Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu za apr 27, 2024 6:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2023 11:02 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Zoals doubleD al eerder schreef, "goed gereedschap is van groot belang", dus een goede ringsleutel gekocht maar de bout komt niet los. Ook al heb ik bewust niks geforceerd, met deze ringsleutel draait de kop van de bout ook door. Het beste is nu om de dynamo helemaal te demonteren en dan de bout maar los zien te krijgen. Wel gekeken of ik de v-snaar er met wat geweld en gewrik er (tijdelijk) op kon zetten maar toch maar niet gedaan want dan beschadig ik de snaar en breekt hij weer in de toekomst.

Positief is dat de poelie op de krukas 100% is dus die hoef ik niet te vervangen. Volgende week donderdag gaat hij naar de garage want ik kan en mag niet sleutelen in de donkere garage. Inmiddels heb ik wel het nieuwe kenteken op de kentekenplaten laten zetten.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2023 12:06 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Je kan natuurlijk ook de bout van de stelbeugel aan de andere kant loshalen. Dan kan je de riem er waarschijnlijk zo overheen schuiven en hem weer redelijk op spanning terug monteren. Loop je niet het risico dat je onderweg naar de garage met een platte accu komt te staan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2023 12:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Ik heb daar al naar gekeken doubleD mede omdat jij het zelfde denkt als ik dacht.

De bout waarmee je de dynamo vastzet op de beugel en dan vanaf de andere kant losmaken gaat echt niet lukken want dat is alleen maar een stukje schroefdraad. De dynamo zit vast op 3 punten en 1 van de 3 is de bevestiging voor die stelbeugel zelf en 2 met m11 (denk ik) voor de bevestiging van de dynamo zelf.

De accu kan ik altijd voor de zekerheid met een acculader opladen maar de garage is niet zover weg, dat haal ik wel. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: di okt 03, 2023 12:57 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
De T op het kenteken staat trouwens voor 'tergend langzaam'. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: vr okt 06, 2023 11:38 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
Zo traag zal een XR3i toch ook weer niet zijn? :P

doubleD schreef:
Je kan natuurlijk ook de bout van de stelbeugel aan de andere kant loshalen. Dan kan je de riem er waarschijnlijk zo overheen schuiven en hem weer redelijk op spanning terug monteren. Loop je niet het risico dat je onderweg naar de garage met een platte accu komt te staan.

Kan uit ervaring zeggen dat je nog best lang zonder dynamo rond kunt rijden :lol: (gebroken riem met de grijze CVH Orion en een keer de dynamo vergeten weer aan te sluiten op de zetec Orion)

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: vr okt 06, 2023 13:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
ZeroLWD schreef:
Zo traag zal een XR3i toch ook weer niet zijn? :P

Kan uit ervaring zeggen dat je nog best lang zonder dynamo rond kunt rijden :lol: (gebroken riem met de grijze CVH Orion en een keer de dynamo vergeten weer aan te sluiten op de zetec Orion)


In het verleden is dit mij ook weleens overkomen maar toen liep de snaar over de waterpomp en dat is iets minder.
Gelukkig was de accu goed op spanning dus kon ik nog van iets voor Utrecht naar Amsterdam rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2023 15:48 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Dinsdag nog even naar de Escort gekeken en met name onder de motor en ik zag daar behoorlijk wat olie zitten. Het lekt zit direct achter de startmotor maar omdat er daar (volgens mij) geen belangrijk onderdeel zit wat met olie heeft te maken vermoed ik dat de carterpakking lek is. Beetje vreemd dit want dit is een APK punt en ook in België.

Gisterochtend vroeg in het donker tijdens de ochtendspits naar de garage gereden dus lampen moesten aan en ik parkeer hem daar. Ik wil hem nog een keer starten om te zien of hij normaal start met een warme motor, accu helemaal leeg. :)

Ook de uitlaat slaat achter tegen de carrosserie aan speciaal na het gas loslaten en maakt dan een behoorlijk kabaal.

Auto is helaas nog niet klaar en als er nog meer aan de hand is dan hoor ik dat later.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2023 17:56 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Olie lekken is geen apk afkeur.
Je krijgt er voor een auto van deze leeftijd alleen een opmerking op het keuringsraport voor.
Uitlaat die achter slaat zal waarschijnlijk een rubber zijn, stelt niet zo veel voor.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2023 19:31 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
Olie lekken is geen apk afkeur.
Je krijgt er voor een auto van deze leeftijd alleen een opmerking op het keuringsraport voor.

Inderdaad geen afkeurpunt maar is het een adviespunt op het APK rapport. Het is wel een advies voor reparatie
RDW schreef:
RA2 – vloeistoflekkage
Onderdelen van motorvoertuigen en aanhangwagens in gebruik genomen vóór 1 januari 2018 (geen onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem) die met uitzondering van water, overmatige vloeistoflekkage hebben, moet u als reparatieadviespunt aangeven.

Een olielekkage kan wel gezien worden als een milieudelict als de olie op de weg of de oprit terecht komt.

Lynxified schreef:
Uitlaat die achter slaat zal waarschijnlijk een rubber zijn, stelt niet zo veel voor.

Durf ik zo 123 niet te zeggen of het rubber slecht is maar veel lager mag de uitlaat niet komen te hangen want dan raakt hij de vloer als ik de garage in rij. Liever een stijvere ophanging dan een lagere afstand van de carrosserie. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: vr okt 13, 2023 19:46 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Als je d'r van achter onder kijkt zie je 't wel.
heeft 2 rubbers, eentje bij iedere demper.
Kan ook zijn dat ie onder bij de achterste draagarm te laag hangt, dat is een questie van voor de flens even loshalen, uitlaat achter met de krik omhoog brengen, en weer vast zetten.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: za okt 14, 2023 9:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
Als je d'r van achter onder kijkt zie je 't wel.
heeft 2 rubbers, eentje bij iedere demper.


Ik kan er nu helaas niet meer naar kijken Lynxified want de Escort staat nu bij de garage. Er zit een niet originele einddemper onder en dat kan ook een reden zijn dat die te dicht tegen de bodem aan zit. Kan zomaar zijn dat de beugels waar je die rubbers op vast zet te kort zijn. Ik merkte het pas tijdens de rit naar de garage bij een lage snelheid want eerder was het resoneren niet te horen zo heftig als dat het nu was. De Escort staat al stil sinds de aankoop en er is daarna niet meer mee gereden.

Naar de ontsteking/afstelling wordt nu gekeken want bij een koude start zakt het toerental weg ook al geef je wat gas. Jammer van die olielekkage want anders had ik andere reparaties kunnen doen die ook moeten gebeuren.

Zo werken de ruitenwissers te langzaam en het lijkt mij dat dit komt omdat er een intervalschakelaar op zit die o.a. de tweede stand niet pakt.
Buitenspiegels moet ik nakijken want die werken niet goed.
Handrem trekt niet goed aan.
Koppelingspedaal aanpassen want bij het in zijn achteruit zetten kraakt de bak omdat het lijkt dat de tandwielen niet goed tot stilstand komen. Kan ook zijn dat er een probleem is met de versnellingsbak vloeistof.
Thermostaat nakijken want de motor komt niet goed op temperatuur, misschien zit ie verkeerd om? :)

Ik zal misschien met de tijd nog wel meer tegenkomen maar het belangrijkste is dat de motor betrouwbaar is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: za okt 14, 2023 17:28 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Hans V schreef:
Buitenspiegels moet ik nakijken want die werken niet goed.


Te vaak in gekeken? :lol:


Hans V schreef:
Koppelingspedaal aanpassen want bij het in zijn achteruit zetten kraakt de bak omdat het lijkt dat de tandwielen niet goed tot stilstand komen. Kan ook zijn dat er een probleem is met de versnellingsbak vloeistof.


Kan zijn dat de koppeling niet helemaal los komt.
Meestal is 't niet de bakolie.
Achteruit is niet gesynchroniseerd, dus heeft gewoon iets tijd nodig voor ie d'r in kan.

Hans V schreef:
Thermostaat nakijken want de motor komt niet goed op temperatuur, misschien zit ie verkeerd om? :)


De thermostaat zou maar op 1 manier in het thermostaathuis moeten passen.
Wordt ie echt niet warm of is 't alleen in t dash dat de meter niet omhoog komt?

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: zo okt 15, 2023 10:48 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Lynxified schreef:
Te vaak in gekeken? :lol:

Dan moet ik de dader opsporen die zo ingenomen is met zichzelf, kan ook een passant zijn geweest die haar make-up elke keer checkt in mijn mooie spiegels. :)
Horizontaal bewegen de spiegels wel aan beide kanten maar verticaal werken ze niet. Zal wel iets met een mindere draad zijn maar lastig is het wel want als je de rugleuning even aanpast en de buitenwereld verdwijnt dan uit de spiegels. :)
Lynxified schreef:
Kan zijn dat de koppeling niet helemaal los komt.
Meestal is 't niet de bakolie.
Achteruit is niet gesynchroniseerd, dus heeft gewoon iets tijd nodig voor ie d'r in kan.

Dit zal de oorzaak kunnen zijn en de bak vraagt misschien wat tijd maar die heb ik niet. :)
Ik heb 1 keer gehad dat ik niet goed van de 4de naar de 3de versnelling kon terugschakelen en dan denk je al gauw aan de bakolie.
En ik ben de versnellingsbak gewend van mijn andere Escort en die schakelt nog heerlijk soepel en snel.
Lynxified schreef:
De thermostaat zou maar op 1 manier in het thermostaathuis moeten passen.
Wordt ie echt niet warm of is 't alleen in t dash dat de meter niet omhoog komt?

De meter komt bijna niet omhoog en de kachel wordt niet echt warm. 2 jaar terug had ik precies hetzelfde met mijn andere Escort en nadat de thermostaat was vervangen werkte alles weer 100%. De komende maanden moet de motor en de kachel gewoon goed op temperatuur komen.

Als Ik het me goed kan herinneren kon bij de MK1 of bij de Ford Capri je de thermostaat wel verkeerd om kon plaatsen maar bij een MK4 heb ik de thermostaat zelf nog nooit vervangen. Wel handig als ik ook een pakking heb want vroeger moest je die zelf uit pakkingpapier maken als de originele pakking niet te krijgen was. Voor een klein kind was het spel hamertje tik een hele goede voorbereiding om zuiver te slaan om later pakkingen te maken. LOL


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: di okt 17, 2023 16:27 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Als je middelste uitlaatrubber stuk is verdraaid de uitlaat, en komt het achterste stuk omhoog. Vervangen van dit rubber komt de uitlaat weer recht te hangen, zou ie in het midden omhoog moeten komen en achteraan wat lager.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Op zoek naar een Ford Escort MK4 XR3i Cabrio (1989)
BerichtGeplaatst: di okt 17, 2023 17:59 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jul 06, 2015 22:47
Berichten: 323
Dummy schreef:
Als je middelste uitlaatrubber stuk is verdraaid de uitlaat, en komt het achterste stuk omhoog. Vervangen van dit rubber komt de uitlaat weer recht te hangen, zou ie in het midden omhoog moeten komen en achteraan wat lager.


Dit zou een oorzaak kunnen zijn Dummy maar voor zover ik het heb kunnen beoordelen is de uitlaat er vrij recent en vrij netjes onder geplaatst. Als er niet de juiste rubbers zijn gebruikt bij de achterste demper of deze niet horen bij deze demper dan kan dat de reden zijn dat hij daardoor constant de vloer of bumper raakt en enorm resoneert. Juist op het moment dat ik hem naar de garage bracht gebeurde het en eerder was het af toe een tikje, maar dit is oplosbaar. Ik had hem het liefst op de brug gezien.

Waar ik me meer zorgen om maak is dat de Escort al 4 werkdagen met die olielekkage bij de garage staat die ook nog eens heel druk is, Ik had al gebeld en gevraagd om een update maar de eigenaar was net niet aanwezig. :(

Ik heb nog amper gereden met die aangekochte Escort dus ik vraag het me af wat het volgende defect zal zijn. :)


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling