Ik heb regelmatig te maken met auto's die lang stil hebben gestaan en ingevoerd moeten worden.
Beschik zelf helaas niet over groene platen, maar kan ze wel lenen van een bevriende garage.
Een testrit zit er natuurlijk niet altijd in, maar gelukkig is de RDW niet zo ver weg dus gooi ze na een goede check gelijk de weg op richting de RDW, heb je meteen de testrit
Wat ik altijd check voordat ik die 1e spannende rit maak:
Auto op bokjes of op de 2kolommer:
-Speling lagers, kogels, rubbers, stuurinrichting.
-Remleidingen controleren op corrosie of scheuren in flexibele delen.
-Met een hulpje in de auto kijken of de remmen goed aangrijpen en los komen, meestal heb ik het spul al uit elkaar gehad en opgefrist.
-Motorkoeling controleren, net zo lang laten draaien tot de fan aanslaat, de kachel warm wordt en kijken of een eventuele temp meter dan daalt. (wel even bij blijven natuurlijk)
-frisse brandstof in de tank
Als dat alles in orde is ben je in principe good-to-go, de auto zal niet spontaan uit elkaar vallen, tenzij je iets niet goed hebt vastgedraaid natuurlijk
In het begin even rustig rijden, eventuele oppervlakkige roestaanslag op je schijven rustig wegremmen en alles even laten wennen dat t weer in beweging is.
Let wel op dat remverschil soms lastig is te ontdekken vanuit je "handmatige" controle, dus hou daar rekening mee.
Voor de zekerheid donder ik altijd een fles koelvloeistof en olie achterin, voor t geval dat je ontdekt dat ie wat gebruikt.
Van de 10 auto's die ik afgelopen jaar of anderhalf naar de RDW heb gereden heeft 100% het gered, 1 of 2 onderweg wat vloeistoffen bijgevuld.
Nooit rijden zonder kenteken, je kan ongelofelijk in de problemen raken. Kennis van mij zal nog jaren moeten betalen voor een klein dom ongelukje.