Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu di apr 16, 2024 18:28

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 254 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: do nov 14, 2019 19:04 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2200
Ik was al n tijd op zoek naar was obscure spullen voor mn plannen met deze auto;
Kreeg ze online nergens gevonden, dus dan maar zelf gemaakt.
Montagebus voor de olie-water warmtewisselaar, tang om RS1600i stoters vast te houden tijdens het stellen, en een 11mm sleutel vlakker gemaakt zodat ie onder de stoterarmen past.
Afbeelding

Nokkenas, stoters en instelbaar nokkenastandwiel ook maar ns afgestoft, als t binnenkort weer eens lekker weer is inbouwen denk ik.
Afbeelding

Ook een 4-2-1 uitlaat weten te vinden, die komt ergens in December vanaf Erik Pomper's witte cabrio (die ene die ook op EFE was) mijn kant op.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: vr nov 15, 2019 23:24 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
mooie update,sander,maar die stotters afstellen,blijft een geknoei,heb hier zelf deze maar ook de reproductie,die zijn met een gewone sleutel vast te houden


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: za nov 16, 2019 19:22 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2200
Vandaag bezig geweest met de nokkenas de motor in te werken, ging allemaal best prima, kwam allemaal lekker makkelijk los!
Die klepspeling stellen is toch wel n kunstje, maar is al n flink eind geslaagd.

ondanks dat t n gebruikte nokkenas is toch de motor er maar even mee laten inlopen, ging allemaal prima.
toen even wat stukjes testgereden, is naar mijn idee nu wel n stukje sneller, maar levert wel in op het vermogen laag in de toeren.
Heb ook t idee dat ie hoog in de toeren nu wat arm loopt, zal wel aan die ellendige VV carburateur liggen.
Ik denk dat ik de kleppen nog een keertje moet stellen, want de kleppen hoor je toch nog wel erg duidelijk tikken (of is dat normaal voor RS1600i stoters?)

Ook meteen mn klepsteelpakkingen vervangen, de oude waren goed op!
Auto spoot bij koudstart mooie blauwe wolken, daarna niks meer. hopelijk is t zo afgelopen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: zo nov 17, 2019 9:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
nou neem ik aan dat je de orginele tuimelaars heb gebruikt,met 2 gaten voor den olie
in de rsi(waar de stotters van zijn)werden andere tuimelaars gebruikt
Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: zo nov 17, 2019 13:20 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2200
Net even gechecked, Ik heb de rockers met n enkel gat. zaten al op de motor.
Mooi boekje overigens, die moet ik ook nog ns eentje vinden!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: zo nov 17, 2019 14:37 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1175
Woonplaats: ver weg
Welk boek is dat, Jelte?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: zo nov 17, 2019 16:41 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
dat is een ford werkplaats handboek voor de 1600 rsi


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: zo nov 17, 2019 16:59 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1175
Woonplaats: ver weg
Ah oke, wist niet dat ze er type-specifieke boekjes bestonden.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2019 13:45 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2200
Ik moet de afstelling van de kleppen nog steeds iets beter doen, dr tikken er nog een of twee.

Aangezien ik m tegenwoordig alleen nog 98 tank, heb ik besloten de timing op deze ook nog eens goed na te kijken.
Timing ietsjes vervroegd, en weg is het backfiren en zagende stationair.
Viel me wel op dat de motor flink de kans krijgt om te bewegen bij de achterste baksteun, mogelijk zit die los, of is het rubber op.
Iets om in t nieuwe jaar naar te kijken denk ik :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2020 18:34 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2200
Vandaag kwam eindelijk de heatwrap binnen voor de Ashley uitlaat die ik al n paar weken heb liggen.
Meteen maar de kans genomen om overal kriebelige rotzooi te krijgen, en het spruitstuk tot net voorbij het carter ingewikkeld.

Om de kriebelige zooi te minimaliseren eerst alles in een bak water gegooid, daarna met handschoenen aan omgewikkeld.
Gaf een mooie bak stoom bij de 1e start!

Klinkt stukken leuker dan de standaard uitlaat zo, moet alleen wel nog een extra klem halen voor om de einddemper, de 52mm klem die ik er extra voor gehaald had is toch te klein helaas.

De kleppen heb ik ondertussen eens opnieuw gestelt, zit nog steeds een lichte tik in, moet het nog eens nakijken welke het tikken doen met warme motor.

RS1600i kleppendeksel dr op, want mooi, en een 'open' luchtfilter gemaakt van de luchtfilterbak van een 1.1 valencia.
Dit om 2 redenen:
* Het standaard VV carb luchtfilter past niet met t RS1600i kleppendeksel,
* En aangezien er Dellorto DHLA40s op moeten komen was ik benieuwd naar het effect van heatsoak op t vermogen en stationair.

Tot nu toe, so far so good, maar zit er nog aan te denken om een soort extra luchtfilterbak die aansluit op de bak van de blowermotor te maken; koudere/dichtere lucht = meer potentiele power.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2020 19:25 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1175
Woonplaats: ver weg
Lynxified schreef:
zit er nog aan te denken om een soort extra luchtfilterbak die aansluit op de bak van de blowermotor te maken
Wat een briljant idee!

Wat is dat stuk dat nu naar voren uit steekt? Is dat ook ergens goed voor?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: vr jan 17, 2020 22:21 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2200
Dummy schreef:
Wat is dat stuk dat nu naar voren uit steekt? Is dat ook ergens goed voor?


Op de top van t luchtfilter?
Da's t stukje waar een Ford logo zit :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2020 16:59 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2200
Vandaag de laatste uitlaatklem om de uitlaat gedraaid, en een testritje gemaakt.
Nergens geratel, getik, of lekken gehoord, dus dat is mooi.

Afbeelding

Heb wel het idee dat het sierstuk, en de bocht die om de draagarm zit te ver naar voren komen, misschien eens kijken of de uitlaat bij de verbinding van de downpipe nog wat verder naar voren kan.

Afbeelding

Speciaal voor Dummy een closeupfoto:

Afbeelding

En het viel me op dat er stoom bij het thermostaathuis vandaan kwam, mogelijk via de fan switch.
Zit er aan te denken om die schakelaar om te bouwen naar continue spanning ipv geschakeld. Dan kan de motor nog nakoelen nadat je m uitzet.
Voorkomt oververhitting door heat-soak. zit op veel autos, geen idee waarom de escorts het niet hadden.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2020 19:26 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1175
Woonplaats: ver weg
Dan koel je toch alleen het water in de radiateur? Met de motor uit is er geen circulatie meer.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Rood handbak-geval
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2020 19:50 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2200
De circulatie is dan flink minder ja, maar je hebt nog steeds een stroming.
Ouwe Ford Model T's gebruikte het thermo-siphon effect als koeling.

Het valt me op dat als de motor uit zet, en het contact daarna aan zet, de fan vaak extra aanspringt, en de temperatuur op de meter nog flink steigt.
Vandaar dat zo'n naloopventilatie me wel handig lijkt. Of het echt een verschil maakt voor de motor is een tweede punt, maar lijkt me toch prettig om te hebben.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 254 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling