Afgelopen twee weken heb ik weer redelijk wat uurtjes gespendeerd in de garage. En het laswerk is eindelijk klaar. Het was allemaal weer iets meer werk dan ik vooraf had gedacht. Ik kwam steeds meer roestplekken / gaten tegen. Het ergste was toch wel de wielkast van het rechterachterwiel. Dit leek in eerste instantie een klein roestplekje ter grote van ongeveer een 2euro munt. Na het uitslijpen van dit plekje zag ik dat de wielkuip over een lengte van dik 45 cm los lag van het achterspatbord. Er zat gewoon een kier van een centimeter waar water en troep de auto binnen kon komen.
. Dus maar besloten om het hele stuk er uit te halen, en nieuwe stukken in te lassen. Ik wilde het eerst uit 1 stuk blik maken, maar dat viel niet meer door alle rondingen, dus maar uit meerdere stukje gedaan.
Hier is te zien welk stuk er opnieuw ingelast is. Daarbij heb ik een een heel stuk van de wielkastrand opnieuw gemaakt.
In de wielkuip heb ik het nieuwe stuk voorzien van 3 lagen primer, een dikke laag nadenkit, en vervolgens een dikke laag bitumen. Op de wielkastrand heb ik ook 3 lagen primer gesmeerd, en vervolgens heb ik deze geplamuurd met 2comp. epoxy plamuur. Dit is nu aan het drogen.
Vervolgens kwam ik aan de bestuurderskant ook nog een gaatje tegen in de bodem. Dit uiteraard weer ruim uitgeslepen, en een plaatje in gelast. Daarna beide kanten voorzien van 3 lagen primer, en een dikke laag nadenkit. De onderkant heeft ook nog een dikke laag bitumen gekregen.
Achter de bumper en onder het knipperlicht zaten ook nog wat gaatjes verstopt. Terwijl ik aan het lassen was, bedacht ik ineens: " wat doe ik moeilijk, waarom het ik het knipperlicht er niet even uitgehaald? Maar toen was ik al bijna klaar en heb ik het maar zo gelaten
Ook achter de bevestiging van de bumper zat een groot gat. Deze ook weer dicht gemaakt, en in het plaatje heb ik 5 gaten geboord, zodat ik hem ook kon vastlassen aan de chassisbalk.
Daarna uiteraard weer voorzien van 3 lagen primer, en ondertussen ook geplamuurd.
En toen dan de laatsten:
En toen was het lassen eindelijk klaar, en kan het opbouwen / mooi maken beginnen. Dus alle plekken van het chassis zijn geplamuurd, en zijn momenteel aal het drogen. De bodem en wielkasten zijn voorzien van nadenkit en bitumen. Ook alle wielkastranden hebben aan de binnenkant een laag nadenkit en bitumen gekregen, net als de dorpelranden. Hier heb ik geen foto's van gemaakt, dus jullie moeten mij op mijn woord geloven
En gister heb ik dan eindelijk het interieur weer terug gezet. Ik heb alleen een foto gemaakt van dat het tapijt er weer in ligt.
Ook ben ik langs de automateriaalzaak gereden om te vragen of ze kleur voor mij konden maken. Ik ga hem nu eerst bijspuiten in de originele kleur. Later, wellicht volgende winter zal de hele auto een andere kleur krijgen. Maar ik kwam dus bij de automateriaalzaak met mijn kleurcode "74", en vroeg of ze die voor mij konden maken. Maar blijkbaar heeft Ford niet heel zorgvuldig gewerkt met kleurcodes. Bij het invoeren van die code kregen we namelijk allemaal verschillende kleuren... Hier had ik dus helemaal niks aan.
Gelukkig kunnen ze ook de kleur scannen. Maar dan moet ik met de auto langs komen. Het probleem is alleen dat de escort momenteel nog geschorst staat, en niet verzekerd is... Ik moet nu dus of groene platen zien te regelen, of eerst laten keuren. Maar even zien hoe we dat gaan doen.
Komende tijd hebben we het eerst nog druk genoeg met schuren. (en waarschijnlijk nog wat bijplamuren, en weer schuren)