (Varta Blauw) in te zetten. Maar na een aantal keren starten daar wordt de accu ook niet beter van dus eerst maar eens een stuk rijden. Al rijdend komt de motor wel goed over en met voldoende kracht, dus daar kan ik niet over klagen.

De versnellingsbak schakelt nog steeds niet lekker maar dat heb ik al eerder aangegeven.

Ik zal als jullie interesse hebben later wel wat foto's plaatsen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2023 13:00 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
foto's willen we altijd :P versnellingsbak kan mogelijk met flink wat rijden langzaam wel beter worden. Heb ik ook al eens gehad met een bak die lang stil gelegen had.
Brandstofmeters is inderdaad een dingetje bij Mk3/4. Consistent zijn ze wel, maar geen Escort/Orion is tot nu toe gelijk geweest bij mij

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: vr okt 20, 2023 15:26 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Hoi ZerolWD, nou dat gaan wij dan maar regelen die foto's, effe wachten tot het weer beter wordt. :)

Rijden is het allerbeste om daarna te kunnen zien wat er uiteindelijk niet gangbaar is geworden. Ik hoorde de Dynamo eerst ook maar die is nu ook stiller.

Ik denk dat het wel te verklaren is waarom de motor geen benzine kreeg al gaf de meter eerder aan dat er nog wat inzat.

De parkeerplaats liep sterk af waardoor alle benzine naar achteren is gelopen en niet meer de tank uit kon. Had ik hem vlak gezet dan had ik de pomp waarschijnlijk nog gehaald. Een les voor de toekomst en nooit meer doen. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2023 9:20 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Sinds een tijdje me gisteren maar eens buiten Amsterdam gewaagd. Heerlijk weer om in de auto te slapen met dat gekletter van de regen op het dak. :)
Temperatuur blijft te laag zeker op de snelweg en stijgt alleen als ik lang voor een stoplicht blijf staan.

Afbeeldingpicture hosting

Motor loopt steeds beter en ik hoor geen bijgeluiden zoals tikkende kleppen. Meters zijn goed zichtbaar in het donker en geen uitvallende lampjes op het dashboard.
Wat adviseren jullie als ik de thermostaat ga vervangen, papieren pakking of vloeibare pakking?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2023 10:20 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Als het goed is krijg je gewoon een papieren pakking bij je nieuwe thermostaat.
die zou ik gewoon gebruiken.
ben wel voorzichtig met de bouten van het thermostaathuis, die willen nog wel eens breken als ze lang niet los zijn geweest.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2023 11:05 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Goedemiddag Lynxxfied,

Bedankt dat jij mij daar op wijst dat de bouten kunnen breken als ze een tijd niet los zijn geweest.

Ik had al wat rond gekeken naar thermostaten en zag dat vaak dat de rubberen ring wel mee wordt geleverd maar niet de pakking voor de flens van het thermostaathuis. Bij één was er wel een volledige pakking set te zien op de afbeelding. Maar dat is het nadeel van online kopen, je krijgt niet alles te zien.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: zo okt 22, 2023 18:41 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Je kunt ook papieren pakking kopen om dan zelf op maat te knippen. Ik heb zelf eens een vierkante meter gekocht tig jaar terug en komt altijd wel weer eens van pas.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2023 10:33 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Dummy schreef:
Je kunt ook papieren pakking kopen om dan zelf op maat te knippen. Ik heb zelf eens een vierkante meter gekocht tig jaar terug en komt altijd wel weer eens van pas.


Daar zat ik ook aan te denken Dummy en ik ben daar wel bekend mee want zo deed ik dat jaren geleden ook al.
Alleen vraag ik me af waar de bouten van het thermostaathuis zouden kunnen afbreken zoals Lynxified al schreef, is dat vlak achter de kop?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2023 11:15 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
de bouten die ik gebroken heb deden dat meestal ergens halverwege in het thermostaathuis.
Kon ze daarna met een pijpenmoordenaar uit de kop draaien.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2023 12:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
de bouten die ik gebroken heb deden dat meestal ergens halverwege in het thermostaathuis.
Kon ze daarna met een pijpenmoordenaar uit de kop draaien.


Dat is dus een stuk gereedschap wat ik niet heb en voor mij een goede reden om het toch maar door de garage te laten doen.

Nu hoor ik de garage veel klagen dat bouten vast zitten maar is er geen kruipolie dat ze losser maakt? WD40 kruipolie lijkt mij hier niet het ideale middel voor, ik zou het wel gebruiken voor de moeren van de benzinefilter maar bouten is toch wat problematischer.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2023 13:49 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Als je merkt dat ze stroef gaan dan draai je 1 slag linksom, halve slag rechtsom en herhalen.
Heb zelf ook nog nooit gehoord van een pijpenmoordenaar, zelf zet ik gewoon de kniptang erop (in de lengterichting) en dan krijg je de rest van de bout er ook wel uit gedraaid.
Maar met een beetje beleid, geduld en de hierboven beschreven methode breken ze niet af hoor.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2023 14:31 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Dummy schreef:
Als je merkt dat ze stroef gaan dan draai je 1 slag linksom, halve slag rechtsom en herhalen.

Dit is een manier die helpt en je moet het eigenlijk goed aanvoelen hoe de bout en de draad meewerkt.

Dummy schreef:
Heb zelf ook nog nooit gehoord van een pijpenmoordenaar, zelf zet ik gewoon de kniptang erop (in de lengterichting) en dan krijg je de rest van de bout er ook wel uit gedraaid.

Ik had daar eigenlijk ook nooit van gehoord Dummy en Google vond eerst niet zoveel totdat ik zocht op 'pijpen moordenaar', toen kwamen de meest verschrikkelijke dingen voorbij. :) :)

Dummy schreef:
Maar met een beetje beleid, geduld en de hierboven beschreven methode breken ze niet af hoor.

Ik denk meteen aan een worst case scenario omdat ik weet hoe ik om ga met mijn tegenslagen. :)
Als ik niet over goed gereedschap beschik dan wil ik het meteen kopen maar tegenwoordig is het gereedschap best wel prijzig. Soms kijk ik rond in de kringloop maar het beste gereedschap is al snel weg, medewerkers zitten er ook dicht op.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: ma okt 23, 2023 14:36 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Ik bedoel zo'n tool. een griptang werkt ook prima :lol:

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 52 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling