Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr mei 03, 2024 10:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 18:01 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Heeft er iemand hier tips/trucs voor het CO te verlagen.
Vandaag apk gahad en kwam een co gehalte van 12.5 uit :o (mag 3.5 hebben) heel hoog dus. Wel bij een koude motor.
Stationair loopt ie vrij hoog (1500/2000) ook bij warme motor. Is ook heel afwisselend, soms loopt ie netjes 1000rpm.
Bij koud weer loopt hij vaak heel slecht en tijdens rijden stottert de motor heel erg. Stationair blijft dan snel pendelen van 1000 tot 3000 op de teller.

Stappenmotor is vervangen voor een gebruikte maar dit leverde totaal geen verschil op.

Dus als iemand mij kan helpen voor het co te verlagen hoor ik het graag.

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 18:41 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Ik vermoed vacuum lekkage in het inlaat traject.

Maar volgens mij mag jou xr3i maar 0,5 co hebben. De cvh efi versie is volgens mij uitgevoerd met een kat en een lambda sensor. volgens je kenteken heb je ook een 90pk xr3i variant (dat zijn de schone met kat). zie de apk kaart van de rdw voor de maximale waardes. https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocume ... meting.pdf

Als je ervan verzekerd hebt dat je geen vacuum lekkages hebt dan zal het sensoren doormeten worden en de werking van de cat controleren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 18:46 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo mei 04, 2014 11:28
Berichten: 244
co moeten ze ook met warme motor meten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 18:53 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
mee eens dat het co beter zou moeten zijn bij warme motor maar tussen warm en koud zou geen 12% moeten zitten.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 19:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Als het goed is zou deze 102 pk hebben met lambda en kat. De versies zonder kat en lambda hebben 105 pk.
Maar goed.. niet belangrijk nu.
Ga morgen testen op valse lucht met remmenreiniger. Goed warmrijden en nogmaals testen.
Heb morgen wel een nieuwe lambda sensor.

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 20:11 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Rick, wil je even een foto maken van je motorruimte, ik wil even zien hoe de indeling is en wat je eronder hebt liggen.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 20:13 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Volgens je kenteken is het een 65kw uitvoering maar het kan natuurlijk een invoer foutje zijn geweest. Het was al even geleden dat ik gekeken had naar de pk specs van de xr3i maar ik heb ze weer gevonden

de vuile xr3i is een K-jetronic (1 computer) versie zonder kat of lambda en heeft 105pk
de schone xr3i is een KE-jectronic (2 computers) versie met kat en lambda en heeft 90pk (zelfde als de 1.6i)
de laatste xr3i is een EFI (bouwjaar 89-90) versie met kat en lambda en heeft 102pk.

maar voor je max co maakt het niet uit, je mag stationair slechts 0.5% hebben omdat je een kat en lambda hebt. Ik hoop voor je dat de lambda sensor het probleem oplost, is het een wilde gok of heb je gemeten of de lambda ook functioneert (hij moet pendelen tussen 0 en 1 volt dan regelt hij). Het zou ook kunnen dat de computer niet registreert dat de motor opwarmt waardoor die te veel inspuit, dan moet je het zoeken in de tempsensor die voor de ECU is.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 20:18 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Ik heb de laatste versie van 102 pk (1990)

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 20:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Afbeelding

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 20:27 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo apr 18, 2012 9:44
Berichten: 3002
Woonplaats: Stolwijk
Ja staat efi op. Is de 102pk met katalysator. Wist je zelf ook al. Helaas geen ervaring met deze motor, sorry.

_________________
Focus 2.0 2003
RS1600i replica


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: wo okt 28, 2015 20:58 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Lambdasonde heb ik niet gemeten is inderdaad een wilde gok. Maar aangezien dit nog waarschijnlijk zijn eerste lambda is en deze schijnbaar ook vervuild kunnen raken vervang ik hem liever. Heeft nu 2,2 ton op de teller. Katalysator is ook nog origineel ford. De temperatuursensor van de ecu ga ik wel nog proberen te meten.

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2015 9:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Gister goed gezocht naar valse luch en heb niks kunnen vinden, lambdasonde is nog niks aan gedaan. Was een foute levering.
Een temp sensor voor de ecu heb ik ook niets van kunnen vinden. Zitten er 2 op het thermostaathuis waarvan 1 temperatuur klok en de andere van de koelvin.

Heb nu injector reiniger in gebruik en vandaag een paar km gaan rijden zodat die goed zijn werk kan doen. En dan hopen dat het co in orde is

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: zo nov 01, 2015 21:52 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo mei 04, 2014 11:28
Berichten: 244
Tempsensor van de ecu zit midden onder de inlaat, witte stekker.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2015 19:39 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo sep 23, 2015 20:15
Berichten: 544
Woonplaats: Montfort
Vandaag opnieuw co gemeten en bleek perfect te zijn (0.4) beste collega had verkeerd gekeken enbwel bij co2 ipv co :o
Heb wel nog het probleem dat hij vrij lang hoog stationair blijft lopen en stottert af en toe. Na een paar keer flink gas geven loopt die wel op 1000rpm

_________________
- 1982 capri 2,8 injection
- 1988 escort mk4 1.4 (1.6)
- 1987 escort rs turbo
- 2007 focus mk2 ST
- 1985 chevy s10 2,8 v6
- 1986 chevy s10 4,3 v6 (donor)
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: CO veel te hoog
BerichtGeplaatst: ma nov 02, 2015 19:41 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: zo mei 04, 2014 11:28
Berichten: 244
Vervang je MAF sensor eens, ding met vacuum slangetje en een stekker met volgens mij 3 draden.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling