Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 19:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma apr 12, 2021 16:16 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Nou we zijn tussen de buien door een heel eind opgeschoten met de auto maar een nieuwe apk zit er even nog niet in.

De remmen zijn eindelijk ook goed, er bleek een tang vast te zitten achter waardoor de boel heel langzaam terug kwam. Dat is nu gelukkig allemaal weer goed en de remmentest gaf mooie resultaten. De uitlaat is voorzien van het stuk flexibel en hangt nu vrij onder de auto. Helaas op 1 achterband een bultje aan de binnenzijde dus apk afkeur, nu zijn de voorbanden ook al heel wat jaren oud dus meteen maar 4 nieuwe toyo's bestelt.

Binnen in het interieur is bijna alles weggestopt op een permanente plek en zie je niet meer dat er van alles in geklust is. Ik liep alleen te rommelen met de pats ring die ik ergens kwijt moest met de focus sleutel om de boel aan de gang te krijgen. Nu had ik om de focus mobiel te houden zonder sleutel het contact slot daar uit de stuur kolom gehaald. Die kwam ik nu met opruimen weer tegen en die leek op het oog toch wel heel erg het zelfde als die van een escort 4. En wat blijkt dat ding past 1 op 1 in de de stuur kolom, klikt netjes vast en schakelt alle standen. En de pats ring gaat ook nog eens over het randje van het contact slot. Probleem opgelost dus. Dit is het laatste stukje bedrading wat weggewerkt moet worden.

Afbeelding.

De Escort blijft helaas niet echt lekker stationair lopen bij inremmen. dan zakt die heel ver weg in toeren en hij lijkt ook behoorlijk olie te lekken. Na wat onderzoek kwam ik een filmpje tegen van iemand die melde dat zijn verstopte carter afzuiging ervoor zorgde dat het kleppendeksel pakking er continu uitgeblazen werd. Dit zou komen door een slang tussen het carter en het inlaat spruitstuk die plat gezogen wordt door het vacuum. Die slang is bij mij inderdaad ook helemaal vergaan. Nu heb ik al een oil Catch can gemonteerd voor het punt op het kleppendeksel maar ik overweeg om de onderkant er nu ook naar toe te laten gaan. Ik las alleen dat je dan ook de PVC klep leeg moet halen. Kan iemand dat bevestigen?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma jun 21, 2021 11:41 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
de cabrio is al enige tijd goedgekeurd maar heeft eigenlijk alleen maar stil gestaan vanwege andere prioriteiten. Ik heb wel bij de ford een nieuwe slang gekocht voor de carter afzuiging want dat was het geld ook niet. De cvh dynamo leek de ombouw van Vsnaar naar multi rib niet leuk te vinden. Ik heb uiteindelijk een escort mk6 1.6 16v cabrio dynamo gemonteerd. Hiervoor moest ik wel een bevestiging oog van de dynamo afzagen maar hij zit een stuk dichter tegen de motor waardoor die niet mijn koelslang probeert op te eten.
De motor liep wat onregelmatig stationair dat is opgelost met een setje nieuwe bougiekabels maar het beroerd stationair lopen bij in remmen krijg ik er nog niet uit. Ik heb de stationair regelklep al schoon gemaakt maar ik denk dat die stuk is. zonder spanning erop blijft die een beetje open staan en met spanning erop gaat die ook niet echt dicht of open.

Maar het einde is in zicht en ik heb vandaag voor het eerst een serieus stukje gereden en het rijd eigenlijk best heel lekker. Er zit voldoende pit in om lekker mee te cruizen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma jun 21, 2021 16:40 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma apr 30, 2012 13:13
Berichten: 440
Woonplaats: Sittard-geleen
Beroerd lopen bij inremmen kwam bij de oudjes normaal door een vacuum lek in de rembekrachtiger.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma jun 21, 2021 17:13 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Ja dat kan ook nog maar die heeft het altijd goed gedaan en de focus waar de motor uit komt had het probleem ook al. Dus ik probeer eerst deze even voor ik verder zoek.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma jun 21, 2021 23:19 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Makkelijk genoeg te testen of ie nog goed is!
Even motor laten lopen, en als je m uitgezet hebt moet ie na n paar seconden nog vacuum hebben.
Kun je aan 't pedaal voelen, of door de leiding vanaf 't spruitstuk uit de bekrachtiger te trekken.
dan hoor en voel je wel of d'r nog onderdruk op staat.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma nov 22, 2021 11:13 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
nou vorige week de escort weer in de stalling gezet. Sinds het bovenstaande verhaal heeft die on aangeroerd achter het huis gestaan onder een zeiltje. Na het terugzetten van de accu startte de auto eigenlijk meteen en na een klein kwartiertje pruttelen en de bandjes oppompen ben ik maar voorzichtig op pad gegaan. De remmen lijken (weer) vast te zitten maar verder rijd het eigenlijk gewoon goed. behalve natuurlijk het inremmen. De "nieuwe" stationair regelklep ligt op de bijrijders stoel...

Ik had nog even snel naar de km stand gekeken en die vergeleken met die van het keuring rapport dat in april was afgegeven. we hebben wel 29km gereden sinds de apk.... Ik vraag mij ondertussen toch steeds vaker af waarom ik in hemelsnaam dit ding heb. Sleutelen eraan vind ik hartstikke leuk maar ermee rijden doe ik gewoon niet. Ik heb het afgelopen jaar nog 3 andere autos gekocht en verkocht gewoon voor de handel en daar beleef ik net zo veel plezier aan met sleutelen.

Het is nu toch winter dus hij staat wel even lekker in de garage en dan van het voorjaar maar weer eens kijken of ik hem weg doe of dat ik toch een nostalgische hoarder ben en hem voor de deur laat staan verstoffen.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di mei 09, 2023 6:57 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
En we zijn weer 2 jaar verder. Een nieuwe APK is ondertussen een feit. Om dit mogelijk te maken moesten de achterremmen gereviseerd worden, de voorremmen gangbaar gemaakt worden, een afgebroken brandstofpomp beugel worden gefixed en een remleiding getectyleerd worden. Daarnaast heb ik er een set nieuwe veren en schokbrekers onder gemonteerd want de oude waren net fiets pompen.

We hebben wel 92km gereden in 2 jaar tijd. De auto is nog steeds niet af en verdient meer liefde dan hij krijgt.

De klussen die zeker nog moeten gebeuren zijn:
- fatsoenlijke looprol monteren voor de multiriem in plaats van de focus stuurbekrachtingspomp
- afslaan bij inremmen oplossen
- Luchtfilter beter monteren
- gasklep kabel modificeren zodat die strakker komt te staan
- oplossen van rammels/piepjes en kraken
- voorremmen reviseren (de rubbers zijn aan vervanging toe)

Nice to have's
- focus ib5 bak monteren met hydraulische koppeling
- cosmetisch opknapbeurt.

Wat ga ik hier van doen, heel eerlijk waarschijnlijk niks.... Hij staat namelijk gewoon weer in de stalling en daar kom ik misschien 1 of 2x per jaar... dus hij mag wel weg... Heb je interesse kan je een pb sturen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: wo mei 10, 2023 19:30 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Jammer, maar gelijk heb je.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: vr mei 12, 2023 7:47 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
ga je hem nog wel omkeuren? Dat zal iets makkelijker verkopen verwacht ik. Jammer maar wel begrijpelijk dat hij weg mag..
Maar als hij niet in de weg staat, kan je hem ook laten staan totdat je er meer tijd/zin voor hebt. Zo druk ik de zetec Orion ook in een hoekje. Over X aantal jaar kijk ik nog wel eens wat daarmee gaat gebeuren. Hoewel dat eigenlijk al wel vrij duidelijk is voor mij..

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo okt 01, 2023 9:42 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Nou het cabrio seizoen is zo goed als over en ik heb hem niet gebruikt.
Ik had vorige maand al onderdelen bestelt voor de remmen maar er kwam weer wat tussen. Gisteren eindelijk tijd om de slechte tang aan te pakken. Gelukkig met weinig moeite alles weer vers erin.

Meteen de rembooster, het vacuüm ventiel gecontroleerd en die zijn goed. Ook geen vacuüm lekkages in de inlaat.

Vandaag meteen maar even door gegaan en de gaskabel met pedaal gedemonteerd en ook de stuurbekrachtiging pomp en beugel meegenomen om die te vervangen voor een looprol.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo okt 29, 2023 16:41 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Het is weer een tijdje stil geweest maar ik heb ondertussen toch wel een paar klusjes gedaan. Na wat zoekwerk leek het erop dat de gaskabel van een Escort V of VI 1.8 TD wel eens zou kunnen gaan passen. Uiteindelijk de Gaskabel K37120 ABS bestelt en deze past inderdaad goed op het EFI gaspedaal (in mijn geval een carb gaspedaal dat ik heb aangepast) alleen de binnenkabel is net te lang aan de gasklep zijde waardoor die niet lekker strak te stellen is. Maar door de montage beugel een cm meer naar buiten te spaces komt die keurig strak te staan en heb ik een veel beter gas response gevoel. Er is ook een kortere kabel beschikbaar, de Gaskabel K37110 ABS, deze is 18mm korter en past waarschijnlijk nog beter zonder modificaties, deze wil ik nog eens proberen.

Niet te lang geleden moest ik van mijn mondeo de multiriem vervangen en daar had ik een complete set voor gekocht inclusief een nieuwe automatische spanner. Het lager van de looprol van de oude spanner had betere tijden gekend. Nu had ik eens een looprol gekocht voor de escort en die pastte precies op de automatische spanner. Dus een beugel gemaakt voor de automatische spanner, de dynamo vast gezet en een nieuwe multiriem gemonteerd (6PK1070) en ook deze loopt nu netjes.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma okt 30, 2023 12:21 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Lekker creatief en inventief bezig geweest.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling