Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu vr apr 19, 2024 7:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 398 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 0:12 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
Er is weer ns wat voortgang, Heb vorige week het onderblok wat opgefrist, alle seals en pakkingen die niet te veel gedoe waren vervangen, alleen de klepsteelrubbers moeten nog.

Afbeelding

De motor had een vliegwiel voor de 200mm koppeling, die sets zijn duur/lastig aan te komen (iig iedere keer dat ik ze zoek), dus besloten een EFI 220mm vliegwiel te gebruiken.
De 220mm koppelingsets zijn om de een of andere reden meer voorkomend, en goedkoper.
Vliegwiel is gestraald, nu weer helemaal netjes dus.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna koppelingsset gemonteerd, bak er op, en klaar om terug de auto in te gaan!

Afbeelding

Ondertussen zit alles weer op zn plek, geen fotos van helaas.
In eerste instantie had de motor moeite om te starten op de CFI van de 1400, maar na even doorstarten wilde ie toch wel.
Klinkt nog meer als een diesel of vrachtwagen :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 8:11 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Is dat nou een klep die zo aan het tikken is? :shock:

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 8:22 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
klepstotter,als ie voorheen niet tikte,dan gaat ie naar een poosje wel ophouden
gebeurt wel vaker,als een motor een poosje stil heeft gestaan,dat er een of twee moeite hebben de draad weer op te pakken :mrgreen:
mooi werk sander :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 15:19 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 10, 2011 20:36
Berichten: 102
super , dat gaat de goede kant op :like: :D

ik zou wel even de vervroeging van de onsteking controleren, doordat je alles van een 1.4 op een 1.6 zet is de vervroeging anders.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 18:55 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
Geen idee hoelang die 1.6 stilgestaan heeft, maar t kan goed zijn dat een aantal stoters een tijdje nodig hadden om op te vullen.
Tijdens de ombouw heeft heb ik de uitlaathanger die bij de katalysator zit tijdelijk los gehad, die zat tijdens het maken van dat filmpje nog niet terug op zn plek.
Gok dat het grootste deel van de scheef hangende uitlaat kwam.

Ondertussen klinkt de motor al stukken beter, al loopt ie nog niet geweldig. Ik vermoed dat een van de sensors niet helemaal lekker zal zitten ofzo.

Rs Turbo interceptor schreef:
super , dat gaat de goede kant op :like: :D

ik zou wel even de vervroeging van de onsteking controleren, doordat je alles van een 1.4 op een 1.6 zet is de vervroeging anders.


Enige indicatie hoe ver ik m zou moeten verstellen? ik geloof dat ie met de huidige ontsteking uitgaat van 12 graden, t zelfde als de 1.6 zou moeten hebben.

Afbeelding

Stukje mee gereden ondertussen, maar krijg vooralsnog een hoop backfires. Auto voelt alsof de computer m in een noodloop zet.
Sporing is ook nog vreselijk, maar niet onveilig.

Genoeg te doen nog dus!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 21:15 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4068
Woonplaats: zuidbroek
verdraai zelf de ontsteking zover dat ie netjes loopt,eventueel bijstellen aan de carburateur,co schroef,begin altijd bij de basis afstelling
helemaal in draaien(niet te vast draaien,anders beschadigd de conische kant)dan 2,5 slag open draaien en vandaar uit,verder open of dicht
ook hierbij gebruik in de beide dingen die op de zijkant van mijn hoofd zitten,in de volksmond ook wel oren genoemd :lol:
gewoon op gevoel,controleer nadien wel eens met de lamp,maar staat bijna altijd goed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 21:51 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 10, 2011 20:36
Berichten: 102
inderdaad , je kan op gevoel het wel redelijk afstellen , de backfires komen door een verkeerd onstekingstijdstip. draai de 2 boutjes 10mm los en draai de verdeler naar schutbord kant toe , en door het gas geven kun je vernemen dat de motor het makkelijker op zijn toeren komt en de backfires minder worden .


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 21:53 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 10, 2011 20:36
Berichten: 102
nee , de onstekingstijdstip van een 1.4 en 1.6 is anders , beide motoren worden ook anders vervroegd door een computer

je kunt ze beide op 12 graden zetten , kun je zien dat je de verdeler aardig verder gaat schuiven dan dat hij op de 1.4 motor zit . ik vermoed dat je die aardig helemaal rechts in de hoek gaat leggen om die 12 graden te krijgen .

ik heb bij mijn broer een 1.6 cvh in de escort gebouwd met de ontsteking van de 1.4 was geen doen . ik heb er een 105pk xr3i ontsteking opgezet zonder computers en kastjes , en die kon ik goed afstellen.

daarbij heb jij de monopoint injectie gebruikt op die 1.6 nu. als ik jou was , het is wat meer werk . maar ik maakte er een XR3i van , kabelboom , benzinetank met pomp , injectiespullen . en dan goed afstellen, heb je kanon

of nog simpeler, injectie eraf en carburateur erop , maar dan moet je de pomp in je tank via een relair aansturen en een retour klep ertussen zodat je vlotters niet overstromen .


Laatst bijgewerkt door Rs Turbo interceptor op zo dec 22, 2019 22:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 21:55 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
jelte schreef:
verdraai zelf de ontsteking zover dat ie netjes loopt,eventueel bijstellen aan de carburateur,co schroef,begin altijd bij de basis afstelling
helemaal in draaien(niet te vast draaien,anders beschadigd de conische kant)dan 2,5 slag open draaien en vandaar uit,verder open of dicht
ook hierbij gebruik in de beide dingen die op de zijkant van mijn hoofd zitten,in de volksmond ook wel oren genoemd :lol:
gewoon op gevoel,controleer nadien wel eens met de lamp,maar staat bijna altijd goed


Carburateur? die heb ik niet op deze auto :lol:

Ik heb de boekjes nog eens nagekeken, sensors nagelopen, timing ongeveer 2 graden vervroegd, computer opnieuw ingeleerd.
Testritje gemaakt, sporing nog steeds waardeloos, maar de motor doet t nu prachtig. loopt soepel, trekt goed op, kortom, uitlijnen, en ik ben tevreden!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: zo dec 22, 2019 22:01 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 10, 2011 20:36
Berichten: 102
nou dan is het in elk geval de onsteking haha , beter dat hij wel goed loopt verder


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2019 15:31 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Top!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2019 18:28 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
Uitgelijnd, Rijd prachtig, maar ik ben nog niet helemaal tevreden!

De motor tikt nog steeds, veel minder dan eerst, maar gok dat er nog een klepstoter is die niet helemaal goed volloopt.
Af en toe houd ie nog even in, en soms stottert de motor nog. kan een kwestie van timing zijn.

De stoters ga ik nakijken, misschien met schoonmaken te fixen, misschien moeten dr andere in. we zullen zien!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2019 18:46 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Respect...
Wat een werk..
Wou dat ik het kon..
Die XR3I cabrio velgen staan er goed onder..
Heb je die laten polijsten..?
Wat kost dat ..?
Mijnes hebben een kras omdat ik, dom, een wiel onder de balk deed ( voor de zekerheid ) toen ik eronder moest liggen..
Had nog geen garage..
Dom..Voorkant op de grond.. Dus kras..

Wel een vraag..
Die Ab bij Schiphol..?
Is dat een handelaar ..?
Vlak bij mij..
En Goumans zit in Lelystad, toch?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2019 18:59 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2201
johnny winter schreef:
Respect...
Wat een werk..
Wou dat ik het kon..


Heb je 2 armen en een gereedschapskist?
veel meer heb je echt niet nodig!
(al is het hebben van vrienden met een motortakel wel handig)

johnny winter schreef:
Die XR3I cabrio velgen staan er goed onder..
Heb je die laten polijsten..?
Wat kost dat ..?
Mijnes hebben een kras omdat ik, dom, een wiel onder de balk deed ( voor de zekerheid ) toen ik eronder moest liggen..


Niet gepolijst, velgen waren best wel heel erg op, maar wel recht.
Heb ze met de hand geschuurd en gespoten met action velgen zilver lak.
zou ze eigenlijk nog eens overnieuw moeten doen, maar kost tijd en moeite die ik dr momenteel niet voor over heb.

johnny winter schreef:
Wel een vraag..
Die Ab bij Schiphol..?
Is dat een handelaar ..?
Vlak bij mij..
En Goumans zit in Lelystad, toch?


Ab is degene waar ik de velgen opgehaald heb, eerste en laatste keer dat ik m ooit gezien heb.
Dennis goumans zit bij Nijmegen in de buurt, Cuijk om precies te zijn.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2019 19:04 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Ab is geen handelaar. Ab heeft vroeger een Ford sloperij gehad in de omgeving van Amsterdam. Al zo lang als ik Ab ken verhuurd die ford Sierra's voor race cursussen. Hij werkt daarnaast volgens mij bij de Ford dealer.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 398 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling