Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu ma maart 25, 2019 1:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: za jan 05, 2019 14:22 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2014
Dummy schreef:
Netjes gedaan!
Zou t wel zonde vinden als je een RST sloopt voor een XR3.


de cabrio is natuurlijk van oorsprong gewoon een xr3i met 105pk. Later is er een rs turbo motor ingezet. De body van de cabrio heeft aandacht nodig als je deze zou willen houden. Ik denk dat je nu het meeste laswerk nog onder een skirt setje zou kunnen wegstoppen maar hij heeft eigenlijk 2 nieuwe deuren, achterschermen en stukjes dorpel nodig. Ook de parafan en de voorschermen beginnen.

Voor mij is dit niet te doen, het is te veel werk voor de tijd die ik beschikbaar heb. Ik wil de cabrio technisch goed maken dan kan ik altijd nog besluiten of ik de motor in mijn andere cabrio hang of de auto verkoop. Bij verkoop is het aan de nieuwe eigenaar of hij hem sloopt of gewoon gaat rijden.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2019 15:32 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 513
Woonplaats: ver weg
In dat geval begrijp ik het wel, dacht dat het origineel een RST was.
Dan zou ik de motor lekker zelf houden, misschien ombouwen en deze verkopen met de XR3i motor erin.

_________________
Afbeelding
Ford Escort Mk3 1.3 Bravo 1982
Ford Escort Mk3 1.6 Cabrio 1984
Tomos S24 70cc 1992


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2019 15:49 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 456
Woonplaats: Eindhoven
Volgens mij is dr nooit een RS turbo cabrio af fabriek geweest

_________________
-Sander

1990 Escort 1.4i CL
1985 Escort 1.6 L
1982 Escort 1600i

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo jan 06, 2019 16:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2014
inderdaad er is nooit een rs versie geweest van de cabrio maar er zijn heel wat rs'en gesloopt om rs cabrio's te maken :mrgreen:

Gisteren voor het eerst een langer stuk met de auto gereden waarbij ik hem ook goed durfde te belasten.

De vorige eigenaar dacht dat de koppakking wellicht slecht was omdat hij warm werd en hij koelvloeistof verloor. De rs wordt inderdaad bij stilstaan snel warm maar de 2 fans kunnen hem prima op temperatuur houden. Wellicht lukt dit niet als er niet genoeg koelvloeistof in het systeem zit.
Ik vermoed dat de kachel radiateur lek is, want deze is afgekoppeld een een van de klemmen hiervan was niet goed aangedraaid waardoor er koelvloeistof lekte. Deze vloeistof druppelde dan precies via de oliepijlstokbuis op het blok.

Daarbij zat er aan de olie pijlstok altijd een klein beetje witte mayo smurrie. Terwijl er in het kleppendeksel helemaal niks te vinden was en een koude olie wissel deed ook niet vermoeden dat er een probleem met de motor zou zijn. mijn vermoeden is dat de auto heel lang stil gestaan heeft, en dat er minimaal water/koelvloeistof lekt langs de pijlstok de motor in omdat deze niet vast in het blok zit. hij komt er niet uit maar je kan hem wel een stukje heen en weer bewegen.

Echter na de rit van gisteren bleek bij thuiskomst het er toch echt op dat de koppakking de geest gegeven had. Het carter ontluchting filter wat direct op het kleppendeksel zit stond helemaal te schuimen, er zat mayo onder de olie vuldop en de olie pijlstok buis zat ook genoeg. Alleen gek genoeg leek het koelvloeistof niveau helemaal niet gezakt te zijn en zat er ook geen overmatige druk in het systeem.

vandaag nogmaals naar de auto gekeken, de smurrie onder de vuldop was weg, in de pijlstokbuis zat nog wel wat alleen het filter was nog goed vies. besloten om een beunhaas carter olie catch can te maken. een cola flesje, het oude filter en een oud stuk slang. de slang wijst naar beneden in de fles en het filter zit erboven. warme dampen worden via het filter afgevoerd en olie of water blijft in de fles.
het zelfde rondje nogmaals gedaan en daarbij nog even een beetje extra gas gegeven en voila, geen smurrie meer. in de cola fles wel wat condens water.

hopelijk komt zo al het vocht uit de olie dan kan ik nogmaals een wissel doen.

voor het ritje
Afbeelding

na het ritje
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2019 9:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2014
Afgelopen zondag was het eindelijk lekker weer en ik had geen klusjes of afspraken in de voormiddag dus ik dacht "even" de distributie riem van de cabrio te wisselen. Aangezien de plaatjes op dit forum het laten afweten en ik mega zwarte handen had moeten jullie het met een verhaaltje doen zonder foto's.

Vol goede moed krik gepoogd onder de auto te steken maar de auto is zo laag dat ik hem moest optillen aan het voorscherm en dan met mijn voet de krik eronder rollen :D Auto omhoog, pootje onder de A stijl, wiel eraf en binnenscherm eruit. Tijd om te beginnen. Krik met een extra balkje onder de motor, motorsteun los gehaald en zakken maar. Helaas, de motor zakt niet ver genoeg want hij blijft hangen op de dynamo die tegen de sleepoog constructie aan komt. De dynamo hangt helemaal onderaan de motor vanwege de stuurbekrachtigingspomp.
Motor weer terug omhoog, dynamo spanner los gehaald zodat de dynamo omhoog gekanteld kon worden, in hoop dat hij dan net ver genoeg kon zakken zodat het draadeind van de bovenste motorsteun uit het chassis zou zijn zodat ik de motor iets kan opschuiven en de dynamo overal langs zou kunnen. Jammer genoeg werkte dit ook niet, dus weer motor omhoog, dan maar de dynamo verwijderen. Deze blijkt vast te zitten met een stuk draadeind met op beide zijdes locknuts. Het draadeind kan er maar aan 1 kant uit, en daar draait natuurlijk de moer niet van. De custom made bracket om alles op te hangen heeft natuurlijk precies daar waar het draadeind zit een randje zitten waardoor het draadeind met moer er net niet langs schuift. Helaas kan ik er niet bij met de slijptol om de bracket een beetje bij te werken, dus maar besloten het draadeind af te schrijven en het iets te verbuigen zodat het er alsnog uit kon. Nu de dynamo eruit is kan ik de bracket voor dat ik alles terug monteer even bijwerken.
Nu zou er in ieder geval voldoende ruimte moeten wezen om de motor te laten zakken zodat ik eindelijk de krukas pulley eraf kan halen. Maar helaas ondanks dat de motor nu nergens meer op hangt zijn de motor/bak steunen zo sterk dat de motor net niet voldoende kantelt dat de krukas bout onder het chassis uitkomt. Uiteindelijk dus maar besloten om het op de minder fancy manier te doen door de auto in de versnelling te zetten, remmen erop en dan met de hand de krukasbout los draaien. Gelukkig heb ik mijzelf nog niet zo lang geleden een setje extra lange rechte ringsleutels cadeau gedaan. met een sleutel van ruim 40cm heb je tenminste een beetje moment. De bout ging verrassend goed los en na het ontspannen van de stuurbekrachtingpomp konden ook deze riemen los genomen worden. Natuurlijk wilde de krukas pulley er niet meteen af en aan de pulley zelf te zien hebben ze hem bij de vorige wissel zwaar mishandeld. een pulley trekker pastte er niet op omdat de motor niet wil zakken maar na wat WD40 spuiten en met 2 schroevendraaiers achter de pulley een beetje met beleid wiebelen kwam die zonder al te veel problemen alsnog los.

Helaas was dat ook het moment om de spullen te gaan opruimen en aan mijn sociale verplichtingen te gaan voldoen. Dus motor weer omhoog, motorsteunen vastmaken, wiel erop, pootje eronderuit en tot het volgende vrije moment. Nu eerst op zoek naar een nieuwe krukas pulley.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2019 9:37 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 513
Woonplaats: ver weg
Mooi verhaal! Wat een gedoe zeg, wist niet dat de dynamo lager hing als er stuurbekrachtiging op zit.
Hoe maak je de krukaspoelie normaal gezien los dan, als je m niet in de versnelling zet en remt?

_________________
Afbeelding
Ford Escort Mk3 1.3 Bravo 1982
Ford Escort Mk3 1.6 Cabrio 1984
Tomos S24 70cc 1992


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma feb 25, 2019 9:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2014
Met de luchttol :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2019 20:28 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2014
vandaag het klusje maar afgemaakt. Eerst de beugel met de power vijl bij gewerkt zodat de dynamo bout daar niet meer op zou blijven steken, Vervolgens de bout aangepast zodat die langs de 17mm bout gaat waar de bracket mee vast zit aan de motor. Daarna de distributie riem vervangen, en begonnen met alles weer terug te bouwen. Ik heb de krukas pulley toch maar hergebruikt alleen heb ik de achterste riem niet meer terug gemonteerd omdat ik bang was dat de stukken uit de pulley de riem zouden opeten of daardoor de boel zou vast slaan.

Meteen maar even een sloot euro 98 in de tank gekieperd en een uitgebreide testronde gereden. De auto rijdt echt verrassend goed. Ik heb bij aanschaf al meteen een olie wissel gedaan, hierdoor werd het getik van de klepstoters al meteen een stuk minder. Nu ik met de oil catch tank ook nagenoeg al het vocht eruit heb, doe ik nogmaals een wissel wellicht met een engine flush en dan zou dat ook goed moeten wezen.

Binnenkort de beurt even afmaken, nieuwe bougies, klepdekselpakking en brandstof filter liggen al klaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: za maart 02, 2019 21:00 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 456
Woonplaats: Eindhoven
Heeft ie zonder die achterste riem wel nog voldoende grip?
Mocht je geen originele van Ford kunnen vinden zou je nog kunnen kijken of een bevriende metaalbewerkingszaak er eentje voor je kan afdraaien

_________________
-Sander

1990 Escort 1.4i CL
1985 Escort 1.6 L
1982 Escort 1600i

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma maart 04, 2019 11:40 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2014
Ik denk wel dat het goed gaat, zolang het droog weer blijft en je niet continu naar maximale stuuruitslag gaat komt er relatief weinig kracht op de riem te staan. Als je het netjes wil oplossen moet er eigenlijk een fiesta mk3 bracket gebruikt worden. Daar is de CVH geleverd met stuurbekrachtiging. Op de bracket zelf zit dan ook een punt waar een span of loop rol op gemonteerd kan worden. Je gaat dan ook gebruik maken van een multiriem in plaats van een V-snaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: di maart 05, 2019 16:51 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 6778
Woonplaats: Veluwe
Leuke oplossing zo met dat flesje Cola! Hopelijk heb je nu al het vocht eruit.
Fijn dat hij verder lekker loopt, en gezien de IMG tags weer werken zien we de foto's wel tegemoet :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: wo maart 06, 2019 13:35 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2014
De oplossing met de fles lukt volgens mij ook alleen maar met de cola fles. Deze is van harder plastic waardoor die denk ik de warmte beter kan weerstaan. Een spa flesje wordt waarschijnlijk meteen een wokkel.

Ik zal hem binnenkort wel eens wassen en een paar foto's schieten.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling