Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 15:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 832 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2020 20:26 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Is die asmoer ook niet los gedraaid? De borging zit niet in de gleuf?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2020 21:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Dat is een hele goeie! Zal ik gaan controleren :!: moet deze vast gedraaid worden tot de speling ophoud of met X aantal nm aangedraaid worden? Ik gok het eerste maar wil het even zeker weten

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2020 21:23 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Geluk bij een ongeluk geweest dus toch nog.

Eens in de zoveel tijd je wielmoeren even natrekken is misschien dus helemaal geen slecht idee :lol:

Hoewel... in jouw geval kun je beter alle moeren en delen natrekken, je hebt ook al dat losgetrild oliefilter gehad....

Wat is die zwarte stip op je schijf trouwens?

(Aandrijfasmoer moet op 200-210Nm vast iirc.)

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: do aug 13, 2020 21:51 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Die 'stip' is om de schrijf te balanceren, toch?

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr aug 14, 2020 5:27 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ik dacht als slijtage indicator.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr aug 14, 2020 12:31 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Dat is dus toch 'iets' vaster dan de achterkant. Bedankt :like:

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: vr aug 14, 2020 21:07 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
hahahaha hij wel weer
zou de gaten van de velg ook eens bekijken,kunnen uitgeslagen zijn


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: ma aug 17, 2020 12:20 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
vrijdag wat bouten uit de grijze Orion gehaald (ideaal zo'n complete onderdelen voorraad). Alles goed vast gezet en nog geen problemen weer mee gehad. Paar honderd KM alweer gereden dus de velg zal het ook wel overleeft hebben :like: ik hou het voorlopig nog wel even in de gaten.

Veerpootbrug ook opgehaald, maar die moet nog wat aangepast worden voordat dat gaat passen. Dat komt vanzelf wel een keer :)

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: ma sep 21, 2020 22:23 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Vandaag een pakketje uit Engeland ontvangen dus vanavond direct aan de slag gegaan :D

37mm carburateurs van een motorfiets.
Zit op de foto nog los omdat de bouten van het standaard spruitstuk te lang zijn. Morgen komen er andere voor.
De ventilatorbak tegen het schutbord past er overigens gewoon tussen. Die had ik er alleen voor het gemak even half afgehaald maar dat bleek niet nodig :like:

To do:
- andere bouten kopen
- brandstofdruk regelaar monteren
- nodiz kabelboom + ecu monteren
- starten :like:
- AFR wideband monteren in de uitlaat + meter op dashboard
- carbs afstellen
- snijden in de huidige kabelboom om alle bende die ik niet meer nodig heb eruit te halen

Ik wil deze week nog rijden, dus moet nog even doorpakken de komende avonden :mrgreen:

Ook komt de oranje kleur van de motorruimte weer veel mooier uit nu de vorige inlaat weg is 8-)
Afbeelding

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2020 9:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ik zou de huidige kabelboom lekker laten zitten. Mocht je dan ooit weer terug willen naar EFI kan je hem zo inprikken. Weet je zeker dat je met de EFI brandstofpomp en een druk regelaar weg gaat komen bij de carbs? ik heb ooit ergens gelezen dat je echt lage druk moet hebben voor die dingen. Zou zonde zijn als je de seals er tussen uit blaast.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2020 10:22 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Ik heb er een brandstofdruk regelaar bij. Deze komt er vanavond ook nog tussen :) dezelfde als ze bij DanST engineering ook aanraden. De carbs werken op 2-3psi en deze regelaar kan tot 2psi knijpen.
Heb er ook nog een brandstofpomp van een motorfiets bij, maar die komt er wellicht op een later moment nog tussen om de XR3i pomp en regelaar te vervangen. De huidige pomp werkt goed dus die wil ik er voorlopig graag tussen houden. Op de plank gaat die vroeg of laat een keer lekken.

De kabels vind ik nu al irritant veel. Heb liever wat minder kabels in het zicht en gewoon een lading zooi eruit dat toch niet meer nodig is. Dat maakt het in de toekomst ook makkelijker om iets te vervangen mocht het nodig zijn. En minder onder de kap = meer fluor oranje :lol:
Maar eerst moeten de carbs goed afgesteld zijn, dan pas ga ik me met de kabelboom bezig houden.

Ik volg eigenlijk deze video. Alles word heel duidelijk omschreven. Het enige dat ik tot nu toe mis in de video is dat je andere bouten nodig hebt voor het spruitstuk.
https://www.youtube.com/watch?v=_cdopYEh7JI

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2020 22:04 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
vanavond weer bezig geweest:
- spruitstuk met nieuwe (kortere) boutjes vast gezet
- nieuwe brandstofleidingen gemonteerd met drukregelaar tussen aanvoer, retour en carbs
- gaskabel aangepast met de bijgeleverde onderdeeltjes om hem passend te maken op de carbs
- kabelboom rechstreeks op accu gezet om te testen (3 stekkers: ECU, bobine en krukaspositiesensor, ideaal hoe snel dit werkt)
- starten
- AFR in de uitlaat gemonteerd (past gelukkig in het gat van de lambda, die nu niet meer nodig is)

https://www.youtube.com/watch?v=0XG403zDteU


En nu de carbs mooi vol met peut zitten start dat ook nog eens vlot 8-)
https://www.youtube.com/watch?v=BNU0Z6LrSKY


Reageert heel snel op het gas. Klinkt ook erg fijn, eerste video heeft het beste geluid.

Nog steeds zat werk te doen, maar ik lig nog op schema want ik wou hem vanavond gestart hebben. De brandstofpomp draait wanneer de standaard ECU zegt dat die dit moet doen. Op dit moment dus alleen wanneer je hem op contact zet. Dan draait die even een seconde. Schijnbaar genoeg om de carbs een tijdje op te laten draaien, dus dat kon mooi getest worden zo 8-)
Ook de nieuwe brandstofslangen moeten nog ingekort worden. Ik wou eerst zeker weten dat ik het goed aan het doen was, dus vandaar dat ik deze aan de lange kant heb gehouden.

Wat ik morgen wil doen:
- brandstofleidingen inkorten
- drukregelaar vast bouten op het schutbord
- brandstofpomp aanstuurkabel opzoeken in de zekeringskast

En als alles mee zit, dan ook:
- brandstofpomp altijd continu laten draaien wanneer de sleutel op contact staat
- AFR wideband aansluiten in dashboard
Maar dat zal overmorgen wel worden. Eerst het uitzoekwerk maar eens doen. Het belangrijkste (starten) is gelukt dus mijn dag is goed :like:

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: di sep 22, 2020 22:43 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Goed bezig!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2020 7:11 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Je brandstof pomp aansturing wordt nu gedaan door je zetec ecu. Dat wil zeggen dat bij het op contact zetten primed de ecu de brandstof lijn waardoor er druk in het systeem komt. Vervolgens zit er in de ECU een beveiliging dat als hij geen rpm/krukas signaal ziet gooit hij de pomp uit.

Ik ga er vanuit dat de nodiz ECU ook een brandstofpomp aansturing heeft soortgelijk aan die van de standaard Ford ECU. Mijn idee was omdat ik reeds een MFI auto heb de brandstof aansturing vanuit het paarse relais voet te gaan doen. Ik vermoed dat bij jou auto er gewoon een extra relais is geplaatst met een kabel naar de pomp. Het zou dus niet anders hoeven zijn dan de draad van de Ford ecu van het relais af trekken en die van de NODIZ erop zetten.

Ik ben benieuwd hoe die straks gaat lopen. het klinkt wel al leuk inderdaad. Al lijk ik nu wel wat geklepper te horen maar dat zou kunnen omdat je nog niet echt voldoende olie druk hebt.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec
BerichtGeplaatst: wo sep 23, 2020 10:09 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Klinkt wel lekker zo!

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 832 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 51, 52, 53, 54, 55, 56  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 21 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling