Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

rs1600
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=6&t=10519
Pagina 3 van 7

Auteur:  doubleD [ zo apr 26, 2020 19:48 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

in de theorie niet nee, maar ik heb al last van mijn rug als ik er aan denk. ik heb hem graag wat omhoog.

Auteur:  Lynxified [ zo apr 26, 2020 20:10 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Als je niet voorovergebogen aan een auto wil werken moet je een landrover of dodge ram kopen :lol:

zelfs als je n escort opkrikt is ie nog behoorlijk laag :D

Auteur:  Dummy [ zo apr 26, 2020 21:04 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Dan is je krik te kort :lol:

Auteur:  kev1n [ ma apr 27, 2020 19:29 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Haha leuk! Veel plezier er mee Niels :like:

Auteur:  NielsV [ di apr 28, 2020 15:40 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Lynxified schreef:
Voor die riem heb je toch geen krik nodig?
lange sleutel 19 op de krukasbout, iemand in de auto die m in versnelling op de rem zit, en je hebt m zo los.


Paar tikjes de andere kant op met een lange sleutel 19 werkt elke keer weer.

kev1n schreef:
Haha leuk! Veel plezier er mee Niels :like:


Dank!

Auteur:  NielsV [ za mei 23, 2020 17:07 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Ik hoorde al bij de rit naar huis vanuit Groningen een wiellager. Dat werd ondertussen beide kanten als ik het goed hoorde. Ik heb de wiellagers laten vervangen.

Rechts was heel slecht maar links kon je op gevoel de rolletjes tellen bij roteren van het wiel.
Ook was er voor het rechterlager Gouda's Glorie gebruikt en het linker was zo te ruiken Croma voor bakken en braden. Kreeg er wel een beetje trek van dus heb ik snel mijn saucijzenbroodje gegeten.

Motorolie meteen ververst.


Weer een stukje onderhoud verder...


Afbeelding

Auteur:  Niek-V [ zo mei 24, 2020 10:39 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Onderhoud is behoud! :like:

Auteur:  NielsV [ ma jun 15, 2020 21:37 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Wiellager rechtsachter is weer kapot gegaan.
Opnieuw laten vervangen.


Afbeelding


Gisteren heb ik de thermostaat vervangen, want die werkte al sinds ik hem kocht niet. Bovendien was er niks over van de pakking.

Afbeelding

Auteur:  Lynxified [ ma jun 15, 2020 22:04 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

weer kapot?
installatiefout geweest, of heb je dr iets wat geen SKF is in gezet?

Auteur:  NielsV [ di jun 16, 2020 5:39 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

De moer zat iets te strak, warmlopertje.
Kan gebeuren.
Nu is het weer goed in ieder geval.
En zo goed is SKF ook niet altijd. Er zit nu een febi en een FAG in, beide doen het prima.

Auteur:  NielsV [ za jun 20, 2020 18:20 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

De klepstoters tikten bizar hard en er kwam af en toe een schurend metaal geluid uit de motor sinds ik hem heb. Nu maar de tijd genomen om mijn vermoeden te bevestigen.
Klepstoter nummer acht had ruzie met de cilinderwand.
Voor nu maar goed opgeschuurd, maar die moet ik een keer gaan honen.
Acht nieuwe klepstoters uit Engeland laten komen en het loopt weer stil.



Afbeelding

Auteur:  Dummy [ za jun 20, 2020 21:59 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Dat zijn flinke groeven! Als je het maar weer een beetje glad hebt gekregen. Ben je niet bang dat t nieuwe spul nu in slijt?

Auteur:  JBer [ za jun 20, 2020 22:32 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Nahh,
Mijn ervaringen met een XR3i motor lopen zowat parallel met de jouwe.
Heb een gebroken distributieriem gehad met als gevolg een kromme klep.
Kop eraf, vergeten de klepstoters te nummeren bij het demonteren, nieuwe klep ingeslepen en bij het monteren zijn de klepstoters dus niet op de oorspronkelijke plaats terug gekomen.
Motor loopt weer, echter vrij vlot merkte ik dat er één of enkele kleppen toch wel erg tekeer gingen bij verhoogd toerental. Was er niet gerust op en hup kleppendeksel eraf. Motor laten lopen en met de stethoscoop geconstateerd dan het wat met de klepstoters te maken had.
Motor af laten koelen, kleptuimelaars er allemaal af en er bleken twee van de acht klepstoters met de grootste moeite uit de kop te nemen waren. Flink aangevreten op het vlak dat tegen de nokkenas loopt. Net alsof ze geen olie hebben gehad, maar dat hebben ze wel.
Heb het smerige randje er vanaf geslepen en weer gemonteerd.
Dit is natuurlijk het gevolg van iets en niet de oorzaak.
Er zou iets in de klepstoter (zelf stellende mechanisme) defect kunnen zijn.
Als de motor even op toeren is geweest loopt ie stationair eerst even onregelmatig op 3 poten en na een seconde 20 loopt ie weer netjes op 4 poten. Het is net alsof de klep even te strak heeft gestaan en tijdelijk niet goed afsluit. Het lijkt erop dat dit komt door het hydraulische stelmechanisme van de klepstoter wat defect of misschien inwendig verstopt is.
Jelte gevraagd naar zijn ervaringen , maar daar kwam ook geen eensluidende conclusie uit, behalve dan dat ook bij hem er wel eens zo’n geval was en de stoter tegen de nokkenas wat invreet verschijnselen had. Soort kommetje aan de onderzijde
Ik heb bij autodoc24 twee losse klepstoters besteld, (bij de andere leveranciers was 8 stuks het minimum) en die ga ik er van de week inzetten.
De oude klepstoters haal ik daarna uit elkaar om te kijken wat er met dat zelfstellende mechanisme aan de hand is, ik vermoed dat daar een verstopping in zit en dat dat de oorzaak van de ellende is. Het fenomeen ontstond plotseling nadat de kleprevisie had plaatsgevonden. De motor had daarvoor 110.000 km probleemloos gelopen zonder tikkende kleppen.
Volgende week meer…….

Auteur:  NielsV [ zo jun 21, 2020 8:10 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Dummy schreef:
Dat zijn flinke groeven! Als je het maar weer een beetje glad hebt gekregen. Ben je niet bang dat t nieuwe spul nu in slijt?


Ik vond dit wel een prima oplossing voor nu. Ik ben benieuwd hoelang het goed gaat.
Ik heb het zo goed als mogelijk opgeschuurd totdat de klepstoter weer soepel genoeg op en neer kon.
Ik durf niet te zeggen wat hier de oorzaak precies was.

Auteur:  JBer [ zo jun 21, 2020 19:48 ]
Berichttitel:  Re: rs1600

Die groeven komen waarschijnlijk van het met het nodige geweld eruit halen van de klepstoter. D'r is een smerig scherp randje aan de onderkant ontstaan, vermoedelijk door de te grote wrijving met de nokkenas. Altans dat was bij mij de situatie. Nadat alles weer gangbaar was en de klepstoter weer soepel in de cylinder heen en weer kon, (randje eraf geslepen,) bleek na montage van alles de klepstoter nog net zoveel kabaal te maken. Nieuwe besteld dus, en de oude gaan volgende week uit elkaar om de oorzaak te achterhalen. Volgende week meer.

Pagina 3 van 7 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/