Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu ma mei 06, 2024 21:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma mei 23, 2022 14:40 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
moet nog wat fabriceren om 'm achter goed vast te laten haken, maar eindelijk matchende deurkaarten en achterbank achter!

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: zo jun 12, 2022 17:40 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
Sinds kort zit d'r weer 2 jaar APK op deze!
Was weinig werk voor nodig, alleen een stuurhuishoesje, en het CO.
Daarvoor moest de carterontluchting correct worden aangesloten. even 3dprinten, slangetje ieder luchtfilter in, en klaar.

Afbeelding

Daarna heb ik de remmerij aangepakt.
Die was goed genoeg voor de APK, maar ik was niet tevreden.

Voor zitten RS turbo remmen, 260mm.
Die waren niet helemaal 100% qua slijtagepattroon.

Afbeelding

Afbeelding

Dus nieuwe schijven en blokken gestoken.
De klauwen zelf niet gereviseerd, maar er piept linksvoor nog eentje een beetje, dus dat moet misschien alsnog.

Afbeelding

Daarna achter geupgrade.
Zat nog op de 1-delige 7 inch trommels, nu naar 8 inch.
alles nieuw of gereviseerd, en netjes matzwart gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog dot 5.1 remvloeistof d'r in, en goodridge remslangen.

Afbeelding

En daarna door naar de XR/RS dag.
Wilde eigenlijk meedoen op t circuit, maar dan moet je lid zijn van hun clubje, en dat vond ik 't niet waard :lol:

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2022 6:56 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
lekker bezig weer! Voor de APK druk ik vaak een bout in de carter ontluchtingsslang. Dan is het ook geen afkeur meer :) iets makkelijker en geen vieze lucht door de inlaat

Lynxified schreef:
En daarna door naar de XR/RS dag.
Wilde eigenlijk meedoen op t circuit, maar dan moet je lid zijn van hun clubje, en dat vond ik 't niet waard :lol:

Weet niet hoe de layout dit jaar was, maar het kan een erg leuk circuit zijn om te rijden :!: de keren dat ik er op ben geweest werd ik alleen maar voor een half jaar lid. Scheelde toch weer de helft in kosten. Totdat je eraf getrapt word, dan kan het een duur rondje zijn als je hem niet goed benut hebt :lol:

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2022 7:34 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
achja, 't was erg rustig, alle leuke autos waren bij fordfreaks in nieuwleusen denk ik.
D'r deden ook maar 3 of 4 autos mee op 't circuit.

als 't volgende keer weer tegelijk valt ga ik wel naar nieuwleusen :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma jun 13, 2022 9:36 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Focus club had ook een dyno dag dus die waren ook al met minder. En ik denk ook dat er nog maar weinig mensen op de hoogte zijn van de xrrs club activiteiten aangezien hun website het vaker niet als wel doet.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: zo sep 11, 2022 20:54 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
Vandaag uiteraard weer op EFE geweest.
Deze keer met de mk3, en 't circuit op!

't gebruikelijke circuit:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een stuk of 5 getimede laps gedaan, 4 of 5 verkenningsrondes vooraf, en uiteindelijk een 1:10.8 weten te zetten als snelste tijd.
Iedere nieuwe lap was sneller dan de vorige, en met iets meer grip op de vooras zou ie vast nog wel sneller moeten kunnen.
Maar daarvoor ga ik geen slicks plaatsen :lol:

Goeie dag zoal dus.

Ohja, en deze 2 gekken (en Jelte) nog tegengekomen natuurlijk :lol:

Afbeelding

Kon nog mooi de dag afsluiten met wat plaatjes maken op de oval.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2022 10:50 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4070
Woonplaats: zuidbroek
heb jou kunsten mogen aanschouwen en met een ietsie pietsie strakker stuurwerk :mrgreen: was de tijd nog iets scherper geweest,misschien
maar gaat vooral om de beleving :like: :like: :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma sep 12, 2022 11:36 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
sturen?
volgend jaar n's proberen, kijken of 't dan sneller kan :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: wo sep 14, 2022 13:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6684
Woonplaats: Filipijnen
als het maar leuk is op de baan :D is toch net even wat anders dan het gas open trekken op de weg. Dezelfde route als de laatste keer dat ik er gereden heb volgens mij

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma maart 06, 2023 19:25 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
Nu 't weer 1 maart geweest is mag ook deze weer de weg op.
In de maanden dat ie stil gestaan heeft is ie flink smerig geworden, en ook de kleur was na zo veel tijd langzaam weer roze geworden.

Dus dit weekend eens goed gewassen, gepolijst, en in de wax gezet, staat ie d'r weer netjes bij.
En door de wax blijft ie hopelijk ook gewoon weer wat langer rood.

Afbeelding

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2023 15:05 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
Van de week per toeval goedkoop aan 'n complete bronzen ramenset weten te komen.
Met de open klappende raampjes!

Afbeelding

Afbeelding

Schijnbaar zouden die ramen zo moeten passen, maar deze kas (en beide mk4's) mist de gaten op de C-kolom.

Afbeelding

De bekleding van de kolom heeft wel een markering voor waar 't gat zou moeten zitten.
Die uitgesneden, daarna teruggeplaatst en gebruikt om de positie van de gaten te bepalen.
vierkantje uitslijpen met 'n dremel, 2 gaten boren, en 2 gaten met 'n rivnut in de B-kolom.
De rubbers zijn 'n set ouwe deurrubbers die ik nog had, iets lomper dan 't origineel, maar werkt perfect.

Staat 'm goed zo!

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2023 19:51 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7314
Woonplaats: Veluwe
Zijn dat de bronzen ramen waar Erwin Friskes al jaren mee loopt te zeulen op onderdelendagen>? :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma aug 07, 2023 21:28 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
Wel dat type, maar deze heb ik voor 'n spotprijs in Wallonie opgehaald :lol:
Erwin heeft alleen de zijruitjes, dit was 'n complete ramenset rondom.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: di aug 08, 2023 6:53 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Blijft gaaf die raampjes. Maakt hem net weer even vlotter maar wel lekker jaren 80


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: ma mei 06, 2024 11:06 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2213
Vorig jaar, 16 april.
Een harde schrille krijs als je op de motor remt

Sinds toen heb ik 'm eigenlijk nauwelijks meer gereden...
Kapotte bak, druk leven, en geen tijd om d'r echt wat aan te doen.
Zelfs Remy wist niet wat het geluid was of waar het vandaan kwam.
Gebeurt mij weer, issues die zelfs de experts met jaren ervaring niet kennen :lol:

Een tijd terug heb ik daarom een bak opgepikt bij Dennis, zou een mk3 XR3i bak zijn, ideaal, korte 4.29 overbrenging, lekker hoog in de toeren rijden zodat ie altijd vermogen heeft.
De ouwe bak zou 'n 4.0 moeten zijn geweest.

Hele zooi uit elkaar getrokken, terwijl ik d'r bij kon besloten om de motor te portmatchen.
Zowel aan de inlaat als de uitlaat was veel winst te halen:
Overlap tussen kop en inlaat:

Afbeelding

En na het porten:

Afbeelding

Heel het spruitstuk flink verder opengetrokken om alles strak te trekken!
Voor: (al het zwarte is waar het spruitstuk kleiner was dan de kop)

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Ook de uitlaatports heb ik gematched met het sportex spruitstuk.
Dat gaat 'm best wat schelen in turbulentie in z'n uitlaat, en hopelijk wint 't 'm wat vermogen!

Laatst ook een RS1600i subframe bemachtigd, en die helemaal opgeknapt, poedercoat, etc.:

Afbeelding

en de achterste baksteun ook gedaan:

Afbeelding

Ingebouwd, alles netjes gemaakt, testrid tijd!
Rondje langs de wasbox om de zooi van over de winter er af te spuiten:

Afbeelding

En toen ging ik d'r de snelweg mee op.
130 op de klok
maar ook maar 3000 rpm...
beetje rekenen, eindoverbrenging blijkt een 3.33 te zijn.
Een dieselbak dus.
Leuk voor economy, maar zo kan ik 'm eigenlijk nooit echt in de toeren gebruiken.
Ook zat er nog een vreemd geluid in wat ie voorheen ook al deed, een soort rammeltje onder motorremmen.
Dus, teruggegaan naar Dennis, en een andere bak opgehaald, deze keer wel echt 'n XR3i bak (tag 83WT EA).
Die d'r onder gestoken, dagje werk!

Toen ook maar even de brandstofpomp verplaatst, want m'n originele bracket was best wel slecht, en de isolatierubbers begonnen scheuren te vertonen.
Eerst hing ie hier, waar de aardekabel heen gaat:

Afbeelding

Nu zit hier hier, geeft 'm een betere plek, nieuwe rubbers, en omdat ie op 'n gunstigere plek zit kunnen de brandstofslangen een stuk korter gemaakt worden!

Afbeelding

Ook toen de boel los lag de koppelingsplaat nagekeken.
Daar bleken 3 veren in te zitten die samen konden ratelen.
Ik vermoed dat dat m'n motorremgeluiden veroorzaakt!
Een nieuwe plaat had ik niet, en 200mm koppelingen zijn ondertussen unobtanium, dus heb ik met de bankschroef de opstaande randjes op de plaat iets naar binnen gezet.
Nu rammelt ie niet meer, en gaan we 't zien hoe ie 't volhoud :lol:
Toen testrit tijd (part 2, electric boogaloo):

Afbeelding

Hij ligt als 'n blok op de weg, motor trekt harder dan voorheen, en 't geluid onder motorremmen is compleet verdwenen!
Ik ben in m'n nopjes, binnenkort even nieuwe APK d'r op, uitlijnen, en goan!

Ben ondertussen ook aan 't werken om 'm om te zetten naar EDIS/waisted spark.
Dat geeft meer controle over de ontstekingstiming en dan kan ik een gaskleppositiesensor gebruiken voor de vervroeging in plaats van de vacuum ports op de carb.
De vacuumvervroeging zorgt er nu voor dat ie op 21 graden loopt als ie stationair draait, en da's niet helemaal geweldig.
Gaat een triggerwheel op de voorste pully komen, en 'n controller die de EDIS module aanstuurt.

Afbeelding

Als dat d'r op zit, terug naar de rollerbank en kijken of d'r meer uit te halen is?
Hoop dat ie met EDIS en 't porten toch wel de 130pk aantikken kan eigenlijk :D

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 256 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling