Ford Escort Club Nederland
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/

Lynx' XR3i Diamond White
http://ford-escortclub.nl/forum/:80/viewtopic.php?f=7&t=13738
Pagina 1 van 5

Auteur:  Lynxified [ zo okt 09, 2022 20:28 ]
Berichttitel:  Lynx' XR3i Diamond White

De ene witte XR3i (cabrio) is nauwelijks weg, en ik heb alweer 'n andere gekocht :lol:

Afbeelding

Moet 'm nog ophalen, importeren, en APK'en.
Dakraampje, verder eigenlijk geen opties.
Motor loopt niet lekker, en wat kleine dingen rondom de auto die opgelost moeten worden.
't is (helaas) de 90pk KE-jetronic versie, maar dat krijg ik wel opgelost 8-)

Hopelijk deze week 'm nog thuis krijgen, en door de import duwen.

Auteur:  johnny winter [ zo okt 09, 2022 22:12 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Super, mooie auto.. ( welk jaar ? )
Geluk gewenst.. :like:

Hemi ingooien..??

Auteur:  Michiel van G. [ ma okt 10, 2022 8:52 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Ach, die Jetronic eraf en er lekker een setje webers op zetten. Dan doet hij het tenminste! (of zelfs met één weber :P )

Auteur:  Lynxified [ ma okt 10, 2022 9:09 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

't is een hele vroege, 1986!
ik zou 'm ook weer van 'n snelle motor kunnen voorzien, maar ik denk dat ik deze lekker standaard ga houden.
blijft injectie, Hoogstens ombouwen van KE-jet naar K-jet.

Als ik 'n aanhanger kan regelen komt ie vandaag nog naar huis :)

Auteur:  doubleD [ ma okt 10, 2022 9:29 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Een vroege 86 en een kat, dan is het zeker een Duitser?

Auteur:  Lynxified [ ma okt 10, 2022 9:33 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Yep.
Stonden geen fotos van de motorruimte bij, dus was een beetje verbaast dat 't al een KE-jet was.
Online nergens precies kunnen vinden waar die 15pk precies verdwijnt, dus kijken of ik daar achter kan komen.
Heb nog een EFI uitlaat en een kat bypass liggen, dat zal al wel wat schelen; het spruitstuk is flink anders.

Auteur:  Niek-V [ ma okt 10, 2022 9:47 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Super Sander, lekker origineel houden en zuinig op zijn. Lijkt mij nog een hele nette wagen.

Auteur:  ZeroLWD [ ma okt 10, 2022 12:14 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

heel gaaf 8-) deze uitvoering, in deze kleur, vind ik de mooiste Mk4 om te zien

Auteur:  Joris1505 [ ma okt 10, 2022 17:13 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Ziet er goed uit!

Auteur:  Viper109 [ ma okt 10, 2022 19:29 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Afbeelding

En ik mocht m mee ophalen. Alleen jammer dat ie niet van mij is. Maar daar kan ook nog wel eens verandering in komen.

(eerst thuis even opruimen)

Auteur:  Lynxified [ ma okt 10, 2022 21:47 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

toevallig zat alles mee en konden we 'm vandaag oppikken inderdaad.
op eigen kracht op de trailer gereden (met 'n aanloopje, want 0 vermogen).
De remmen doen 't practisch niet, zit duidelijk lucht in, dus ietsjes lomper gegaan dan de bedoeling.

Afbeelding

Zo'n lightweight is wel handig, maar 't maakt wel flink herrie met 80 km/h en ~1400kg d'r achter :lol:

Afbeelding

Hij staat nu achter de RS turbo, en ik heb de eerste issues alvast kunnen oplossen.

Afbeelding

De achterlichten deden raar, bleek een slecht contact in de stekkers te zijn, en een verkeerd-om gemonteerd remlichtje.
Ook de bougies vast getrokken, die waren pikzwart. ik gok dat de lambdasonde mischien niet goed werkt?

Beetje bijgesteld en de EHA losgekoppeld, en toen liep ie 'n stuk strakker stationair.
Wel een beetje rook. morgen maar 'ns kijken wat dat precies is.
Auto heeft lang stil gestaan, dus ik vermoed dat 't de klepsteelkeringen zijn.

Afbeelding

tbc.

Auteur:  Lynxified [ di okt 11, 2022 18:52 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

vanmiddag maar meteen wat aan 't sleutelen gegaan.
Stap 1, lampjes d'r op!

Afbeelding

half aangesloten, kom niet goed bij de originele aardpunten, waar ik deze ook op wil hebben.
probleem voor 'n andere keer :lol:

De originele pijlstok was afgebroken, dus vervangen voor eentje die ik nog in 'n andere auto had liggen.

Afbeelding

En de accubeugel zwart gespoten, want die was 3 kleuren roest, plus witte overspray.

Afbeelding

Ook op het zekeringkastdeksel zat overspray, die heb ik geschuurd, beetje gepolijst, en daarna van blanke lak voorzien.
Kwam er veel strakker uit dan ik verwacht had.

Afbeelding

Daarna aan 't rommelen geweest met sleutels.
De tankdop en achterklep hadden een andere sleutel dan de rest.
Even puzzelen, en dat staat nu allemaal netjes gelijk!

Afbeelding

Als je zo'n slot uit elkaar haalt is 't gegarrandeerd kloten met 't geveerde klepje.
Er zit een washer op, die in mijn ervaring meestal onderin het slot blijft hangen.
Vis 'm d'r uit en tik de randjes van de houder om bij de inkepingen, en dan zit 't zo op z'n plek.

Afbeelding

En klaar:

Afbeelding

Verder begonnen met de motorloop te onderzoeken.
compressie is 9 bar op alle cilinders, wat ik laag vind.
Zover ik kan vinden is de compressieverhouding 8.5 ipv de 9.5 van de andere Escorts, dus misschien is het normaal.

de brandstofopbrengst is goed, rest van 't systeem moet ik nog nameten.
Motor loopt koud best ok, maar zodra de auto meer opwarmt loopt ie slecht en begint ie uit te vallen.
Zal wel iets met de warmloopregeling te maken hebben. vannacht af laten koelen en dan proberen de sensors te meten, misschien is er gewoon eentje kapot.

Auteur:  Michiel van G. [ do okt 13, 2022 9:01 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Duitse auto's hadden vaak een lagere compressie om zo op ongelode (91) benzine te kunnen rijden. Aangezien deze dan ook nog eens een kat heeft klopt dat zeker.

Auteur:  Lynxified [ zo okt 16, 2022 20:10 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Afbeelding

Motor had een heel vervelende, inconsistente tik er in zitten die ik niet opgelost kreeg.
Dit gevonden, een opgevreten stoter.
Gok dat ie op z'n laagste punt stond toen de auto 15+ jaar terug gestald werd, en wat roest heeft opgebouwd.
Toen de vorige eigenaar 'm probeerde te starten is de stoter losgekomen, maar kon ie alleen omhoog&omlaag, niet draaien zoals ie hoort te doen.
Daarmee heeft ie zowel de stoter, als de nokkenas, als de kop beschadigd/opgevreten.

Ook in de cilinders zelf zag 't er niet erg gezond uit.
Dit was de gene die 't beste was...
De rest had niet eens meer de tekens van 't honen.

Afbeelding

Beetje vervelend, maar ik heb nog wel 'n een oplossing.
Namelijk een hoog-compressie kleppendeksel. (en supporting mods)

Afbeelding

Ook een EFI spruitstuk en downpipe gemonteerd, maakt hopelijk wat extra PK vrij.

Auteur:  johnny winter [ ma okt 17, 2022 11:21 ]
Berichttitel:  Re: Lynx' XR3i Diamond White

Knap hoor,..
dat je dat allemaal kan..
:like:

Pagina 1 van 5 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/