Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Lynx' RS turbo S2
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=7&t=11784
Pagina 26 van 27

Auteur:  Lynxified [ wo maart 15, 2023 22:59 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

De kleine details doen 't m.
De 90 specs voedende achterruit sproeier vanaf 't sproeierreservoir voor onder de bumper.
Mk3 en vroege mk4's hebben een reservoir achterin.
Ik had vroege bekleding, en dus een gat voor 't reservoir.
Kwam eentje zonder gat tegen op marktplaats, dus maar meteen opgepikt en vervangen :lol:

Afbeelding

Auteur:  Lynxified [ zo mei 07, 2023 22:40 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Laatst wilde de RS ineens niet meer starten.
Probleem was vrij duidelijk :lol:

Afbeelding

Auteur:  doubleD [ ma mei 08, 2023 5:20 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Het probleem is wel duidelijk maar hoe het gebeurd is? De foto doet vermoeden dat er iets uit gebroken is.

Auteur:  Lynxified [ ma mei 08, 2023 7:40 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Meeste van de schade is ontstaan tijdens 't verwijderen van de pluskabel.
Het draadeind had corrosie, en de moer had meer kracht nodig om er uit te komen dan 't plastic er omheen nog had, volgens mij zat daar al een scheur in.
probleem kwam er op neer dat de solenoide het tandwiel wel naar buiten duwde, maar niet de 12v aan de motor zelf doorverbond.

Auteur:  Lynxified [ di jun 27, 2023 23:00 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Paar kleine taakjes aan de RS weer gedaan;
Onder andere de achterremmen op de 9 inch RS spec gezet; m'n handrem werkte met de ouwe trommels nauwelijks meer, ondanks dat ik ze rond 2018 nog compleet vernieuwd had.
Ik heb schrijfremmen overwogen, maar dit was minder gedoe, en levert bovendien een betere handrem op.
Ook meteen nieuwe (SKF) lagers achter, als je dan toch bezig bent...
Heb de trommels op de werkbank opgebouwd, veel makkelijker dan onder de auto gehurkt de boel passend maken.

Afbeelding

Daarna de motorkapkabel met een stukje staaldraad op z'n plek vastgezet.
Het rubbertje dat in de hendel hoort te zitten is al tijden weg, dus 't is eigenlijk 'n wonder dat ie d'r niet vaker uit lag.
Je kan de hendel vanaf onder aan de bestuurderskant net met zo'n lange flexibele grijper pakken en de kap openen.
Met je hand kom je d'r niet bij, daar zit 'n turbo voor in de weg :lol:

Afbeelding

Ook had de ventilatorschakelaar het begeven.
Ik vond dat degene die ik had veel te laat inschakelde (was een 103/98c).
Die had ik op partnummer voor de RS besteld, dus ik ben eens gaan zoeken, en heb een 92/87c schakelaar gevonden.
Het is de 7.5129 van Facet. past precies en heeft nog eens de juiste stekker ook.
Veel makkelijker en goedkoper dan de zogenaamde uprated switches die je online wel eens aangeboden ziet waarvoor je de stekker afknippen moet.

Afbeelding

Auteur:  Lynxified [ wo jul 19, 2023 10:12 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

En ook de originele 240mm remmen moesten d'r aan geloven.
Ik kwam niet echt originele RS klauwen tegen, dus na wat onderzoek besloten om Mondeo mk3 klauwen met ST170 schijven te monteren.
Dan zit je op 300mm schijven, en met een beetje werk past 't net onder de originele RS turbo velgen.

Afbeelding

Om dat pas te maken moet je de klauwen wat bewerken met een slijptol.
Oa. 2 opstaande randen weghalen, en op een paar andere plaatsen wat clearance toevoegen.
Op de brackets heb ik te veel verwijderd, en die gaan dan ook nog vervangen worden.

Afbeelding

Na het clearancen de boel uit elkaar getrokken, gespoten met hittebestendige verf, en gebakken in een ouwe oven.

Afbeelding

De ST170 schijven zijn minder diep dan de originele escort schijven, en dus heb je 15mm spacer bussen nodig.
Deze heb ik zelf gedraaid, 24mm od, 12,5mm id, 15mm hoog.
Niet de beste oppervlakteafwerking, maar da's puur optisch.

Afbeelding

Omdat je ruimte nodig hebt voor plakloodjes, moest ik ook 15mm wielspacers plaatsen.
Ik heb een tijd gezocht naar 'n diepere schijf die makkelijk zou passen, maar kon niks vinden met de juiste maten helaas.

Afbeelding

Daarna de boel geinstalleerd:

Afbeelding

En met de wielen d'r terug op is 't goed vol onder de velg.

Afbeelding

Rijd d'r ondertussen al even mee rond, en na de inremperiode doet ie 't nu top.
heb 2mm ruimte tussen de velg en klauw, genoeg dat ie ook met hard stampen nooit contact maakt.

Heb ook achter spacers geplaatst om 't optisch gelijk te houden.
Loopt bij diep inveren wel lichtjes aan op 't hoekje van de achterbumper.
Ga toch nog n's kijken of ik eventueel een diepere schijf vinden kan zodat de wiel spacer niet meer nodig is.

Afbeelding

Auteur:  doubleD [ wo jul 19, 2023 14:43 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Heb je de stock hoofdremcilinder gebruikt of is die al van een rs?

Auteur:  Lynxified [ wo jul 19, 2023 17:34 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Geen RS hoofdremcilinder hier helaas, dat is de 25mm versie. heb 'm nog niet kunnen vinden. zijn ook geen aftermarket versies van te vinden.
Ik heb er een 23mm hoofdremcilinder in, zat standaard op de auto.

Werkt prima met de 23, maar als ik 'n 25 tegenkom gaat ie d'r meteen op.

Auteur:  Lynxified [ do aug 31, 2023 19:45 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Ik had al gele Koni's onder de RS.
Maar dan wel 't type die je moet loshalen om de demping in te stellen.
Dus toen 'n setje achterste top-adjustables te koop kwamen heb ik die uiteraard opgepikt!

Afbeelding

Lak was niet geweldig, dus dat ook maar 'ns oplossen voor ze d'r onder mogen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog eens keer een setje voorste vinden.
Heb ook een geluid vanaf een van de homokineten, denk dat die eens vervangen moet worden.
Voel geen speling, maar heb een duidelijk geluid in de bochten van linksvoor.

Auteur:  berryrst [ do aug 31, 2023 20:11 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Mooi werk. Waren idd toe aan een opknapbeurt.

Jij zit volgens mij niet vaak stil Ofnie. Haha

Auteur:  Lynxified [ do aug 31, 2023 20:24 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Stilzitten ben ik best wel slecht in ja :lol:

Auteur:  Lynxified [ zo sep 17, 2023 21:06 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

De klepdekselpakking op de RS turbo is al een tijdje aan 't zweten.
Ondanks de rubberen pakking lekt 't, dit kleppendeksel is ooit te strak aangetrokken denk ik. kwam ook wat roest door de lak heen.
Ik heb al heel lang een kaarsrecht 90 spec kleppendeksel liggen, maar mistte de 90 spec crossoverpipe nog.
Ondanks dat nu toch maar besloten om 'm er toch vast op te zetten, 't werd me te erg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kleppendeksel er af, ziet d'r nog steeds superschoon uit er onder!

Afbeelding

De nieuwe pakking is weer rubber, maar deze is veel zachter, en ik heb 'm beter passend gemaakt op de plekken waar het deksel normaal de kurk pakking vastpakt.
Meteen maar een aantal bussen remmenreiniger leeggespoten op alle uitgezweten olie.
Zit nog een klein beetje op de bak waar ik er niet goed bij kan, doe ik ooit nog wel eens.
Eerst eens zien of dit zo wel lekvrij blijft.

Afbeelding

de 90 spec crossover heb ik nog niet gevonden, montagepunten zitten te ver weg om 'm toch vast te zetten.
Zit nu met 'n bracketje tijdelijk vast aan 1 kant.

Afbeelding

Als iemand nog een 90 spec versie heeft hoor ik 't graag, tot dan blijf ik d'r voor op zoek :)

Auteur:  Rs Turbo interceptor [ do sep 21, 2023 7:09 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

deze kleppendeksel heeft niks met specs te maken , dat is een kleppendeksel van een fiesta rs turbo. escort rs turbo heeft tot aan de laatste jaren altijd die andere kleppendeksels erop gehad.

Auteur:  Lynxified [ do sep 21, 2023 20:02 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

Jawel hoor, de late RS turbo's gebruiken dit kleppendeksel met een andere crossover.
Zie foto:

Afbeelding

Afbeelding

Auteur:  Rs Turbo interceptor [ do sep 21, 2023 20:23 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' RS turbo S2

oke haha , die heb ik nooit gezien , je hebt gelijk :lol:

Pagina 26 van 27 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/