
De auto stond in een regio ongeveer anderhalf uur ten noorden van Lissabon, waar ik al eerder voor vrienden mooie auto's heb op gehaald voor bar weinig geld. Zo staat er in die regio ook een Escort Mk1 bestelbus met geldige APK en 'alles werkend' voor €1800, een Taunus 15m V4 voor €850 ook met APK, en een Taunus Mk2 voor €500. En dat is alleen nog maar wat er op het internet staat. Dit was echter de eerste keer dat ik als bijrijder door deze regio heen reed. Iedere straat, LETTERLIJK IEDERE STRAAT, staat ergens op een erf een klassieker te verstoffen, te wachten om gered te worden. Eerder op dit forum heb ik gezegd dat klassiekers in Portugal ontzettend veel waard zijn, maar rijdend door deze regio begon het kwartje te vallen. Dit zijn geen klassiekers, dit zijn oude auto's in dagelijkse dienst, die simpelweg niet rotten vanwege het klimaat, en daarom gewoon heel lang mee gaan. Fantastische carrosserieën met wat werk aan de motor of de ophanging. Op het internet zijn alleen de gerestaureerde versies te zien, maar hier in de buitenlucht waren de echte pareltjes te vinden.
Toen ik de Orion 'thuis' bracht kwamen er nostalgische verhalen boven, dat ze vroeger ook een Orion hadden gehad, en die noemden ze 'Bomba', oftewel 'De Bom', vandaar dat deze nu de naam 'Bomba Dois' heeft gekregen, 'De Bom 2'.














2 kleine plekjes dus, maar verderest precies wat je mag verwachten van een dealer onderhouden auto: alle leidingen en kabeltjes precies zoals het hoort.
Uiteraard meteen aan de slag gegaan met de speling op het stuur waar ik over schreef in een ander onderwerp.



Omdat de auto nooit veel kilometers heeft gemaakt was ie wel ontzettend smerig van binnen. Foto daarvan gemaakt toen ik een nieuwe klepdekselpakking zette:


En uiteraard ook nieuwe olie en filtertjes.
De einddemper had ook kliederzooi erop zitten, dus dat schoon gemaakt en besloten de einddemper te vervangen. Echter was de middendemper en de einddemper één geheel. Toen de uitlaat van die cabrio gepakt, maar het verlengstukje kwam niet van de oude uitlaat af. Stuk eraf geslepen, bakken en braden, likje verf en gaan met die banaan.





Wat er nu nog gedaan moet worden:
-Nieuwe bougies (moesten besteld worden

-Nieuwe baksteun aan de voorkant (is anders bij de Orion, maar kan in heel Portugal niet meer geleverd worden)
-Carburateur afstellen(/schoonmaken)
-en dan voor de APK.
En als er APK op staat laat ik m polijsten, en ik ga me ook nog eens verdiepen in het repareren van die bumpers, en wie weet ook nog nieuwe chroomstrips.