Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Lynx' Mk3 1600i
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=6&t=11963
Pagina 1 van 17

Auteur:  Lynxified [ zo jan 21, 2018 23:28 ]
Berichttitel:  Lynx' Mk3 1600i

Jelte had het al goed geraden ( :like: ) in het topic voor mijn MK4, Ik heb de Crystal Groene 5-deurs mk3 uit Deventer gekocht!

Afbeelding

Achtergrond:
van 1982 tot 2010 is ie bij de 1e eigenaar geweest, sinds 2005 geschorst.
in 2010 heeft ie in totaal 4 eigenaars gehad, waarna hij in 2013 bij ArGo_mk3 terecht kwam, die er in is getrouwd!
Een mk3 zonder gordels achter is niet handig als je kinderen hebt, en kinderen kosten tijd, dus nu staat de mk3 in Eindhoven!
De tellerstand stond het eerst geregistreerd in 1991 op 39k, en zal nu dus waarschijnlijk 102k zijn.

Het naar Eindhoven rijden had makkelijk moeten zijn, maar de koppelingskabel had andere ideeën tijdens de testrit.
Na het terugslepen heb ik hem toch gekocht, ArGo_mk3 de kabel laten vervangen, en een weekje later terug gekomen, en met 110 km/uur terug naar Eindhoven.

Afbeelding

Hij is verre van perfect, maar daar was de prijs ook naar.
Een vlugge greep van de issues die ik tot nu toe ben tegengekomen:
  • Deuken op passagiersdeur & spatbord door parkerende dame met grote auto.
  • Koppeling ligt extreem hoog, nieuwe koppelingskabel is slecht geinstalleerd.
  • Montage van de rosetten is weggeroest, beide bumpers zijn toe aan een nieuwe laag verf
  • Benzinemeter werkt niet, waarschijnlijk de vlotter.
  • Slechte stationairloop, motor heeft de neiging uit te vallen.
  • Buitenspiegel bestuurderskant niet van binnen verstelbaar
  • Lampjes tellerunit doen het niet.

de lampjes van de tellerunit heb ik ondertussen aangepakt, en er komt in ieder geval nog een toerenteller in.

Afbeelding

In de toekomst gaat er misschien een 1.6 carb in, maar eerst m maar eens net en rijdbaar maken met de 1.1 er nog in.

Afbeelding

Auteur:  Dummy [ ma jan 22, 2018 0:40 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Netjes, mooie chroomlijstjes, ligt er ook nog een 4-bak in?

Lag het aangrijpingspunt wel lager toen de oude kabel er nog op zat? Al mijn Mk3tjes hebben het aangrijpingspunt namelijk helemaal bovenaan.

Auteur:  Lynxified [ ma jan 22, 2018 8:30 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Yup, met 4bak nog.

het aangrijpingspunt lag zeker lager dan nu, maar het pedaal zelf komt ook een stuk verder naar boven, zit bijna tegen het dashboard aan nu.
gok dat de garage die de kabel heeft vervangen een deel van het halve maantje heeft gesloopt.

Auteur:  ZeroLWD [ ma jan 22, 2018 17:48 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Leuke Mk3, daar heb je met weinig werk weer een goeie auto aan volgens mij 8-)

je zou het halve maantje even kunnen indrukken zodat hij zich opnieuw moet stellen wanneer je de koppeling intrapt. Verder zou ik me er niet zo druk om maken als hij verder wel goed koppelt.
Slecht stationair lopen kan je even de stelschroef wat aandraaien zodat hij wat hoger loopt, heb ik ook gedaan en alle problemen waren verholpen in combinatie met het afstellen van de CO schroef ernaast :like:

Auteur:  Lynxified [ wo jan 24, 2018 0:51 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Volgens mij heeft de garage die de koppelingskabel heeft vervangen het maantje gesloopt, er missen iig een aantal tandjes, en ik zie het getande bitje dat op het maantje ingrijpt niet zitten.

Denk dat ik dus de halve maan + opzetstukje moet vervangen voordat het koppelingspedaal weer omlaag komt. staat nu toch echt 5 tot 8 cm hoger dan de rem staat.
Voor nu heb ik het onderste stuk van het dashboard er even uitgehaald, zodat ik daar in ieder geval niet tegen aan trap tijdens het koppelen.

Ook het imperiaal er maar even afgehaald, maakt een hoop lawaai, en vooralsnog ga ik m niet gebruiken. Misschien dat ik m in de zomer opknap en dr op leg voor meetings etc.

Auteur:  Niek-V [ do jan 25, 2018 20:34 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Leuke Mk3! Dat imperiaal vind ik vreselijk, die moet eraf blijven :P
Kleurtje is ook heerlijk :like:

Auteur:  jelte [ vr jan 26, 2018 15:09 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

zal nu toch maar weer eens een staatslot kopen :lol:
ziet er goed uit,mooi man

Auteur:  Lynxified [ zo jan 28, 2018 16:37 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Afbeelding

Goh, Ik vraag me af waarom de koppeling toch zo hoog zit....



Afbeelding

Ochja, de garage die de koppelingskabel had vervangen was wel erg creatief...
Ik heb bij Dennis een complete assemblage meegenomen, en daar het koppelingspedaal van over gezet. (Thanks voor de tip met de bout, Dennis!)
Wereld van verschil, nu koppelt ie weer zoals t hoort, in ieder geval even soepel als de mk4.

Verder heb ik de slechte bestuurdersspiegel vervangen door eentje van na 83, werkt vele malen beter dan voorheen.
Stationair en mengsel ook meteen meegenomen, op de gok afgesteld, en nu kan ie in ieder geval op 1000rpm lopen zonder af te slaan.

en, hoog puntje op mijn lijstje, toerenteller!
Afbeelding

Nu alleen nog de brandstofmeter fixen. ik heb een nieuwe vlotter liggen, maar om die te installeren moet ik m even op een brug rijden.
gaat waarschijnlijk deze week ergens gebeuren.

Auteur:  Lynxified [ ma jan 29, 2018 17:29 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

En weer een item van de lijst af!
de brandstofvlotter vervangen, rijd toch wat relaxter.

Hij start nog steeds lastig, en heeft de neiging af te slaan als er te veel verbruikers aan staan.
vermoed dat de bobine, verdelerkap en rotor de schuldige zijn.

Iemand overigens tips voor het vinden van een speaker die netjes in de middenpositie past?

Auteur:  ZeroLWD [ ma jan 29, 2018 18:29 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Heb je de bobine van je Mk4 al geprobeerd? Zou wel heel toevallig zijn als jou 1.1 hetzelfde probleem heeft als de mijne, maar ik rij nu op de bobine van mijn Sierra en alle startproblemen zijn verdwenen met het koude vochtige weer

Auteur:  Lynxified [ ma jan 29, 2018 18:38 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Geen idee, ik heb m nog niet geprobeerd. de bobine zit op de mk4 nogal stevig vast, maar wel de moeite waard om te proberen!

sidenote:
2 high-power witte SMD leds + 10 lagen schilderstape ziet dr prima uit voor de Economy lampjes!
Afbeelding

Auteur:  Lynxified [ za feb 03, 2018 23:56 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

De 1.1 heeft dan misschien wel niet veel kilometers gemaakt, maar het interieur behoeft toch wat aandacht.
Afbeelding
vooral de bestuurdersstoel heeft wat instapschade.
nou kan je m natuurlijk helemaal vervangen, of opnieuw bekleden, maar zelf de boel dichtmaken is natuurlijk een stuk voordeliger!
Afbeelding
Afbeelding


Ondertussen ook de verdelerkap en rotor vervangen, nieuw luchtfilter en contactpuntje liggen klaar, doen we morgen even!

Auteur:  Dummy [ zo feb 04, 2018 11:36 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Is hij niet al eens opnieuw bekleed? Lijkt niet de originele stof op de foto.

Auteur:  Lynxified [ zo feb 04, 2018 17:24 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Geen idee, maar dan zouden ze de andere stoel en achterbank ook moeten hebben gedaan, want die zien dr qua stof etc hetzelfde uit.

Auteur:  Lynxified [ vr feb 16, 2018 11:34 ]
Berichttitel:  Re: En toen had ik er 2

Wat n schijtbeesten zijn vogels toch eigenlijk ook weer he...
Afbeelding


op een positieve noot kwam ik een leuke set Cosworth velgen met goeie winterbanden tegen voor weinig, staat best wel gaaf op de mk3!
Afbeelding

Echter heb ik geen geschikte bouten over, dus gaan ze op de mk4!

Ondertussen staat de donorcabrio veilig in een Eindhovense garagebox verstopt, te wachten tot zijn hart over mag naar de mk3!
Afbeelding
Afbeelding

Pagina 1 van 17 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/