Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do jun 20, 2019 7:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2019 14:22 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
Dummy schreef:
Netjes gedaan!
Zou t wel zonde vinden als je een RST sloopt voor een XR3.


de cabrio is natuurlijk van oorsprong gewoon een xr3i met 105pk. Later is er een rs turbo motor ingezet. De body van de cabrio heeft aandacht nodig als je deze zou willen houden. Ik denk dat je nu het meeste laswerk nog onder een skirt setje zou kunnen wegstoppen maar hij heeft eigenlijk 2 nieuwe deuren, achterschermen en stukjes dorpel nodig. Ook de parafan en de voorschermen beginnen.

Voor mij is dit niet te doen, het is te veel werk voor de tijd die ik beschikbaar heb. Ik wil de cabrio technisch goed maken dan kan ik altijd nog besluiten of ik de motor in mijn andere cabrio hang of de auto verkoop. Bij verkoop is het aan de nieuwe eigenaar of hij hem sloopt of gewoon gaat rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2019 15:32 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 547
Woonplaats: ver weg
In dat geval begrijp ik het wel, dacht dat het origineel een RST was.
Dan zou ik de motor lekker zelf houden, misschien ombouwen en deze verkopen met de XR3i motor erin.

_________________
Afbeelding
Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Escort Mk3 1.6 Cabrio 1984 (RIP)|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 Van 1.8D 1989|Tomos S24 70cc 1992


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2019 15:49 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 570
Woonplaats: Eindhoven
Volgens mij is dr nooit een RS turbo cabrio af fabriek geweest

_________________
-Sander

1985 Escort 1.6 L 1982 Escort 1600i 1990 Escort 1.4i CL

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2019 16:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
inderdaad er is nooit een rs versie geweest van de cabrio maar er zijn heel wat rs'en gesloopt om rs cabrio's te maken :mrgreen:

Gisteren voor het eerst een langer stuk met de auto gereden waarbij ik hem ook goed durfde te belasten.

De vorige eigenaar dacht dat de koppakking wellicht slecht was omdat hij warm werd en hij koelvloeistof verloor. De rs wordt inderdaad bij stilstaan snel warm maar de 2 fans kunnen hem prima op temperatuur houden. Wellicht lukt dit niet als er niet genoeg koelvloeistof in het systeem zit.
Ik vermoed dat de kachel radiateur lek is, want deze is afgekoppeld een een van de klemmen hiervan was niet goed aangedraaid waardoor er koelvloeistof lekte. Deze vloeistof druppelde dan precies via de oliepijlstokbuis op het blok.

Daarbij zat er aan de olie pijlstok altijd een klein beetje witte mayo smurrie. Terwijl er in het kleppendeksel helemaal niks te vinden was en een koude olie wissel deed ook niet vermoeden dat er een probleem met de motor zou zijn. mijn vermoeden is dat de auto heel lang stil gestaan heeft, en dat er minimaal water/koelvloeistof lekt langs de pijlstok de motor in omdat deze niet vast in het blok zit. hij komt er niet uit maar je kan hem wel een stukje heen en weer bewegen.

Echter na de rit van gisteren bleek bij thuiskomst het er toch echt op dat de koppakking de geest gegeven had. Het carter ontluchting filter wat direct op het kleppendeksel zit stond helemaal te schuimen, er zat mayo onder de olie vuldop en de olie pijlstok buis zat ook genoeg. Alleen gek genoeg leek het koelvloeistof niveau helemaal niet gezakt te zijn en zat er ook geen overmatige druk in het systeem.

vandaag nogmaals naar de auto gekeken, de smurrie onder de vuldop was weg, in de pijlstokbuis zat nog wel wat alleen het filter was nog goed vies. besloten om een beunhaas carter olie catch can te maken. een cola flesje, het oude filter en een oud stuk slang. de slang wijst naar beneden in de fles en het filter zit erboven. warme dampen worden via het filter afgevoerd en olie of water blijft in de fles.
het zelfde rondje nogmaals gedaan en daarbij nog even een beetje extra gas gegeven en voila, geen smurrie meer. in de cola fles wel wat condens water.

hopelijk komt zo al het vocht uit de olie dan kan ik nogmaals een wissel doen.

voor het ritje
Afbeelding

na het ritje
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2019 9:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
Afgelopen zondag was het eindelijk lekker weer en ik had geen klusjes of afspraken in de voormiddag dus ik dacht "even" de distributie riem van de cabrio te wisselen. Aangezien de plaatjes op dit forum het laten afweten en ik mega zwarte handen had moeten jullie het met een verhaaltje doen zonder foto's.

Vol goede moed krik gepoogd onder de auto te steken maar de auto is zo laag dat ik hem moest optillen aan het voorscherm en dan met mijn voet de krik eronder rollen :D Auto omhoog, pootje onder de A stijl, wiel eraf en binnenscherm eruit. Tijd om te beginnen. Krik met een extra balkje onder de motor, motorsteun los gehaald en zakken maar. Helaas, de motor zakt niet ver genoeg want hij blijft hangen op de dynamo die tegen de sleepoog constructie aan komt. De dynamo hangt helemaal onderaan de motor vanwege de stuurbekrachtigingspomp.
Motor weer terug omhoog, dynamo spanner los gehaald zodat de dynamo omhoog gekanteld kon worden, in hoop dat hij dan net ver genoeg kon zakken zodat het draadeind van de bovenste motorsteun uit het chassis zou zijn zodat ik de motor iets kan opschuiven en de dynamo overal langs zou kunnen. Jammer genoeg werkte dit ook niet, dus weer motor omhoog, dan maar de dynamo verwijderen. Deze blijkt vast te zitten met een stuk draadeind met op beide zijdes locknuts. Het draadeind kan er maar aan 1 kant uit, en daar draait natuurlijk de moer niet van. De custom made bracket om alles op te hangen heeft natuurlijk precies daar waar het draadeind zit een randje zitten waardoor het draadeind met moer er net niet langs schuift. Helaas kan ik er niet bij met de slijptol om de bracket een beetje bij te werken, dus maar besloten het draadeind af te schrijven en het iets te verbuigen zodat het er alsnog uit kon. Nu de dynamo eruit is kan ik de bracket voor dat ik alles terug monteer even bijwerken.
Nu zou er in ieder geval voldoende ruimte moeten wezen om de motor te laten zakken zodat ik eindelijk de krukas pulley eraf kan halen. Maar helaas ondanks dat de motor nu nergens meer op hangt zijn de motor/bak steunen zo sterk dat de motor net niet voldoende kantelt dat de krukas bout onder het chassis uitkomt. Uiteindelijk dus maar besloten om het op de minder fancy manier te doen door de auto in de versnelling te zetten, remmen erop en dan met de hand de krukasbout los draaien. Gelukkig heb ik mijzelf nog niet zo lang geleden een setje extra lange rechte ringsleutels cadeau gedaan. met een sleutel van ruim 40cm heb je tenminste een beetje moment. De bout ging verrassend goed los en na het ontspannen van de stuurbekrachtingpomp konden ook deze riemen los genomen worden. Natuurlijk wilde de krukas pulley er niet meteen af en aan de pulley zelf te zien hebben ze hem bij de vorige wissel zwaar mishandeld. een pulley trekker pastte er niet op omdat de motor niet wil zakken maar na wat WD40 spuiten en met 2 schroevendraaiers achter de pulley een beetje met beleid wiebelen kwam die zonder al te veel problemen alsnog los.

Helaas was dat ook het moment om de spullen te gaan opruimen en aan mijn sociale verplichtingen te gaan voldoen. Dus motor weer omhoog, motorsteunen vastmaken, wiel erop, pootje eronderuit en tot het volgende vrije moment. Nu eerst op zoek naar een nieuwe krukas pulley.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2019 9:37 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 547
Woonplaats: ver weg
Mooi verhaal! Wat een gedoe zeg, wist niet dat de dynamo lager hing als er stuurbekrachtiging op zit.
Hoe maak je de krukaspoelie normaal gezien los dan, als je m niet in de versnelling zet en remt?

_________________
Afbeelding
Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Escort Mk3 1.6 Cabrio 1984 (RIP)|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 Van 1.8D 1989|Tomos S24 70cc 1992


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2019 9:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
Met de luchttol :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2019 20:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
vandaag het klusje maar afgemaakt. Eerst de beugel met de power vijl bij gewerkt zodat de dynamo bout daar niet meer op zou blijven steken, Vervolgens de bout aangepast zodat die langs de 17mm bout gaat waar de bracket mee vast zit aan de motor. Daarna de distributie riem vervangen, en begonnen met alles weer terug te bouwen. Ik heb de krukas pulley toch maar hergebruikt alleen heb ik de achterste riem niet meer terug gemonteerd omdat ik bang was dat de stukken uit de pulley de riem zouden opeten of daardoor de boel zou vast slaan.

Meteen maar even een sloot euro 98 in de tank gekieperd en een uitgebreide testronde gereden. De auto rijdt echt verrassend goed. Ik heb bij aanschaf al meteen een olie wissel gedaan, hierdoor werd het getik van de klepstoters al meteen een stuk minder. Nu ik met de oil catch tank ook nagenoeg al het vocht eruit heb, doe ik nogmaals een wissel wellicht met een engine flush en dan zou dat ook goed moeten wezen.

Binnenkort de beurt even afmaken, nieuwe bougies, klepdekselpakking en brandstof filter liggen al klaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2019 21:00 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 570
Woonplaats: Eindhoven
Heeft ie zonder die achterste riem wel nog voldoende grip?
Mocht je geen originele van Ford kunnen vinden zou je nog kunnen kijken of een bevriende metaalbewerkingszaak er eentje voor je kan afdraaien

_________________
-Sander

1985 Escort 1.6 L 1982 Escort 1600i 1990 Escort 1.4i CL

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2019 11:40 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
Ik denk wel dat het goed gaat, zolang het droog weer blijft en je niet continu naar maximale stuuruitslag gaat komt er relatief weinig kracht op de riem te staan. Als je het netjes wil oplossen moet er eigenlijk een fiesta mk3 bracket gebruikt worden. Daar is de CVH geleverd met stuurbekrachtiging. Op de bracket zelf zit dan ook een punt waar een span of loop rol op gemonteerd kan worden. Je gaat dan ook gebruik maken van een multiriem in plaats van een V-snaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: di maart 05, 2019 16:51 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 6853
Woonplaats: Veluwe
Leuke oplossing zo met dat flesje Cola! Hopelijk heb je nu al het vocht eruit.
Fijn dat hij verder lekker loopt, en gezien de IMG tags weer werken zien we de foto's wel tegemoet :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: wo maart 06, 2019 13:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
De oplossing met de fles lukt volgens mij ook alleen maar met de cola fles. Deze is van harder plastic waardoor die denk ik de warmte beter kan weerstaan. Een spa flesje wordt waarschijnlijk meteen een wokkel.

Ik zal hem binnenkort wel eens wassen en een paar foto's schieten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma apr 01, 2019 19:47 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
Vandaag ook een begin gemaakt met het interieur. Via Niek aan een net kachel bedien setje en de omlijsting om de tellers heen want deze waren in verre staat van ontbinding. Hierdoor moet wel de turbo druk meter ergens anders gemonteerd worden maar waar die nu zat vond ik persoonlijk toch al niet echt een oplossing. Het ziet al weer een stuk beter uit zo.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: do apr 04, 2019 20:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2086
Het beurtje is ook afgemaakt, nieuw bosch brandstof filter en op aanraden van de RS turbo rijders op PassionFord een setje NGK bougies gemonteerd. En ook een oplossing gevonden voor de turbodruk meter, een mooi radio afdekplaatje gevonden met uitsparingen voor 52mm meters.

dit zijn de interieur delen die in de cabrio zaten.
Afbeelding

Met de interieur delen van Niek en het afdekplaatje ziet het er nu zo uit
Afbeelding

Afbeelding

En nog een foto van de 2 monsters samen
Afbeelding

nu valt het pas echt op hoe laag de rs is ten opzichte van de xr3i.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo mei 12, 2019 20:09 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 547
Woonplaats: ver weg
Sinds vorige maand zijn mijn vriendin en ik eigenaar van deze auto.

Sinds mijn cabrio er niet meer is zat ze al te kijken naar een cabrio. Helaas betaal je hier voor een beetje fatsoenlijke Mk4 cabrio al gauw richting de €5000, en de betaalbare varianten was echt 3x niks.
Maar toen zaten we samen hier op het forum te kijken, van het een kwam het ander, al gauw had ik Martijn op de whatsapp en was de auto gekocht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op het begeven van de snelheidsmeter na hield de auto zich in Nederland goed. Redelijk veel rondgetoerd, omdat het plan was om m in Portugal te gaan restaureren, en voor zo'n lange reis wou ik toch een beetje vertrouwen kweken in de auto.

Verder nog zo veel mogelijk onderdelen bij elkaar gesprokkeld, en dankzij de post van Niek in 'Ford op de Sloop' in 1 klap een spoiler, sideskirts en een motorkap kunnen scoren, en omdat de prijs goed was ook de voorbumper maar mee genomen.
Niek schreef:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ja en toen we t eenmaal gekocht hadden moest het nog in de auto natuurlijk... Dakje open, past best!
Afbeelding

Vervolgens de reistassen ingepakt, nog wat gereedschap mee dat ik eigenlijk wel mis in portugal en ik thuis nog had liggen (garagekrik, CO2 lasapparaat), en ja, dan nog die onderdelen... Uiteindelijk de binnenbekleding van het dak losgemaakt en toen paste het allemaal net!

De volgende ochtend vroeg vertrokken naar Portugal. De eerste 6u gingen perfect, 130-140, uitstekend zelfs. Maar toen begon het ineens te stinken... Dus voor de zekerheid maar gestopt op de eerste parkeerplaats (in Frankrijk genoeg gelukkig). De versnellingsbak was gloeiend heet en rookte als een gek. Misschien dat de koppeling ver heen is? Handrem erop, in zn 4, beetje gas, en ja hoor, slipte zonder moeite door. Shit! Nou ja, daar is wel omheen te rijden, we doen het rustig aan, alleen maar snelweg en dan komen we er wel.
Vervolgens nog dik 2u door kunnen rijden, lekker in zn 5, geen probleem. Nou toen kwamen we bij een tolpoortje, en toen ik weg wou rijden begon de versnellingsbak te knarsen en te ratelen! Maar aan de kant gezet op de parkeerplaats. Beetje schakelen, bochtjes maken, ging allemaal prima, maar wat een lawaai! Laten we maar een garagebedrijf op zoeken, op de brug kunnen we beter zien wat er aan de hand is.
Eerste bedrijf "Nieuwe koppeling, €700", dag! Bij het 2e bedrijf ging ie al niet meer in z'n achteruit, en die konden ons ook niet helpen. Bij het 3e bedrijf hadden we nog maar 3 versnellingen over, maar die stuurden ons ook dus. Toen nog maar 2 versnellingen, naar de volgende. "Hier 4 straten verderop zit een jongen, die doet alles!", en dus in de 1e versnelling naar de andere kant van het dorp. Toen we daar aan kwamen konden we niet eens meer ontkoppelen. Remmen, uit, stil, niet meer te verplaatsen.
Nou die jongen ging het wel voor ons regelen. Overal naartoe bellen, niemand had het, het probleem was dat het een RS Turbo was, en daar kon ie niks voor vinden. Ik proberen uit te leggen dat alle Mk4 bakken passen, maar hoeveel frans spreek ik nou? Ja, 'boîte de vitesse', vergeet ik nooit meer! Uiteindelijk had ie er een gevonden aan de andere kant van Frankrijk, kon er overmorgen zijn. En ik maar vol houden dat ie met mij naar de sloop moest rijden, maar "daar had ie al naartoe gebeld". Toen ik ze uiteindelijk om een taxi vroeg, mocht ik de bedrijfsbus mee nemen. Ontzettend aardig van ze. Terug gekomen met een bak van een fiesta-diesel, en de goede man ging meteen aan de slag. Hotelletje op loopafstand en de volgende dag aan het eind van de ochtend waren we weer op weg!

Afbeelding
Afbeelding

Hoewel de koppeling slipte als de turbo op kwam in z'n 5, toch gekozen om de Pyreneeën met een bergpas te nemen, in de lage versnellingen deed ie t immers prima.

Afbeelding
Afbeelding

Nadat we de Pyreneeën hadden doorkruist hebben we bij Pamplona de snelweg op gegaan richting Salamanca. Echter liep de temperatuur van de motor tussen Logroño en Burgos best wel hoog op. Toen we stopten op een parkeerplaats schoot de meter gauw richting het rood en met de motor inmiddels uitgeschakeld begonnen verschillende koppelingen water naar buiten te gooien. Snel al ons drinkwater in het koelvloeistof reservoir gegooid, en er ging bijna 5L in. Na wat onderzoek bleek de radiateur lek te zijn. Bij het volgende tankstation alle spa blauw op gekocht en besloten om in 1x door naar huis te rijden. Vanaf Salamanca moesten we ieder uur stoppen om er dik 2L in te gooien.
We kruisten de grens met Portugal vlak na zonsondergang en met nog 3u rijden te gaan ging het accuspanningslampje branden. En na tien minuten weer uit, en dan af en toe weer aan... En ondertussen koelvloeistof lekken... Man, wat was dat spannend! Rond middernacht waren we in Lissabon, ik ben denk dat ik nog nooit zo blij ben geweest om op mijn bestemming te geraken!

Afbeelding

De vracht uitgeladen

Afbeelding

Nog een foto van de twee samen

Afbeelding

Zoals je op de foto's misschien wel kunt zien is de wagen wel ontzettend roestig, dus moesten we op zoek naar plaatwerk. Een donor cabrio kost ook al gauw €800, door de hoge prijs van de nette versies. Na lang zoeken hebben we echter één kunnen vinden. Die jongen had een Escort gevonden in de loods van zn pa, was begonnen met m te restaureren toen ie er achter kwam dat er helemaal geen papieren bij zaten. Best lullig, maar nu was ie m in onderdelen aan het verkopen, en had ie alleen nog de kas met motor: top!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nou was die jongen, zij het uit verveling of fanatisme, al wel begonnen met allerlei spullen al te demonteren, die ie nog helemaal niet verkocht had. Dit had ie er wel los bij gegeven, maar nou is het nogsteeds wel een puzzel. Voor ik de motor demonteer wil ik wel eerst horen hoe ie loopt. Ook wil ik weten of de radiateur lekvrij is.

Afbeelding

Ondertussen komt er ook een eind in zicht aan de Portugese bureaucratie en kunnen we die roestbak binnenkort eindelijk gaan keuren, en dan kunnen we gaan beginnen terwijl we op de platen wachten!

_________________
Afbeelding
Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Escort Mk3 1.6 Cabrio 1984 (RIP)|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 Van 1.8D 1989|Tomos S24 70cc 1992


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Exabot [Bot] en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling