Lynx' RS turbo S2

Plaats hier foto's en projecten van de Escort Mk4. Weet je niet zeker of dat dit wel het juiste type is voor jouw kijk dan HIER
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2505
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Lynxified »

Ondertussen een hele tijd terug heb ik een extra set RS turbo velgen gekocht.
Eentje in de set die al onder de auto zat is namelijk wat krom, ik had geen reservewiel, en deze set was goedkoop.
Ook waren de voorbanden best wel op, dus meteen dat meegenomen.
Het heeft even geduurd, maar die heb ik ondertussen helemaal opgeknapt, en van de 8 velgen die ik heb de beste 5 gekozen.

Gespoten in Stratos silver (volgens 't internet is dat de originele kleur), 2 lagen blanke lak, banden, balanceren, etc.

Afbeelding

Afbeelding

En onder de auto:

Afbeelding

Heb nu ook een volwaardig reservewiel in plaats van 13 inch staal.
De krik wordt normaal via de boutgaten op z'n plek gehouden, maar met lichtmetaal kan dat niet.
Daar is normaal een soort witte cup voor, maar die zijn vrij zeldzaam.
Gelukkig staan er foto's op 't internet, en heb ik een 3dprinter :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Past prima, moet alleen nog even de hoogte verifieren met 'n echte.

Kwam er wel achter dat er water naar binnen lekt in de achterbak.
Heb de achterlichtseals al vervangen, hij lijkt ergens bij waar 't plaatwerk boven de lichten bij elkaar komt te lekken.
Morgen wat sealer op smeren en hopen dat dat 't stopt.
Ik hoef geen zwembad achterin de RS :lol:

Ik heb ook een bonk achterin de ophanging waarvan ik de anti-roll-bar vermoed.
Maakt het geluid alleen als je schuin over een drempel gaat.
Heb daarom de seals van de droplinks vervangen:

Afbeelding

Mocht helaas niet baten, dus denk dat het de rubbers die 'm aan de body zijn dan.
Die waren al nieuw, maar misschien de verkeerde maat of te veel weerstand?
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
berryrst
Forum Lid
Berichten: 61
Lid geworden op: zo dec 08, 2013 16:42

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door berryrst »

Nice
Mooie updates weer.
Ik zie dat je nog steeds een rode bumper hebt trouwens, laat je die spuiten? Of doe je dat ook zelf?

Gr berry
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2505
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Lynxified »

Bumper is nog steeds rood ja, en er ligt ook nog steeds een standaard kap op ipv eentje met RS turbo luchthappers.
Staat op de planning om de hele auto te spuiten, had eigenlijk dit jaar moeten gebeuren, maar toen kwam de mk2 en je weet hoe 't gaat :lol:
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Gebruikersavatar
Niek-V
Senior moderator
Berichten: 6608
Lid geworden op: zo jan 04, 2009 19:59
Locatie: Veluwe

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Niek-V »

Zo'n setje Turbo velgen staat toch wel erg fijn, ik heb ook een setje voor mijn Mk4 laten opknappen.
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2505
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Lynxified »

Afbeelding

Zo is 't altijd wat...
Lekte op de velgrand.
Heb de velg er af getrokken, opgepompt, en met wat zeepwater de lekken gevonden.
Trucje van 't internet besloten te proberen.
Toen op 4 bar gezet, en met 'n rubberen hamer de sidewall een paar goeie klappen gegeven.
Toen waren de lekpunten weg :lol:

Zit er nu weer onder, ben benieuwd of 't daadwerkelijk heeft gewerkt.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Gebruikersavatar
Dummy
Forum Lid
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 15:28
Locatie: ver weg

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Dummy »

Die truc die ken ik, al zet ik m niet op 4 bar. Volgende keer eens proberen, misschien dat ie dan sneller goed is.
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2505
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Lynxified »

En de APK zit er ook weer op, tot 29-01-2026 mag ie de weg weer onveilig maken!
Even de koplampen afstellen en naderhand een vastzittende mistlichtschakelaar fixen, stelt niks voor!
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Hans V
Forum Lid
Berichten: 323
Lid geworden op: ma jul 06, 2015 23:47

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Hans V »

Gefeliciteerd met al die aanpassingen en de APK.
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2505
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Lynxified »

Eindelijk iets gevonden waar ik al lang naar op uitkijk was!

Afbeelding

Nog niet aangesloten, maar dit is wel 'n leuke optie om te hebben straks.
Heb 'm in Finland gevonden :D
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Gebruikersavatar
ray
Forum Lid
Berichten: 6144
Lid geworden op: vr jun 12, 2009 21:10
Locatie: IJsselstein

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door ray »

Stoelverwarming. Lachen
I'm not weird, I'm a Limited Edition!!!

--------------------------------------------------------------------

Ford Mondeo mk3 1.8 station 2003 R.I.P.
Ford Mondeo mk3 2.0 station 2004
Ford Orion mk1 1.6L 1984
Ford Escort mk4 55 Van 1989
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2505
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Lynxified »

Ook hier maar weer 'ns wat aan gedaan!

Eindelijk een 90 spec crossover gevonden via Chris Celis.
Is ooit gepolijst geweest, daarvoor hebben ze de ribben weggehaald.
Komt nog ooit wel eentje die ze wel heeft, maar al veel beter zo.

Zo kreeg ik 'm van Chris:

Afbeelding

En zo kwam ie d'r uit na 't stralen:

Afbeelding

Daarna was 't weg met de slecht passende vroege spec crossover:

Afbeelding

en de vers gestraalde crossover d'r op!

Afbeelding

Ook ondertussen een 25mm hoofdremcilinder bemachtigd.
Is wel eentje met maar 2 ports, dus daar ga ik wat creatief voor moeten doen.
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Gebruikersavatar
ray
Forum Lid
Berichten: 6144
Lid geworden op: vr jun 12, 2009 21:10
Locatie: IJsselstein

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door ray »

Netjes
I'm not weird, I'm a Limited Edition!!!

--------------------------------------------------------------------

Ford Mondeo mk3 1.8 station 2003 R.I.P.
Ford Mondeo mk3 2.0 station 2004
Ford Orion mk1 1.6L 1984
Ford Escort mk4 55 Van 1989
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2505
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Lynxified »

Ondertussen zit de 25mm hoofdremcilinder er in.
Deze 2 T-splitsingen die Ford voor het ABS systeem gebruikte zijn m'n oplossing.
Ik wilde niet alle remleidingen vervangen, dus heb de originele remleidingen met deze samengevoegd.
effectief zat het zo op het ABS systeem ook, moet prima zijn dus.

Afbeelding

Moet er alleen nog wel een keertje een beugeltje voor maken, want nu hangen ze puur aan de schutbordclip.

Afbeelding

De leidingen vanaf de hoofdremcilinder zijn origineel Ford nog, dus tenzij je heel dichtbij kijkt merk je niet dat er wat veranderd is.

Afbeelding

Terwijl de hoofdremcilinder er uit was een reservoirtje helemaal schoongemaakt en opgeknapt, en voor zichtbaarheid met de verfstif de markeringen zwart gemaakt.

Afbeelding

En ik heb ook de stekker op de draadboom omgezet naar het nieuwere 90 spec type.
Die maken veel beter contact en zijn veel makkelijker los te halen.
Geen half werkend handremlichtje meer hier!

Afbeelding

Daarna heb ik een 20-seconden relais ingebouwd.
Dat is een hoog geel relais dat de interieurverlichting 20 seconden na het sluiten van de deur aanhoud.
Als je het contact aanzet onderbreekt ie 'm en gaat ie ook uit als de deur dan dicht is.

Afbeelding

Het relais zit nu met een 3dprinted voet onder het dash naast het brandstofpomprelais!

Afbeelding

electrisch gezien een simpele installatie, 1 draad van de deursensor knip je in, aarde er bij, en 2 12v feeds. die heb ik van de deurvergrendeling en electrische ramen geleend, die stekker zat toevallig op een handige plek :)
Ook gaf het me de mogelijkheid om instapverlichting aan te sluiten, het mk4 dashboard heeft daar namelijk een soort pocket voor.

Afbeelding


Toen ik toch bezig was met de electra heb ik ook meteen de stoelverwarming aangesloten.
Ik wilde het relais op de originele plek hebben, en daar moest ook weer een insert voor geprint worden!

Afbeelding

Ik heb de 2 stekkers die de zekeringkast zelf zitten 'geleend' van een andere kast.
De ene is 12V voor de schakelende kant, de andere, smalle pin is een aarde voor de aansturing van het relais.
Daarna de insert mat zwart gespoten, de draad naar de schakelaar, en de signaaldraad vanaf het contactslot aangesloten.
Overal heb ik de originele kleuren draad gebruikt zoals Ford het affabriek deed.
Er is een plek voor de zekering in je zekeringkast, maar op een RS turbo voed die de ECU.
Ik heb de zekering voor de stoelen daarom maar onder bij het 20-seconden relais gehangen in z'n eigen voetje.

Met het relais er in zit het dan zo:

Afbeelding

De matjes zitten nog niet in de stoelen (zijn nog onderweg), maar de schakelaars zelf doen het in ieder geval vast.

