Allereerst maar wat essentiële items aangepakt voor een auto die lang heeft stilgestaan. Nieuwe ruiterwissers, olie, filtertjes, en riemen. Was hard nodig. Bij de 1.6 diesel drijft de V-snaar ook de waterpomp aan, dus een kritiek onderhoudspunt.

Voor het koudestart probleem alle flexibele brandstofleidingen vervangen. In plaats van vieze blauwe rook, komt er nu weer gezonde zwarte rook uit de uitlaat

Het onderstel is ook goed nagelopen. Ondanks bijna 10 jaar stilstand, waren de onderstel rubbers in prima staat, en niet uitgedroogd. Wel zat er speling op zowel de binnenste als de buitenste stuurkogels, dus het hele stuurhuis maar vervangen door een die ik nog had liggen, net zo makkelijk en goedkoper. Daarna later uitlijnen, auto stuurt weer lekker strak.
Tijdens de inspectie van het onderstel deze rare bracket tegen gekomen, iemand enig idee waar dit voor dient? Zit alleen aan de linker kant.

De remmerij is ook goed nagekeken. De kromme enkele schrijven zijn vervangen door dubbele, inclusief klauwen met blokjes waar nog ruim voldoende vlees op zat.

Aan de achterkant was het flexibele stuk remleiding behoorlijk bros, dus dat moet in de toekomst nog eens vervangen worden.

Zo ziet de kuip voor het reservewiel eruit in een Estate, best een leuk ontwerp.

Ook ben ik er achter gekomen dat er al voorbereidingen liggen voor een trekhaak, dat scheelt een hoop boorwerk in de toekomst.

Van het koffertapijt van mijn oude Mondeo, welke veel groter was dan deze, een kofferbaktapijt op maat geknipt.

Ik heb het idee dat de diesel de rpm van de dynamo krijgt, misschien dat deze losse kabel daar iets mee te maken heeft?

Hoofdsteun voor de passagiersstoel.

Het grote probleem voor de APK was echter kentekenplaatverlichting achter. Gelukkig maakt structurele integriteit geen moer uit voor de keuring, dus kon ik een beetje creatief zijn.
Had nog een stuk afval in de vorm van een polyester achterbumper liggen, leek op het eerste gezicht wel te gaan passen, maar uiteindelijk bleek dat de montagepunten niet overeen kwamen. Oké, slijp ik die bouten af en dan met kit ofzo, en wel gewoon de schroefjes in de wielkastrand. Bleek uiteindelijk ook niet te gaan, kwam zo'n 2cm tekort tot de wielkast. Dus toen de hele boel maar aan stukken geslepen, nieuwe gaten in de bumper geboord die overeenkomen met de montagepunten in de carrosserie, 't is goed, nummerplaatverlichting werkt, kan voor de APK. Nu wel nog op zoek naar een Estate bumper, want dit is natuurlijk geen gezicht.

Auto is glansrijk door de APK gekomen, zonder observaties of aanmerkingen!

Nu nog te doen:
-Wiellager linksvoor, klinkt alsof t wiel er ieder moment af kan vallen.
-Flexibele remleiding achter
-Grote schoonmaak!!!
-Zwarte platen
-Cosmetische dingetjes
-Wat roestplekjes aanpakken zodat het niet gaat rotten
-Achterbumper uiteraard
-Toerenteller.
Auto is in ieder geval gekeurd, verzekerd, en belasting betaald, dus volledig waardig voor de openbare weg!