Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

1987 xr3i cabrio
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=7&t=11840
Pagina 11 van 11

Auteur:  doubleD [ ma apr 12, 2021 16:16 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Nou we zijn tussen de buien door een heel eind opgeschoten met de auto maar een nieuwe apk zit er even nog niet in.

De remmen zijn eindelijk ook goed, er bleek een tang vast te zitten achter waardoor de boel heel langzaam terug kwam. Dat is nu gelukkig allemaal weer goed en de remmentest gaf mooie resultaten. De uitlaat is voorzien van het stuk flexibel en hangt nu vrij onder de auto. Helaas op 1 achterband een bultje aan de binnenzijde dus apk afkeur, nu zijn de voorbanden ook al heel wat jaren oud dus meteen maar 4 nieuwe toyo's bestelt.

Binnen in het interieur is bijna alles weggestopt op een permanente plek en zie je niet meer dat er van alles in geklust is. Ik liep alleen te rommelen met de pats ring die ik ergens kwijt moest met de focus sleutel om de boel aan de gang te krijgen. Nu had ik om de focus mobiel te houden zonder sleutel het contact slot daar uit de stuur kolom gehaald. Die kwam ik nu met opruimen weer tegen en die leek op het oog toch wel heel erg het zelfde als die van een escort 4. En wat blijkt dat ding past 1 op 1 in de de stuur kolom, klikt netjes vast en schakelt alle standen. En de pats ring gaat ook nog eens over het randje van het contact slot. Probleem opgelost dus. Dit is het laatste stukje bedrading wat weggewerkt moet worden.

Afbeelding.

De Escort blijft helaas niet echt lekker stationair lopen bij inremmen. dan zakt die heel ver weg in toeren en hij lijkt ook behoorlijk olie te lekken. Na wat onderzoek kwam ik een filmpje tegen van iemand die melde dat zijn verstopte carter afzuiging ervoor zorgde dat het kleppendeksel pakking er continu uitgeblazen werd. Dit zou komen door een slang tussen het carter en het inlaat spruitstuk die plat gezogen wordt door het vacuum. Die slang is bij mij inderdaad ook helemaal vergaan. Nu heb ik al een oil Catch can gemonteerd voor het punt op het kleppendeksel maar ik overweeg om de onderkant er nu ook naar toe te laten gaan. Ik las alleen dat je dan ook de PVC klep leeg moet halen. Kan iemand dat bevestigen?

Auteur:  doubleD [ ma jun 21, 2021 11:41 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

de cabrio is al enige tijd goedgekeurd maar heeft eigenlijk alleen maar stil gestaan vanwege andere prioriteiten. Ik heb wel bij de ford een nieuwe slang gekocht voor de carter afzuiging want dat was het geld ook niet. De cvh dynamo leek de ombouw van Vsnaar naar multi rib niet leuk te vinden. Ik heb uiteindelijk een escort mk6 1.6 16v cabrio dynamo gemonteerd. Hiervoor moest ik wel een bevestiging oog van de dynamo afzagen maar hij zit een stuk dichter tegen de motor waardoor die niet mijn koelslang probeert op te eten.
De motor liep wat onregelmatig stationair dat is opgelost met een setje nieuwe bougiekabels maar het beroerd stationair lopen bij in remmen krijg ik er nog niet uit. Ik heb de stationair regelklep al schoon gemaakt maar ik denk dat die stuk is. zonder spanning erop blijft die een beetje open staan en met spanning erop gaat die ook niet echt dicht of open.

Maar het einde is in zicht en ik heb vandaag voor het eerst een serieus stukje gereden en het rijd eigenlijk best heel lekker. Er zit voldoende pit in om lekker mee te cruizen.

Auteur:  capri essex [ ma jun 21, 2021 16:40 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Beroerd lopen bij inremmen kwam bij de oudjes normaal door een vacuum lek in de rembekrachtiger.

Auteur:  doubleD [ ma jun 21, 2021 17:13 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Ja dat kan ook nog maar die heeft het altijd goed gedaan en de focus waar de motor uit komt had het probleem ook al. Dus ik probeer eerst deze even voor ik verder zoek.

Auteur:  Lynxified [ ma jun 21, 2021 23:19 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Makkelijk genoeg te testen of ie nog goed is!
Even motor laten lopen, en als je m uitgezet hebt moet ie na n paar seconden nog vacuum hebben.
Kun je aan 't pedaal voelen, of door de leiding vanaf 't spruitstuk uit de bekrachtiger te trekken.
dan hoor en voel je wel of d'r nog onderdruk op staat.

Auteur:  doubleD [ ma nov 22, 2021 11:13 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

nou vorige week de escort weer in de stalling gezet. Sinds het bovenstaande verhaal heeft die on aangeroerd achter het huis gestaan onder een zeiltje. Na het terugzetten van de accu startte de auto eigenlijk meteen en na een klein kwartiertje pruttelen en de bandjes oppompen ben ik maar voorzichtig op pad gegaan. De remmen lijken (weer) vast te zitten maar verder rijd het eigenlijk gewoon goed. behalve natuurlijk het inremmen. De "nieuwe" stationair regelklep ligt op de bijrijders stoel...

Ik had nog even snel naar de km stand gekeken en die vergeleken met die van het keuring rapport dat in april was afgegeven. we hebben wel 29km gereden sinds de apk.... Ik vraag mij ondertussen toch steeds vaker af waarom ik in hemelsnaam dit ding heb. Sleutelen eraan vind ik hartstikke leuk maar ermee rijden doe ik gewoon niet. Ik heb het afgelopen jaar nog 3 andere autos gekocht en verkocht gewoon voor de handel en daar beleef ik net zo veel plezier aan met sleutelen.

Het is nu toch winter dus hij staat wel even lekker in de garage en dan van het voorjaar maar weer eens kijken of ik hem weg doe of dat ik toch een nostalgische hoarder ben en hem voor de deur laat staan verstoffen.

Afbeelding

Auteur:  doubleD [ di mei 09, 2023 6:57 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

En we zijn weer 2 jaar verder. Een nieuwe APK is ondertussen een feit. Om dit mogelijk te maken moesten de achterremmen gereviseerd worden, de voorremmen gangbaar gemaakt worden, een afgebroken brandstofpomp beugel worden gefixed en een remleiding getectyleerd worden. Daarnaast heb ik er een set nieuwe veren en schokbrekers onder gemonteerd want de oude waren net fiets pompen.

We hebben wel 92km gereden in 2 jaar tijd. De auto is nog steeds niet af en verdient meer liefde dan hij krijgt.

De klussen die zeker nog moeten gebeuren zijn:
- fatsoenlijke looprol monteren voor de multiriem in plaats van de focus stuurbekrachtingspomp
- afslaan bij inremmen oplossen
- Luchtfilter beter monteren
- gasklep kabel modificeren zodat die strakker komt te staan
- oplossen van rammels/piepjes en kraken
- voorremmen reviseren (de rubbers zijn aan vervanging toe)

Nice to have's
- focus ib5 bak monteren met hydraulische koppeling
- cosmetisch opknapbeurt.

Wat ga ik hier van doen, heel eerlijk waarschijnlijk niks.... Hij staat namelijk gewoon weer in de stalling en daar kom ik misschien 1 of 2x per jaar... dus hij mag wel weg... Heb je interesse kan je een pb sturen.

Auteur:  Dummy [ wo mei 10, 2023 19:30 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Jammer, maar gelijk heb je.

Auteur:  ZeroLWD [ vr mei 12, 2023 7:47 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

ga je hem nog wel omkeuren? Dat zal iets makkelijker verkopen verwacht ik. Jammer maar wel begrijpelijk dat hij weg mag..
Maar als hij niet in de weg staat, kan je hem ook laten staan totdat je er meer tijd/zin voor hebt. Zo druk ik de zetec Orion ook in een hoekje. Over X aantal jaar kijk ik nog wel eens wat daarmee gaat gebeuren. Hoewel dat eigenlijk al wel vrij duidelijk is voor mij..

Auteur:  doubleD [ zo okt 01, 2023 9:42 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Nou het cabrio seizoen is zo goed als over en ik heb hem niet gebruikt.
Ik had vorige maand al onderdelen bestelt voor de remmen maar er kwam weer wat tussen. Gisteren eindelijk tijd om de slechte tang aan te pakken. Gelukkig met weinig moeite alles weer vers erin.

Meteen de rembooster, het vacuüm ventiel gecontroleerd en die zijn goed. Ook geen vacuüm lekkages in de inlaat.

Vandaag meteen maar even door gegaan en de gaskabel met pedaal gedemonteerd en ook de stuurbekrachtiging pomp en beugel meegenomen om die te vervangen voor een looprol.

Auteur:  doubleD [ zo okt 29, 2023 16:41 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Het is weer een tijdje stil geweest maar ik heb ondertussen toch wel een paar klusjes gedaan. Na wat zoekwerk leek het erop dat de gaskabel van een Escort V of VI 1.8 TD wel eens zou kunnen gaan passen. Uiteindelijk de Gaskabel K37120 ABS bestelt en deze past inderdaad goed op het EFI gaspedaal (in mijn geval een carb gaspedaal dat ik heb aangepast) alleen de binnenkabel is net te lang aan de gasklep zijde waardoor die niet lekker strak te stellen is. Maar door de montage beugel een cm meer naar buiten te spaces komt die keurig strak te staan en heb ik een veel beter gas response gevoel. Er is ook een kortere kabel beschikbaar, de Gaskabel K37110 ABS, deze is 18mm korter en past waarschijnlijk nog beter zonder modificaties, deze wil ik nog eens proberen.

Niet te lang geleden moest ik van mijn mondeo de multiriem vervangen en daar had ik een complete set voor gekocht inclusief een nieuwe automatische spanner. Het lager van de looprol van de oude spanner had betere tijden gekend. Nu had ik eens een looprol gekocht voor de escort en die pastte precies op de automatische spanner. Dus een beugel gemaakt voor de automatische spanner, de dynamo vast gezet en een nieuwe multiriem gemonteerd (6PK1070) en ook deze loopt nu netjes.

Afbeelding

Auteur:  Dummy [ ma okt 30, 2023 12:21 ]
Berichttitel:  Re: 1987 xr3i cabrio

Lekker creatief en inventief bezig geweest.

Pagina 11 van 11 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/