Ford Escort Club Nederland

Door Ford Escort liefhebbers. Voor Ford Escort liefhebbers.
Het is nu do maart 28, 2024 21:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: di mei 18, 2021 17:05 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
Tijdje weg geweest, druk met andere dingen, maar niet stil gezeten.

Busje is inmiddels weer in Portugal. Voor het vertrek nog een trekhaak en een imperialtje erop gezet, om zo veel mogelijk Escort onderdelen mee te nemen naar huis.

Afbeelding

Ook de sportstoelen moesten mee, en de effiecientste manier was om ze te monteren en de originele stoelen achter te laten.

Afbeelding

Toen ingepakt en op naar huis. Die 50 paarden deden het prima, totaan de hoogvlaktes van Spanje waar ie in de ijle warme lucht net aan 70km/u haalde in zn 4. Dat waren 500 lange kilometers. Ook een enkele bergpas was het alarmlichten aan en vol gas in zn 2 omhoog, een enkele keer zelfs niet verder dan de eerste versnelling, maar we komen er wel.

Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal terug in Portugal bleef t busje een fantastisch werkpaard, en iedere keer stond ik weer versteld van wat ie allemaal kon trekken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Helaas rond November vorig jaar, een lek in een koelslang, en niet op de temperatuurmeter gelet. Voor ik het wist was het al te laat, en kwam de motor oververhit met een lekke koppakking te staan. Busje werd aan de kant gezet, en een mondeo kwam tijdelijk daar voor in de plaats.
Dat chassis wat hierboven op de aanhanger lag is in stukken geslepen en zou al plaatwerkdonor dienen voor busje. Dus nu ie stil stond met een lekke koppakking, kon ik het maar beter in 1x goed aanpakken, en direct de accubak en het binnenspatbord lassen, samen met wat plekjes in de bodemplaat, en dan direct een turbodiesel erin.
Helaas viel het vies tegen. Toen het interieur eruit kwam bleek de bodemplaat toch slechter dan verwacht.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van binnen was te zien dat de accubak, die al eens aangepakt was door een vorige eigenaar, al goed doorgerot was.

Afbeelding
Afbeelding

Ook binnen de A-stijl was het behoorlijk rot.

Afbeelding

Wat scheurtjes achter het gaspedaal.

Afbeelding

Ook onder de zekeringkast problemen

Afbeelding

Rechtonder de voorruit

Afbeelding

Dit leek nog allemaal wel te repareren, er zou wat werk in gaan zitten maar de materialen heb ik liggen dus er zou enkel tijd in geinvesteerd moeten worden. Maar toen de spatborden eraf kwamen bleek pas echt hoe groot de schade is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier is te zien hoe de scheur van het binnenspatbord doorloopt onder de accubak door naar de bodemplaat/wielkast totaan de onderste chassisbalk. De hele rechter veerpoot hing dus eigenlijk aan het buitenspatbord en dat kleine beunplaatje dat iemand ooit over een beginnende scheur heeft gelast.

Afbeelding
Afbeelding

En ook de linkerkant is niet top.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De moed begint me nu een beetje in de schoenen te zakken... Aan de ene kant wil ik busje heel graag redden, en ben ik bereid om er tijd en moeite in te stoppen. Aan de andere kant vraag ik me af of het wel realistisch is, en realiseer ik me ook dat ik met de tijd die ik hierin zou steken veel mooiere dingen kan bouwen... 't Is ontzettend zonde, want vanaf de deuren naar achter is ie kneiterhard nog... Ik ben bang dat dit het einde is...

Afbeelding

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: di mei 18, 2021 17:20 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Je zou bijna moeten overwegen om n complete nieuwe voorkant d'r op te lassen :lol:

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: di mei 18, 2021 19:19 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo mei 03, 2020 21:04
Berichten: 112
Phoe, maargoed dat je dit allemaal tegen komt. Dit zit tegen gevaarlijk aan zoals die gescheurd en gerot is. Je zou verwachten dat een APK meester zoiets wel zou spotten voor je. Inderdaad wel een monsterklus waarvan je je moet afvragen of het de moeite waard is. Ik zou zelf eerder aan een andere kas denken en daar in de toekomst op verder bouwen. Ookal is er natuurlijk ook wat te zeggen voor je eigen chassis in leven te houden. In ieder geval succes! Want de verhalen door de bergen met zo'n auto zijn te leuk om uit te laten sterven.

_________________
Afbeelding


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: di mei 18, 2021 20:23 
Offline
Senior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo jan 04, 2009 19:59
Berichten: 7309
Woonplaats: Veluwe
Ondanks dat een ander busje kopen een snellere en korte weg is vind ik toch opknappen het overwegen waard.
Het is veel laswerk, maar dit kun je zelf en kost je alleen tijd. De herinneringen en momenten die je hebt meegemaakt met het busje zouden mij een extra boost geven om hem toch klaar te maken.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: wo mei 19, 2021 7:03 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma maart 15, 2010 9:35
Berichten: 3252
phoe daar zit een beste klus aan
hoop laswerk

en ik weet uit ervaring dat een eventueel ander busje lastig dan wel niet te vinden is

ik zou hem zeer zeker opknappen en hem weer in zijn oude glorie herstellen
misschien kan je er inderdaad een andere voorkant op lassen

scheelt je in ieder geval een hele hoop tijd
en een voorkant van een gewone mk4 is nog wel te vinden

_________________
ik heb drie hobby's
ford
ford
en als ik tijd over heb ford
en een nieuwe hobby
topicvervuiler :)


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: wo mei 19, 2021 13:57 
Offline
Forum Lid

Geregistreerd: vr feb 12, 2010 12:08
Berichten: 2972
Zit er nog wel een chassisnummer in? Je zou de kop van de cabrio er deels op kunnen lassen. Het is maar net waar je zin in hebt natuurlijk.
Ik zou wel even goed informeren of je het hierna ook weer gekeurd krijgt. Niet dat er weken werk in zit en je hem alleen in de tuin kan laten staan.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: wo mei 19, 2021 14:33 
Offline
Forum Lid
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma jan 19, 2015 15:28
Berichten: 1172
Woonplaats: ver weg
De keuring maak ik me niet druk over. Als je een briefje van 50 in de asbak achterlaat rolt ie er altijd doorheen :roll:
En daarnaast, er zit net een nieuwe keuring op, kun je t geloven? En nee, was gewoon een legale keuring. Moet je eens bedenken wat hier nog meer voor rommel rond rijdt...

Waar ik het meest mee zit is dat ik zo veel structuur weg ga slijpen dat ik bang ben dat ik m niet recht terug gelast krijg. Iemand tips voor hoe ik t t best kan aanpakken? Ik wou eerst pijpen lassen als tijdelijke verstevigingen, maar er gaat zo veel weggeslepen moeten worden dat ik die pijpen nergens op kan lassen.

Een week of 2 voor de lekke koppakking kwamen er 2 busjes voorbij, de set voor 800eu. Beiden kneiterhard en origineel onverprutst. 1 met en 1 zonder kenteken. Afspraak gemaakt om te gaan kijken, maar toen zei de eigenaar t op t laatste moment af, en wouden we de afspraak verplaatsen. Niet meer achteraan gezeten en toen was t er niet meer van gekomen. Spijt spijt spijt...

En t chassisnummer zit bij n busje onder de passagiersstoel, dus verder naar achteren, en daar is ie nog hardstikke hard.

_________________
Afbeelding
Capri Mk2 GT 2.9 24V Cosworth 1974|Escort Mk3 1.3 Bravo 1982|Orion Mk1 1.6 GL 1985|Escort Mk4 RST Cabrio 1988|Escort Mk4 1.6D Ghia Estate|Escort Mk4 Van 1.6D 1989|Escort Mk4 Van 1.8D 1989


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel: Re: Busje
BerichtGeplaatst: wo mei 19, 2021 15:08 
Offline
Junior moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo aug 09, 2017 3:44
Berichten: 2187
Ik zou zeggen, buizen in lassen op de plekken die nog recht zijn, en stuk voor stuk werken, alleen slijpen wat je d'r direct terug in gaat zetten.

_________________
1980 Escort mk2 2.0 GL
1982 Escort mk3 1600i
1985 Escort mk3 1.6 L
1986 Escort mk4 XR3i MFI
1990 Escort mk4 RS Turbo


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpBB.nl Vertaling