Afbeelding


En dan het laatste werkje, bij Dennis vond ik deze 2 Ghia kaartenbakken.
Ze waren wel gigantisch smerig, maar heb ze toch maar meegenomen.

Afbeelding

Een rondje met HG tapijtreiniger en een borsteltje deed wonderen though!
Hier heb ik de onderste 2x ingespoten, geborsteld en uitgewassen.

Afbeelding

En toen de andere klaar:

Afbeelding

Paar dagjes laten drogen, en toen was het installatietijd:

Afbeelding

Afbeelding

De deurkaarten zelf moet ik eigenlijk nog eens wisselen voor 2 veel nettere die ik heb staan, alleen moet daar de armsteun eerst gerepareerd worden.
Projectje voor 'n ander moment denk ik.
Zo weer even genoeg gedaan wel!
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Gebruikersavatar
Dummy
Forum Lid
Berichten: 1314
Lid geworden op: ma jan 19, 2015 15:28
Locatie: ver weg

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Dummy »

Knap werk hoor!
Veel respect voor het geduld en de nauwkeurigheid waarmee je werkt.
Zelfs de originele kleur draden.
Als ik jou posts lees schaam ik me haast voor mijn eigen werkwijze. :lol:
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989
Gebruikersavatar
Lynxified
Junior moderator
Berichten: 2505
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 4:44

Re: Lynx' RS turbo S2

Bericht door Lynxified »

Dummy schreef: di okt 01, 2024 9:03 Knap werk hoor!
Veel respect voor het geduld en de nauwkeurigheid waarmee je werkt.
Thanks!
Voordeel van een extra draadboom hebben liggen!
Ik had al wat stekkers etc. van de originele 1.4i draadboom gehaald voor de turboboom, dus daar heb ik ook gewoon zo veel mogelijk van de bedrading vandaan :lol:

Ondertussen zit de stoelverwarming er in, Heb 't daar alles op 1 na met de originele kleur zitten, want geel-wit zat niet in m'n donordraadboom haha.
Origineel had Ford de verwarmingspads in serie staan. Ik heb gekozen de mijne parallel te zetten, want in serie zouden mijn after-market units maar 7.5 watt per stuk zijn, ipv de 30 watt die ze in parallel zijn.

Tijd voor de bedrading te trekken!
2 draden, geel-wit en geel-rood vanaf de bestuurders en bijrijders schakelaar respectievelijk, en een aarde draad.
Netjes met electrische tape ingewikkeld zoals 't origineel ook gezeten zou hebben.
Loopt vanaf de schakelaar door de centerconsole, en gaat onder het tapijt bij de handrem,

Afbeelding

Daarna splitst ie af net voor de handrem, onder het tapijt door.

Afbeelding

Dit is nog het originele tapijt van deze auto (niet veel origineels meer over, maar dit wel :lol:)
Daar zitten in het midden net achter de stoel brace een sleufje in het tapijt.
Kan niet anders dan dat de bedrading hier origineel doorheen moet!

Afbeelding

De stoelen hebben ieder 2 pads, 1 onder en 1 boven.
Omdat ik toch de mogelijkheid wilde om ze nog serie zoals origineel te kunnen zetten heb ik dat in de bedrading voorbereid.
Enige wat ik dan hoef te doen is de stekkertjes op de stoelen om te pinnen.
Toen de bedrading lag, de stoelen voorzien van de pads. (geen foto's van, maar je kunt de pads met een klein beetje werk tussen het foam en de stof schuiven, 3 kwartier per stoel als je je tijd neemt)
En de boel er terug in gezet en aangesloten!

Met de stoel rechtop is dit de enige plek waar je iets ziet van de verwarming, de rugleuning's draad is net zichtbaar in een hoekje als je goed kijkt.

Afbeelding

Als je de stoelen vooroverklapt (3deurs dus verplicht voor APK) zit er genoeg lengte in de bedrading om zelfs met de stoelen helemaal op de achterste stand en voorovergeklapt niet strak staat!
Je ziet de draad met het vooroverklappen wel, maar als je de stoel terugvouwt komt ie gewoon terug op z'n originele plek.

Afbeelding

En dan maar de volgende zeldzame optie :lol:
in 1990 werd koplamphoogteregeling verplicht in een aantal landen (oa. Duitsland) maar niet hier.
Mijn auto is een 90' spec, dus toen ik zo'n schakelaar vond heb ik 'm meegenomen.
Heb de verlichting vast LED gemaakt, maar moet de motors nog vinden, dus hoewel 't wel al in m'n dash zit, is het nog niet aangesloten.

Afbeelding

Afbeelding
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo
Plaats reactie