Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu za apr 27, 2024 9:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma maart 18, 2024 14:40 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Tijd om weer eens wat te posten, want we hebben niet stil gezeten.

De plamuur was eindelijk droog, dus kon ik gaan schuren, en primeren. Hier zag ik wel wat tegenop om eerlijk te zijn, want ik heb echt een gruwelijke hekel aan schuren. Maar met de schuurmachine op een stofzuiger ging het redelijk snel en viel het achteraf allemaal wel wat mee. :P

Het bekende deukje ook maar meteen mee geplamuurd.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en toen in de primer;
Afbeelding

Afbeelding

Toen was het tijd om alles weer terug te bouwen, bumpers, grillle, en koplampen.
Afbeelding

Ook vond ik de uitlaat geen gezicht, zo'n oud verweerd pijpje... en ik had nog een stukje RVS pijp liggen. Dus zo bedacht, zo gedaan. Even op maat maken, even poetsen/ polijsten, even lassen, en we hebben een beter uitziende uitlaat;
Afbeelding

Toen de motor even gestart, en die liep nu niet meer zo mooi.. en veel rook.
https://youtube.com/shorts/ULaDfi08Nbk? ... meOG-cSrMy

Dus besloten om even een proefrit te maken, hij stond immers al zo lang stil. Tijdens het rijden viel me op dat de motor stotterde, op constante snelheid bleef hij stoten, volgas optrekken ging wel prima. Bij gas los / remmen viel het toerental zo ver terug dat het acculampje ging branden. En weer thuis aangekomen viel de motor uit. Wel wilde hij vrij makkelijk weer starten, maar moest gas blijven geven om hem aan de praat te houden..
Ook werkte de verlichting niet naar behoren, stadslicht links deed het soms, en beide knipperlichten voor deden niet wat ze moesten doen.. Dus hier de hele bedrading + connectors maar vervangen, en dat lijkt nu goed.
Afbeelding

Toen toch maar de carburateur er af gehaald. Deze helemaal uit elkaar gehaald, schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Het is trouwens zo'n vv-carburateur, waar ik niet veel positiefs over lees.
Afbeelding

Waar hoort deze vacuumslang officieel te zitten? ik ging er vanuit dat deze op het luchtfilterhuis thuishoort, en vervolgens gaat dan de tweede naar de klep in de aanzuigbuis? Deze vacuumslang zat namelijk op het stelschroefje van de carburateur, ik vond dat een beetje een gekke plek.
Afbeelding

Carburateur is ondertussen weer terug gezet, en de CO-schroef heb ik op 3 slagen uit gezet. Helaas heb ik de boel nog niet weer kunnen testen. Want ik kwam er per toeval achter dat het kapje van de ontsteking niet helemaal lekker zat, en toen ik die er helemaal afhaalde bleek het rotortje beschadigd te zijn. Wellicht dat hij daardoor wel zo beroerd liep. Maar daar moest dus een nieuwe voor komen, maar die moest helaas besteld worden... en ik zit nu te wachten tot hij binnenkomt.

Maar er waren ook nog andere klusjes. Zo heb ik mijn mistlamp schakelaar weer fris en fruitig gemaakt. Ik kon nergens een nieuwe vinden, dus de oude maar uitelkaar gehaald en opgefrist. Werkt nu weer fantastisch.
En ook de bekleding heeft zijn beste tijd gehad, alle stiksels laten los. Ooit zal er wat anders in moeten, maar tot die tijd moet het ook een beetje ergens naar lijken. Dus maar met naald en draad in de weer geweest.
Afbeelding

Ook kwam ik in een mapje welke in het dashboardkastje lag nog wat leuks tegen. Namelijk; het originele eerste kenteken, en oude delen van kenteken deel3. Ook kwam ik een accessoiresboekje tegen, en een serviceboekje. Toch leuk om er bij te hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het voor nu, hopelijk loopt mijn motor weer goed na het vervangen van het rotortje. Verder is hij klaar voor de APK.

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma maart 18, 2024 20:02 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Goed nieuws en slecht nieuws.
Mijn rotortje was binnen, maar dit heeft het probleem niet opgelost..

Er valt nu helemaal niet meer mee te rijden. Hij houdt ontzettend in, bij gas geven lijkt hij er in te smoren, en lijkt uit te vallen, dan lig je met je kop op het stuur. Stationair blijft hij pruttelen en stotteren.

Ontsteking verdraaien helpt niks, armer of rijker zetten helpt ook niks. Ik weet het niet meer...

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma maart 18, 2024 21:12 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Begin even bij de vlotter, die hebben bij mij al redelijk vaak vast gezeten.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma maart 18, 2024 22:15 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Die rode vacuumslang gaat naar 'n luchttemperatuursensortje in je luchtfilterhuis, en daar loopt ie door naar de pot voorop je luchtfilter.
Koud pakt ie dan lucht langs de uitlaat, voorkomt dat de benzine in je inlaat bevriest als 't buiten erg koud is.
In het huidig nederlands weer ga je 'm nauwelijks missen, en zou je de slang kunnen afdoppen.

Qua je loopproblemen, wil ie wel blijven lopen met meer gas?
Vastzittende vlotter is ook een goeie plek om te beginnen.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: ma maart 18, 2024 23:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Bedankt voor het meedenken!
Vlotter kan het denk ik niet zijn. Ik heb de carburateur nu twee keer uit elkaar gehaald, en beide keren zat hij gewoon los. Ik zou morgen voor de zekerheid nog eens kunnen kijken, kapje is er zo af. Maar ik ga er van uit dat dat wel goed zit.

met iets meer toeren blijft hij wel lopen. Als hij langere tijd stationair loopt gaat hij steeds meer stotteren, en langzamer lopen totdat hij uitvalt. Geef je een klein beetje gas, dan blijft hij weer lopen, dan wel stotterend.
In de vrij loopt het toerental vrij makkelijk op. ik heb geen toerenteller, maar ik gok dat het stotteren/ hikken tot +/-1500 toeren blijft, daar boven klinkt het gewoon goed, en kan hij ook hoog in toeren komen.
In de versnelling, houdt hij juist heel erg in boven de 1500 toeren zoals ik in mijn eerdere post beschreef.

op het membraam van de acceleratiepomp ligt trouwens een rode plastic ring. leek mij niet origineel, die ring staat ook op geen enkele tekening. Ik had deze er uit gehaald. En ondertussen weer terug gezet. Het maakt trouwens geen enkel verschil. Maar weet iemand waar die ring voor kan dienen? en of deze thuishoort in de acceleratiepomp? Ik zou het wat gek vinden als het zo was, maar ik kijk nergens meer van op.
Afbeelding

Afbeelding

Maar ik ben blij dat ik in ieder geval goed gegokt had over de rode slangetjes. Deze zitten nu in ieder geval goed. Bedankt voor de bevestiging.

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: di maart 19, 2024 13:14 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Hierbij nog even wat filmpjes die ik zojuist gemaakt heb.

De vlotter lijkt mij in orde+
https://youtube.com/shorts/RZqGLr8y4x0? ... KT8AJFBX5U

Met gas geven gaat het prima, maar stationair gaat hij steeds langzamer lopen, en valt uit.
https://youtube.com/shorts/ZVLC_GI1Xng? ... lw5yxUifpW

Starten op alleen de choke wil niet. Pas als ik gas bij geef blijft hij even lopen. Net na het stoppen van het filmpje viel hij ook uit. Wat misschien niet goed te zien is is dat er constnt zwarte rook uit de uitlaat komt. (ook de bougies zijn zwart, wat zou duiden op te veel benzine / te rijk.)
https://youtu.be/Uf5s16417Wg?si=Z_f_MoidQequveGA

En het gekke is, een maand geleden heb ik ook een filmpje gemaakt, en toen liep hij prima.... Dit was na het vervangen van de bobine, bougies, en bougiekabels.
https://youtu.be/1ohYgkYLY0M?si=da7Xu98m1kYbM2tb

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: wo maart 27, 2024 13:47 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Laatste dagen veel tijd en energie in de Escort gestoken. maar ben nog niet echt verder gekomen tot een oplossing.

-Ik heb een andere carburateur gekocht, maar geeft hetzelfde probleem.
- kleppendeksel er af en alles goed schoon gemaakt
- carterpan er onderweg en daar ook alles schoon gemaakt.
- alle slangen die ik maar kon vonden doorgeblazen, en gecontroleerd. Alles lijkt goed.
- retourleiding doorgeblazen, lijkt ook goed.

Gister leek het er op dat ik het probleem had opgelost, maar nadat ik het luchtfilter weer gemonteerd had ging het weer mis...

Onder het luchtfilter zit een potje, deze zet met een slang op het kleppendeksel, en met een andere slang op het inlaatspruitstuk. ALs ik de slang van het inlaatspruitstuk haal loopt de motor goed. Druk ik hem er weer op, dan loopt hij niet meer zo mooi. zie filmpje;
https://youtube.com/shorts/R0K-Peds7G8? ... aARLcqCWFd

het zwarte potje heb ik inmiddels gesloopt, en leeg gehaald, maar alsnog blijft dit zich voordoen

En ik heb steeds backfire, en het verdraaien van de ontsteking helpt helemaal niks, hoe ik hem ook verdraai, als een paar keer gas geef komt er een knap uit mijn carburateur... Wat zou de oplossing kunnen zijn. Iemand een idee?

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: wo maart 27, 2024 14:29 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Via die slang die je los trekt, trek je valse lucht!
daardoor loopt de motor hoger in de toeren en armer dan ie doet wanneer je die leiding aansluit.
Waar de slang 't potje in gaat zit 'n restrictie, en daarom merk je dat verschil.

Met de boel aangesloten, moet je waarschijnlijk de stationairschroef verder uitdraaien.
Controleer ook even of de anti-nadieselsolenoide werkt. die moet tikken als je met de sleutel op 't contact de stekker er af trekt (rond connectortje naar de gouden cilinder met blauwe stekker achterop de carb.

Qua timing, ik zou de markering op je verdeler gelijkzetten met de kop en dan kijken of je met 't stationair opschroeven er komt.
de CO schroef kun je ook naar fabrieksinstelling terugzetten, dat is voorzichtig helemaal in schroeven, en dan 3 volle slagen uitdraaien.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: wo maart 27, 2024 19:07 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Bedankt voor de reactie! Ik zal morgen nog eens met de stationair stelschroef gaan spelen kijken of ik hem dn goed krijg.

Ik ik zal die solenoide ook even controleren of die werkt. Als die niet werkt, zou dat de backfire kunnen verklaren?

CO schroef heb ik inderdaad op 3 slagen gezet.

Dat merkteken op de kop, is dat een gaatje met schroefdraad? Dan staan de boutjes ongeveer in het midden van de sleufgaten, kan dat kloppen?

Hier nog een filmpje van de backfire;
https://youtube.com/shorts/YB2FEdvf9f8? ... QxQvmQw039

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: do maart 28, 2024 8:44 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Het merkteken op de kop is een klein deukje die in de fabriek in je verdeler en kop geslagen werdt.
zit meestal rond de 12uurs positie van 't gat.

Terugslaan in de inlaat is vaak timing, maar het kan ook zijn kleptiming zijn soms.
Keertje checken of alle rockerarmen nog goed vast zitten kan de moeite zijn.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2024 22:26 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
De kop was een beetje vuil vandaar dat ik de merktekens niet zag maar deze heb ik goed gezet. De CO-schroef van de carburateur staat ook nog steeds op 3 slagen uit. Dus beide zouden nu op fabrieksinstelling moeten staan, maar nog steeds niet mooi lopen... Misschien de naald nog wat verstellen? of doe je daar niet zoveel mee? Volgens de vraagbaak wordt er maar 25% (als ik het goed herinner) geregeld via de naald?
Ontsteking;
Afbeelding

Wel heb ik nog gekeken naar de distributie, of deze nog op tijd stond. Deze bleek een tand verkeerd te staan. Dus ik dacht; "nu heb ik het gevonden". Dus distributieriem los. (wanneer ik zeker weet dat het blok goed is ga ik hem wel vervangen) en nokkenas een tand verzet. Daarna alles weer opbouwen, motor starten, en.... nog steeds niet goed..

nokkenas, terwijl krukas precies op het merkteken staat (voor het verzetten van 1 tand);
Afbeelding

Ook de rockerarmen zaten allemaal nog goed vast. Deze heb ik vandaag ook gecontroleerd.

Er blijft zo langzamerhand niet veel meer over. Ik ben bijna op het punt om de kop er maar af te trekken. Niks duidt op een lekke koppakking, maar iets anders kan ik bijna niet bedenken.

Hier nog een paar filmpjes;

Na het verzetten van de nokkenas, ontsteking op merkteken, en stationairschroef meer ingedraaid voor meer toeren ( dit was nog zonder dynamo);
https://youtube.com/shorts/BQn7J50Oypo? ... tdppoo8GiD

https://youtube.com/shorts/0bTGNMgtRoA? ... ATD-0O-2t0

Deze keer met dynamo, motor nog niet op temperatuur dus met een beetje choke ( blauwe rook, dus verbrande olie..) ;
https://youtube.com/shorts/O1t8YtpXQ9Y? ... D-8MPZ9Ncw

Hier is de motor ondertussen wel (zo goed als) op temperatuur, dus zonder choke. Ook luchtfilter er op gezet in de hoop dat dat nog iets zou doen, maar helaas. Nog steeds blauwe rook, en loopt niet mooi. Voor mijn gevoel heb ik de stationair schroef ook heel ver aangedraaid om hem op toeren te houden.
https://youtube.com/shorts/Dl3gyeLeQtI? ... XEXH6d-TvS

Hier nog even met wat gas geven.
https://youtube.com/shorts/QQOjWS2zJAs? ... A9H9SOhV5E

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: wo apr 03, 2024 23:11 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
Zo van op de videos zou ik zeggen dat ie best wel prima loopt.
Spul uit de uitlaat kan olie zijn, maar kan ook zijn dat ie toch wat te rijk loopt, CO 'n slagje dichtzetten kan veel goed doen.

Als ie 'n tijd stilgestaan heeft zou je de klepsteelpakkingen eens kunnen vervangen voor je de kop trekt (met 't juiste gereedschap of een zelfgemaakte tool kan dat)
Die willen vaak hard worden en dan gaat ie ook olie verbranden.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: vr apr 05, 2024 15:18 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Vandaag maar weer even de garage in gedoken, en de Escort weer gestart. Hij liep weer voor geen meter. Echt veel slechter dan in het laatste filmpje. Dus de moed zakte me alweer in de schoenen. Toch maar even laten lopen op de choke, en vervolgens de CO schroef een hele slag verder ingedraaid. Het werd er niet persé minder van. Dus heb ik maar besloten om hem naar buiten te rijden. De ideeënbus was wel een beetje leeg, dus ik dacht misschien moet hij wel even een keer goed op z'n flikker krijgen. Dus rijden met dat ding!

In eerste instantie was dat geen succes, veel bokken en stoten, en ploffen in de carburateur. Ik dacht; "Dit wordt helemaal niks.." Ik was er dus alweer helemaal klaar mee, en wilde hem alweer de garage in rijden. Maar op de rotonde besloot ik toch om hem niet helemaal te nemen, maar bij driekwart ging ik er af een 80 weg op, en heb hem even goed op z'n staart getrapt. Dit vond hij in eerste instantie niet heel leuk. Tijdens het optrekken, hield hij onder in toeren ontzettend in en bokte enorm. Maar eenmaal op constante snelheid ging het niet eens heel erg slecht. Op een gegeven moment moest ik afremmen, en vervolgens weer optrekken, en dat ging al weer iets beter dan de eerste keer. Dus ik kreeg weer een klein beetje moed. En ben uiteindelijk een dik half uur die 80 weg op en neer gaan rijden, en hij ging steeds mooier rijden. Zie filmpje;
https://youtube.com/shorts/1bflpnySZ1A? ... OlfUphFApF

Uiteindelijk naar huis gereden, en de motor bleef stationair ook mooi lopen. Misschien iets te hoog in toeren, maar dat heb ik eerst zo gelaten. En ik heb hem mooi een half uur laten draaien. Mijn Honda Civic moest ook even op de brug. Deze maakte afgelopen week ineens wel een heel sportief geluid, dus even kijken waar het lek zat, nou dat was snel gevonden... :?
Maar ondertussen bleef de Escort mooi lopen. Het enige wat me opvalt is dat hij stationair wat "danst op de toeren". zie filmpje;
https://youtube.com/shorts/RNVEtjp_ZSU? ... 9q5ifH0A5o

Hij loopt hele tijd op in toeren, en zakt dan weer af. Weet iemand misschien hoe ik dat nog kan verbeteren? Anders gaat hij gewoon naar de garage, en laat ik hem daar afstellen.

Maar tot nu toe ben ik eindelijk weer eens tevreden. :D

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: di apr 09, 2024 20:04 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Gebruik je wel de juiste brandstof? Premium, ethanol-vrij, loodvervanger?
Welke hittegraad bougies heb je erin zitten?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1.3 laser 1986
BerichtGeplaatst: vr apr 12, 2024 15:20 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma okt 28, 2019 16:32
Berichten: 41
Ik tank altijd premium 98. Geen loodvervanger, is dat nodig?
Hittegraad van de bougies weet ik zo net. Zitten net nieuwe in die ik op kenteken besteld heb. Dus ben er maar vanuit gegaan dat dat goed was.

_________________
Afbeelding
love 1980's vierkantheid


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 64 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 94 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling