ja Jelte ik kon het niet laten
omdat genoeg anderen het al gedaan hebben wil niet zeggen dat het niet zo'n probleem is als ik het zelf moet doen. Beetje bouten eruit draaien, ander spul erop drukken, paar bouten er weer in en klaar. Maar zo zal het vast niet gaan
Klopt Davey! Kwam de swap vaak tegen in Sierra's in de zoektocht naar informatie.
Met de 1.8 Zetec kon ik meerdere 200pk+ autos gewoon bijhouden (Focus ST225 (225pk), Honda S2000 (241pk) en een Saab 93 Hirsch (210pk)). Dit was dan wel al rijdend en niet vanuit stilstand want dan verlies ik denk ik wel. Heerlijk om met zo'n lichte auto andere autos met zoveel vermogen bij te kunnen houden om vervolgens te kunnen zeggen dat je hooguit 130pk hebt. En dan reken ik me al rijk
en ook niet boven de 150km/h geweest want daarboven merk je toch wel dat 130pk niet zo bijzonder veel meer is. Het haalde de 220 wel, maar boven de 160-170 nam het optrekken toch wel af.
De sperbak met korte overbrengingen hielp hier trouwens ook enorm bij. Deze komt natuurlijk ook weer achter de nieuwe motor.
Daarom wou ik deze keer iets met rond de 180pk. Veel meer hoeft het niet te worden want het moet een circuit tool zijn en geen dragracer. Het blijft natuurlijk maar een lichte auto. Om daar bijvoorbeeld 300pk in te hebben als circuit tool zonder effectieve spoilers weet ik niet of dat wel zo verstandig is.
- Een ST170 motor zou daarvoor ideaal zijn, maar die zijn niet zo heel veel in Nederland te vinden en je zit met de ECU. Als er iets mist in de kabelboom (volledige auto kabelboom) start de motor niet. Dus daar moet een programmeerbare ECU achter. Dan lopen de kosten ook vrij snel al weer op want de motor zelf kost ook zat.
- 2.0 silvertop is 180pk ook heel goed haalbaar. Maar hier zal ik redelijk veel dingen kant en klaar voor moeten kopen omdat ik ze zelf niet kan maken maar ook hier lopen de kosten snel op bij dit vermogen.
- RS2300 klonk mij wel goed in de oren en na flink wat zoeken, heb je dan rond de 200pk. En dat is zonder upgrades. Mocht dat ooit te weinig vermogen zijn kunnen er altijd nog andere nokkenassen in, ITB, kop flowen, etc
Staar je niet alleen blind op vermogen hoor ik sommige mensen al denken, maar als je meer vermogen kunt krijgen voor minder dan de helft van het geld van een 180pk zetec/duratec, dan is de keuze voor mij gemaakt. Je hebt alleen een RS2000 motor nodig en een Galaxy 2.3 en je hebt alle onderdelen voor 200pk.
Zetec gaat flink wat duurder worden: motor, nokkenassen, drijfstang bouten, ITB/Carb kit, ECU/ontsteking, afstellen op vermogensbank en wellicht ook kop flowen. En ik vergeet vast nog wel genoeg andere dingen