Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu za apr 27, 2024 9:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 0:10 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
jelte schreef:
ja leuk,mijn oude 2.0 centennial komt binnenkort ook weer terug en wil die motor ook gaan gebruiken voor een mk3
hoe eea eruit gaat zien geen idee en dan die kabeltjes gebeuren uitzoeken of ook gewoon setje dan carburateurs erop
ben benieuwd naar dit project :like:


waarom een 2.0 als je ook die RS motor tot je beschikking hebt? :twisted: :mrgreen:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 7:11 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
Lekker bezig geweest met alle kabeltjes zo te zien :P ga je er een 2e contactslot in monteren? Bennie start zijn blacktop Mk2 met de Mondeo sleutel omdat daar ook het PATS allemaal nog op zit.
Welke motorsteun ga je gebruiken?

Downpipe moet je verlassen om op je XR3i uitlaat te monteren. Bovenste stuk Zetec, onderste stuk XR3i. Zo zat het jaren bij mij maar is toch uiteindelijk weer gaan lekken. Ik heb een Silvertop, maar ga er vanuit dat dit met een Blacktop hetzelfde of vergelijkbaar is. Nu met mijn laatste wissel heb ik een 421 spruitstuk van Ashley erop gezet en daar zit ook een downpipe bij. Verloopstukje naar de juiste diameter van de rest van je XR3i uitlaat en klaar is het. Hier zit overigens al een gat in voor de lambdasonde dus die kan je er ook zo in draaien ;)

Voor het gemak zou ik je huidige CVH bak gewoon gebruiken. Maar.... als je dan zo'n 421 spruitstuk hebt, gaat je leven een stuk makkelijker worden van een Transit Connect startmotor. Die past zo op je BC bak en achter dat spruitstuk zonder teveel moeite en word dan niet te heet. Ik weet alleen even niet of het Focus vliegwiel ook vervangen moet worden voor die van de CVH of Escort Zetec.

@Jelte: carbs zijn vrij eenvoudig qua kabeltjes, dat krijg zelfs jij voor elkaar :mrgreen: althans, als je een Nodiz ecu gebruikt. Die kan je kant en klaar kopen met Zetec kabelboompje. Nog een voordeel van zo'n ding: je hebt een toerenteller output! Met het wasted spark systeem op een Zetec krijg je verkeerde output op een universele toerenteller (en dus ook Mk1234 toerentellers)

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 7:14 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
jelte schreef:
ja leuk,mijn oude 2.0 centennial komt binnenkort ook weer terug en wil die motor ook gaan gebruiken voor een mk3
hoe eea eruit gaat zien geen idee en dan die kabeltjes gebeuren uitzoeken of ook gewoon setje dan carburateurs erop
ben benieuwd naar dit project :like:


Die kabeltjes zijn wel even een dingetje ja. De motor boom is redelijk los van de rest maar natuurlijk niet helemaal, pats, de obd2 en benzine pomp zitten in de normale boom, en in de motorboom zitten ook een aantal sensoren zoals airco, achteruit sensor.

Maar op het locostbuilders forum heeft een thread waarin alle pinouts van de ecu (60 en 104 pins) beschreven staat. En ik heb via het focus forum van iemand een 600 pagina tellende pdf gekregen met daarin alle componenten, draad kleuren en pin nummers. daarmee heb ik een losse boom gemaakt met 3 relais, 7 zekeringen, een gewone en een druk schakelaar. Met een 12v, een massa en een draad naar de benzine pomp was de focus gewoon rijdbaar.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 7:43 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
ZeroLWD schreef:
Lekker bezig geweest met alle kabeltjes zo te zien :P ga je er een 2e contactslot in monteren? Bennie start zijn blacktop Mk2 met de Mondeo sleutel omdat daar ook het PATS allemaal nog op zit.
Welke motorsteun ga je gebruiken?

Downpipe moet je verlassen om op je XR3i uitlaat te monteren. Bovenste stuk Zetec, onderste stuk XR3i. Zo zat het jaren bij mij maar is toch uiteindelijk weer gaan lekken. Ik heb een Silvertop, maar ga er vanuit dat dit met een Blacktop hetzelfde of vergelijkbaar is. Nu met mijn laatste wissel heb ik een 421 spruitstuk van Ashley erop gezet en daar zit ook een downpipe bij. Verloopstukje naar de juiste diameter van de rest van je XR3i uitlaat en klaar is het. Hier zit overigens al een gat in voor de lambdasonde dus die kan je er ook zo in draaien ;)

Voor het gemak zou ik je huidige CVH bak gewoon gebruiken. Maar.... als je dan zo'n 421 spruitstuk hebt, gaat je leven een stuk makkelijker worden van een Transit Connect startmotor. Die past zo op je BC bak en achter dat spruitstuk zonder teveel moeite en word dan niet te heet. Ik weet alleen even niet of het Focus vliegwiel ook vervangen moet worden voor die van de CVH of Escort Zetec.

@Jelte: carbs zijn vrij eenvoudig qua kabeltjes, dat krijg zelfs jij voor elkaar :mrgreen: althans, als je een Nodiz ecu gebruikt. Die kan je kant en klaar kopen met Zetec kabelboompje. Nog een voordeel van zo'n ding: je hebt een toerenteller output! Met het wasted spark systeem op een Zetec krijg je verkeerde output op een universele toerenteller (en dus ook Mk1234 toerentellers)


Ik weet nog niet precies wat ik met het pats systeem ga doen en of ik de sleutel van de focus ga gebruiken. ik moet nog even uitzoeken of de ring om de mk4 stuurkolom past.

De blacktop is behoorlijk anders dan de zilvertop in zijn uitlaat. de kat komt meteen na het spruitstuk en is dus om ruimte te winnen erg plat en breed. Dit zorgt ervoor dat je eigenlijk helemaal geen startmotor kan monteren daar. Je kan wel een zilvertop uitlaatspruitstuk monteren maar daar komen de poorten niet helemaal uit. De boutgaten zijn wel gelijk. Daarmee zou je ook een ziltertop downpipe kunnen monteren en die aan te sluiten op de xr3i uitlaat.
Mijn xr3i is een 90pk versie met een kat en lambda dus die moet er waarschijnlijk ook onder zitten bij de herkeuring. De focus heeft 2 lambda sensoren, eentje voor en eentje na de kat. Ik weet niet precies of de ecu beide nodig heeft om goed te kunnen werken.

Daarbij is de carterpan van de blacktop van aluminium en heeft flink wat uitstekende ribben. Deze moet je eraf halen om een voorste startmotor te kunnen monteren. Dit zou je kunnen oplossen door een zilvertop carter pan te monteren met een olie aanzuigbuis maar dan moet je ook weer iets met een spacer.

Ik denk dat ik er dus voor kies om een late mk7 ib bak te monteren met een achter starter. Dan heb ik wel gewoon een mechanische koppeling, hoef ik de kat en downpipe niet aan te passen, het carter past gewoon en ik hoef maar een klein verloop stukje te maken voor de uitlaat.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 8:13 
Online
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6683
Woonplaats: Filipijnen
jij hebt geen kat nodig op de keuring hoor ;) dat hele U9 etc verhaal is komen te vervallen sinds een aantal jaar al. Bouwjaren t/m 1992 maakt de uitstoot voor de APK al niet meer uit. Vanaf '93 word het wat strenger mits er iets van een kat / lambda aanwezig is op moment van APK keuren. Vanaf 97 komen de verplichtingen pas. Volgens mij zijn die regels allemaal leuk aangepast zodat ze bij de milieu zones konden zeggen dat het om zwaar vervuilende auto's gaat waar geen eisen op zitten. Want vanaf welk jaar worden ze geweerd? Juist, 1992. Maar dat is een hele andere discussie natuurlijk.

https://apk-handboek.rdw.nl/personenaut ... -en-milieu

Bij het omkeuren kunnen ze de handelsbenaming ook voor je inkorten, dus als je vraagt om het U9 eraf te halen zal dat geen probleem zijn. Sterker nog, je hebt kans dat ze zelfs het XR3i eraf halen als je niks zegt. Dat deden ze bij mijn Sierra ook, dat werd ingekort naar slechts 'SIERRA'. Bij de Orion hebben ze alles laten staan en is het nog steeds 'ORION 1.3 L' maar dan met een cilinderinhoud van 1796cm3. Hier had ik overigens ook nog een open carterontluchtingsfilter los hangen. Dit mag niet eens bij de APK. Ze controleren eigenlijk alleen of de motor er niet met ductape en tyraps in hangt. En of het nieuwe motornummer overeen komt met wat jij zegt dat de donor auto is. En uiteraard willen ze het framenummer van de auto goed kunnen zien op beide plekken (naast passagiersstoel en voorfront)

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: zo aug 30, 2020 9:20 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Ik zal eens navragen bij de apk keurmeester hoe zei bepalen of een auto wel of geen emissie heeft of zou moeten hebben. En ik moet dan ook even uitzoeken of de blacktop ECU goed blijft draaien zonder lambda input.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 18:54 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Vandaag maar meteen op jacht gegaan naar een ib5 bak met een achter starter maar wel mechanische koppeling en schakel stangen. Eentje gevonden van een escort 1.8 16v 115pk uit 1997.

maar als ik nu naar de koppeling gavel kijk dan is die toch weer anders dan die van de BC bak. Deze zou eraf kunnen maar die op de BC bak zit erop gelast. Weet iemand hoe je nu in vredesnaam hier weer een koppeling kabel op monteert?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 19:53 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1176
Woonplaats: ver weg
Volgensmij kun je die hele as via de bovenkant eruit krijgen.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 20:08 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7311
Woonplaats: Veluwe
De koppelingskabel zit bij dit type bak in een soort rubberen steun welke over de hevel op de bak geschoven word.

Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 20:37 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Bedankt voor de foto. Die zoek ik dan dus want dat lijkt geen onderdeel van de koppelings kabel zelf en ook bij ford kan ik hem niet vinden als een los onderdeel.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 20:46 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
De late mk4 heeft een hendel die dezelfde vorm heeft als jouw hendel, maar wel past op dit type koppelingshendel.
Je kan het ouwe type hendel niet monteren op deze bak, dat past niet (weet ik uit ervaring)

deze vorm heb je dan (89 en later).
Het andere type dat niek postte zal ook werken.

Afbeelding

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: ma aug 31, 2020 21:21 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4070
Woonplaats: zuidbroek
je kunt de complete handel en as eruit nemen
aan de binnenkant zit een m8 bout,waar de gaffel mee vast zit,als die los is kun je alles er zo uit tikken en omwisselen,zodat je je eigen normale koppelingskabel kun blijven gebruiken


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2020 12:13 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2204
De diameter van de as op de latere bakken is wel groter, dus je zult dan een bus moeten maken om dat passend te maken

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: di sep 01, 2020 12:45 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
probleem opgelost. vandaag even bij rutte in velserbroek geweest en daar uit een van de 3 escorts een koppelings kabel en zo'n blokje gehaald.

Nu zag ik dat de zilvertop zetec in het thermostaathuis een sensor heeft zitten. Is dit de fan schakelaar? De focus heeft deze namelijk niet en het lijkt erop dat die geschakelt wordt door de ECU. Ik wilde een zivertop slang mee nemen omdat daar ook ruimte in zit voor een schakelaar maar bij rutte boren ze in de radiatorslang een gat zodat ze met perslucht alle koelvoeistof eruit kunnen spuiten...

Afbeelding
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1987 xr3i cabrio
BerichtGeplaatst: za sep 12, 2020 19:15 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2974
Na een wel verdient weekje vakantie was het vandaag de dag dat de cabrio een nieuw hart zou gaan krijgen. Helaas ging alles niet zoals het in mijn hoofd had moeten gaan.

Afbeelding

Het demonteren van de motor nam veel meer tijd in beslag dan ik verwacht had. Vooral het mechanische abs systeem verwijderen nam flink wat tijd in beslag, en de korte aandrijf as zat behoorlijk vast.

maar na een uurtje of 3 lag de motor er toch naast

Afbeelding

Meteen de blacktop erbij gepakt en daar de escort mk7 bak aangehangen, de montage beugels van de escort cradle paste prima, ook de achteruit rij sensor ging zonder problemen om.

Toen begon de ellende eigenlijk. Volgens het boze internet zou de mk4 motor steun met 2 van de 3 montage gaten moeten passen, en zou je een lip moeten afslijpen om het passend te maken. Als ik de steun voor de motor houd dan zie ik meteen dat de gaten van de steun dichter bij elkaar zitten dan de gaten in de motor. het scheelt zeker 1,5 centimeter. Dus dit vereist laswerk of een andere beugel. Wat mij meer zorgen baart is het feit dat de montage van het rubber in de steun er aan beide zijde een tapeind zit met een moer. Deze komt bij de blacktop tegen de motor aan. Weet iemand of dit de normale steun is of dat er meerdere varianten zijn.

Afbeelding

En dan de cvh dynamo steun, deze past ook niet op de blacktop, de waterpomp zorgt ervoor dat ik hem niet goed kan monteren. nu zie ik op internet mensen die een andere steun hebben gebruikt. Kan iemand die een zetec in zijn mk4/mk3 heeft gehangen eens een foto maken van de steun.

Afbeelding

Ik heb natuurlijk geen foto gemaakt van mijn type steun maar het is deze

Afbeelding

Nu zie ik ook deze

Afbeelding

en ik zie zelfs ook conversie kits die de bracket omlaag brengen.
https://passionford.com/forum/ford-non- ... r-kit.html

Ik denk dat ik eventueel de bracket nog wel wat kan uitspacen met vulringen maar of ik dan genoeg ruimte heb geen idee?


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 57 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling