Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 21:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo mei 12, 2019 22:30 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Goed om te horen dat je het toch uiteindelijk wel gehaald hebt. Het is wel een echt avontuur geweest.

Ik vond het al erg vervelend om te horen dat de bak de geest had gegeven maar dat je er ook nog koel problemen mee had dat is helemaal zuur.
Ik heb het systeem 2 keer op druk gezet om te kijken of die lekte omdat de vorige eigenaar vertelde dat hij regelmatig vloeistof moest bijvullen. Hij lekte toen flink op de aansluitingen bij de kachel maar verder nergens.

Houd je de rs motor in de cabrio of ga je voor de xr die in de donor zit? Houd er wel rekening mee dat de rs turbo radiator kleiner is dan de xr dit omdat de intercooler ernaast moet passen.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo mei 19, 2019 11:38 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7309
Woonplaats: Veluwe
Zo te lezen heb je de laatste tijden weer genoeg meegemaakt! Leuk dat je de Mk4 turbo van Martijn over hebt genomen!
Jammer dat de bak stuk gelopen is van de zwarte MK4, zat er te weinig olie in of wat was de oorzaak? Helemaal tof dat de Turbo onderdelen van de sloop een nieuwe eigenaar hebben gevonden, heeft dat foto's maken op de sloop toch nog zin :mrgreen:

Ga zo door met je verhalen en update's, leuk om te volgen en te lezen 8-) :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo mei 19, 2019 18:50 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
wat weer een avontuur :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2020 12:32 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Nou, vol goede moed begonnen. Die witte wagen aan de praat gekregen, beetje mee gecrosst, was wel lache.

Afbeelding
Afbeelding

Nou was dus de radiateur van de RST stuk en ook de versnellingsbak was stuk gelopen, en er moest dan natuurlijk meteen een nieuwe koppeling op. Samen met alle rotte zooi aan 't chassis, konden we m dus maar beter gelijk helemaal restaureren en dan importeren. Nou was die witte nog best wel goed eigenlijk, dus waarom niet omkatten en voor de import gooien? Nou voor de import moesten we dus een certificaat van Ford krijgen hoe en wat met dat chassisnummer, en aangezien we de originele motor niet hebben ging importeren dus niet lukken... Nou, oke, dan moeten we maar een portugees chassis vinden, en daar die motor in gooien. Wat blijkt, tot mijn grote teleurstelling, zijn motorswaps hier nagenoeg onmogelijk... Om een motor te wisselen moet de fabrikant een certificaat af geven, waarin ze zeggen dat die motor origineel geleverd is op dat type, wat dus onmogelijk is met een RST Cabrio. Dat is dus een nieuw, niet bestaand type, en moet dus getest worden op een testtrack zoals alle nieuwe types een goedkeuring moeten krijgen. Dat gaat dus nooit, nooit, nooit...

Ondertussen stond de auto dus al half uit mekaar in Portugal te verstoffen, terwijl ik onverhoopt 8 maanden in Griekenland zat. Gelukkig maar, want anders hadden we een hoop geld verspild door deze wagen te restaureren.

Om er toch nog een jaartje van te genieten heb ik maar snel de dorpels en andere structurele delen gelast, en de boel weer in elkaar gegooid.

Het plan is nu om eind van het jaar, als de APK af loopt, even langs een bedrijfje te gaan in Rotterdam, en misschien 2 jaar erbij te kopen. Als dat lukt worden de wielkasten en dergelijke optische dingen nog gelast. Komen nog wel 2 nieuwe deuren in, dat wel. En anders heb ik al wel een plannetje, maar dat zien we tegen die tijd wel.

Zo trof ik de RST aan na 9 maanden:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koffer waterdicht gebakken, ja, dat gat was echt zo groot
Afbeelding

Radiateur was lek, vervangen door een aluminium modelletje, plus minus een cm dikker. Was geen 'direct-fit', maar dat kwam er op neer dat je de boutgaten zelf moest boren. Ook maar over gegaan op 1 fan, omdat de mounting van de 2e fan een deel van de intercooler blokkeerde. Nieuwe thermostaat gezet, wijzer komt niet van t midden af.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nieuw koppelingetje, en bakolie ververst.
Afbeelding

Eerste keer starten kreeg ie geen laadstroom. Ff een dynamo uit t magazijn gepakt, maar de riem kwam niet op spanning. Maar open geslepen. Later wel een ringetje eronder gedaan hoor.
Afbeelding
Afbeelding

Na een dagje of 8
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meteen een ritje gaan maken, en een volle tank 98.
Afbeelding
Afbeelding

Meteen een paar problemen opgemerkt... Bij volle stuuruitslag piepte er een riem. De riemen gaan vanaf de poelie naar de pomp en vanaf de pomp naar de dynamo. Alle 2 maar vervangen, het horen er 3 te zijn maar de poelie is gaar, maar toch maar 3 terug gezet, en daarmee was t verholpen.
Afbeelding
Afbeelding

Een ander probleem is dat bij het indrukken van de koppeling bij toerentallen boven de 2500 plus minus, de motor stil valt. Ook koude start lukt niet, moet iedere keer met startspray. De eerste keer starten in 9 maanden met startspray oke, ik had gehoopt dat met een beetje rijden, motor warm laten worden, toeren maken etc, beetje rekken strekken zegmaar, het probleem wel zou verdwijnen. Maar na een 200km of wat gereden te hebben start ie nogsteeds niet koud, en valt ie nog steeds uit bij het intrappen van de koppeling. Alle sensoren zijn schoongemaakt, vacuumleidingen allemaal vervangen, brandstoffilter vernieuwd (dacht dat t misschien brandstofdruk was...). Binnenkort misschien ff de spinnenkop uit elkaar halen en alles schoonmaken, misschien dat dat helpt...

't Vrouwtje wil er ook een spoiler op... Ik ben niet zo van de spoilers, maar opzich, ze heeft geen verkeerde uitgekozen. Binnenkort maar ff schuren en spuiten, en monteren.
Afbeelding
Afbeelding

Verder nog dat brandstofpomp probleem waar ik laatst over schreef is nog niet opgelost. Heb ondertussen maar ff een directe draad van de accu af getrokken, als tijdelijke oplossing. Misschien dat ik de wagen zelfs weg breng naar een auto-elektricien, aangezien elektrisch niet mijn beste vak is.

Toen brak er ook nog een stukje ophanging, gelukkig gebeurde dat toen we de loods uit rolden, en niet met 120 in de bocht. 2 uit het magazijn opgeknapt, nu is t wachten tot de powerflex binnen is. En voor wordt ook meteen vervangen door paarse powerflex.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: zo apr 12, 2020 19:02 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
je bent lekker bezig. Jammer dat het nog niet helemaal gelukt is.

Wellicht een blonde vraag maar je hebt toch wel de vacuum slang afgedopt die naar de turbodruk meter toe liep? Ik zag dat je de radio er weer in gezet hebt in plaats van het afdek plaatje.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma apr 13, 2020 15:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Turbodrukmeter hebben we nog, aleen zit die nu bovenop t dashboard geplakt. Radio is toch wel essentieel.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: ma apr 20, 2020 21:59 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: do apr 16, 2020 20:43
Berichten: 29
Zit er stuurbekrachteching op jou cabrio


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: do apr 23, 2020 17:38 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Ja zit er op, maar is zeker niet origineel.

Ondertussen was t polyutheraan binnen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

't Scheelt al een hoop maar 't is mijns zins nog lang niet naar tevredenheid. Vooral de binnenste draagarm rubbers aan de achterkant zou ik nog graag vervangen.

We hebben ook walkietalkies gekocht, en de dag nadat we de rubbers erop hebben gezet en rondje wezen gassen over Serra Arabida, prachtig. Totdat de v-snaar knapte en ie zonder stroom kwam te staan. Gek, was een nieuwe riem en van de poelies was die van de dynamo nog het beste... Misschien te strak... Wie weet. Heb al een nieuwe, nu alleen nog de wilskracht.
Afbeelding

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2020 18:34 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Afbeelding

Onlangs tijdens een ritje op de snelweg liep de temperatuurmeter naar beneden zo de meter uit. De sensor was kapot, die vervangen, maar het bleek ook dat er een hoop koelvloeistof overboord was gegaan. Dit zat m in de vuldop die de druk te vroeg eraf liet en zo dus een hoop vloeistof overboord gooide. Ander dopje erop en nu blijft de temp mooi net iets boven het midden hangen.
Wel hoorde ik de kleppen na die 'oververhitte' rit. Ten minste, dat dacht ik... Wat bleek, het uitlaatspruitstuk was los getrild. En nog gekker, bougies 1 en 4 zaten ook nog niet eens handvast! Meteen een hoop andere boutjes na gelopen, maar het lijkt erop dat dat het enige was.

Afbeelding

Vanwege de koude start problemen dacht ik dat het wel een goed idee zou zijn de MFI unit onderhanden te nemen. Uit elkaar halen, schoonmaken, nieuwe o-ringetjes, koperen ringetjes, etcetera.. Fantastisch apparaat ook weer, bijna net zo interessant als een mechanische brandstof distributie-injectie pomp, maar omdat het een CIS systeem is zonder bewegende onderdelen, is het niet zo ingewikkeld. Nogsteeds wel knap hoor.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar toen alles weer in elkaar stond wou ie niet starten, sterker nog, hydrolock. Zo rijk liep ie. Alles weer uit elkaar en opnieuw in elkaar gezet en toen liep ie al, maar warm viel ie stil omdat ie alsnog te rijk liep. Met gas erop liep ie anders wel perfect. Wat bleek, de plunjer zit in een cilinder, die cilinder moet op een bepaalde manier gemonteerd worden om op te lijnen met de spoelpoorten, oké, dat zie ik. Dan gaat daar een moer overheen om die cilinder vast te zetten. Dan gaat de plunjer in de cilinder en dan draai je een moer (technisch eigenlijk een schroef) in de cilinder om de plunjer vast te zetten. Achteraf harstikke logisch, maar die moer bepaald natuurlijk hoe ver de plunjer naar beneden kan komen. Het stationair-mengsel wordt bepaald door middel van de diepte van die moer. Dankzij doubleD heb ik een documentje kunnen vinden waarin staat dat Bosch standaard 0,60mm voorschijft. Vanaf daar begonnen, en dan 10x al die buisjes los, moer tikkeltje verdraaien, buisjes er weer op, weer proberen, weer alles los, etc.
Op 0,60 blijft ie in ieder geval wel lopen, dus dan kun je ten minste expirimenteren. Uiteindelijk heb ik m op 0,57mm vast gezet, al ben ik nog niet helemaal tevreden, maar koud start ie wel en hij loopt ook veel rustiger nu. Het verschil tussen zo arm dat ie alleen met remreiniger loopt, en zo rijk dat ie warm af slaat is ongeveer 0,1mm, dat is de ruimte waarin je kunt werken. Weer wat wijzer geworden!

Afbeelding

Ondertussen ook begonnen met het monteren van de RST sideskirts, de wielkasten hangen al, vanavond of morgen maar de skirts doen. Ik hou niet van gaatjes boren, dus doen we het met kit.

Afbeelding
Afbeelding

Testritje voor de MFI, zag er wel grappig uit zo!
Afbeelding
Afbeelding

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: 1988 rs turbo cabrio
BerichtGeplaatst: do mei 28, 2020 20:25 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Fijn dat het opgelost is, wel super bijzonder dat die bouten allemaal los getrild zijn en zelfs de bougies.


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling