Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 12:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Busje
BerichtGeplaatst: ma jul 22, 2019 19:17 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Ik heb altijd al een Mk4 busje willen hebben, maar in Nederland nooit kunnen vinden, en daarnaast is diesel ook gewoon onbetaalbaar, maar hier in Portugal duiken ze af en toe nog wel eens op, zo ook deze.
Reed voor een hondenopvang centrum, vies van alle kanten, maar niet bizar veel roest op wat oppervlakkige dingen na.
Motor starte in 1x, en verderest is t allemaal niet zo belangrijk met zon busje, dus maar mee genomen.
APK is hier ook niet zo streng dus echt alles zat met ijzerdraadjes vast.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Volgende dag meteen naar de automaterialenzaak, om een beurtje te geven, en ook maar een distributiekit besteld, maar die was er pas na het weekend.
Ook meteen dat gare 13" lichtmetaal vervangen door wat staal dat ik nog had liggen, want de helft was krom, de andere helft miste de centreerringen en 1tje zat er ook maar met 3 bouten vast.

Afbeelding

Nou en dat weekend knapte de distributieriem... Dat is toch niet te geloven... Opgehaald door een sleepauto nog eens 10 jaar ouder dan t busje, dat vindt ik dan wel weer mooi.

Afbeelding
Afbeelding

Maandag distributiesetje bij de automaterialenzaak opgehaald, en ja, dacht, zet m er maar op, verlies er niks mee en wie weet zijn de kleppen e.d. gewoon nog goed. Echter omdat de kleppen wel raken als de motor draait kun je de juiste positie niet terug vinden zonder de nokkenas te verwijderen. Met een blokkeerpin zet je de krukas dan op de juiste stand, deze draai je in de buurt van de dynamo in het blok.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heel die kit erop, timing correct, alles piekfijn in orde, zet je met de momentsleutel de nokkenas er weer in, gebeurd dit:

Afbeelding

Nou, toen was ik helemaal klaar met dat blok, en zonder garantie dat de rest van het blok nog goed was na het knappen van de distributieriem maar besloten om een ander blok te halen.

Helaas geen fotos vanwege kapotte telefoon, wachten op een nieuwe...
Nieuwe blok had EGR, snel korte mette mee gemaakt en de spruitstukken over gezet. Vervolgens carter eronder uit, schoongemaakt van binnen, nieuwe pakking, ik bedoel, als je dat blok los op de werkbank hebt kun je het maar beter goed aanpakken, keringen, ook in de bak, alles erop en eraan, helemaal top, nieuw blok erin gehangen, met nieuwe olie en nieuwe distributieset, daar hoef ik jaren niet meer naar om te kijken denk je dan.

Afbeelding

Busje heeft tussen de stoelen en het vrachtruim 2 hekken zitten die je met bouten kunt plaatsen of weg nemen. Een bovenste en een onderste. Echter bij de vorige eigenaar was de hendel om de achterportier te openen af gebroken, en hebben ze het onderste rek met geweld verwijderd. Zonder dat onderste rek glijdt alle vracht zo je rug in als je remt, dus dat wou ik wel gemaakt hebben.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tanken:

Afbeelding
Afbeelding

Maar toen begon ie slecht te lopen en sporen te trekken, en wat bleek, de as van de gashendel lekte.

Afbeelding

Bij het verwijderen van die as brak ie af, dus de distributiepomp maar van het oude blok af gehaald om die erop te zetten.

Afbeelding

Geinstaleerd, opnieuw getimed...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat bleek, deze lekte ook... Maar hij moest toch rijden, dus toch maar mee gaan rijden, maar ratelen dat ie deed! Dus ik bang dat ik iets verkeerd had gedaan. Bij het openen van de motorkap was het probleem gauw gevonden. Controleer altijd of je al je gereedschap hebt! Kan je een ashoes schelen.

Afbeelding

Nou, vervolgens o-ringetje vervangen aan de gashendel, alles top, alles prima, terug in mekaar, start niet meer. Dag ervoor getankt met een merk olie dat in de aanbieding was, dus om uit te sluiten dat dat slechte brandstof was de tank maar leeg laten lopen en 10L diesel erin gedaan.

Afbeelding

Wat bleek, ik had de gashendel op het verkeerde punt gemonteerd, waardoor de uitslag die de gaskabel te weeg bracht zich volledig in een dood gebied bevond. Maar omdat het stationair ook niet afgesteld was duurde dat dagen voordat ik er achter was dat dat dode gebied uberhaupt bestond. Achteraf wel logisch, gezien de gasklep wordt gecontroleerd dmv veren en brandstofdruk.
Maar stationair lopen deed ie nog altijd heel ruw en onregelmatig, en dus gingen de injectoren onder de loep. Vervangen door die uit het oude blok en dat werkte al veel beter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar nogsteeds heel slecht stationair lopen... Ook in versnelling slecht stationair lopen. Beste te vergelijken met een vacuumlek in een benzineauto, die gaat ook bokken in versnelling bij lage toeren.
En omdat dat het gevolg is van ontstekingstiming, dacht ik, ik ga de timing nog eens na lopen (problemen begonnen na vervangen distributiepomp), en daarvoor moet je klepdeksel eraf. En toen zag ik het volgende:

Afbeelding
Afbeelding

Dus ik ga er voor nu maar van uit dat dit het probleem is, en dus van de week maar eens nokkenas vervangen en dan ook gelijk de lagers. Wat een ramp deze auto, maar ik geef niet op!

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: ma jul 22, 2019 20:07 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
oww dat is balen, lijkt die olie zo dun of zit daar meer diesel/frituur in dan je eigenlijk zou willen? Wellicht dat bij je eerdere herstel pogingen er toch iets te veel brandstof is weggelekt langs de zuigerringen? Ook maar even een olie wissel doen als je de nokkenas doet.
Neem je ook meteen de klepstoters mee zodat ze op elkaar in kunnen slijten?


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: di jul 23, 2019 9:16 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr jun 12, 2009 20:10
Berichten: 8006
Woonplaats: IJsselstein
Ik zou er een 1.6 diesel in gooien.

Die zijn gegarandeerd hufterproof

_________________
I'm not weird, I'm a Limited Edition!!!

--------------------------------------------------------------------

Ford Mondeo mk3 1.8 station 2003
Ford Mondeo mk3 2.0 station 2004
Ford Orion mk1 1.6L 1984


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: do jul 25, 2019 8:49 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
leuk ding 8-) die blokken kunnen wel wat hebben volgens mij. Bennie heeft al 3 keer een gebroken distributieriem gehad, wel elke keer een of meerdere kleppen krom. Nu met ruim 8 ton op de teller is het blok pas op

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 21:09 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Ik heb inderdaad de olie gewisseld, en de nokkenas en stoters van het oude blok gepakt. In genummerde zakjes gedaan en in dezelfde volgorde weer terug gezet.

De oude zaten en gleuf in en de 'nieuwe' niet. Hetzelfde geld voor de nokkenaslagers, de nieuwe hadden ook geen gleuf. Ik heb veel moeite gehad om de nokkenaslagers te vinden, maar uiteindelijk voor een Focus Mk1 waren ze nog leverbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen met het verversen van de olie kreeg ik het filter voor geen meter los. Beetje creativiteit kom je er wel.
Afbeelding

Toen nog het dashboard deels uit elkaar gehaald, elektrisch de boel na gekeken, en een radiotje aangelegd. Hele hoop troep tegen gekomen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Om de sub netjes aan te leggen het interieur ook maar even weg gehaald, kwam wel hele aparte isolatie onderuit. Dan weet je al hoe laat het is, maar dat zien we volgend jaar wel. De ratten hebben er ook goed ingezeten. 3 volle stofzuigerzakken aan troep uit de rechter dorpel gezogen.
Gelukkig met de stoelen eruit wel het tapijt kunnen schoonmaken, dat krijg je ook niet voor elkaar in dat busje. Nu een pioneer DEH09BT met 2 80W luidsprekers en een actieve sub.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen na alle in elkaar gedraaide kabeltjes fatsoenlijk te hebben verbonden deed het dimlicht het nogsteeds niet (ik reed al 2 maanden met stadslicht of grootlicht). Toen het goede relais gevonden, en dat was doorgebrand. En ik dacht, bij een wit oud busje, portugees nog ook, past natuurlijk niets beter dan een kabel direct van de plus van de accu en dan een gestript eind in die zekeringkast gepropt.
Afbeelding
Afbeelding

Achterlicht er ook terug op geplakt, die gekleurde plastic kap was er vanaf. En toprubbertje vervangen.
Afbeelding
Afbeelding

En toen op naar de APK. Nu weer APK tot augustus 2020!
Afbeelding

Had nog een sticker liggen, paar jaar terug op EFE gescoord nog, wat leuke velgjes (je moet hier de originele bandenmaat aanhouden voor de APK), heel ander busje nu.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alles in orde, klaar om over een week naar griekenland te rijden.
En toen begon ie stil te vallen en moeilijk te doen. Bleek dat de O-ring van het hoge druk gedeelte van de brandstofinjectiepomp lekte. Prachtig apparaat!
Afbeelding
Afbeelding
Terugslagklepjes naar de injectoren
Afbeelding
De kapotte O-ring:
Afbeelding
De plunjer, die gleuf valt in de nokkenschijf
Afbeelding
De nokkenschijf
Afbeelding
Afbeelding
De nokkenschijf valt in een as met rolletjes
Afbeelding
Deze gasklep valt in een gat in de regulerende ring die over de plunjer schuift
Afbeelding
De plunjer met de poorten
Afbeelding
Afbeelding

Ding in elkaar, werkte weer prima, gelukkig, beter nu dan onderweg.

Vervolgens, een paar dagen later, de avond voor vertrek, knal. Motor abrupt uit. Oh nee... Ik dacht dat de riem weer gebroken was. 'Gelukkig' was alleen de plunjer van de brandstofpomp vastgelopen. Wel zonde. 2 dagen vertraagd en er zat een nieuwe brandstofinjectiepomp op. Was van een Mk5, dus al die sensoren ook afgekoppeld.
Afbeelding
Afbeelding

Voor de honderste keer ondertussen weer die pomp getimed, dus de lockpin van de krukas maar aangepast. Dat ze daar bij de fabrikant niet aan denken...
Afbeelding

Toen alles er weer in, en om de leidingen spanningsloos te monteren zet ik ze boven handvast (aan de injectoren, met de hand), en op de pomp vast gedraaid, volgende leiding, enzovoort, en je voelt m al aankomen... Nou, accu leeggestart, kan zijn dat er lucht in de leidingen zit... Dus een rondje rond het blok aangesleept dan gaat ie misschien wel... En toen zag ik een spoor achter me aan komen, viel het kwartje. Op dat moment reed ik op motorolie, dus ja, was een grote troep.
Afbeelding
Afbeelding
Leidingen vast gezet aan de injectoren, en startte zo.

Ik naar huis gereden, uit gezet, en de radio bleef aan. En niet starten. Terug naar de werkplaats, en snapte er niks van. Vroeger, toen ik nog bij Fokker zat, kon je kiezen of je elektrisch of mechanisch werd opgeleid. Ik was mechanisch, en vandaar ook niks elektrisch geleerd. Nogsteeds een gebrek. Uiteindelijk met hulp van onze forumleden er achter gekomen dat de dynamo kortsluiting maakte, en door het doorverbonden draadje op het instrumentenpaneel bleef er vanalles aan, maar dus, nieuwe dynamo, en gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Ondertussen 5 dagen vertraging, maar het was gefixed, ik er vandoor, en gelukkig nog voor ik op de snelweg zat liet ik m stil vallen, en wou ie niet meer starten. Aangesleept, en weer naar de werkplaats gereden.
Gemeten, 12.2V, en als ik gas gaf 11.6V... Heel vreemd. Want het klonk niet alsof de riem slipte. Toch maar nieuwe riem gehaald, en toen kwam ik al aan de 12.6V. Maar als ik 4200km rijd, rijdt ik constant hogere toeren, dus zou ie niet opladen, dus moest ik er toch wat aan doen.
Wat bleek, de poelie van de v-snaar zit op de krukaspoelie met een stuk rubber ertussen. En dat was dus gaan slippen. Gelukkig zat die van het oude blok nog goed vast.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen 14V gehaald, en op naar griekenland. Ondertussen 6 dagen vertraging, en dus werd een 10 daagse roadtrip 4 dagen snelweg. 50L aan jerrycans mee, in Salamanca nog zonnebloemolie gehaald, toen weer getankt in Slovenië en in Macedonië. Karretje heeft het goed gehouden, alleen 1 langzaam leeglopende band.
Portugal
Afbeelding
Spanje
Afbeelding
Kroatië
Afbeelding
In Servië nog doorzocht
Afbeelding
Afbeelding

Maar al met al, 4200km in 4 dagen, berg op 65, berg af net aan 130, maar over het algemeen 100. Je moet geen haast hebben, maar het is een zuinig, en achteraf gezien, ook wel een betrouwbaar autotje. Zenuwachtig geweest toch... Zo blij dat ik ben aangekomen. Soms kwam ik echt door delen van de wereld dat ik dacht, 'Als ie er nou mee kapt, ben ik wel serieus de l*l'. Maar we zijn er. :like:

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: za aug 31, 2019 21:55 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Die rubberen bevestiging op de pully zal als een harmonische demper werken, maar dan moet ie wel vast blijven zitten :lol:

Mooie zwarte motorruimte zo, ben je wel even mee bezig om die (nooit) schoon te maken!
Gelukkig dat je verder onderweg geen problemen gehad hebt!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 13:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di aug 02, 2016 20:40
Berichten: 87
Respect zeg. Dat je dat aandurct met zon auto


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: zo sep 01, 2019 22:05 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
wat weer een verhaal zeg,je wordt er wel steeds handiger in he
idd ik had het ook niet aan gedurfd :like:


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: do feb 06, 2020 14:44 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Weer een update van het busje, na 6 maanden slijtage, vuil en een kilometertje of 10000 erbij.

Niet lang na aankomst in Griekenland maar een beurtje gegeven, eerste fototje op de nieuwe oprit.
Afbeelding

Waar t busje voor gemaakt is. Heerlijk kunnen grillen van de zomer.
Afbeelding

Toen startmotor problemen. Was nog de originele startmotor, had dus al 30 jaar dienst gedaan, dus niks van te zeggen.
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding
Afbeelding


Toen helaas liet iemand een stalen hek op het busje vallen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koelvloeistof lekje gehad, gelukkig had de sloop nog een Endura liggen met slangen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Later weer problemen met het koelsysteem, dit keer een verstopte radiateur. De gootsteenontstopper begon veelbelovend, maar was achteraf toch iets te veel van het goeie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het busje verliest wel vaker boutjes of schroefjes, zeker op die fantastische griekse wegen, maar een heel luchtfilterhuis had ik niet voorzien... Bij de chinees voor 5 euro zon universeel ding gehaald en alles is weer prima.
Afbeelding
Afbeelding

Elektrisch heeft het busje ook veel problemen. Omdat ik bij het meten op de accu altijd laadspanning had, maar soms toch niet meer kon starten vanwege een lege accu, maar een voltmetertje op het dashboard gezet. Er zat al een gat in het dash, dus dat maar groter gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik nu wat meer informatie had over wat het voltage doet onder verschillende omstandigheden, kwam ik er achter dat de poelie van de v-riem weer slipte. Gelukkig een nieuwe kunnen vinden, zonder harmonische demper, dus alleen maar beter. En wat moet je als je je blok op moet krikken maar je hebt je auto te hoog op de steunen gezet? :lol: De poelie kun je trouwens met de startmotor heel makkelijk los krijgen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen ik de auto toch omhoog had meteen het onderstel geinspecteerd, wat daar zat een 'kloenk' in. Bleek dat ding gescheurd te zijn bij het boutgat aan de zijkant. Was een kwestie van vastlassen.
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Retourleidinkjes vernieuwd
Afbeelding

Toen 2 vaten marine-diesel gekregen. Addertje onder t gras was dat t uit een boot kwam die al 10 jaar op dezelfde plek dobberde. t Was te proberen, dus een gaasfilter in de pomp gezet, naar wat trechtertjes met koffiefilters en dan vanuit die vaten nog door een doekfilter in de jerrycan. 80km later was mn brandstoffilter verstopt, dus de tank maar weer gedrained. Nu hebben we 400L diesel om het huis te verwarmen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Wederom een koelvloeistoflekje, easy peasy.
Afbeelding
Afbeelding

Toen kwam ik er achter dat de beunhaas die deze auto voor mij had de ringetjes bij de rubbers tussen de draagarm en de stabstang verkeerd om had gedaan. Omdat ik wist dat het binnenste rubber van de rechter draagarm ook al slecht was, wou ik dat rubber ook meteen vervangen. En dat rubber was ook echt heel slecht. Helaas was het rubber dat beschikbaar was niet het rubber dat past, omdat de diameter van het gat in de draagarm verschillend is aan beide kanten. Dus nieuwe draagarm.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Afbeelding

Meer elektrische problemen
Afbeelding

En toen was t ff schrikken, busje blijkt aan alle kanten gescheurd te zijn. Maar, dat komt volgend jaar wel, als ik de bodem en de dorpel las, komt wel goed... :roll: (heb in Griekenland geen lasapparaat)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog meer elektrische problemen
Afbeelding


Afbeelding

Na een kapotte band besloten om all-seasons te halen (alvast voor de terugreis naar NL volgende maand). Ben gegaan voor Bridgestone Weather Control A005. Tot op heden zeer tevreden.
Afbeelding

2 weken terug had een een wild-aanrijding. 20kg ongeveer, ik reed plus minus 120km/u. Helaas vanwege die scheur waar ik het eerder over had, was het spatbord flink opgevouwen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat ik nogsteeds maar een arme student ben, maar besloten om het niet te spuiten (alleen anti-roest spul) en ook de motorkap en de bumper niet te vervangen tot ik volgend jaar een baan heb. Vooral door de bumper maar ook door de motorkap die bol staat heeft busje daarom nog wel een scheef gezichtje.
Afbeelding
Afbeelding

Ook de gescheurde motorsteun meteen gelast, maar de nieuwe steun die ik had gekocht was te lang.
Afbeelding
Afbeelding

En de oorzaak van de lampen die niet werktte, dit draadje maakte contact met het chassis.
Afbeelding

Als volgende staat op het lijstje om speling in het stuurhuis aan de rechterkant op te lossen, er zit nu best was speling op. En snel weer een beurtje doen. Daarnaast ga ik nog een dynamo die ik hier heb liggen laten reviseren (reservedelen voor de terugreis) en we zien wel weer wanneer er weer wat kapot gaat, duurt met t busje nooit lang.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: do feb 06, 2020 14:55 
Online
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Wat n krot zeg :lol:
Gelukkig dat jij m ondanks al dat drama gewoon op de weg houd, zo'n mk4 van is toch weer n zeldzaam ding!

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: do feb 06, 2020 17:07 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za jan 03, 2009 15:15
Berichten: 4065
Woonplaats: zuidbroek
Pfff,die was bij mij allang op den bult beland
Maar t is wel weer een verhaal,martijn


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: vr feb 07, 2020 6:56 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: di jun 20, 2017 18:20
Berichten: 1364
diep diep diep respect hoor.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: za feb 08, 2020 12:33 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za sep 26, 2009 0:13
Berichten: 6676
Woonplaats: Filipijnen
wat een hok..... maar heerlijk om te zien dat je hem toch elke keer weer klaar maakt! Dit is veel mooier om te zien dan een ratlook :P

_________________
-- Marco
Yamaha WR155R | Orion Mk1 16v | Focus ST170 | Kawasaki ER-500 |
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: di feb 11, 2020 13:32 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Ach ik heb andere autos voor de mooi. Deze is puur praktisch.

Hier nog een foto van toen ik vast zat in de sneeuw.
Afbeelding

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: za apr 11, 2020 15:16 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Busje staat inmiddels in Nederland. Maar voordat dat zo ver was nog het een en ander aan gedaan.

Eerst de speling op het stuur waar ik al eerder over schreef. Naast die plastic bus die in het stuurhuis zit ook meteen maar de binnenste kogels vervangen, die waren ook niet top meer. En laten uitlijnen.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna wederom elektrische problemen. Ben ontzettend blij dat ik die voltmeter op mn dashboard heb gezet, dan zie ik het in ieder geval aankomen voordat ik moet duwen of zonder licht naar huis kan rijden.
't Bleek om een kabelbreuk te gaan, gele AMPtjes waren te klein en geen soldeerapparaat, ben er niet trots op, maar t werkt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voordat ik naar Nederland reed kwam de einddemper er nog even onderuit gezet.
Afbeelding
Afbeelding

De achterbanden ook vervangen door Bridgestone Weather Control A005 en daarna voor 5 euro het interieur en voor nog eens 5 euro de buitenkant schoon laten maken. Vooral die banden was ik erg blij mee, want zowel in Albanië als in Montenegro door de sneeuw gereden.
Afbeelding

En toen richting Nederland, net wat meer dan 3000km gereden. Vanaf Ioannina geen snelweg meer gezien totaan Split. Maar prachtige wegen!
Afbeelding
Afbeelding

Vooral Albanië was prachtig, met hele vriendelijke mensen. Wel echt een apenland. Daar snap je niks van. De duurste diesel is 'Euro Diesel' en daar onder heb je nog allerlei andere varianten, en daar staat dan een ppm waarde bij. Ik gooi er altijd de goedkoopste troep in, maar dat moet je dus in Albanië niet doen. Brandstoffilter verstopt, en de motor sloeg af. Kon nog uitrollen tot aan een tankstation. In de middle of nowhere stond ik dan met dat busje vol met spullen in een land waar men alleen met dikke Mercedes AMG of met kar en muilezel rijdt, waar 20% van de bevolking rond komt van minder dan een euro per dag, ik dacht, nu ben ik de *censuur*. Uit het donker kwamen er meteen een aantal mannen naar mijn busje gelopen, inmiddels met de motorkap open. Uiteindelijk bleken ze harstikke behulpzaam. 1 sprak er Italiaans, en dat is wel te verstaan als je zelf Portugees spreekt. We hebben het filter in tegenovergestelde richting doorgespoten met een compressor, en dat was voldoende om thuis te komen. Eenmaal in Nederland wel vervangen door een nieuw filter natuurlijk.

Vervolgens in Montenegro, in een prachtige bergpas, besneeuwde toppen, kristalhelder water in het dal in het meer, puur genieten... KNAL! Koppelingspedaal op de grond, komt niet meer omhoog. Dan moet je snel denken. Koppelingskabel gebroken? Als ik zou kunnen stoppen op een stuk dat bergafwaars loopt, kon ik altijd weer starten. Als ik heuvel op zou stoppen, kwam ik nooit meer weg. Al dubbel-clutchend over de smalle kronkellende bergweg naar de top van de pas gereden. Daar kwam ik er achter dat het niet de kabel was, maar de spanner, het halve maantje was gebroken. Gelukkig heb ik altijd meer dan voldoende gereedschap en onderdelen bij voor deze lange ritten. In een van de dozen zat zon plastic doosje van de Lidl met een assortiment aan ringetjes. Daarmee kon ik de koppelingskabel spannen door steeds een ringetje toe te voegen. En zo ben ik thuis gekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Verder verliep de reis vrij voorspoedig. In Bosnië kreeg ik nog een boete omdat ik mijn gordel niet droeg. Ik moest met dat papiertje naar het politiebureau bla bla en dan kon ik daar iets van 70eu afrekenen. Daar had ik helemaal geen zin in, ik wou gewoon verder rijden, ik wou niemand omkopen, ik wou gewoon die 70 piek betalen. Dus ik zeg 'Kan ik niet gewoon hier ter plekke cash betalen?'. 'Ja, als je mij 30 euro geeft is t ook goed'. Prima! En ik was weer lekker onderweg.

Toen in Oostenrijk nog door de politie aangehouden. Ze stonden langs de snelweg en ik werd er af gehaald. Ze gingen natuurlijk af op het uiterlijk van de auto. Helaas voor hun, kwamen ze er achter dat ie technisch vrijwel helemaal in orde is. Ze hebben denk ik wel een uur lopen zoeken, voordat ze me lieten gaan. Balen deden ze!

Op dit moment staat ie bij mij in NL in de straat olie te lekken, en rijdt mn zusje er tijdelijk mee, tot ik weer terug ben. Zij heeft geen auto.

Gek is het toch, dat wat een lawaaierig gammel barrel het toch eigenlijk is, ik t busje ontzettend mis...
Afbeelding

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling