Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 18:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 832 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 52, 53, 54, 55, 56  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2020 10:27 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Klopt helemaal over de brandstofpomp. Ik moet nog even uitzoeken welke kabel het relais aanstuurt.
Deze zal denk ik wel via de Nodiz aangestuurt kunnen worden dat die aan slaat bij X aantal toeren (starten). En anders gewoon via het contact / losse schakelaar. Nog even de documentatie hiervoor nalezen.
Vind dat nu nog even niet het belangrijkste. Eerst de brandstofslangen aanleggen waar ik ze wil, dan kabeltjeswerk.

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2020 15:53 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Fijn dat ie goed loopt, komt een mooi geluidje uit!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2020 7:34 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
En lukt het een beetje? rijden we al?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2020 9:39 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
zat even 2 avonden wat tegen. Ik haat kabeltjes nu nog meer dan eerst en snap ook niks meer van de combinatie Ford en elektriciteit, maar de updates van de tussentijd:
- brandstofslangen liggen waar ik ze wil hebben
- drukregelaar zit op schutbord
- AFR wideband gecalibreerd
- AFR gaat aan met sleutel op contact
- brandstofpomp gaat aan via contact (wat kabels in zekeringskast doorgeknipt en nieuwe aanstuur kabels gelegd voor het relais)

Voor vanavond op de planning:
- brandstoflekkage oplossen. Er lekt nog iets bij de regelaar, slangenklem of de aansluiting op de regelaar, moet ik nog uitzoeken. Vond het gisteren wel weer genoeg met de regen er bij.
- stationair toerental acceptabel maken
- carb mengsel afstellen

Wat echt nog anders moet, maar ik nu geen zin in heb omdat ik dit ding eerst weer rijdbaar wil hebben:
- ECU aan/uit laten gaan via relais op contact. Zit nu rechtstreeks op de accu. Om de motor uit te zetten moet ik nu de stekker van de bobine afhalen (of wachten tot de peut in de carbs op is maar dat duurt me te lang)

Ondanks dat het even 2 avonden wat tegenzat qua tempo loopt het nog wel volgens verwachting. Alles direct in 1 keer goed is ook eng natuurlijk :P en zo leer je er uiteindelijk ook wat meer van.


En dan heb ik ook direct een 2 vragen voor het afstellen vanavond:
- Loopt een carburateur motor veel armer wanneer deze koud is? Choke is niet in gebruik! Klinkt mij als logisch (want waar is de choke anders voor), maar wil het graag zeker weten.
- Loopt een carb motor armer wanneer deze veel te weinig toeren maakt?

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2020 9:56 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
een koude motor loopt niet perse rijker dan een warme, maar er is wel een correctie nodig, omdat bij een warme motor, de lucht die de cilinders in komt warmer is dan bij een koude motor.
Koude lucht is dichter, en heeft dus per liter meer benzine nodig om een goed mengsel te halen.

Koud gaat er dus meer benzine de motor in.

qua toeren: hangt af van hoe de carb zijn stationairstelling regelt, als die volledig op het venturi-effect gebaseerd is, zal ie bij een lagere rpm, door de lage hoeveelheid airflow, minder benzine meenemen.
of dat daadwerkelijk een armer mengsel maakt ligt aan je jetting meen ik.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2020 10:21 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Choke verrijkt je mengsel.
Naast koudere, dichtere lucht is het ook een factor dat de motordelen waar het mengsel doorheen stroomt kouder is, waardoor de vernevelde benzine 'condenseert', en door de grotere druppels is de verbranding minder efficiënt (en daarom ruiken ze s ochtends vroeg zo lekker!). Met minder spruitstuk heb je dus ook minder 'condensatie'.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2020 18:42 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
De stationair sproeiers zijn wel prima. Alleen de hoofdsproeiers komen op veel te hoge AFR waardes terwijl de naalden op rijk tot de max staan. Morgen maar even naar een motorzaak voor grotere sproeiers dus :)

De benzine lekkage is minimaal dus daar kijk ik nog wel naar wanneer de carbs eraf zijn om er grotere sproeiers in te draaien. Dan heb ik even wat meer ruimte

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2020 19:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Kijk je wel naar de afr tijdens belasting van de motor en niet alleen maar een beetje gas geven.
Ik zou niet zomaar andere sproeiers gaan monteren als deze kit als passend verkocht is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr sep 25, 2020 20:53 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Dat had ik inderdaad begrepen, maar als de AFR al over de 18 gaat bij een beetje gas lijkt me dat veel te hoog. Ik heb de naalden daarna weer in het midden gezet (wou even 100% zeker weten welke kant op rijk/arm was). Toen kwam de AFR zelfs al over de 20 bij een keer gas geven.
Of is het ook bij zulke hoge waardes toch beter om er even mee te rijden? Leuk joh, projectjes doen waar je nog over moet leren terwijl je al druk bezig bent :lol: weet ook niet hoe snel er schade kan ontstaan met een te arm mengsel

Het is inderdaad een samengestelde kit maar er word duidelijk bij vermeld dat het genoeg is om te starten. En dat lang niet elk blok dezelfde afstellingen nodig heeft. Geen kant en klare kit waar je zelf niks meer aan hoeft te doen dus.

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 5:49 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Je moet eigenlijk even een log maken van de afr tegen je toeren en de stand van je gasklep. Als jij van het gas gaat zal de carb niet meer inspuiten en zal die arm lopen. Tot de stationair sproeier het weer kan bij benen.

Of je moet het aandurven om echt te gaan rijden en een langere tijd dezelfde snelheid met dezelfde gas pedaal stand te gaan rijden om de afr zelf af te kunnen lezen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: za sep 26, 2020 18:24 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Toch een poging gegeven te rijden. Dan krijg je inderdaad waardes te zien die heel wat beter lijken :) Laag in de toeren is het allemaal nog in orde (13-14) maar hoe hoger in de toeren of hoe meer gas, hoe hoger. Uiteindelijk is de AFR opgelopen tot 17 voor heel even. Direct het gas los gelaten op dat moment.
Nog naar een motorzaak geweest voor andere sproeiers maar zonder naar huis gegaan. Andere keer weer mee verder dus ;)

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2020 12:52 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
het klinkt wel af het erg arm inderdaad. ik heb er niet voldoende verstand van om je hier goed advies in te geven maar het klinkt wel dat je wat te kort komt aan benzine. Hebben deze carbs ook nog co schroeven die je wellicht kan je hem daar wat rijker zetten en kijken of het zo beter gaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2020 17:16 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Lijkt er inderdaad op dat de stationair sproeier zn werk juist doet maar je grotere sproeiers nodig hebt.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: zo sep 27, 2020 20:56 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Als je op stationair en tot zo'n 25% gas goed zit met je AFR, je stationairsproeiers met rust laten.

Arm bij meer dan dat of sterke acceleratie is je main jet. kan zijn dat die te laat inkomt, dan zou je even een dip hebben op vermogen en een arme piek.
grotere jet/naald zou dat moeten verhelpen. op webers zou je een andere emulsietube kunnen pakken, maar geloof niet dat motorcarbs die hebben.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: ma sep 28, 2020 9:36 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Er zit geen stelschroef of iets dergelijks op (ja, 4 stationair stelschroeven). Het mengsel kan alleen maar versteld worden door de naald te verplaatsen of andere sproeiers te monteren. Opzich best fijn want zo weet je wel dat alle 4 inlaten altijd exact hetzelfde afgesteld zijn

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 832 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 52, 53, 54, 55, 56  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling