Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Lynx' RS turbo S2
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=7&t=11784
Pagina 23 van 27

Auteur:  Lynxified [ wo dec 22, 2021 14:49 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Ondertussen staat d'r n goeie 2500km op de teller, inloopolie is d'r af, en 't rijd goed!
helaas wel betrokken geweest bij een kettingbotsing, waarbij de voorbumper en motorkap helaas beschadigd zijn.
Ik had m'n originele kap nog liggen en een andere 90-spec bumper, dus die zitten er voor nu maar op...

Ook een setje RS turbo velgen bemachtigd. die zijn gespoten en zitten er nu onder.
Zou een foto d'r bij zetten, maar IMGUR weigert dienst, dus die komt later wel.

Vanaf vandaag na een steekproef ook weer ruim 2 jaar APK d'r op, alleen 2 stadslichtjes en afstellen van de handremkabel was nodig.

Auteur:  doubleD [ wo dec 22, 2021 17:47 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Achter geen schade of was je de laatste in de rij? Blijft klote als het gebeurd. Gelukkig is het te repareren.

Auteur:  Lynxified [ wo dec 22, 2021 17:51 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Helaas de achterste, al scheelde dat volgens mij millimeters....

Een Escort heeft goede remmen, maar tegen de noodremmen van een moderne auto kan ie helaas niet op.
Fileverkeer en net weer op gang ter hoogte van een oprit op de snelweg.
Ik zat naar mijn idee niet te dicht er op, maar het was gelukkig een relatief lichte tik.
Tegenwoordig houd ik uit voorzorg meer dan 2x zo veel ruimte indien mogelijk :lol:

Auteur:  xaverio1957 [ do dec 23, 2021 4:04 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Het belangrijkste is, dat je gezond bent gebleven bij de botsing,
ook top, APK voor 2 jaar, gefeliciteerd.

Auteur:  Lynxified [ zo feb 13, 2022 19:17 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Als je een short shift mechanisme 3dprint: PETG is geen geweldig materiaal er voor helaas.
ABS is een stuk beter, daar ga ik 't opnieuw in printen, en dan kijken hoe 't volhoud :lol:

Afbeelding

Ook de bougies getrokken, want ik had 't idee dat ie rijk liep.

Afbeelding

Doet ie zo te zien ook, ik heb 't stationair mengsel opnieuw gesteld, maar hij loopt toch nog te rijk.
Binnenkort maar 'ns de boost omhoog gooien en de rollerbank op, dan is 't dan wel af te stellen.
Mis daarvoor alleen nog de onbegrensde ECU, want ik geloof niet dat degene die ie nu heeft dat is.

Ook van Kevin een set achterbakbekleding (van een mk3, dat wel) overgenomen, en meteen gemonteerd.
Binnenkort de kappen die over de schokbrekers vallen nog even printen wel.

Afbeelding

Ik heb ook zijn Recaro's overgenomen omdat die netter zijn dan wat er nu in zit, die hebben oa. 2 brandgaatjes.
Die moeten d'r nog in, en dan gaat de huidige set de verkoop in.

Auteur:  Lynxified [ di feb 15, 2022 22:09 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Vandaag de Recaros omgezet.

Afbeelding

Toen ze d'r eenmaal beide in zaten bleek alleen wel dat 't 2 bijrijderskanten waren :s
Dat is voor de vooroverklaphendels geen issue, die zitten immers aan beide kanten.
Voor de rugleuningverstelling echter wel, want die zit dan aan de kant van de deur, waardoor die open moet om de boel te kunnen verstellen.
Kijkend naar hoe het mechanisme in elkaar zit zou het met wat lomp geweld op de klinknagels misschien mogelijk zijn om het mechanisme om te bouwen.
Ik heb gekozen voor de iets priegeligere (maar nettere) manier, van de rugleuning van m'n ouwe bestuurdersstoel gebruiken.

Beide rugleuningen ontdaan van hun stof en vulling, de leuningen verwisseld, en netjes terug in elkaar gezet.
Helemaal top, nu kan ik de stoel daadwerkelijk stellen zonder dat de deur open moet!

Afbeelding

Auteur:  Lynxified [ ma apr 04, 2022 22:10 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Terwijl we bij Edwin waren ook meteen 'n full size front mount intercooler meegenomen.
Al zou ie als topmount ook nog wel werken :lol:

Afbeelding

Het was alleen de intercooler, de siliconen bochten en verbindingen, en de brackets zaten er niet bij.
Die maken dan maar gewoon zelf uit een strip 40mm breed alu, stelt niks voor.
Ik wil de verstralers d'r op houden, dus zal wat puzzelen worden.
Het is effectiever om de ventilator op de radiator te hebben ipv op de intercooler.
De originele ventilator is waarschijnlijk te hoog om het passend te maken.
De intercooler zal ook de flow wat verminderen, dus het plan is twee 225mm slimline ventilatoren te plaatsen.

Als dat werkt ziet 't er straks hopelijk zo uit:

Afbeelding

Overweeg ook om een turbo cooler toe te voegen, dat schijnt snel 5 tot 10 graden te schelen.

Auteur:  Escort [ di apr 05, 2022 15:12 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Wow echt gaaf projectje dit en nice met de 3d print!

Auteur:  Lynxified [ za apr 09, 2022 18:53 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Ergens deze week de ventilators gevonden en opgehaald, twee 225mm slimline ventilators van SPAL.
Meteen begonnen met uitpassen en meten op de originele radiator.
De strip alu die ik gebruikt heb voor de intercooler mounten had nog genoeg materiaal over om een paar brackets mee te fabriceren.

Afbeelding

Zag er allemaal prachtig uit, maar dan plaats je 't op de alu radiator in de auto, en kom je d'r achter dat de 2 gaten net op 'n andere plek zitten.
met 'n hoop gevloek en wat gepast geweld 1 beugeltje moeten aanpassen, en nu zit 't zo!

Afbeelding


Ik heb de punten die het verste naar voren kwamen voorzien van een felt plakkertje, als de intercooler er dan tegenaankomt levert dat hopelijk geen slijtage van het alu op.

Daarna heb ik de originele intercooler uitgebouwd, en een set brackets gemaakt om de radiator op z'n plek te houden.
Eentje boven, simuleerd de pen die bovenop de intercooler zit.
Staal, 2 gelaste moertjes, en een gelaste pin.
Deze bracket houd de naar voor/achter beweging onder controle.

Afbeelding

En eentje onder.
met een M8 rivnut, en de originele bout+rubbers, plus 2 aluminium brackets.
Deze bracket houd de de radiator op de juiste hoogte.
Had de bout liever verder naar achter gehad, maar door hoe de body in elkaar zit is dat geen optie.

Afbeelding

Dan kan de intercooler gepast worden.
Hij zal helaas verder naar voren moeten dan ik had gehoopt, dus geen verstralertjes meer voor de RS.
(tenzij ik d'r een custom beugel voor maak uiteraard :lol: )

Afbeelding

Dan kan de bumper er op als test.
Erg krap, maar het past wel.
Ik ga de bumper waarschijnlijk het schuim uithollen om de airflow te verbeteren.
Zou een open mond bumper kunnen maken, maar dat vind ik persoonlijk niet echt mooi.

Afbeelding

Dan kunnen we puzzelen met de slangen.
Ik had nog een extra onderste turboslang, die ik doormidden geknipt had om er een blow off valve in te steken.
Die dienen nu als de 90 graden hoekstukken. Ga ik misschien nog vervangen, ze lopen me wat krap langs de body af.
Ben bang dat ze daardoor over tijd misschien doorslijten.

Afbeelding

De onderste slang is nu volledig aangesloten, originele turboslang naar een T-stuk voor de blowoff, en dan 90 graden de intercooler in.
De bovenste slang moet ik nog een buis hebben (dia. 50mm, 100cm lang, 30-45 graden bochtje d'r in), en 2 slangklemmen.
En ik moet een verloopstuk maken van draadboom naar de ventilators. (of de stekker van de ventilators omsteken)
Dan kunnen we gaan zien of ik nu koelproblemen ga hebben :lol:
Gelukkig is alles zo terug om te bouwen naar stock. enige wat je dan overhoud is de rivnut voor de onderste radiatorbracket.

ondertussen ook een -31 actuator klaarliggen, nu nog een onbegrensde ECU vinden.

Auteur:  Joris1505 [ zo apr 10, 2022 17:23 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

:like: Gaaf Sander! Lekker bezig weer zie ik

Auteur:  Lynxified [ zo mei 01, 2022 17:17 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Bezig geweest met de ventilators te testen:
in eerste instantie wel gezien dat ze liepen, maar de flowrichting had ik niet gechecked.
Stuk garagepapier d'r bij, en tadah:

Afbeelding

Verkeerd om dus. stekker omgewisseld, en nu blaast ie de goeie kant op.

Afbeelding

Daarna bezig geweest met de brandstofdrukken.
De RS liep extreem rijk, 1:6 verbruik.
Zwarte wolken uit de pijp als je 'm op de staart trapte.
de RS turbo heeft 2 menselsschroeven effectief, eentje direct op de spinnekop, de andere achterop het zwarte blokje (EHA) dat aan de spinnekop hangt.
de die laatste regelt het mengsel onder belasting.

Je kan de afstelling controleren, die moet rond de 0,4 bar differentiele druk zijn.
die druk meet je tussen tussen de testport, en de port van de koudstartinjector.

Afbeelding

Dan starten, lopen zonder stekker op de EHA aangesloten.
druk aflezen, opschrijven, en de stelport op de EHA openmaken, bijstellen en opnieuw proberen.
Ik heb 'm uiteindelijk op ~0,5 bar laten staan, wat 'm nog wel rijk maakt , maar een stuk minder dan voorheen.

De afdekschroef moest wel nog eerst even uitgeboord worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

uitgeboord, en door 'n schroef er in te draaien gelukt 'm los te krijgen, en een andere plug te plaatsen.
Bietje beun, niet bah, en loopt nu een stuk minder overkill rijk.

Auteur:  Lynxified [ do jul 21, 2022 20:26 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Een update voor de RS:

Ik heb een wideband Lambdasonde geinstalleerd.
Ben aan het experimenteren met een custom standalone fuel ECU, en wil kunnen controleren wat 't mengsel doet.
Heb gekozen voor een 14point7 Bosch LSU 4.9 wideband, en een Spartan 2 controller.
Geeft netjes een 0 tot 5v signaal, en heeft geen openluchtcalibratie nodig.

Plek gekozen voor de sonde, gat geboort, en bung op z'n plek gelast:

Afbeelding

Daarna de downpipe opnieuw ingewikkeld met heatwrap.
Meteen ook de lambdasonde op z'n plek gezet en aangetrokken.

Afbeelding

Steekt precies goed de uitlaat in.

Afbeelding

de bedrading loopt strak achter de carterpan omhoog, met een clip aan de carterontluchtingsslang, en loopt dan bovenop de versnellingsbak naar de Spartan 2.

Afbeelding

Afbeelding

Bracket gemaakt die op de versnellingsbak oppakt, en met 2 tywrapjes de controller vast houd.

Afbeelding

Daarna connectors aan de controller gezet, en de voeding aangesloten.
Volgens de vraagbaak is zekering 6 degene waarop bij de CFI en EFI de lambdasonde gevoed wordt.
Dat is ook de voeding voor de zwarte ECU, dus heb ik 'm daar bij gestoken.

Moet nog een mooie plek vinden om een gauge te steken, doen we binnenkort.

Auteur:  doubleD [ vr jul 22, 2022 16:44 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Gaaf, ik heb ook jaren geleden een 24point7 wideband controller gehad. Die heeft in Gerrit gezeten. Ik had er alleen een schermpje bij waar de waardes op kwamen te staan.
Ga je met de stand alone ECU ook naar EFI of blijf je bij MFI en ga je de EHA manipuleren?

Auteur:  Lynxified [ za jul 23, 2022 11:46 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Ik blijf bij MFI, heb het gedrag van de stock ECU ondertussen bijna helemaal uitgevogeld en teruggewerkt.
alleen de acceleratieverrijking documenteren is nog wat lastig omdat die bepaald wordt door de snelheid van de terugslag van de luchtklep(potmeter).

Ik wil de AFR gaan gebruiken om closedloop te kunnen draaien, en ben van plan om d'r ook ergens een metertje voor in de cockpit te plaatsen.
ECU wordt volledig eigen ontwerp / code, en past straks in de originele behuizing van de brandstof ECU/

Afbeelding

Doel is ook dat ik de koudstartinjector er mee kan aansturen, de keuze heb om de boost te loggen, en er de fans mee te kunnen schakelen.

Auteur:  Lynxified [ do okt 20, 2022 18:54 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Bij de onderdelendag kwam ik 'n gloednieuwe pook tegen.
Wat 'n verschil!

Afbeelding

Pagina 23 van 27 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/