Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

1987 xr3i cabrio
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=7&t=11840
Pagina 9 van 11

Auteur:  Lynxified [ ma sep 21, 2020 20:46 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Niet toegekomen om vandaag nog een foto te nemen, en t is nu te donker, maar hier alvast een plaatje wat ik eerder al gepost heb waar je misschien iets nuttigs op kan zien.

Afbeelding

Zal proberen om dr morgen een betere van te maken.

Auteur:  doubleD [ ma sep 21, 2020 20:52 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de aansluiting op de bak en de gaffel. Daar moet ik iets mee.

Auteur:  Lynxified [ ma sep 21, 2020 21:02 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Ik heb m direct door de bak zelf heen zitten, en zonder iets er tussen op de hendel.
werkt tot nu toe prima voor mij.

Auteur:  doubleD [ di sep 22, 2020 8:58 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Ik denk dat ik deze dan ook maar moet bestellen en kijken of dat past.

Auteur:  doubleD [ zo sep 27, 2020 12:47 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

vorige week was een grote deceptie als het ging om voortgang en dit was ook meteen mijn laatste vakantie weekend. Er moest dus gewoon weer voor de baas gewerkt worden. De cabrio heeft al die tijd bij een bevriend garage bedrijf gestaan waar ik veel van dit soort sleutel werk doe, dat is heel handig omdat al het gereedschap en andere hulpmiddelen voor handen zijn maar buiten de vakanties om kan ik slechts 1x in de 2 weken een paar uurtjes op zaterdag daar terecht. Dat zou betekenen dat het project heel veel vertraging op zou gaan lopen. Vandaar dat voor gisteren het doel was om de auto vloeistof dicht en verplaatsbaar te krijgen.

Het ging natuurlijk niet vanzelf maar veel is gelukt.

De korte koppeling kabel van de mk3/mk4 past op de mk7 bak en heeft voldoende vrije slag om de koppeling te kunnen bedienen.

Ik heb voor nu op de blacktop focus gaskabel een extra veer gezet waardoor ik het efi gaspedaal kon blijven gebruiken. Het focus pedaal past niet in de mk4 omdat de vorm anders is en deze tegen de stuurstang aan komt.

De waterslangen zijn uiteindelijk een verzameling van verschillende auto's geworden.
de slang van de waterpomp naar de radiator is die van de focus. Deze heeft 1 aftakking die naar een hard plasic pijp gaat die over de radiator gaat. De focus radiator heeft aan de waterpomp zijde een extra aansluiting waar de slang van het koelvaatje op komt te zitten. Dit heeft een escort niet, ik heb in de aftakking naar de plastic pijp een T pijp geplaatst om zo een vul punt te kunnen maken. ik heb voor deze slang die van de focus gebruikt die normaal tussen het vaatje en de radiator zat.
De plastic pijp heeft aan de andere zijde 2 uitgangen waarvan er eentje naar de voorzijde van het thermostaathuis gaat en de ander naar de kachel radiateur. De korte aansluiting tussen de pijp en het thermostaat thuis is die van de focus, de lange naar de kachel is ook die van de focus maar ingekort aan de kachel zijde. De focus kachel heeft een dikkere diameter pijp. De retour pijp van de kachel naar het thermostaathuis is die van de escort ook iets ingekort aan de thermostaat zijde.

Het brandstof filter was nog een hele uitdaging. de originele leidingen van de escort zijn net als bij de focus van 8mm staal. alleen komen ze bij de focus aan de bijrijders kant omhoog waarbij ze bij de escort vanaf de bijrijders kant diagonaal over het brandschot gaan naar de bestuurderzijde. Je kan deze leidingen niet zomaar inkorten omdat er speciale fels randjes op zitten die de koppelingen op zijn plek houden. Ze zitten zeker nog niet op definitieve plek. maar met wat creativiteit kreeg ik ze toch zonder te knikken terug gebogen naar boven, daar zijn ze eigenlijk nog wat te lang maar voor nu zit het goed vast.

De uitlaat van de focus heeft dezelfde diameter als die van de xr3i dat scheelde weer. En ook de positie van de uitlaat komt goed uit. De flens van de kat zit precies voor de middenpijp van de escort. Ik heb het eerste rechte stuk van de middendemper van de focus eraf gehaald (daar zat dezelfde flens op als op de kat van de focus). Dus nieuw focus pakkinkje en een nieuwe uitlaatklem en wat kit zat dit ook weer op zijn plek. Hier wil ik nog wel een flex stuk tussen want alles is nu vast gebout.

Hierna even de kabelboom met de computer over de motor gelegd om te kijken of die wilde lopen. hij wilde wel meteen rondgaan maar aanslaan ho maar. De brandstof pomp die liep keurig en er was ook vonk maar toch geen lopende motor. Na wat onderzoek bleek dat ik de klassieke fout gemaakt had en aan en afvoer van de benzine leidingen had omgedraaid op de brandstof rail. Na deze omgedraaid te hebben startte de auto meteen.

Omdat de hele kabelboom nog goed in de auto gelegd moet worden, de dynamo nog aangesloten moest worden hebben we besloten om hem maar naar huis te slepen zodat ik hem thuis kan afmaken.

De auto is dus thuis, en er zit leven in. Het is nog niet geweldig. De remmen zijn nog heel sponzig, hij loopt alleen stationair maar er is voorgang.

Afbeelding

Auteur:  jelte [ zo sep 27, 2020 15:34 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

oh kijk daar zijn de vakantie,s voor,hij hangt er in en loopt,top :like:

Auteur:  Lynxified [ zo sep 27, 2020 17:03 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Goed bezig!

Auteur:  Dummy [ zo sep 27, 2020 17:13 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Kijk eens aan! Krap, maar het zit er mooi in!
Op deze manier kun je het in ieder geval thuis verder afmaken.

Auteur:  ZeroLWD [ ma sep 28, 2020 12:05 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

lekker bezig geweest weer! Waarom eigenlijk niet gewoon een paar brandstofslangen op de leidingen? Dan komt het altijd precies uit waar je ze wilt hebben. Of word het dan wat te vol onder de kap? Een silvertop inlaat is best groot vind ik, weet niet hoe dat bij de blacktop zit. De fout van leidingen verkeerd om op van de injectorrail had ik ook al bijna gemaakt :lol: ben maar op de gok gegaan omdat 1 van de leidingen nog wat druk op stond.

1 groot voordeel heb je wel met een blacktop. Je kan zo een OBD2 uitleesding op je kabelboom zetten om te zien waarom hij alleen maar stationair wil lopen :!:

Auteur:  doubleD [ ma sep 28, 2020 13:14 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Zeker obd2 doet het prima. Flex slangen mag niet zomaar omdat er flink wat druk op staat. Dat kan alleen als je een fles rand op de leiding kan maken die ervoor moet zorgen dat de slang er niet vanaf schuift als je hem vast zet met de klem.

Er zijn losse stukjes te krijgen met flens die je met een staal knel fitting kan monteren. Vanuit daar kan je dan flexibel verder.

Voor nu is het prima maar het moet beter voor de herkeuring.

Auteur:  berryrst [ do okt 01, 2020 6:54 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Je opvoer druk is max 5 bar ofzo. Normaal moet dat wel goed gaan als je gewoon een brandstof slang erover heen schuift. Heb ik ook wel eens gedaan hoor.
Ziet er goed uit! Zal stukken beter rijden dan de originele motor die erin zat.

Auteur:  doubleD [ zo okt 04, 2020 18:40 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

De afgelopen week wat spullen bestelt en buienradar maar een beetje in de gaten gehouden. Al met al schoot het weer niet op. Vandaag was het eindelijk lang genoeg droog om de hoes van de auto af te trekken en wat te gaan doen.

Met een 89mm gatenzaag een gat in de het brandschot gemaakt waar de originele focus thule straks mooi in komt en afsluit. Daarna alles nog een keertje aangesloten de accu opgeladen en ook de dynamo aangesloten. De auto start nu vlot en reageert goed op het gas. Waarschijnlijk was de spanning te laag de vorige keer waardoor die niet lekker bleef lopen.

Afbeelding
Afbeelding

Daarna de fan gemonteerd, en toen kwam de volgende bui er al weer aan dus de boel maar weer afgedekt.

Afbeelding
Afbeelding

Auteur:  ZeroLWD [ ma okt 05, 2020 12:21 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

mooi dat die het nu goed doet! Had alleen niet verwacht dat de dynamo (vermoedelijk) het verschil zou maken :!: de motor verbruikt amper stroom dus als de startmotor rond draait, doet de motor het ook gegarandeerd. Of had je een starthulp gebruikt de vorige keer?

Die ventilator staat me wel heel erg aan op je radiator. De originele neemt erg veel ruimte in aan de andere kant. Misschien moet ik ook maar eens zoiets halen

Auteur:  doubleD [ ma okt 05, 2020 13:19 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Vergeet niet dat de mfi brandstof pomp met zijn beruchte bedrading zeker graag roet in het eten gooit. De blacktop slat heel goed aan dus de startmotor gaat nauwelijks rond.

Ik heb de fan gekocht bij fullcartuning. Het is een 10" slim fan van het merk blox. Kost 50 euro nieuw en is van Amerikaanse makelij.

Auteur:  johnny winter [ ma okt 05, 2020 19:34 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Ik snap er helemaal niets van...

Pagina 9 van 11 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/