Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 18:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1153 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 77  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo aug 12, 2018 20:29 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
doubleD schreef:
balen dat het iedere keer tegen zit met de motor. Ik bewonder je doorzetting vermogen. Waarom een zvh en niet gewoon een 2.0 zetec met injectie?

Ja jammer he... Maar nu moet het helemaal goed komen. :like:

Een ZVH omdat ik nog zoveel onderdelen had. Een nieuwe nokkenas, verstelbare nokkenaspulley, mechanische stoters, een gevlakte kop die precies genoeg gevlakt is. Ik heb een Zetec met injectie zeker overwogen maar dan wilde ik er wel throttle bodies met een standalone ECU + het aanpassen van de uitlaat en nog wat andere dingen. Dat was een stuk duurder gelijk dan een ZVH bouwen... En ongeveer 140/150 pk vind ik genoeg en gaat hij prima mee vooruit denk ik! :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: vr aug 24, 2018 19:59 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
De kop is zo goed als klaar!

Afbeelding


Vorig weekend hebben we de motor gespoten!

Afbeelding

De kleur er op, Subaru Steel Blue. Daar hadden we nog een pot van staan en vond het antraciet van de vorige motor wel mooi. Alleen zit hier een klein beetje blauw doorheen.

Afbeelding

En nog wat blanke lak om het af te maken. In combinatie met wat glitters, net als het vorige blok. :D

Afbeelding

Afbeelding

De lagers zijn er ook

Afbeelding

Afbeelding

En de koppakking en wat andere pakkingen

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: vr aug 24, 2018 20:53 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
ziet er goed uit, wel voldoende montage olie gebruiken als je alles in elkaar gaat zetten. Die kop ziet er erg droog uit. Je wilt niet meteen weer slijtage hebben.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo aug 26, 2018 20:22 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
doubleD schreef:
ziet er goed uit, wel voldoende montage olie gebruiken als je alles in elkaar gaat zetten. Die kop ziet er erg droog uit. Je wilt niet meteen weer slijtage hebben.

Ja klopt. De kop heb ik in elkaar gezet met versnellingsbak olie. Maar ga de nokkenas er nog uithalen en alles met montage olie doen! :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo sep 02, 2018 20:43 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
Ik vond een spijker in m'n band... Maar de band blijft druk houden. Moet ik er dan wat aan doen?

Afbeelding

Voor de rest is er niet veel gebeurd nog met de motor.

Dit begint ergens op te lijken:

Afbeelding

Maar nog niks zit echt vast!

Afgelopen week zijn deze binnen gekomen: 48 DCO SP's! 8-)

Afbeelding

Afbeelding

Ik wacht nu eigenlijk op de laatste onderdelen, dan ga ik de gaten boren in het blok en hoop ik zo door te bouwen! Enige twijfel punt is of de kleppen niet tegen de zuigers aan komen. Dus dat ga ik eerst testen voor ik hem in de auto zet. Dat deed ik vorige keer anders, toen heb ik het blok zonder kop in de auto gezet en later de kop er op gezet. :idea:

Zaterdag heb ik een Corsa opgehaald.. Nee niet zo'n Corsa, maar deze:

Afbeelding

Een oude kuipstoel uit begin 2000... Laatst gebruikt voor in de cross. Hij zat dus overal onder het modder en zand. Veel krassen op de achterkant, en slijtage gaten in de stof.

De stof erafgehaald en in de wasmachine, daarna zag het er een stuk beter uit. Er kwam heel veel bruin water af :P

Afbeelding

Ook het logo werd weer wit

Afbeelding

De stof was op sommige plekken gescheurd maar dat heeft mijn moeder heel mooi gemaakt! Op veel plekken is de stof dun en er zitten hier en daar gaten in van het lassen (denk ik) maar voor een stoel van bijna 20 jaar gaat dat prima :)

De schelp zag er niet uit (modder, krassen) en heb die besloten om op te schuren en te spuiten

Afbeelding

Afbeelding

De foto is erg slecht maar de krassen zijn er in ieder geval uit en hij is mooi glad. Nu alleen nog blanke lak want zo dof vind ik het niet mooi.

Afbeelding

Afbeelding

Deze stoel komt waarschijnlijk in mijn Fiesta zodat ik daar eindelijk ook eens lekker in kan zitten :D


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2018 10:18 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do dec 01, 2016 19:36
Berichten: 91
Woonplaats: Emmeloord
Mooie stoel.
Een goede wasbeurt kan best nog veel doen.
Zolang je hem niet voor wedstrijden gebruikt is er niks aan de hand, de FIA keuring is al een paar jaar verlopen ;)

Antonio.

