Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Lynx' Mk3 1600i
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=6&t=11963
Pagina 17 van 17

Auteur:  jelte [ vr jan 20, 2023 18:57 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

vond het vroeger ook geweldig,laat die troep nu maar mooi weg blijven :mrgreen:

Auteur:  Lynxified [ vr feb 17, 2023 19:15 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

De instelbare interval werkte niet meer 'n paar weken terug.
Tijdelijk even 'n non-instelbaar intervalrelais geplaatst, en van de week tijd gehad voor een diagnose.

probleem bleek 'm in de pot zelf te zitten, die gaf geen contact.

Dus maar uit elkaar gehaald:
Afbeelding

Het linker pootje maakte geen contact.
Ik probeerde 'm te solderen, maar 't onderliggend materiaal is 'n soort plastic.
Dus de schade proberen te beperken, en met 'n clipje 't werkend gemaakt:
Afbeelding

Het huisje heeft 't demonteren niet overleefd, dus daar kwam de 3dprinter goed van pas!
Heb al 't plastic getekend & geprint, gewoon omdat t' kan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik had ook nog een plakkende remklauw linksvoor, dus die heb ik ook maar even opgeknapt.
Was ie redelijk aan toe.
De zuiger bleef hangen op 'n beetje roest die tussen de seal en keering opgebouwd was.
Lijkt nu weer netjes gangbaar te zijn. :)

Afbeelding

Afbeelding

Ook de centrale vergrendeling gaf wat issues, 1 van de achterdeuren ging niet mee open, de bijrijdersdeur activeerde de rest niet altijd als ik 'm via die open of dicht deed.
Bleek 'm in de plaatsing van de motor en lengte van te stangen te zijn.
Krijg je als je 't spul uit 'n mk4 in een mk3 wel stoppen :lol:

De electrische ramen zijn ook nog wat loom, maar dit lijkt 'n probleem met de draadboom te zijn, en 't dash trekken had ik geen zin/tijd voor.
Komt nog wel 'ns.

Auteur:  Michiel van G. [ za feb 18, 2023 10:21 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

goed bezig! Ik moet binnenkort ook maar eer eens aan de slag met wat dingetjes....

Auteur:  Lynxified [ wo feb 22, 2023 12:00 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

Veel luxere mk3's en mk4's hebben digitale klokjes bij het interieurlichtje voor.

Je hebt ze in verschillende versies, met 2, 3 of 5 knopjes, in verschillende kleuren, en met meerdere type displays.

Ik had in deze eerst een 3-knops monochrome display klokje in een donkere behuizing, maar het schermpje begon te lekken en werdt zwart.
Dus die toen vervangen door deze lichte behuizing 2 knops monochrome uit een latere mk4.

Afbeelding

Maar ik heb laatst een vacuumdisplay 3 knops versie te pakken gekregen die kapot was.
Er bleken 2 koperspoortjes niet meer goed te zijn, maar das met een draadje en een soldeerbout zo opgelost!

Afbeelding

aangesloten op de testvoeding, en tadah!

Afbeelding

Veel beter zo.
De display is alleen aan als de auto op het contact staat, of als je kort op de enkele knop rechts drukt licht ie op.
Met die knop kun je door de tijd, datum (Maand en dag), of een (lap?)timer schakelen.

Afbeelding

Veel beter zo imo!

Auteur:  Dummy [ do feb 23, 2023 13:54 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

Mooie details

Auteur:  Lynxified [ di jun 27, 2023 22:47 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

Toen ik van m'n vakantie terugkwam en de eerste keer weer in de mk3 stapte, vond ik een veer op m'n mat.

Iedereen die wat langer 'n Escortje gehad heeft weet wat dat betekent; de plastic zelfsteller van de koppeling is kapot.
Als je de bak onder 't dash weghaalt kun je er op de mk3 best makkelijk bij.
Op een mk4 moet je of 't dash uitbouwen, of van onderen kloten zonder iets te kunnen zien.

Na de kabel los halen kan de clip los, en komt met 'n beetje gefiemel 't geheel los:

Afbeelding

Met 'n platkopje wip je de clip van de pin van de ratel er af:

Afbeelding

De reparatieset kwam met een nieuwe ratel en veer:

Afbeelding

En een set nieuwe bussen!

Afbeelding

Als je 't geheel zo in elkaar haakt krijg je 'm nooit in elkaar.

Afbeelding

Ik heb 't pedaal in de bankschroef gezet, de ratel en halvemaan op hun plek gezet, en een verlengstuk van een ratel er doorheengestoken.
Die is toevallig bijna dezelfde diameter als de as.
Daarna met een haakset de onderkant van de veer in z'n slot in het pedaal getrokken.
Ging veel makkelijker dan andersom proberen.

Afbeelding

Vervolgens druk je het verlengstuk zo ver terug dat ie vlak met de zijkant zit, dan kan je 'm in de auto tegen de as zetten en overschuiven.
Dan de dikke ring en veer-ring terug, met een platkop de as terug naar buiten trekken, en de clip er op duwen.
Kabel via de achterkant doorvoeren, en op z'n thuispositie frotten.

En dan heb je weer 'n werkende zelfsteller!

Afbeelding

Auteur:  Niek-V [ wo jun 28, 2023 7:07 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

Och bij jou ook al, bij mijn Mk3 lag die ook al op de vloer van de week.... maar die staat ook al 1,5 jaar stil :cry:

Auteur:  Lynxified [ wo jun 28, 2023 7:30 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

Klinkt alsof 't toch tijd is om die mk3 eens terug tot leven te wekken dan!
Kwadrantje vervangen had ik in 20 minuten voor elkaar, viel me gigantisch mee tov m'n eerdere ervaring met de mk4 :lol:

Auteur:  Lynxified [ do nov 16, 2023 17:26 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' Mk3 1600i

Bij de motorswap heb ik de bak en motorsteunen nooit vervangen.
Die zagen d'r voor mij toen nog goed genoeg uit.
Ondertussen is 't een goeie 5 jaar verder, en zijn de motorsteunen erg zacht geworden.
De motor heeft veel bewegingsruimte, en dat merkte je tijdens het rijden wel.
Snel schakelen gaf een bonk, en ook gas snel loslaten levert 'n klap op.

Dus een set nieuwe bakrubbers besteld (voor en achter zijn anders!)
Die vangen namelijk het meeste van de torsie van de motor op.
Flink verschil tussen oud en nieuw:

Afbeelding

Voor was zo gewisseld, achter zat de bout flink vast in de bus.
Met wat warmte zo opgelost!

Auto rijd weer top, al moet ik wel nog eens naar dat nieuwe quadrant kijken. denk dat die nieuwe veer niet helemaal sterk genoeg is, want af en toe trap je 'm er doorheen.
Eens kijken wat ik met de originele veer gedaan heb, hoop dat ie nog ergens ligt.
Oogt op de fotos alsof de nieuwe wat dunner is.

Pagina 17 van 17 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/