Bij mijn zoektocht naar een hobbyauto ben ik via vele omzwervingen (Golf 2 GTI, Golf Cabrio) terecht gekomen bij de Ford Escort Mk3. En uiteraard moest dit wel de sportieve variant zijn zoals de XR3i, RS1600i of RS Turbo, helaas is niets van dit moois te vinden wat betaalbaar is. Toen kwam ik deze Mk3 cabrio 1600i tegen op marktplaats, deze vriendelijke meneer gebeld en direct een goed gevoel bij de auto gekregen. De zaterdag daarop deze auto opgehaald in Limburg en terug gereden naar het Rotterdamse, direct 200 km gereden zonder problemen.

Mijn bedoeling was om de auto volledig Mk3 te maken, toen ik de auto kocht had ik al gezien dat deze voorzien was van de Mk4 bumpers. Helaas kwam ik er later achter (na wat een heen en weer gemail met Jelte, nog bedankt voor de info) dat de voorkant van de cabrio volledig naar Mk4 omgebouwd was. Dus de spatborden, bumper, paravaan en motorkap. Dus heb ik maar geaccepteerd dat de cabrio een Mk3/4 uitvoering is.
Ik denk dat de cabrio in zijn jonge verleden een ongeluk heeft gehad getuige de kit die gebruikt is bij de spatborden.

Het is mijn bedoeling om eerst de auto helemaal goed schoon te maken, dit is volgens mij ook de beste manier om roestplekken te ontdekken. Tot nu toe kan ik zeer weinig ontdekken van roest en dat voor een auto van 31 jaar oud.


Het interieur van de auto is netjes, mooie stoelen van Recaro.
En wel gelukkig het Mk3 dashboard, dat vind ik wel mooier als van de Mk4.
Ik heb uiteraard wel een wensenlijst wat ik aan de auto wil modificeren:
- Een Mk4 XR3i voorbumper,
- De Mk4 XR3i sideskirts (twijfelgeval om dat ik de hockeysticks ook wel mooi vind),
- Andere velgen (ook twijfelgeval omdat deze stalen velgen met wieldoppen er eigenlijk onder horen),
- Wat kleine lakbeschadigingen bijwerken,
- Een andere nokkenas,
- Spaghetti uitlaatspruitstuk,
- Nieuwe Cabriokap.