_________________
Ford 4 life


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: ma sep 03, 2018 18:33 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ik zou de band eraf halen en bij een goed bedrijf laten fixen met een paraplu plug. Deze doen ze van binnen uit, is in mijn ogen veel beter dan een vette veter.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: vr sep 07, 2018 19:51 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
doubleD schreef:
Ik zou de band eraf halen en bij een goed bedrijf laten fixen met een paraplu plug. Deze doen ze van binnen uit, is in mijn ogen veel beter dan een vette veter.

Ok! Thanks! :like:


Kleine update weer:
Ik heb de rest van de onderdelen binnen dus kan nu beginnen met opbouwen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mock-up van de carburateurs op de motor! Ik moet alleen het gasmechanisme in het midden zien te maken. Hoop dat dat lukt anders moet het aan de linker of rechter kant. :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2018 19:36 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
Heb de nieuwe lagers gemonteerd en ben toen gelijk verder gegaan met opbouwen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor is nu zo goed als klaar om weer terug te gaan in de auto. Ik moet de gaten van het vliegwiel uitboren en de kopbouten vast zetten. Dan denk ik dat alles moet gaan draaien...

Tussendoor heb ik ook nog de Sparco stoel gespoten in de blanke lak 8-)

Afbeelding

Een slechte foto, maar de stoel ziet er nu veel beter uit. Klaar om in de Fiesta te zetten!!

Afbeelding

Heb hem even snel in de Escort gezet, maar hou het nog even bij 1 stoel, haha.

Afbeelding

Afbeelding

Voor mijn Fiesta ben ik nog bezig geweest om wat dingen aan te passen. Zo zit er nu een schroefset onder van FK. En heb ik een set ST sideskirts gekocht uit Engeland (was best goedkoop op Ebay dus kon het niet laten). Er zaten maar twee krik kapjes bij dus die heb ik niet eens meegespoten. :lol:
Aan de achterkant zitten de adjusters er niet eens tussen dus lager dan dit gaat niet, maar het staat wel mooi zo vind ik. Misschien nog een keer 15 inch velgen er onder :roll: Ik zou er bijna een aparte thread voor maken haha

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2018 19:50 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
netjes hoor. Ik vind de fiesta ook wel erg mooi. Je ziet ze niet veel in het geel, maar de combinatie met de zwarte velgen is heel geslaagd.

Je hebt wel een heel kort oliefilter gemonteerd op die zvh? Gaat er niks groters op of zou dit voldoende moeten wezen?
En wat voor een pasplaat/spacer heb je gebruikt om de waterpomp en de spanner vast te zetten? Ik dacht dat je gewoon gaten moest tappen in het blok en dat het dan 1 op 1 zou passen?

Nog even doorbijten je bent er bijna.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: za okt 06, 2018 20:08 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
doubleD schreef:
netjes hoor. Ik vind de fiesta ook wel erg mooi. Je ziet ze niet veel in het geel, maar de combinatie met de zwarte velgen is heel geslaagd.

Je hebt wel een heel kort oliefilter gemonteerd op die zvh? Gaat er niks groters op of zou dit voldoende moeten wezen?
En wat voor een pasplaat/spacer heb je gebruikt om de waterpomp en de spanner vast te zetten? Ik dacht dat je gewoon gaten moest tappen in het blok en dat het dan 1 op 1 zou passen?

Nog even doorbijten je bent er bijna.

Thanks! Ik heb lang getwijfeld om de Fiesta te verkopen maar het is toch wel een fijne auto (op de stoelen na) dus hij mag blijven :)

Ik heb op het moment een oliefilter van een Renault 5 Turbo, die zijn heel kort. Ik geloof dat je ook iets van Peugeot kan gebruiken, die zijn wat langer.
Het plaatje heb ik gekocht bij Burton Power, daarvoor kon ik het zelf niet maken... Helaas past het niet 1 op 1 omdat de CVH waterpomp het gat in het blok niet helemaal afsluit. Hierdoor komt de riem wel wat meer naar naar het randje van de pulley op de waterpomp te liggen. Het kan zo net.
Het plaatje zit ook op de plek van de spanrol waardoor die ook dicht op de rand loopt. Ik zou het bovenste stuk van het plaatje er af kunnen halen zodat die meer in het midden zit. Maar ik weet niet of de 4 bouten van de waterpomp genoeg zijn om alles af te dichten?

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo okt 07, 2018 6:00 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di feb 10, 2015 23:53
Berichten: 720
Woonplaats: Ridderkerk
kev1n schreef:
doubleD schreef:
Je hebt wel een heel kort oliefilter gemonteerd op die zvh? Gaat er niks groters op of zou dit voldoende moeten zijn?

Ik heb op het moment een oliefilter van een Renault 5 Turbo, die zijn heel kort. Ik geloof dat je ook iets van Peugeot kan gebruiken, die zijn wat langer.

Ik ben nieuwsgierig naar de reden van dit erg korte oliefilter...... ik denk dat een groter filter beter is..... Die van een zetec silvertop is bijna 2x zo groot als een cvh en past gewoon in jou chassis. ;)

_________________
Escort MK3 Estate 1982
Transit Connect 2019
Escort MK3 1300L 1982
Afbeelding
Estatisch verantwoord!!


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo okt 07, 2018 7:37 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 10, 2011 20:36
Berichten: 102
Ziet er goed uit :like: :D , is het niet zo dat je ook bepaalde kanalen moet dichten waar je koppakking komt te zitten?

en je dopt die voorste carter ventilatie af met het driehoeksplaatje , is het niet beter om hierin een ontluchting in te maken ?

volgens mij heb ik dit wel vaker gezien dat ze toch er toch een ontluchting in maken.

Maar komt er goed uit te zien , alles goed in olieën met versnellingsbak olie wil ook wel , meestal doe ik het gewoon met schone motorolie. nooit geen problemen mee gehad.

denk dat je die oliefilter vervangt omdat hij tegen de aandrijfas aanloopt ,maar de grote van de oliefilter maakt niet zoveel uit om te gebruiken , grotere filter filtert in principe iets meer dan een kleinere . dan vervang je die vaker als je denkt dat het nodig is.

Maar ben benieuwd , leuk project om te volgen :like: :D succes ermee


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo okt 07, 2018 19:08 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di sep 30, 2014 22:33
Berichten: 1156
Woonplaats: Naaldwijk
Ploen schreef:
Ik ben nieuwsgierig naar de reden van dit erg korte oliefilter...... ik denk dat een groter filter beter is..... Die van een zetec silvertop is bijna 2x zo groot als een cvh en past gewoon in jou chassis. ;)

Ik wist niet dat het filter zo klein was eigenlijk... Ik denk dat ik naar een andere op zoek ga bij de volgende olie wissel :)
Rs Turbo interceptor schreef:
Ziet er goed uit :like: :D , is het niet zo dat je ook bepaalde kanalen moet dichten waar je koppakking komt te zitten?

en je dopt die voorste carter ventilatie af met het driehoeksplaatje , is het niet beter om hierin een ontluchting in te maken ?

volgens mij heb ik dit wel vaker gezien dat ze toch er toch een ontluchting in maken.

Maar komt er goed uit te zien , alles goed in olieën met versnellingsbak olie wil ook wel , meestal doe ik het gewoon met schone motorolie. nooit geen problemen mee gehad.

denk dat je die oliefilter vervangt omdat hij tegen de aandrijfas aanloopt ,maar de grote van de oliefilter maakt niet zoveel uit om te gebruiken , grotere filter filtert in principe iets meer dan een kleinere . dan vervang je die vaker als je denkt dat het nodig is.

Maar ben benieuwd , leuk project om te volgen :like: :D succes ermee

Ik heb een koppakking gekocht die ook gelijkt zorgt voor het afdichten van de kanalen.
Over de carterontluchting ben ik nog niet over uit. Ik zie dat heel veel Zetecs in bijvoorbeeld Caterhams ook zo'n plaatje gebruiken. Daarom wil ik dit eerst zo proberen. Als er nu problemen door komen maak ik er een slang aan. :like: :like:

Nog een update van vandaag!
Ondertussen zit de motor weer in de auto!! Op de foto's nog zonder in- en uitlaat, maar die zitten ook weer op. Voor de eerste start zijn nog een paar kleine dingen nodig dus waarschijnlijk kan ik hem volgend weekend voor het eerst starten :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Kevin's XR3i uit 1984 - Sunburst Red
BerichtGeplaatst: zo okt 07, 2018 19:19 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ik zou zeker een groter filter monteren, het verschil tussen min en max op de peilstok is een halve liter olie. Een gemiddeld oliefilter heeft een inhoud tussen de 400 en 600ml, als je dan een klein filter monteert en je oliepeil is wat laag dan zit er wel heel weinig olie in het systeem. Hierdoor kan de olie slecht afkoelen waardoor het heter wordt en minder smeert...


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1153 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75 ... 77  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling