Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 19:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 398 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 27  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2019 19:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
Dank voor de informatie..
Cuijk is weer niet in de buurt..
Hmm..Bij Ford werken..Kan nooit kwaad..Weet ie heel veel..
Ok..Ford dealer daar in de buurt..
Ga ik wel zoeken..
Weet je een achternaam..?
Anders kom ik er wel met deze info..
Altijd leuk om een Prof te leren kennen..
Bedankt, Jongens..

ps
Kan alleen maar Amstelveen of Hoofdorp zijn.. Als het een Ford Dealer is..
Da's 10/15 km's..
In Hoofdorp zitten al die sloperijen.. Wel 40..
Ja , ik ken ze wel..
Dat heet de Nieuwe Liede ..
Kan je alles krijgen..
Maar voor ons zijn ze aardig.. 8-) Wij zijn Amsterdammers..


Laatst bijgewerkt door johnny winter op di dec 24, 2019 1:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2019 19:48 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Hij zat inderdaad op de Liede, maar dat is denk ik zeker 15 tot 20 jaar geleden. De liede ligt trouwens niet in hoofddorp maar in Vijfhuizen.
Ik weet niet wat je van Ab wilt maar ik denk dat die het wat te druk heeft voor gewoon een praatje. Maar als je een half dagje een race auto wilt huren om te gaan scheuren op Zandvoort kan je altijd eens contact met hem opnemen. Als die wat te koop heeft dan post die het meestal wel in de ford gerelateerde Facebook verkoophoeken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: ma dec 23, 2019 20:31 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 26, 2015 21:23
Berichten: 1423
OK ..
Hoofdorp/Vijfhuizen..Weet ik veel..Kom uit Amsterdam..Is omringd door dorpjes met allemaal namen..
Zunderdorp..Stompetoren..Etc..
Ben niet perse op zoek naar Ab..
Maar ( dank voor de info) racen op Zandvoort..??
Waarom niet..??
Ik heb Formule Vee ( race auto's met een 1600 VW motor) gereden ( Zandvoort circuit) daar toen ik nog jong was..( 40 jaar geleden)
een dagje racen is wel leuk..
Misschien kom ik 'm wel tegen..


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: di dec 24, 2019 21:02 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Fototje van het uitlijnen nog:
Afbeelding

Sporing van te voren zelf op de gok afgesteld, totale sporing zat op -43mm :oops:
Nu netjes op een totale sporing van -1,8mm.

Verder vandaag weer wat werk verzet:
klepsteelseals vervangen, ouden waren helemaal op.
Meteen een kijkje genomen naar de tikkende stoters en nokkenas.

Afbeelding

De nokkenas was flink versleten, opvallend genoeg meer op cilinder 3 en 4 dan op de andere 2.
vooral de uitlaatnok van cilinder 4 was ver weg.
Nu de rode de snelle nokkenas heeft had ik die oude as nog over, dus die zit nu in deze.
stoters ook overgezet, de originele waren niet heel gezond meer.
Weg is het tikken, en de testrit is vele malen soepeler!

Compressie gemeten, netjes tussen de 10 en 11 bar op alle cilinders.

Echter:
Ik zie bubbels opkomen in mijn koelreservoir.
Ik hoop dat het een grote luchtbel is die langzaam weggepompt wordt, maar ik vrees dat het een lekkende koppakking is.
Geen witte rook (ouwe paus nog niet dood), geen mayo op de oliedop of aan de peilstok.
Mocht t toch de koppakking zijn heb ik alles liggen om m te wisselen, middagje werk.

T houd je van de straat zo :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2019 11:48 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Mooi dat t met de nokkenas opgelost is. Dat is t voordeel van meerdere van dezelfde auto hebben, er is altijd voorraad! Goed bezig.

Hopen dat de koppakking goed is, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2019 18:38 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
:lol: hoe hou je de kleppen gesloten,als je de veren los maakt
zet zelf altijd druk op de cilinder,zodat ie niet naar beneden valt
makkelijk tooltje,maar draai hem niet te strak,anders kun je het stottergat beschadigen :roll:
heb die verlaagde groene mk3 ook eens zelf op het oog afgesteld,maar zat er ook behoorlijk naast
was niet mee te rijden,nou ja tot de uitlijnboer met 2 handen aan het stuur,iedere bocht het gevoel hebben alsof ie van achteren uitbrak :mrgreen:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: wo dec 25, 2019 20:58 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: ma jan 10, 2011 20:36
Berichten: 102
welke uitlijnboer was dat dan jelte ? ben wel nieuwsgierig :roll: :lol:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: do dec 26, 2019 0:01 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
jelte schreef:
:lol: hoe hou je de kleppen gesloten,als je de veren los maakt
zet zelf altijd druk op de cilinder,zodat ie niet naar beneden valt
makkelijk tooltje,maar draai hem niet te strak,anders kun je het stottergat beschadigen :roll:


Ik zet de motor op top dead center voor de kleppen die ik aanpak.
daarna de tool er op, en aandraaien tot je een zachte 'plink' hoort van de veersteel die uit de veerhoed los komt.
magneetje op telescoopstok dr bij om de halve maantjes dr uit te vissen, tool er af, en door de zuiger die op tdc staat voorkom je dat de klep in de motor kan vallen.
Minder gedoe dan met luchtdruk, en werkt in mijn ervaring heel goed.
Hoeft de tool ook niet volledig aan te draaien om de klep los te maken gelukkig.

Eerste keer dat ik de echte tool gebruikt heb, voorheen had ik gewoon een 6mm dik stuk staal met 2 goed uitgemeten gaten er in :lol:

jelte schreef:
heb die verlaagde groene mk3 ook eens zelf op het oog afgesteld,maar zat er ook behoorlijk naast
was niet mee te rijden,nou ja tot de uitlijnboer met 2 handen aan het stuur,iedere bocht het gevoel hebben alsof ie van achteren uitbrak :mrgreen:


Qua uitlijnen: liever te veel uitspoor dan een klein beetje toespoor.
met mn eerste afstelling had ik toespoor, dan trekt de auto zichzelf de bochten in.
je hoort ongeveer -2mm uitspoor te hebben.
Als je te veel uitspoor hebt wordt de auto wat onrustig en springerig op kleine hobbels en gaten in de weg.

liever een onrustige en stuiteren auto dan eentje die zichzelf de berm in stuurt bij een klein tikje op t stuur :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: do dec 26, 2019 0:06 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Dummy schreef:
Mooi dat t met de nokkenas opgelost is. Dat is t voordeel van meerdere van dezelfde auto hebben, er is altijd voorraad! Goed bezig.

Hopen dat de koppakking goed is, daar zit natuurlijk niemand op te wachten.


Ik heb zowel de koppakking als de kopbouten nog liggen.
Ben tot de conclusie gekomen dat het toch wel een lekkende koppakking moet zijn, dus ik ga m gewoon vervangen, is als t mee zit een ochtendje werk.
Ik denk dat ik de kop kan trekken met alleen de tijdriem, wat koelslangen en de uitlaat los te maken, hoeft niks voor te stellen!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.4i CL
BerichtGeplaatst: do dec 26, 2019 19:57 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Vandaag bij gebrek aan kerstverplichtingen toch maar even de kop getrokken, vlakheid van de kop gemeten, was prima.
Ook in de cilinderwanden waren de hoonsporen nog duidelijk zichtbaar.

Afbeelding

De ouwe koppakking had een paar puntjes waar ie mogelijk zn uitlaatgassen naar het koelsysteem kon gooien.
ondertussen de auto alweer helemaal in elkaar zitten, loopt weer prachtig, en ondanks een verloren uurtje door een te strak afgestelde gaskabels, allemaal soepel en probleemloos verlopen!

Auto loop nu prachtig 950 a 1000 rpm stationair, trekt goed op, houd continue snelheden lekker aan.

Ik heb nog een EFI uitlaatspruitstuk met downpipe liggen, en een decat-pijp.
Dat zou m een betere uitlaatflow moeten geven, en misschien nog wat extra herrie ook!
Wil de uitlaat dan wel het voorste deel inwikkelen met hetzelfde fiberglass wrap die de groene ook heeft, motorruimtetemperaturen wat omlaag houden.
wordt ie hopelijk nog iets vlotter!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.6i CL
BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2019 14:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Lekker he dat simpele spul. wel mazzel dat je hem niet hoefde te laten vlakken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.6i CL
BerichtGeplaatst: vr dec 27, 2019 14:46 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
T viel me heel erg mee hoe snel ik de kop er af had :lol:

Zit nog wel te denken om m om te bouwen naar een XR3i, de motor heeft ie al, en een deel van de onderdelen heb ik nog liggen.
Eg. Plenum, gasklep, luchtfilterbak, injector-plaat.
Mis eigenlijk alleen het draadharnas, Extraluchtschuif, WUR, spinnekop, 2 injectors en brandstofleidingen.

Misschien in de toekomst nog eens omleggen :D

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.6i CL
BerichtGeplaatst: za jan 18, 2020 17:02 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Ik had bij het verwijderen van t heatshield van de uitlaat gespot dat die aan het scheuren was.
Daarom een EFI spruitstuk en downpipe gevonden, nieuwe Lambdasonde (moet iedere 100k ongeveer, maar 75k te veel gedaan :lol:)
Bij de uitlaat die ik voor de rode kocht zat ook een Kat-delete pijp, dus die komt dr ook meteen mooi onder.
Is weer een ding minder wat kapot kan, scheelt gewicht, en geeft een betere flow :D

En aangezien ik nog heatwrap over had, ook maar meteen ingewikkeld gemaakt.

Afbeelding

Nu nog eens de tijd en zin vinden om t onder de auto te hangen :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.6i CL
BerichtGeplaatst: zo jan 19, 2020 8:53 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
:like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Lynx' Mk4 1.6i CL
BerichtGeplaatst: di jan 21, 2020 10:54 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Nog geen zin gehad om de uitlaat te installeren, maar de 29e zou de APK verlopen, dus daar toch maar eens even wat aan gedaan:
T was vanochtend flink koud, en de accu had er niet zo heel veel zin in, dus na de electricteit van de groene af te tappen naar de apk gereden.
Afbeelding

En netjes er doorheen zonder opmerkingen!
Lekker 2 jaar apk weer, dus hoef ik me in 2022 er pas weer zorgen over te maken.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 398 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 27  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling