Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu za apr 20, 2024 8:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: za sep 12, 2020 20:26 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
De sensor die ervoor zorgt dat de koelfan aanslaat zit bij de Escort Mk 5/6/7 in de dikke slang tussen het thermostaat huis en de radiateur.
Er zit verschil in sensoren voor Escort's met en zonder Airco.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2020 9:51 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
doubleD schreef:
Toen begon de ellende eigenlijk. Volgens het boze internet zou de mk4 motor steun met 2 van de 3 montage gaten moeten passen, en zou je een lip moeten afslijpen om het passend te maken.

Dat klopt helemaal, bij een silvertop. Blacktop is helaas net iets anders zoals je al gemerkt hebt. Er zijn schijnbaar wel kant en klare motorsteunen te koop voor een blacktop in Mk3/4. Maar je kan zelf ook iets fabriceren natuurlijk.

doubleD schreef:
En dan de cvh dynamo steun, deze past ook niet op de blacktop, de waterpomp zorgt ervoor dat ik hem niet goed kan monteren. nu zie ik op internet mensen die een andere steun hebben gebruikt. Kan iemand die een zetec in zijn mk4/mk3 heeft gehangen eens een foto maken van de steun.

Zal er straks even een foto van maken. Kan je geen Escort silvertop waterpomp gebruiken? Deze is ook nodig als een silvertop uit een Mondeo komt. Dat komt voornamelijk door de draairichting, maar wellicht lost dat je probleem op. De moer die de dynamo op de spanner houd zit strak tegen de koelslang bij mij. Nooit problemen mee gehad dus ik maak me er allang geen zorgen meer om.

Verder ben ik niet echt bekend met blacktops. Maar ben heeel benieuwd hoe je dit allemaal passend gaat maken :!: ook omdat ik nog een motor moet uitzoeken voor een volgend project..

Als je wilt passen heb ik nog een (silvertop) waterpomp op mijn kapotte zetec. Die staat ook nog ergens in een hoekje te verstoffen. Die kan ik wel even opsturen.

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2020 10:10 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
De waterpomp van een silvertop gaat helaas niet passen omdat deze op een andere plek zit. Bij een blacktop kan je de waterpomp vervangen zonder de distributie riem eraf te halen. Bij de silvertop loopt die niet over de distributie riem maar er wel achter langs.

Dit is een silvertop pomp:

Afbeelding

dit is een blacktop pomp

Afbeelding

Het klopt inderdaad dat de waterpomp van een blacktop verkeerd om draait daarom heb je een omdraai rol nodig. Ik heb voor nu de stuurbekrachtiging pomp laten zitten maar in de toekomst komt daar een bracket met een gewone loop rol.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2020 15:17 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Vandaag maar eens tussen mijn berg met onderdelen gekeken omdat ik zeker wist dat er ergens nog meer dynamo brackets moesten zijn. Nu had ik geen alternatieve steun maar wel een exact dezelfde. Die heb ik maar eens bewerkt met de slijptol en ik denk dat hij zo wel eens zou moeten kunnen passen. Wellicht heb ik nog een probleem bij het boutje van de waterpomp. Mocht dit niet passen dan moet ik denk ik toch een mk3 bracket vinden.

hier moet die op komen
Afbeelding

dit is de bracket na wat gewicht reductie:
Afbeelding

Afbeelding

Verder vond ik tussen mijn rommel ook nog een onafgemaakt project :mrgreen: een setje motor carbs met een r6 lage druk benzine pomp. gemonteerd op een cvh flens. de fabricage laat behoorlijk te wensen over. Vooral het laswerk... wie weet dat ik hier ooit nog wel eens wat mee gaan doen. als ik het niet weer vergeet..

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2020 15:49 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
Doen! Alleen voor het geluid al :D en afhankelijk van de ontstekingsmethode scheelt dat een hoop kabeltjeswerk als je die carbs erop gaat zetten :!:
Mijn bestelling staat nog op "work in progress" dus ik moet nog even geduld hebben...

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2020 18:01 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4069
Woonplaats: zuidbroek
ja ook mijn instelling,niets weg gooien :lol: want stel dat je het eens nodig hebt,soms henb ik wel iets van met bomen en bos maar goed
heb ook vaak iets gevonden dat ook paste
nu lees ik dat een waterpomp van een blacktop verkeerd om loopt,je bedoeld de pully neem ik aan
vandaag deze maar gekocht met 44er itb,s
Afbeelding
Afbeelding
:roll:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2020 18:59 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Kijk dat is een mooie aanwinst.

Ja de waterpomp draait bij de blacktop de andere kant op. Hierdoor moet je een omkeer rol gebruiken.

Je ziet het op deze foto.

Afbeelding

Door een bracket met een omkeer rol te maken op de plek van de stuurbekrachtingspomp kan je toch een kortere riem gebruiken. Er zijn mensen die een vaste plek kiezen voor de rol en de riem spannen met de dynamo. Maar er zijn ook mensen die in de bracket een sleuf maken en daarmee de riem stellen.

Afbeelding

zie ook https://passionford.com/forum/ford-esco ... ution.html


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo sep 13, 2020 19:36 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4069
Woonplaats: zuidbroek
ja duidelijk


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2020 15:43 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Het hak en zaag werk in de dynamo bracket blijkt te werken. Wel moest ik nog een klein stukje uit de lip halen om het waterpomp boutje niet te raken maar dat was zo gebeurd. Nadeel is wel dat de bracket los moet om de waterpomp te vervangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu moet de motor nog groot onderhoud hebben maar ik wil eerst alles passend hebben. Zoals je op de foto's kan zien zit ook alles onder de olie. dit komt omdat het kleppendeksel zo lek is als een mandje. Maar als ik de distributie doe (en de waterpomp) moet het kleppendeksel er toch af om de boel te blokkeren.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di sep 15, 2020 6:50 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Interessant om te volgen, succes!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di sep 15, 2020 15:00 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Helaas past de steun toch niet goed. Als je de dynamo monteert komt die tegen de waterslang aan. Door de bracket te laten zakken los je dit probleem op. Maar dan moet de bracket worden uitgespaced. Omdat ik niet weet of dit gaat passen in de auto monteer ik hem nu maar met 2 bouten en een paar ringen.

Vandaag een hoop gedaan. Complete mfi kabelboom uit de auto gehaald, remleidingen aangepast en het koppelings pedaal voorzien van de mk7 kabel.

Helaas lijkt ook de gas kabel niet te passen. De mfi heeft een bolletje op het pedaal en de gasklep dat je met een clip vast zet. De zetec heeft een oog wat door de gasklep gaat en bij het pedaal een rubber dat in het pedaal past.

Wie weet welke combi van gas kabel en pedaal ik moet hebben?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di sep 15, 2020 16:02 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
Ik heb een Mondeo gaspedaal aan een Escort silvertop gaskabel. Maar als je toch met die carburateurs bezig gaat kan je daar ook je originele gaskabel wel voor gebruiken

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di sep 15, 2020 16:13 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
nee ik blijf injectie. kan je hier wel even een foto van maken voor mij of wat type nummers doorgeven kan ik de sloop af struinen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di sep 15, 2020 18:49 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
Ik heb het even gevraagd aan degene die de eerste zetec ombouw voor mij gedaan heeft jaren geleden.

Citaat:
Een escort mk3/4 heeft 2 varianten pedalen. De ene met een gat en de andere met een kogeltje. Volgens mij moet je voor de zetec degene met het ronde gat gebruiken.
En ik dacht dat er geen verschil in black of silvertop zit.


En dan nog 2 foto's van hoe het in mn Orion zit:
Afbeelding

Afbeelding

Hoe ik dan bij Mondeo kom weet ik niet.

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di sep 15, 2020 19:00 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Inderdaad, ik wilde net een berichtje typen dat ik een mk4 EFI pedaal moet hebben of een MFI pedaal moet aanpassen zodat dit past.

Ik twijfel nog of de blacktop kabel gaat passen maar met deze modificatie denk ik wel.

Ik weet dat het een onmogelijke hoek is, maar kan jij zien of je achter het pedaal in het brandschot een stalen doorvoer bus hebt zitten of dat deze is verwijderd en heeft plaats gemaakt voor de rubberen thule die standaard op de gaskabel zit?

Volgens mij heeft de mk4 daar namelijk standaard een stalen pijpje zitten waar de kabel door naar binnen komt.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling