Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr apr 19, 2024 8:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1153 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 ... 77  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: za jun 23, 2018 21:10 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
doubleD schreef:
goed bezig, maar zit er nu een scheur in de efi kop net boven de uitsparing van de efi?

En heb je geen koppakking probleem gehad met je oude motor. Hij is zo olie verkleurd tussen 2 en 3.

Zie dat nu pas... Ik zal eens kijken, maar de motor is uit een goed lopende auto gehaald is mij verteld! :like:

Weet ik niet... Lijkt me van niet want nadat de eerste koppakking lek gegaan was heeft hij het een hele tijd goed gedaan met een originele koppakking. :?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo jul 01, 2018 19:05 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
Update van de motor:

Heb deze week alle onderdelen en pakkingen/keerringen binnengekregen/opgehaald!

Gepoedercoate carterpan
Afbeelding

Het blok hebben we na de VHT lak nog gespoten met blanke lak, waardoor het mooi ging glimmen. En zelfs in combinatie met wat glitters :lol: :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Carterpan er op

Afbeelding

Toen heb ik de kop weggebracht om te laten vlakken en ultrasoon reinigen. Er is .5mm afgehaald om de compressie iets te verhogen.

Afbeelding

Na het reinigen...

Afbeelding

Daarna even een licht laagje met silver om het af te werken.

Afbeelding

En op de motor, maar nog niet vast...

Afbeelding

Ik kwam er achter dat er een aantal kleine scheurtjes in de kop zaten, een stuk of 6 totaal... Dus heb besloten om deze kop toch maar niet te gebruiken. Stel dat het verder scheurt en de motor problemen krijgt. Dat heb ik liever niet nog een keer!! :)
Wel zonde van de kosten van het vlakken en het reinigen. Dat had ik beter in andere volgorde kunnen doen. Of sowieso even beter kunnen inspecteren, misschien had ik het dan al gezien. Maar dat heb ik hier wel uit geleerd :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Heb het uitlaatspruitstuk opnieuw ingewikkeld met hitte bestendig spul, heb er nog jeuk van :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Toch hebben we vandaag de motor alvast terug gebouwd in de auto zodat straks aan de kop er nog op hoeft! :D

Afbeelding

Ben erg blij met het resultaat en de snelheid waarmee alles gaat, de deadline van midden juli ga ik waarschijnlijk wel halen!

Heb ook nog een twee 3mm spacers besteld voor de achter wielen, die zitten nu heel licht tegen de schroefset aan. Dat was nog niet toen de 15 inch velgen er net op gingen maar nu blijkbaar wel... :roll: Hoop dat 3mm genoeg is want de 5mm spacers die ik nog had liggen was het heel twijfelachtig met aanlopen. Misschien dan toch net iets hoger zetten...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: vr jul 06, 2018 13:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
jammer van het werk dat je in de kop hebt gestoken
is een veel voorkomend probleem,neem een oudere kop en je hebt het probleem niet
deze hebben ook vierkante vlakjes op de bollingen


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo jul 08, 2018 19:08 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
jelte schreef:
jammer van het werk dat je in de kop hebt gestoken
is een veel voorkomend probleem,neem een oudere kop en je hebt het probleem niet
deze hebben ook vierkante vlakjes op de bollingen

:like: :like:

Inmiddels zit alles in elkaar! En loopt de motor weer :mrgreen: :mrgreen:

De kleppen

Afbeelding

Afbeelding

En alles weer terug in de kop

Afbeelding

Gelijk de carbs er opgezet :)

Afbeelding

Afbeelding

En alles terug in de motorruimte! 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Zaterdag middag hebben we de motor voor het eerst gestart, zonder gekke geluiden of problemen. Geen lekkages waar het niet hoort behalve bij de carterpan. Onder de oliepomp vandaan. Dat is hopelijk snel op te lossen! ;)

Hoog in de toeren ben ik nog niet geweest, ik doe eerst even rustig aan. De motor loopt niet zo warm als de 'oude' motor en hij lijkt ook feller nu nog met dezelfde EFi nokkenas. Voorlopig blijft deze nokkenas er in, tot na de Nurburgring trip en dan ga ik kijken of ik zelf de Newman nokkenas + mechanische stoters er in ga zetten. :)

Morgen neem ik hem weer lekker mee naar het werk, haha :P


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 20:57 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
Ik kon het bijna niet geloven maar deze motor komt ook niet aan de 6500 toeren. Precies hetzelfde probleem als eerst, hetzelfde geluid. :twisted: :twisted:

Wat ik niet veranderd heb met deze motor:
  • Inlaatspruitstuk
  • Carburateurs
  • Uitlaatspruitstuk
  • Koppeling
  • Vliegwiel
  • Standaard sensoren (water temp + oliedruk)
  • Benzine pomp
  • Ontsteking (wel al meerdere keren verwisseld, dus onwaarschijnlijk)
  • Thermostaathuis (heeft er niks mee te maken lijk mij)

Sommige kan ik wel gelijk wegstrepen maar heb ze er toch bij gezet...

Dinsdag wilde ik weer met de Escort naar het werk.. Geen probleem dacht ik. Helaas toch wel. Na 5 minuten rijden was er opeens geen olie druk meer!! Met het starten had hij nog rond de 5 bar, als de olie warmer wordt loopt het rustig naar beneden. Normaal met stationair (zondag en maandag) stond hij rond de 2 bar met een warme motor. Hoger in de toeren liep hij snel al omhoog naar de 4. Dit heb ik goed in de gaten gehouden op zondag en maandag. Ik dinsdag ochtend nog gecheckt of er genoeg olie in zat, dit was perfect. Ik was net 5 minuten onderweg toen ik hoorde dat de motor wat anders ging klinken. Toen keek ik op de meter en zag ik dat de druk wel heel erg laag stond... Gelijk gestopt, en weer gecheckt of er wel genoeg olie in zat. Dit was niet veranderd! Toch heb ik er toen wat bij gedaan... Ik snapte er niks van. Maandag waren er helemaal geen problemen :cry:
Nu ga ik morgen kijken of de oliepomp wel olie rond pomp...En dan hoop ik het probleem te vinden. Hebben jullie nog andere dingen die ik kan proberen of een veel voorkomend iets met dit probleem?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 21:05 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Lijkt me toch iets met de carburateurs :| kan haast niks anders zijn dat die niet in de toeren komt:?:

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: do jul 12, 2018 22:51 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
Balen weer!
Kan het zijn dat je vervroeging bij hoge toeren niet goed is icm je carbs?
Bij hoeveel toeren houd ie dr mee op?

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 18:24 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
niet best,had het met mijn 1.6 (gereviseerd)kent blok ook,koude moter,prima oliedruk ,warme motor 0 oliedruk,motor ligt nu echt helemaal uitelkaar en krukaslagers versleten,dus


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: vr jul 13, 2018 20:43 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
Die was dus gereviverfd belde?

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: ma jul 16, 2018 18:51 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
Rickcuppers schreef:
Lijkt me toch iets met de carburateurs :| kan haast niks anders zijn dat die niet in de toeren komt:?:

Ja, dat denk ik nu ook...
Lynxified schreef:
Bij hoeveel toeren houd ie dr mee op?

5000 ongeveer...
Davey schreef:
Die was dus gereviverfd belde?

Jep...

Dit zijn de lagerschalen, deze heb ik niet van te voren los gehad dus weet ook niet hoe ze waren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heel veel krassen in het draaiende deel van de oliepomp.

Afbeelding

De aanzuigbuis zat niet verstopt ofzo. Ik heb nog niks kunnen vinden waardoor het is gebeurd.

De schade aan de kop lijkt mee te vallen.. De complete kop ga ik weer gebruiken op de andere motor. En dan als die het weer goed doet ooit eens de nokkenas en stoters vervangen. :)

Gisteren hebben we het oude onderblok gelijk gecheckt maar dat lijkt allemaal in orde! :mrgreen:
Wat wel apart is is dat de drijfstangen niet in de juiste cilinder zitten bij cilinder 2 en 3. Maar het heeft gewerkt dus alles heb ik gewoon zo terug gezet.

Afbeelding

En ook weer terug in de auto... We hebben veel gedaan gisteren :D

Afbeelding

Een nieuwe koppakking en bouten zijn onderweg en komen hopelijk woensdag zodat hij dan weer rijdt. Hopelijk nog op tijd voor onze trip naar de Nurburgring... Maar dan moeten er geen problemen zijn :geek: Ik hoop dat het lukt anders ga ik denk met de Fiesta die we zaterdag een 300mm rem upgrade gegeven hebben!

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: za aug 11, 2018 22:17 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
De trip naar de Nurburgring was weer leuk! De auto was op tijd klaar, maar er leek wat mis te zijn met een zuigerveer, er kwam erg veel blauwe rook uit de uitlaat na wat hogere toeren. En de oliedruk kwam niet veel hoger dan 2 bar met een warme motor op toeren. Dus ik heb de auto laten staan en ben met m'n broer meegegaan in zijn Clio RS! 8-)

Nu is het tijd om eens echt een motor te bouwen die het blijft doen. Daarom heb ik de keus gemaakt om een 2.0 ZVH te bouwen (CVH kop, Zetec onderblok). Hiervoor zijn ook delen nodig van een 1.8 Zetec. En daarom heb ik een motor gekocht die op Marktplaats stond. Daarna was het even zoeken naar een 2.0 silvertop uit een Mondeo maar heb er uiteindelijk een gevonden! Het blok ziet er van buiten nog super uit, helemaal droog!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De onderdelen die ik er vast afgehaald heb.

Afbeelding

De cilinderwanden zien er mooi uit, lijkt wel of ze net gehoond zijn ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de lagerschalen zijn allemaal erg netjes en hebben normale slijtage!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu is het onderdelen bestellen en dan als alles binnen is neem ik een paar weken vakantie en wil ik hem opbouwen en in de auto bouwen! :mrgreen:
Dat lukt vast dit jaar nog wel, maar helaas niet voor het EFE...


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2018 9:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
ook nieuwe lagerschalen enz erin ,mag ik hopen?
laat je de 2ltr ook op 40er webers lopen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2018 11:04 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 10, 2015 23:53
Berichten: 720
Woonplaats: Ridderkerk
Spannend Kevin ...... maar maak het niet spannender en zet er nieuwe krukas
en drijfstang lagers in! Stel je voor dat ie na de juiste afstelling ineens wèl 7000-7500 toeren
gaat draaien!!! ;)
Een setje ARP drijfstang bouten kan dan ook geen kwaad. :mrgreen:

_________________
Escort MK3 Estate 1982
Transit Connect 2019
Escort MK3 1300L 1982
Afbeelding
Estatisch verantwoord!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2018 12:58 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
jelte schreef:
ook nieuwe lagerschalen enz erin ,mag ik hopen?

Ja!! :)

jelte schreef:
laat je de 2ltr ook op 40er webers lopen?

Nee waarschijnlijk 48 DCO's.... De 40 DCOE's ga ik verkopen

Ploen schreef:
Spannend Kevin ...... maar maak het niet spannender en zet er nieuwe krukas
en drijfstang lagers in! Stel je voor dat ie na de juiste afstelling ineens wèl 7000-7500 toeren
gaat draaien!!! ;)
Een setje ARP drijfstang bouten kan dan ook geen kwaad. :mrgreen:

Hahaha, dat zou ik heel mooi vinden. Ik neig wel naar ARP bouten maar moet ik dan ook niet de andere bouten in het onderblok doen? Die waar de hoofd lagers in zitten, de 'main caps'? Weet ff het Nederlandse woord niet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2018 19:59 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
balen dat het iedere keer tegen zit met de motor. Ik bewonder je doorzetting vermogen. Waarom een zvh en niet gewoon een 2.0 zetec met injectie?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1153 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74 ... 77  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling