Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu ma sep 16, 2019 15:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Busje
BerichtGeplaatst: ma jul 22, 2019 19:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 616
Woonplaats: ver weg
Ik heb altijd al een Mk4 busje willen hebben, maar in Nederland nooit kunnen vinden, en daarnaast is diesel ook gewoon onbetaalbaar, maar hier in Portugal duiken ze af en toe nog wel eens op, zo ook deze.
Reed voor een hondenopvang centrum, vies van alle kanten, maar niet bizar veel roest op wat oppervlakkige dingen na.
Motor starte in 1x, en verderest is t allemaal niet zo belangrijk met zon busje, dus maar mee genomen.
APK is hier ook niet zo streng dus echt alles zat met ijzerdraadjes vast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende dag meteen naar de automaterialenzaak, om een beurtje te geven, en ook maar een distributiekit besteld, maar die was er pas na het weekend.
Ook meteen dat gare 13" lichtmetaal vervangen door wat staal dat ik nog had liggen, want de helft was krom, de andere helft miste de centreerringen en 1tje zat er ook maar met 3 bouten vast.

Afbeelding

Nou en dat weekend knapte de distributieriem... Dat is toch niet te geloven... Opgehaald door een sleepauto nog eens 10 jaar ouder dan t busje, dat vindt ik dan wel weer mooi.

Afbeelding
Afbeelding

Maandag distributiesetje bij de automaterialenzaak opgehaald, en ja, dacht, zet m er maar op, verlies er niks mee en wie weet zijn de kleppen e.d. gewoon nog goed. Echter omdat de kleppen wel raken als de motor draait kun je de juiste positie niet terug vinden zonder de nokkenas te verwijderen. Met een blokkeerpin zet je de krukas dan op de juiste stand, deze draai je in de buurt van de dynamo in het blok.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel die kit erop, timing correct, alles piekfijn in orde, zet je met de momentsleutel de nokkenas er weer in, gebeurd dit:

Afbeelding

Nou, toen was ik helemaal klaar met dat blok, en zonder garantie dat de rest van het blok nog goed was na het knappen van de distributieriem maar besloten om een ander blok te halen.

Helaas geen fotos vanwege kapotte telefoon, wachten op een nieuwe...
Nieuwe blok had EGR, snel korte mette mee gemaakt en de spruitstukken over gezet. Vervolgens carter eronder uit, schoongemaakt van binnen, nieuwe pakking, ik bedoel, als je dat blok los op de werkbank hebt kun je het maar beter goed aanpakken, keringen, ook in de bak, alles erop en eraan, helemaal top, nieuw blok erin gehangen, met nieuwe olie en nieuwe distributieset, daar hoef ik jaren niet meer naar om te kijken denk je dan.

Afbeelding

Busje heeft tussen de stoelen en het vrachtruim 2 hekken zitten die je met bouten kunt plaatsen of weg nemen. Een bovenste en een onderste. Echter bij de vorige eigenaar was de hendel om de achterportier te openen af gebroken, en hebben ze het onderste rek met geweld verwijderd. Zonder dat onderste rek glijdt alle vracht zo je rug in als je remt, dus dat wou ik wel gemaakt hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tanken:

Afbeelding
Afbeelding

Maar toen begon ie slecht te lopen en sporen te trekken, en wat bleek, de as van de gashendel lekte.

Afbeelding

Bij het verwijderen van die as brak ie af, dus de distributiepomp maar van het oude blok af gehaald om die erop te zetten.

Afbeelding

Geinstaleerd, opnieuw getimed...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat bleek, deze lekte ook... Maar hij moest toch rijden, dus toch maar mee gaan rijden, maar ratelen dat ie deed! Dus ik bang dat ik iets verkeerd had gedaan. Bij het openen van de motorkap was het probleem gauw gevonden. Controleer altijd of je al je gereedschap hebt! Kan je een ashoes schelen.

Afbeelding

Nou, vervolgens o-ringetje vervangen aan de gashendel, alles top, alles prima, terug in mekaar, start niet meer. Dag ervoor getankt met een merk olie dat in de aanbieding was, dus om uit te sluiten dat dat slechte brandstof was de tank maar leeg laten lopen en 10L diesel erin gedaan.

Afbeelding

Wat bleek, ik had de gashendel op het verkeerde punt gemonteerd, waardoor de uitslag die de gaskabel te weeg bracht zich volledig in een dood gebied bevond. Maar omdat het stationair ook niet afgesteld was duurde dat dagen voordat ik er achter was dat dat dode gebied uberhaupt bestond. Achteraf wel logisch, gezien de gasklep wordt gecontroleerd dmv veren en brandstofdruk.
Maar stationair lopen deed ie nog altijd heel ruw en onregelmatig, en dus gingen de injectoren onder de loep. Vervangen door die uit het oude blok en dat werkte al veel beter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar nogsteeds heel slecht stationair lopen... Ook in versnelling slecht stationair lopen. Beste te vergelijken met een vacuumlek in een benzineauto, die gaat ook bokken in versnelling bij lage toeren.
En omdat dat het gevolg is van ontstekingstiming, dacht ik, ik ga de timing nog eens na lopen (problemen begonnen na vervangen distributiepomp), en daarvoor moet je klepdeksel eraf. En toen zag ik het volgende:

Afbeelding
Afbeelding

Dus ik ga er voor nu maar van uit dat dit het probleem is, en dus van de week maar eens nokkenas vervangen en dan ook gelijk de lagers. Wat een ramp deze auto, maar ik geef niet op!

_________________
Afbeelding
Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Escort Mk3 1.6 Cabrio 1984 (RIP)|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 Van 1.8D 1989|Tomos S24 70cc 1992


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: ma jul 22, 2019 20:07 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2168
oww dat is balen, lijkt die olie zo dun of zit daar meer diesel/frituur in dan je eigenlijk zou willen? Wellicht dat bij je eerdere herstel pogingen er toch iets te veel brandstof is weggelekt langs de zuigerringen? Ook maar even een olie wissel doen als je de nokkenas doet.
Neem je ook meteen de klepstoters mee zodat ze op elkaar in kunnen slijten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: di jul 23, 2019 9:16 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jun 12, 2009 20:10
Berichten: 7950
Woonplaats: IJsselstein
Ik zou er een 1.6 diesel in gooien.

Die zijn gegarandeerd hufterproof

_________________
I'm not weird, I'm a Limited Edition!!!

--------------------------------------------------------------------

Daily Ford Escort 1.6 Diesel 1988


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: do jul 25, 2019 8:49 
Online
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6289
Woonplaats: Twijzel
leuk ding 8-) die blokken kunnen wel wat hebben volgens mij. Bennie heeft al 3 keer een gebroken distributieriem gehad, wel elke keer een of meerdere kleppen krom. Nu met ruim 8 ton op de teller is het blok pas op

_________________
-- Marco
Mk1 Orion 1.8 Zetec
Mk1 Orion 1.6
Mk3 Orion 1.3
Mk5a Escort RS2000
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 21:09 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 616
Woonplaats: ver weg
Ik heb inderdaad de olie gewisseld, en de nokkenas en stoters van het oude blok gepakt. In genummerde zakjes gedaan en in dezelfde volgorde weer terug gezet.

De oude zaten en gleuf in en de 'nieuwe' niet. Hetzelfde geld voor de nokkenaslagers, de nieuwe hadden ook geen gleuf. Ik heb veel moeite gehad om de nokkenaslagers te vinden, maar uiteindelijk voor een Focus Mk1 waren ze nog leverbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen met het verversen van de olie kreeg ik het filter voor geen meter los. Beetje creativiteit kom je er wel.
Afbeelding

Toen nog het dashboard deels uit elkaar gehaald, elektrisch de boel na gekeken, en een radiotje aangelegd. Hele hoop troep tegen gekomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om de sub netjes aan te leggen het interieur ook maar even weg gehaald, kwam wel hele aparte isolatie onderuit. Dan weet je al hoe laat het is, maar dat zien we volgend jaar wel. De ratten hebben er ook goed ingezeten. 3 volle stofzuigerzakken aan troep uit de rechter dorpel gezogen.
Gelukkig met de stoelen eruit wel het tapijt kunnen schoonmaken, dat krijg je ook niet voor elkaar in dat busje. Nu een pioneer DEH09BT met 2 80W luidsprekers en een actieve sub.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen na alle in elkaar gedraaide kabeltjes fatsoenlijk te hebben verbonden deed het dimlicht het nogsteeds niet (ik reed al 2 maanden met stadslicht of grootlicht). Toen het goede relais gevonden, en dat was doorgebrand. En ik dacht, bij een wit oud busje, portugees nog ook, past natuurlijk niets beter dan een kabel direct van de plus van de accu en dan een gestript eind in die zekeringkast gepropt.
Afbeelding
Afbeelding

Achterlicht er ook terug op geplakt, die gekleurde plastic kap was er vanaf. En toprubbertje vervangen.
Afbeelding
Afbeelding

En toen op naar de APK. Nu weer APK tot augustus 2020!
Afbeelding

Had nog een sticker liggen, paar jaar terug op EFE gescoord nog, wat leuke velgjes (je moet hier de originele bandenmaat aanhouden voor de APK), heel ander busje nu.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles in orde, klaar om over een week naar griekenland te rijden.
En toen begon ie stil te vallen en moeilijk te doen. Bleek dat de O-ring van het hoge druk gedeelte van de brandstofinjectiepomp lekte. Prachtig apparaat!
Afbeelding
Afbeelding
Terugslagklepjes naar de injectoren
Afbeelding
De kapotte O-ring:
Afbeelding
De plunjer, die gleuf valt in de nokkenschijf
Afbeelding
De nokkenschijf
Afbeelding
Afbeelding
De nokkenschijf valt in een as met rolletjes
Afbeelding
Deze gasklep valt in een gat in de regulerende ring die over de plunjer schuift
Afbeelding
De plunjer met de poorten
Afbeelding
Afbeelding

Ding in elkaar, werkte weer prima, gelukkig, beter nu dan onderweg.

Vervolgens, een paar dagen later, de avond voor vertrek, knal. Motor abrupt uit. Oh nee... Ik dacht dat de riem weer gebroken was. 'Gelukkig' was alleen de plunjer van de brandstofpomp vastgelopen. Wel zonde. 2 dagen vertraagd en er zat een nieuwe brandstofinjectiepomp op. Was van een Mk5, dus al die sensoren ook afgekoppeld.
Afbeelding
Afbeelding

Voor de honderste keer ondertussen weer die pomp getimed, dus de lockpin van de krukas maar aangepast. Dat ze daar bij de fabrikant niet aan denken...
Afbeelding

Toen alles er weer in, en om de leidingen spanningsloos te monteren zet ik ze boven handvast (aan de injectoren, met de hand), en op de pomp vast gedraaid, volgende leiding, enzovoort, en je voelt m al aankomen... Nou, accu leeggestart, kan zijn dat er lucht in de leidingen zit... Dus een rondje rond het blok aangesleept dan gaat ie misschien wel... En toen zag ik een spoor achter me aan komen, viel het kwartje. Op dat moment reed ik op motorolie, dus ja, was een grote troep.
Afbeelding
Afbeelding
Leidingen vast gezet aan de injectoren, en startte zo.

Ik naar huis gereden, uit gezet, en de radio bleef aan. En niet starten. Terug naar de werkplaats, en snapte er niks van. Vroeger, toen ik nog bij Fokker zat, kon je kiezen of je elektrisch of mechanisch werd opgeleid. Ik was mechanisch, en vandaar ook niks elektrisch geleerd. Nogsteeds een gebrek. Uiteindelijk met hulp van onze forumleden er achter gekomen dat de dynamo kortsluiting maakte, en door het doorverbonden draadje op het instrumentenpaneel bleef er vanalles aan, maar dus, nieuwe dynamo, en gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen 5 dagen vertraging, maar het was gefixed, ik er vandoor, en gelukkig nog voor ik op de snelweg zat liet ik m stil vallen, en wou ie niet meer starten. Aangesleept, en weer naar de werkplaats gereden.
Gemeten, 12.2V, en als ik gas gaf 11.6V... Heel vreemd. Want het klonk niet alsof de riem slipte. Toch maar nieuwe riem gehaald, en toen kwam ik al aan de 12.6V. Maar als ik 4200km rijd, rijdt ik constant hogere toeren, dus zou ie niet opladen, dus moest ik er toch wat aan doen.
Wat bleek, de poelie van de v-snaar zit op de krukaspoelie met een stuk rubber ertussen. En dat was dus gaan slippen. Gelukkig zat die van het oude blok nog goed vast.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen 14V gehaald, en op naar griekenland. Ondertussen 6 dagen vertraging, en dus werd een 10 daagse roadtrip 4 dagen snelweg. 50L aan jerrycans mee, in Salamanca nog zonnebloemolie gehaald, toen weer getankt in Slovenië en in Macedonië. Karretje heeft het goed gehouden, alleen 1 langzaam leeglopende band.
Portugal
Afbeelding
Spanje
Afbeelding
Kroatië
Afbeelding
In Servië nog doorzocht
Afbeelding
Afbeelding

Maar al met al, 4200km in 4 dagen, berg op 65, berg af net aan 130, maar over het algemeen 100. Je moet geen haast hebben, maar het is een zuinig, en achteraf gezien, ook wel een betrouwbaar autotje. Zenuwachtig geweest toch... Zo blij dat ik ben aangekomen. Soms kwam ik echt door delen van de wereld dat ik dacht, 'Als ie er nou mee kapt, ben ik wel serieus de l*l'. Maar we zijn er. :like:

_________________
Afbeelding
Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Escort Mk3 1.6 Cabrio 1984 (RIP)|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 Van 1.8D 1989|Tomos S24 70cc 1992


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 21:55 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 687
Woonplaats: Eindhoven
Die rubberen bevestiging op de pully zal als een harmonische demper werken, maar dan moet ie wel vast blijven zitten :lol:

Mooie zwarte motorruimte zo, ben je wel even mee bezig om die (nooit) schoon te maken!
Gelukkig dat je verder onderweg geen problemen gehad hebt!

_________________
-Sander

1990 Escort 1.4i CL 1982 Escort 1600i 1985 Escort 1.6 L

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 13:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di aug 02, 2016 20:40
Berichten: 71
Respect zeg. Dat je dat aandurct met zon auto


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 22:05 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 3533
Woonplaats: zuidbroek
wat weer een verhaal zeg,je wordt er wel steeds handiger in he
idd ik had het ook niet aan gedurfd :like:


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling