Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 Mogelijk te koop, iemand intere
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=6&t=11302
Pagina 3 van 4

Auteur:  kev1n [ za maart 03, 2018 18:55 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

:like: :like:

Auteur:  Rossy [ zo maart 04, 2018 20:32 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Nieuwe ruitlikkers, achterschokbrekers en carburateurmembramen gevonden.
Nu nog een carburateur revisieset bestellen en we kunnen lekker aan de sleutel.

Vandaag geprobeert de auto te starten, accu leeg.
Oplader geeft foutmelding, tester reageert niet...
Dus maar op zoek naar een nieuwe accu, als het even kan een met platte polen.
Bij het openen van de motorkap breekt de ontgrendelkabel...
Motorkap ging gelukkig wel open.
Ook maar weer op zoek naar een vervanger hiervoor.

Oude auto's, je blijft ermee bezig...

@ Kev1n: Hoe is het met jouw bak afgelopen?

Antonio.

Auteur:  kev1n [ zo maart 04, 2018 21:01 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Rossy schreef:
Oude auto's, je blijft ermee bezig...


Haha zeg dat wel. Ja op zich wel goed maar ik kan de achteruit even niet gebruiken. Misschien is er al een oplossing maar dat moet ik nog even proberen! :like:

Auteur:  Davey [ zo maart 04, 2018 21:58 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Stond jij bij Old Ford Parts, met dat blauwe membraam?

Auteur:  Lynxified [ zo maart 04, 2018 23:24 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Mooi dat je die raamrubbers ondertussen te pakken hebt!

Jammer van de motorkapkabel, maar eventueel heb ik nog wel een cabrio die m niet nodig heeft ;)

Auteur:  Rossy [ ma maart 05, 2018 20:40 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Davey schreef:
Stond jij bij Old Ford Parts, met dat blauwe membraam?


Dat was ik ja, heb er 2 gevonden.

Lynxified schreef:
Mooi dat je die raamrubbers ondertussen te pakken hebt!

Jammer van de motorkapkabel, maar eventueel heb ik nog wel een cabrio die m niet nodig heeft ;)


Die raamrubbers ben ik wel blij mee, wat er nu op zit is echt helemaal niks meer.
Voor die motorkapkabel houd ik mij zeer aanbevolen!
Kan nu niet met de auto rijden terwijl het wel weer mag :cry: :cry:

Antonio.

Auteur:  Lynxified [ ma maart 05, 2018 21:17 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

stuur me maar even een pm, dan laat ik t je weten zodra ik m dr uit heb, moet deze week nog wel lukken!

Auteur:  Rossy [ ma maart 12, 2018 21:35 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Ik kijk niet dagelijks op het forum maar je hebt antwoord.

Antonio.

Auteur:  Rossy [ zo maart 25, 2018 16:40 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Van Lynx een motorkapkabel kunnen overnemen en de accu is weer lekker opgeladen.
Was niet stuk maar gewoon katsleeg.
Accu en motorkapkabel gemonteerd en gelijk maar de nieuwe raamlikkers geplaatst, ik was toch bezig.
Wilde het rechter raam weer niet naar beneden...
Toch maar eens ander motortje erin knutselen, heb er gelukkig nog 1 liggen.
Gelijk maar een leuk rondje gereden en een paar sleutels laten bijmaken.
Van 1 sleutel was de baard van het zwarte kunststof af gebroken en de andere sleutel was laatst ook gebroken.
Nu heb ik weer 2 bruikbare sleutels.
Ook maar een nieuwe thermostaat besteld, die blijft open staan.
Nu nog een carburatuer revisieset, kan ik die ook gelijk opfrissen.
Hoef ik maar 1 keer de koelvloeistof af te tappen.
Eens zien of ik het benzineverbruik wat kan terugbrengen van dat van een gezonde amerikaan naar dat van een gezonde Escort.

Dat is voor de volgende klusronde.

Antonio.

P.S.: Lijstje in beginpost ook maar aangepast, ik hoef me de komende tijd niet te vervelen :roll:

Auteur:  ZeroLWD [ ma maart 26, 2018 17:01 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

weer lekker bezig geweest dus 8-) maar hoe krijg je de sleutels nou stuk? :shock:

Auteur:  Rossy [ wo maart 28, 2018 16:57 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Van de originele sleutel is het plastic/rubber gedeelte losgebroken.
De sleutel zelf is wel nog goed maat dit is een heel klein stukje waar je aan kan vastpakken.
Werkt niet echt lekker.
De geheel metalen reserve sleutel, die ik eigenlijk altijd al gebruikte, is in 2 stukken gebroken.
Gelukkig niet toen deze in een slot stak.
Dus van de originele sleutel maar 2 kopieën gemaakt.
Heb ik tenminste weer een goede sleutel en een goede reservesleutel als het nodig mocht zijn.

Antonio.

Auteur:  Rossy [ za apr 21, 2018 14:26 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Aangezien ik toch 2 nieuwe carburateur membramen heb, maar eens gekeken of ik er vast 1 kan vervangen, dit om het benzineverbruik een beetje richting normale waarden te brengen.
De volgende gebruik ik wanneer ik de carburateur geheel ga schoonmaken / reviseren.
Dat was geen probleem, er was goed bij te komen.
Wel moest het kleppendeksel er even af maar dat was dan ook gelijk het grootste obstakel.
Na het vervangen van het membraam en schoonmaken van de luchtkanalen en luchtkamers maar even een eindje rijden of de motor nu wat beter loopt.
Gelijk na het starten loopt de motor veel beter, reageert veel beter op plotselinge lastwisselingen, pakt beter op, houdt minder in en loopt stationair veel beter.
Ofwel, dat stuk van de operatie is geslaagd, nu nog beter laten afstellen.

Alleen tijdens de proefrit trapte ik door de rem heen!
Onder de auto is verder niks te zien aan lekkage dus ik verdenk nu de achterste wielremcilinders.
Ik had al langer het idee dat de rembekrachtiger minder aan het worden was maar het lijkt nu iets anders te zijn.
Stonden toch al op de lijst om vervangen te worden alleen nu nog even niet.
Gelijk ook maar de achterschokbrekers en achterveren vervangen, als we dan toch aan de achterkant bezig zijn.

Kom ik gisteren thuis van mijn werk met de dagelijkse Fiesta, blijft daar de koelvin van doordraaien.
Kan met airco, maar dit is wel heel lang...
Kijk ik achter de auto, een leuk spoortje vloeistof en een plasje onder de auto wat rap groter wordt.
Motorkap open, reservoir van de koelloeistof leeg!
Gelijk bijvullen, loopt het met dezelfde gang ergens achter de dynamo uit de motor.
Na verwijderen van het inlaatspruitstuk om ook maar iets te kunnen zien waar het vandaan komt, blijkt het tussen het thermostaathuis en motorblok vandaan te komen.
Na demontage blijkt het thermostaathuis lek, er is een stuk uit gebroken waardoor de pakking naar binnen is geslagen.
In de buurt nergens te krijgen vandaag, dat wordt bestellen en ergens volgende week de auto's zien te fiksen.
Ook een lekke carterventilatieslang gevonden, dus die ook maar bestellen en vervangen.

Wordt een gezond weekend, moet nu alles op de fiets doen...

Antonio.

Auteur:  Rossy [ zo jul 01, 2018 21:12 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Even een flinke update van de 2 auto's.

Bij de Fiesta is het thermostaathuis vervangen.
Dit bij de dealer gehaald, lag gewoon op voorraad...
Omdat het thermostraathuis op een onmogelijke plek zit moest ook het inlaatspruitstuk eraf.
Die ook maar schoonmaken en nieuwe pakkingen erin.
Alleen die zijn dus niet zo 123 te leveren, ik heb uiteindelijk de oude maar hergebruikt.
Na het vervangen uiteraard het koelsysteem ontluchten door de motor een tijdje te laten draaien tot de thermostaat open gaat.
Dit ging allemaal prima.
De volgende dag naar het werk, weer lek!
Nu bleek 1 van de slangen lek.
Op de sloop dit stukje slang (c.a. 10cm met een bocht erin) gevonden en gemonteerd en de auto hield nu eindelijk de koelvloeistof weer binnen.
Ik was weer mobiel.

Dan de Escort.
Na het een en ander hier gelezen te hebben zou het probleem ook nog in de hoofdremcilinder kunnen zitten.
Dus die ook maar vervangen.
2 achterremcilinders en 1 hoofdremcilinder bij Brezan besteld en de volgende dag lag het voor mij klaar.
Flesje remvloeistof erbij en we kunnen aan de slag.
Gelijk maar de achterschokbrekers en achterveren vervangen als ik dan toch daar achter bezig ben.
Zonder passende verenspanners is dit toch wel een tricky klusje...
De auto goed hoog op assteunen geplaatst en met de krik de naaf ondersteunen.
Als eerste in de kofferbak de topmoer van de schokbreker los gemaakt.
Daarna de contramoer van de remleiding los zodat deze uit de steun aan de schokbreker kan.
Toen de bouten van de schokbreker aan de naaf los, de bouten nog in de schokbreker laten zitten.
Nu de krik rustig laten zakken en tegelijk zien dat je de stang van de schokbreker wat indrukt zodat deze wat ruimte heeft en kan kantelen.
Zo komt de veer los en na een beetje frommelen kan die eruit.
Nu kunnen de bouten uit de schokbreker en die kan er ook uit.
Alles weer in omgekeerde volgorde terugbouwen.
Alleen was er rechts nog een extra probleem.
De schokbrekers links en rechts achter zijn gelijk.
De steun voor de remleiding zit echter rechts achter op de schokbreker.
Links is dit geen probleem en heb je genoeg ruimte, rechts zit de veer in de weg waardoor je die eerst moet verwijderen om de remleiding los te kunnen maken...
Toen de veer en schokbreker weer op zijn plek zaten, de remcilinder vervangen.
De remvloeisof had ik al afgetapt door met een Eezibleed ontluchter lucht in het systeem te blazen.
Dit was ook weer makkelijker gezegd als gedaan.
Er was geen ruimte om er met een 1/4" ratel met dop 11 tussen te komen en een steek-ring sleutel 11 heb ik niet in de kist.
Dus dan maar de ankerplaat eraf en gelijk ook maar vervangen door een mooie opgeknapte die ik nog in de voorraad onderdelen had.
Zo aan beide kanten gedaan en ook de hoofdremcilinder gedaan.
Hier geen problemen of moeilijkheden, gewoon lekker sleutelen.
Remvloeistof in het reservoir, Eezibleed erop en doorpompen.
Gelijk ook voor verse vloeistof erin, wat eruit kwam was niet heel best meer...
Auto weer op de banden gezet en lekker rijden!
Eeeh, niet dus...
De rem voelde nog steeds verschrikkelijk sponzig en na een keer pompen was de rem wel hard.
Nog steeds lucht in de remmen dus...
Nog maar een keer ontluchten en nu is eindelijk alles goed.
Eindelijk kan ik weer van mijn Escort genieten.

Antonio.

P.S.: De Fiesta is verkocht en er is een nieuwe Fiesta voor in de plek gekomen. Daar hoef ik mij de komende jaren niet meer druk om te maken, heb ik meer tijd om de Escort te fixen.

Auteur:  kev1n [ ma jul 02, 2018 18:07 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

Mooi dat het allemaal gelukt is! :like:

Auteur:  Rossy [ wo aug 29, 2018 23:17 ]
Berichttitel:  Re: Rossy's Escort 1.6 Ghia 1981 *Rijden en fiksen, rijden e

En het volgende hoofdstuk is ook weer afgerond.
Dit keer was het het hoofdstuk koelsysteem.
De thermostaat bleef al een tijdje open staan en lag al een tijdje klaar om vervangen te worden.
Nadat laatst ook de koelvin niet meer automatisch aansloeg moest er toch maar eens tijd gemaakt worden om dit allemaal te fiksen.

Dus afgelopen zaterdag de auto naar binnen, klep open en eerst maar eens testen of de koelvin defect is of het thermocontact.
2 draadjes gepakt, een paar platte schuifjes eraan en een paar klemmetjes aan de andere kant.
Schakelaar erop en aansluiten op de bedrading van het thermocontact.
Contact aan en schakelaar om... Niks, ioh, jawel toch wat, nee weer niks.
Even meten, jawel wel spanning op de draden en zodra 1 van de draden aan massa lag draaide de koelvin.
Schakelaartje kapot...
Ander schakelaartje erop en het werkte weer.
Dus met de koelvin is niks mis, dan moet het wel het thermocontact zijn.
Daar had ik ook al een nieuwe voor liggen, kost niet veel en als je toch bezig bent, gelijk maar meenemen.

Slangen van de radiateur af, slangen van het thermostaathuis af, de meeste koelvloeistof opgevangen maar toch nog 1,5 liter ernaast...
Thermostaathuis van de kop af geschroefd en jahoor, de thermostaat was uit elkaar gesprongen.
Oude eruit en nieuwe erin dan maar.
Eeh, ja, eeh nee, dat past niet!
De oude is 48mm, die in het doosje 52mm.
Weer terug naar Brezan en opnieuw opgezocht, moest wel de juiste zijn en die moest echt 48mm zijn.
Nieuwe besteld, die was maandag binnen, kon ik de auto het weekend niet gebruiken en moest ik maandag op de fiets naar het werk!
Geluk bij een ongeluk kon ik nu het thermostaathuis op het werk in de ultrasoonreiniger mooi schoon maken.
Maandag de thermostaat gecontroleerd en dit was wel de juiste maat dus nu kon alles weer dicht.
Tijdens demontage van het thermostaathuis is er van de pakking helemaal niks overgebleven.
Waar haal ik zo snel een nieuwe pakking vandaan?
Geen idee, dan maar vloeibare aluminium-siliconen pakking gebruikt.
Oppassen dat er geen kanalen dichtgesmeerd worden, na montage een uurtje laten drogen voor de koelvloeistof erin gaat.
Koelvloeistof erin, kont naar buiten en laten warm draaien.
Temperatuur meter loopt netjes op tot in het midden, de thermostaat gaat mooi op tijd open en ook de koelvin slaat op tijd aan.
Operatie geslaagd!
Even wat laten afkoelen en een rondje ermee rijden.
De auto heeft nog niet eerder zo lekker gereden, dit had ik veel eerder moeten doen.
De choke gaat er nu ook weer vanaf, ik had het idee dat die altijd wat dicht bleef staan omdat de motor niet goed op temperatuur komt.
De volgende dag moest er nog wel wat koelvloeistof bij, blijkbaar zat er nog ergens een luchtbel in het systeem, hierna niks meer bijgevuld en lekker gereden.

Op naar de volgende episode in dit verhaal.
Op de planning staan de voorvering en voorremmen maar de auto kan zo maar weer eens wat anders bedenken...

Antonio.

Pagina 3 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/