Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr maart 29, 2024 14:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 832 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 56  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec. Einde van de motor.
BerichtGeplaatst: ma okt 10, 2016 19:35 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
De F1 motor is de ideale keuze omdat alles 1 op 1 is. Maar wat het uiteindelijk gaat worden beslis ik later nog wel. Zetec vind ik wel een erg fijne motor. Eerst alle mogelijkheden eens goed bekijken of het wat te doen is.

Vandaag de Orion weer opgehaald. Hoop files gezien, maar elke keer aan de andere kant van de snelweg :like:
Afbeelding

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec. Einde van de motor.
BerichtGeplaatst: di okt 11, 2016 17:06 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za nov 01, 2014 15:26
Berichten: 440
Woonplaats: Snits
doubleD schreef:
Je olie filter kan natuurlijk los gekomen zijn vanwege de extra trillingen door de kapotte baksteun van de vorige trip. De olie filters horen nagenoeg handvast te zitten dus die trillen relatief snel los dan.

Vet klote Marco van de Zetec bij mij moest ik de filter ook drie keer aandraaien omdat ik wat olie op het carter zag
ik zou gaan voor de 2.0 silvertop
maar op dit zo zaken zit je zeker niet te wachten dat het spul kapot draait

_________________
Ford Escort Mk2 Coupe 2.0i 16v Zetec (Brunnettie)
Ford Escort Mk4 Rallye Look 1.8 D ecobeast
Ford Fietsta 1.8D Mk4 Daily/Donor
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 1.8 Zetec. Einde van de motor.
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 0:58 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
De keuze voor een nieuwe motor is gemaakt. Of het gaat lukken ga ik achter komen maar ik ga het gewoon proberen. Om iets te leren zal je toch echt een begin moeten maken.

De keuze is toch een RS2300 omdat.. geen idee eigenlijk. Het spreekt me gewoon wel aan en je ziet het bijna niet (meer).
Vandaag heb ik een Galaxy 2.3 motor opgehaald. Om er een RS2300 van te maken heb ik een heleboel RS2000 onderdelen nodig. Volgende maand haal ik daarom nog een complete RS2000 motor op. Dan heb ik alle onderdelen compleet. Zodra ik alle motoronderdelen compleet heb neem ik even een weekje vakantie om alles eens uit elkaar te halen en zien hoe ver ik kan komen.

Ik wil deze guide gaan aanhouden met de compressie op 11,8:1 http://rs2000-16v.com/newsitefiles/2.3.htm

Afbeelding

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 9:00 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
iets in me zei het al,marco heeft die 2.3 gekocht :lol:
mooi marco,moet opzich niet zo,n probleem zijn toch,ach en het wiel is al uitgevonden he
succes :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 9:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo nov 13, 2011 15:34
Berichten: 1541
Stoer! Ik blijf dit volgen; zou super zijn als het je lukt! :like:

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 10:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do jan 01, 2009 21:20
Berichten: 3901
Woonplaats: Baronie van Breda
Moet lukken! Maat van me heeft n RS2000/2300 gecombineerd, en dat in een standaard Sierra sedan gehangen. Werkt goed! Zijn wel een aantal dingen waar hij tegenaan liep, maar alles was op te lossen.

_________________
Ford Taunus TC1 1600L Coupé 1973
Ford Granada Mk3 Sedan 2.3 V6 L 1983
Ford Escort 1.3 C 1986
Ford Escort Mk4 1.4 CL Bravo 1988 "Brownie"
Puch MV50 1974
Harley Davidson Cagiva SST350 1979


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 10:25 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
nice 8-)

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 11:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo nov 13, 2011 15:34
Berichten: 1541
Wat is het geschatte vermogen van zo'n combi en welke versnellingsbak ga je gebruiken?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 11:52 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
ja Jelte ik kon het niet laten :lol: omdat genoeg anderen het al gedaan hebben wil niet zeggen dat het niet zo'n probleem is als ik het zelf moet doen. Beetje bouten eruit draaien, ander spul erop drukken, paar bouten er weer in en klaar. Maar zo zal het vast niet gaan :lol:
Klopt Davey! Kwam de swap vaak tegen in Sierra's in de zoektocht naar informatie.


Met de 1.8 Zetec kon ik meerdere 200pk+ autos gewoon bijhouden (Focus ST225 (225pk), Honda S2000 (241pk) en een Saab 93 Hirsch (210pk)). Dit was dan wel al rijdend en niet vanuit stilstand want dan verlies ik denk ik wel. Heerlijk om met zo'n lichte auto andere autos met zoveel vermogen bij te kunnen houden om vervolgens te kunnen zeggen dat je hooguit 130pk hebt. En dan reken ik me al rijk :lol: en ook niet boven de 150km/h geweest want daarboven merk je toch wel dat 130pk niet zo bijzonder veel meer is. Het haalde de 220 wel, maar boven de 160-170 nam het optrekken toch wel af.
De sperbak met korte overbrengingen hielp hier trouwens ook enorm bij. Deze komt natuurlijk ook weer achter de nieuwe motor.

Daarom wou ik deze keer iets met rond de 180pk. Veel meer hoeft het niet te worden want het moet een circuit tool zijn en geen dragracer. Het blijft natuurlijk maar een lichte auto. Om daar bijvoorbeeld 300pk in te hebben als circuit tool zonder effectieve spoilers weet ik niet of dat wel zo verstandig is.
- Een ST170 motor zou daarvoor ideaal zijn, maar die zijn niet zo heel veel in Nederland te vinden en je zit met de ECU. Als er iets mist in de kabelboom (volledige auto kabelboom) start de motor niet. Dus daar moet een programmeerbare ECU achter. Dan lopen de kosten ook vrij snel al weer op want de motor zelf kost ook zat.
- 2.0 silvertop is 180pk ook heel goed haalbaar. Maar hier zal ik redelijk veel dingen kant en klaar voor moeten kopen omdat ik ze zelf niet kan maken maar ook hier lopen de kosten snel op bij dit vermogen.
- RS2300 klonk mij wel goed in de oren en na flink wat zoeken, heb je dan rond de 200pk. En dat is zonder upgrades. Mocht dat ooit te weinig vermogen zijn kunnen er altijd nog andere nokkenassen in, ITB, kop flowen, etc

Staar je niet alleen blind op vermogen hoor ik sommige mensen al denken, maar als je meer vermogen kunt krijgen voor minder dan de helft van het geld van een 180pk zetec/duratec, dan is de keuze voor mij gemaakt. Je hebt alleen een RS2000 motor nodig en een Galaxy 2.3 en je hebt alle onderdelen voor 200pk.
Zetec gaat flink wat duurder worden: motor, nokkenassen, drijfstang bouten, ITB/Carb kit, ECU/ontsteking, afstellen op vermogensbank en wellicht ook kop flowen. En ik vergeet vast nog wel genoeg andere dingen

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 11:57 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
ST130 schreef:
Wat is het geschatte vermogen van zo'n combi en welke versnellingsbak ga je gebruiken?

200pk is wat je krijgt met een 'standaard' RS2300 motor. Alleen originele Ford onderdelen dus. Standaard RS2000 cilinderkop etc.
Ik heb nu een gereviseerde RS Turbo S1 versnellingsbak. Hier zit al een sperdifferentieel in dus dit ding is ideaal voor dit vermogen. Ook zou 200pk nog geen probleem moeten zijn voor deze bakken :like: en deze heeft dus ook korte overbrengingen waardoor je sneller optrekt.

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 11:59 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo nov 13, 2011 15:34
Berichten: 1541
Het voordeel van de versnellingsbak herken ik vanuit mn Fiesta Metal. Deze heeft ook kortere overbrengingen t.o.v. van een Fiesta Sport en is dus sneller weg. Is het nog van belang hoeveel km's de blokken gelopen hebben?

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 12:22 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do okt 17, 2013 22:26
Berichten: 851
Woonplaats: Terneuzen
Heb er ook al eens naar zitten kijken een rs2300 te bouwen. Heb nu ook de 1.8 130 pk erin liggen en houd ook veel nieuwe autos goed bij. Zelfs mustangs en de rs500 van de lokale dealer bleef ik goed bij.

Zou graag wat info erover willen zodat ik het in de toekomst misschien ook kan doen :)

_________________
escort f1 1.8 1998 (nr. 341)
escort 1.8 ghia 1997
escort 1.6 1996
ka 1.3 2001
Focus titanium 1.0 2012
Fiesta titanium 1.25 2011


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 12:33 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
Hoe minder kilometers hoe beter denk ik altijd, maar het krijgt natuurlijk wel direct een grote beurt. Nieuwe distributie ketting (oude moet er toch af), waterpomp en pakkingen, dus dan zal het wel wat meevallen met de kmstand denk ik. Ook kan ik overal nog mooi bij om het goed schoon te maken.

@wauters: deze guide ga ik aanhouden met de hoge compressie: http://rs2000-16v.com/newsitefiles/2.3.htm

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 12:43 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
de Piper BH270 sport nokkenassen die in de zetec zaten gaan trouwens de cross in. Hier miste een heel klein hoekje uit op een plek waar het volgens mij niet uit maakt, maar ik wou het risico er niet meer mee nemen. Als dat hoekje er nog wel op zat was de keuze waarschijnlijk toch Zetec 2.0 geworden zodat ze daar weer in konden

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Orion Mk1 andere motor
BerichtGeplaatst: zo nov 13, 2016 13:24 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Gaaf dat je het gaat proberen, deel je ervaringen met veel foto's.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 832 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51 ... 56  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling